Måste man t.ex. testa att sätta på fyrkantiga hjul på bilen för att kunna säga att det inte funkar nåt vidare?
Givetvis, har man inte testa man man inte veta

Moderator: Redaktörer
Måste man t.ex. testa att sätta på fyrkantiga hjul på bilen för att kunna säga att det inte funkar nåt vidare?
StefanB skrev:Denna fördomsfulla häxjakt gäller alla annorlunda produkter som Shakti, Bybees, mm och det gäller även mer vanliga produkter som kablar, nätkablar, mm.
Bamsefar skrev:StefanB skrev:Att folk blivit avstängda från Hififorum tror jag framförallt beror på att tonen och eventuella personangrepp, inte för att man avslöjar vissa sanningar. (tex innehållet i en kabel med klump)
Har inget med tonläget i sig att göra, utan det faktum att man (som jag) blir utslängd från hififorum.nu för att man har en avvikande åsikt som t.ex. råkar överstämma med LTS eller någon annan "gruppering". Hififorum.nu går enbart ut på en sak numera: Alla håller med, eller så blir man avstängd. Detta gäller speciellt om man ifrågasätter Jorma med flera tillverkare / återförsäljare på det forumet.
Jag VET eftersom jag ÄR avstängd.
StefanB skrev:Några exempel. Hifi + skulle köra ett blindtest av kablar. Tråden växer sig 12 sidor lång med en massa dumheter och spekulationer INNAN NÅGON ENS LÄST TIDNINGEN. Helt makalöst, man blir stum av häpnad.
StefanB skrev:ECO 3 tråden är ett annat exempel. Visst, Nordost tjänar pengar på vätskan och de säger givetvis inte vad den innehåller. Audionord tjänar också en slant och alla handlare som säljer den också. Det är mycket möjligt att Ajax antistatvätska fungerar lika bra eller dåligt till en tiondel av priset. Rusta eller Överskottlagret kanske har ett alternativ till än bättre pris. Det som upprör mig är att denna produkt döms ut, förlöjligas osv av personer som inte har någon som helst erfarenhet av produkten. Givetvis påhejade av andra med samma inställning. De få som säger att de testad vätskan och den gjorde en skillnad, kanske till och med till det bättre, ignoreras i princip och häxjakten fortsätter.
StefanB skrev:Denna fördomsfulla häxjakt gäller alla annorlunda produkter som Shakti, Bybees, mm och det gäller även mer vanliga produkter som kablar, nätkablar, mm.
StefanB skrev:Jag kan bara instämma i att man bör ha en viss skepsis då man provar diverse ”ormoljor” men man skall också ha ett öppet sinne och våga lita det man hör. Om man dömer ut något utan att ha någon erfarenhet av det så är det enligt mig ett tecken på fördomsfull dumhet.
StefanB skrev:Jag kommer inte till någon mer slutsats i denna tråd, det får ni komma fram till själva. Min förhoppning är att ni som dömer saker utan att ha erfarenhet av dem själv inser hur dumt detta är och kanske ändrar inställning. Ni kanske kan upptäcka nya dimensioner i ert hifi liv på det sättet. Tänk vad ni kan ha missat. Och om ni upptäcker att ni inte hör någon skillnad efter att ha behandlat era skivor med ECO3, eller bytt nätkablar, ja då har ni i alla fall er erfarenhet av det ni talar om och erfarenhet gör att i alla fall jag sätter en större tilltro till det ni skriver.
AndersJ skrev:normanMåste man t.ex. testa att sätta på fyrkantiga hjul på bilen för att kunna säga att det inte funkar nåt vidare?
Givetvis, har man inte testa kan man inte vetaFast dessa åsikter är inte specifika för HiFi, även på motorrelaterade forum kommer sådana kommentare som att "har man inte testat kan man inte veta". Detta kan gälla allt ifrån larviga små fläktar i insuget till proppar i avgasröret.
mats skrev:Hm ni säger att vissa saker kan man säga är bullshit. Men Timbre är väl den som kör mest med Shakti? Är han en lättlurad figur, eftersom ni säger att det inte funkar, för det behöver man inte bevisa? Är Rydberg en lättlurad figur, för han hörde ju skillnad när han testade sprayen??
Max_Headroom skrev:mats skrev:Hm ni säger att vissa saker kan man säga är bullshit. Men Timbre är väl den som kör mest med Shakti? Är han en lättlurad figur, eftersom ni säger att det inte funkar, för det behöver man inte bevisa? Är Rydberg en lättlurad figur, för han hörde ju skillnad när han testade sprayen??
Alltså, som det redan skrivits i ECO-tråden: Att folk hör skillnader behöver INTE bero på att det faktiskt låter annorlunda. Att man hör skillnad kan ha helt andra orsaker. Det är bara det att somliga blir förbannade när man näner det.
Shakti tror jag fungerar, men inte alls så som det står i reklamen. Jag gissar att den har samma funktion som en ölburk man trampat på så den blir platt, eller vilken annan plåtbit som helst i samma storlek. Men det blir ju inte lika snyggt. Ändå ett budget alternativ för gör-det-självaren?
Dr_Tinnitus: 10 poäng för första inlägget, har inte läst 2an ännu!
mats skrev:Max_Headroom skrev:mats skrev:Hm ni säger att vissa saker kan man säga är bullshit. Men Timbre är väl den som kör mest med Shakti? Är han en lättlurad figur, eftersom ni säger att det inte funkar, för det behöver man inte bevisa? Är Rydberg en lättlurad figur, för han hörde ju skillnad när han testade sprayen??
Alltså, som det redan skrivits i ECO-tråden: Att folk hör skillnader behöver INTE bero på att det faktiskt låter annorlunda. Att man hör skillnad kan ha helt andra orsaker. Det är bara det att somliga blir förbannade när man näner det.
Shakti tror jag fungerar, men inte alls så som det står i reklamen. Jag gissar att den har samma funktion som en ölburk man trampat på så den blir platt, eller vilken annan plåtbit som helst i samma storlek. Men det blir ju inte lika snyggt. Ändå ett budget alternativ för gör-det-självaren?
Dr_Tinnitus: 10 poäng för första inlägget, har inte läst 2an ännu!
Vad beror det på då? Inbillning? Då frågar jag Ranefjord, Bernt och Rydberg om de tror det var inbillning?
Om nu Shakti med tämligen stor säkerhet tar sig vatten över huvudet när de säger att deras stenar ger fantastiska förbättringar på en bilmotors elektroniska styrsystem, så kansk det inte är såååå vågat att tro att de högst troligt även har en skaplig dos vattenkammat ang. påståendena att deras stenar ger oootroliga förbättringar på annan elektronik, t ex. Hifi...?
Dr_Tinnitus skrev:Jag vet hur styrsystem fungerar in i detalj idag, men det vet uppenbarligen inte Shakti...
Moderna bilars elektroniska styrsystem är otroligt noggrant framtestade i både labbmiljö och i praktiska tester ute i trafik, och nu talar vi om oerhört komplicerade och tuffa tester under mycket lång tid.
T ex. så har GM nere hor Opel i Russelsheim världens mest avancerade labb för att testa hur bilar och deras elektronik påverkas av yttre och innre störningar. Det är en jätteanläggning där man kan simulera alla tänkbara störningar på mycket starka nivåer på alla sätt. Ja man kan faktiskt simulera regelrätta blixtnedslag i en körande bil.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster