Ultradrive DCX 2496

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-10-16 21:12

Jag har aldrig dömt ut något på grund av namnet. Varför skulle jag. Empirin gör att jag inte har något val. Prisvärd är inte ett epitet som man kan sätta på en dålig produkt. Den är dålig oavsett pris.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-10-16 21:21

Jag tror inte att man skall lägga alltför stor vikt vid proffskrav vid amatörbruk eftersom det rör sig om helt olika krav och miljöer. Det är säkert sant att Behringers grejor inte är byggda som stridsvagnar och antagligen också packar ihop ibland när det absolut inte får hända, men har det verkligen så stor betydelse för amatören? Du köper billigt och har du oturen att få en kvalitetsmässigt undermålig produkt så skickar du tillbaka den och får en ny.

I de tester jag har sett av Behringers produkter, både i semiprofessionella och mer amatörmässiga sammanhang, så har de stått sig bra. Mätresultaten skäms definitivt inte för sig. Det lilla jag har hört av dem visar inte heller på några allvarliga brister rent ljudkvalitetsmässigt, snarare tvärtom. En del kvalitetsproblem verkar vissa användare ha stött på medan andra kört t.ex ett halvdussin effektförstärkare en längre tid utan minsta problem. Bilden skiljer sig inte nämnvärt från normaltillståndet för amatörprodukter. Ser man Behringer som leverantör av amatör- till semiproffsprodukter så verkar de alltså producera fullt godkända och i många fall riktigt bra produkter till ett närmast löjligt lågt pris.

Eventuell dålig moral från företagets sida är i sakfrågan helt ovidkommande om än säkerligen ett bryderi för den som vurmar för "fair play". Sedan tycks många av de historier som sprids angående detta vara minst sagt överdrivna och i en del fall bevisligen falska. "Exakta plagiat" har många gånger snarare kunnat klassifieras som konceptuellt liknande när man verkligen granskat det hela. När japanerna stormade in i hemelektronikvärlden under 60- och 70-tal med en helt ny prisnivå lät det för övrigt exakt likadant. Ve den som rör om på marknaden. Massor av beskyllningar om plagiering och patentöverträdelser dök upp, men försvinnande få fall ledde till åtgärder från myndigheternas sida. Däremot fick konsumenterna möjlighet att köpa produkter som de tidigare inte varit i närheten av att ha råd med.

Jag skulle också väldigt gärna vilja veta vilken produkt som Behringer plagierat för att ta fram föremålet för trådens ursprung, d.v.s. Ultradrive Pro DCX 2496?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-10-16 21:26

Dawen:

Ok, mitt fel. Det var fel ordval. Men min poäng var att den diskussionen inte hade med tråden att göra.

Å andra sidan så är det vanskligt att uteslutande kalla proffs för duktiga och amatörer för okunniga.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-10-16 21:27

Hallå elllllller :wink:

Det är väl inte forumet PA.nu som vi surfat in på...

"Jag tänkte köpa ett par Audiovector, jag gillar att spela ganska högt... vad tror ni om det?"

"Njaaaa, skaru spela högt e´det inget att ha vettu"
JBL VerTec VT 4889 minst! De e´riktiga grejer det...

Låt mig och andra "fattiga" DIY:are roa oss med denna snik-plankade-dörrstopps-apparat. Vi som har haft fräckheten att sänka våra moraliska stadarder så till den milda grad att vi efter att ha köpt denna B kanske till och med gick en sväng på IKEA... :wink: :wink:

Den är billig...
Den kan massor....
Den är lättanvänd...
Man kan lära sig massor om sina byggen genom att labba med denna...
Uppkopplad till dator sitter man i bästa lyssningsposition och kan byta blixtsnabbt mellan 10 olika filtervariander man designat för sina högtalarburkar...

Ok, den brusar en aning då man kör den anaolgt in och ut men det är helt klart de bäst spendrade pengar min DIY-plånbok någonsin lagt ut...

Med vänliga digitalt filtrerade hälsningar...

Stefan

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-10-17 17:03

För att börja från slutet med svaren...

Du och alla andra fattiga DIY-are får använda precis vad ni vill, jag har aldrig sagt något annat. Jag tycker dock fortfarande att det är konstigt att Behringers produkter är accepterade i hifi kretsar då jag tycker att det är tydligt att de är undermåliga ljudmässigt (dock givetvis med förbehållet för att jag inte hört alla produkter t ex inte deras monitorer). Detta har inget med proffskrav att göra, det är lika illa för vilken hemanvändare som helst. Men är dina krav lägre än mina så är det ju bra, du kan köpa en billigare produkt och vara nöjd. (Sen påpekar du att den visst brusar en del... there aint no such thing as a free lunch...).

Att böjra prata om VerTecs förstår jag inte vitsen med, det är en teknologi som överhuvudtaget inte är användbar för hemmabruk.

Jag har annan erfarenhet än att det bara är att skicka tillbaka och få en ny, serviceorganisationen har varit under all kritik.
Jag har inte sett några tester tyvärr, men jag anser att min och de flesta andra yrkesmän inom områdets samlade åsikt och erfarenhet av fabrikatet väger tyngre. Jag har (som motvikt till de effektförstärkare som nämnts) sålt ett 11 stycken olika "signalprocessorer" (kompressorer, micpreamps, hörlursförstärkare) till en installation och utav 11 behövde 8 service inom 2 år. Nätdelar som brann, kallödningar på kretskorten och glappiga potar. Något liknande har jag inte varit med om med något annat märke, och jag har fler exempel.

Vad gäller patentintrång så finns det ingen myndighet som kan göra något. Det är en civilrättslig tvist som måste drivas av den part som anser att ett intrång skett. Anledningen till att det sker relativt sällan kan ha många orsaker, en av dem säkert pengar. Men det finns också andra typer av snylteri, inte bara patenterbara lösningar kostar pengar att ta fram och över tid har Behringer gjort flera kopior på lösningar som har kostat R&D resurser. Två processer känner jag till, den ena med Aphex som kärande och den andra med Mackie. Jag har tyvärr ej läst rättsfallen så jag kan inte göra någon analys men om jag inte minns fel så vann i alla fall Aphex tvisten.

Jag tycker för övrigt att det är stor skillnad mellan Makie som med sin 1604 mixer faktiskt rörde om på marknaden genom att erbjuda hemstudion en helt ok mixer för inga pengar alls och Behringer som genom att använda andra företags R&D avdelningar utan att betala för det gör så att marknaden stagnerar.

Ingen aning vilken burk som är förlagan till 2496:an, det har funnits liknande produkter i alla fall sen mitten av 90-talet.

Vad gäller likheten mellan diskussionen japanskt/amerikanskt kontra denna diskussion tycker jag det finns en viktig skillnad. Nämligen att det i mina öron finns en avgörande ljudmässig och även kvalitativ skillnad.

Och ja, det är ett stimulerande yrke, men inte tillräckligt stimulerande. Det finns alldeles för många glada wanna be's som vill vara något dom inte är... Har nu bytt bransch/yrke men gör lite gästspel då och då under sommarhalvåret.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-10-17 19:53

Jag orkar aldrig läsa Behringers produktbeskrivningar, men burken ifråga verkar ju kul.

avr7000 eller någon annan som vet något om denna produkt:
Om man använder den som delningsfilter och ev eq, måste man ha en förförstärkare innan? Isf upkommer väl
Ok, den brusar en aning då man kör den anaolgt in...
pga ett extra AD steg mm?

Finns det något annat sätt? Kan den fungera som försteg vid digital in, och isf vad gör den (digitala?) volymkontrollen med s/n, upplösning, brus osv?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-10-17 20:57

Man kan köra den som DAC, parametrisk Eq, delningsfilter och sedan D/A omvandlat ut men du behöver sedan en volymkontroll med de antal kanaler du använder....

Ang. ljudkvalitén på den...
Ja den brusar ytterst lite... Men vi gjorde en gång en jämförelse mellan följande system...

Vincent CD, balancerat till Vincent försteg, balancerat till Chord 1200C slutsteg (70000 kr) anslutet till ett par Carlsson OA52.3...

Mitt system jag körde just då...
CD-försteg in i filtret DCX2496 och sedan ut till ett Sunfireslutsteg till basarna och ett vincent SP331 till diskanterna på ett par Carlsson OA51.3...

Det var helt jämt skägg förutom att ljudbilden var stabilare och något renare i det aktivt filtrerade systemet...

Jag upplever ingen som helst ljudförsämrande egenskap hos filtret, bara de vinster man får principiellt av aktiv filtrering...

MVh

/Stefan

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-10-18 12:28

Ingo,

Vad gäller patentintrång så finns det ingen myndighet som kan göra något. Det är en civilrättslig tvist som måste drivas av den part som anser att ett intrång skett.

Mja, i slutänden är det ändå en domstol ("myndighet") som avgör frågan, även om patentinnehavaren självklart måste se till att driva frågan. Om Behringer verkligen gjort patentintrång på Aphex patent så bör det ha blivit dyrt och därmed en läxa för Behringer. Marknaden är väl reglerad på detta område och så länge som man håller sig till "reverse engineering" så bryter man inga lagar.

Antonic

Inläggav Antonic » 2004-10-18 23:49

Jag måste få säga en åsikt här.
Arbetar som ljudtekniker håller på med hifi/hembio och bilstereo
Behringer är inget jag sätter högt i kurs tyvärr.

Lyssnat på deras monitorer nyligen och det var bland det sämsta jag hört ingen botten alls och bara grumligt ljud

Jobbar just nu i en studio som köpt in bara behringer utrustning
Detta är en skola så visst.

Men kollat på en del av produkterna och inget skriker kvalite precis

DBX driverack har gör massa fasfel vid användande BSS ska vara en av dom bästa (sitter sådan i vårat rack)

Visst Behringer är det ändå altenativet om man ska ha så avancerad proc för det priset men fattar inte att folk som har högre krav och säger att dom hör skilnad på allt (ungefär)
inte tycker att behringer är skit när vi som arbetar inom PA tycker dom låter dåligt och tycker det är dålig kvalite.

Är inte emot att folk köper behringer absolut inte.
Men jag anser att det är rena skiten men kan säkert ha några guldkorn.

Ska testa mera grejor snart eftersom jag åker upp till studion imorgon

Mvh Anton
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-19 00:05

Antonic skrev:Lyssnat på deras monitorer nyligen och det var bland det sämsta jag hört ingen botten alls och bara grumligt ljud

- Okej men säg en enda monitor till samma pris som är bättre eller mkt bättre?
Ty A* ska köpa A*monitorer antingen i den prisklassen ca 2000 kr/st eller gå på ngt
för 10-15k kr/paret direkt! Säg inte Phonic el M-A*udio bara för det ljuda identiskt o
Event o Fostex o KRK ljuda klart sämre i samma prisklass - A*lltså för huruvida ngt
som är 10 ggr dyrare även ljuda bättre det är heelt ointressant samt heeelt självklart!

(A*lltså låtA*ningen otrevlig så ber A* om ursäkt i förväg, har bara läst såå måånga inlägg om att saker
är skit hit o dit, utan att det samtidigt nämns att det enda som inte är skit rååkar vara tjA* 2(/3/4/5/6/7/
/8/9/10) ggr dyrare! A*lla är ju faktiskt.se inte gjorda av pengar... inte ens A*!
)

PS BEHRINGER TRUTH B2031A = 1795 kr/st, inkl inbyggd 75W + 150W Stärkare... per monitor!

Mvh A*

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-10-19 19:51

Isidor skrev:Ingo,

Vad gäller patentintrång så finns det ingen myndighet som kan göra något. Det är en civilrättslig tvist som måste drivas av den part som anser att ett intrång skett.

Mja, i slutänden är det ändå en domstol ("myndighet") som avgör frågan, även om patentinnehavaren självklart måste se till att driva frågan. Om Behringer verkligen gjort patentintrång på Aphex patent så bör det ha blivit dyrt och därmed en läxa för Behringer. Marknaden är väl reglerad på detta område och så länge som man håller sig till "reverse engineering" så bryter man inga lagar.

Ja och? Förstår inte riktigt poängen tror jag. Förklara är du snäll!

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-10-19 20:03

Audiomanikern:

Vet inte ens om det finns några aktiva monitorer för samma peng. Men om jag inte alldeles missuppfattar ditt inlägg så menar du att Phonic och M-audio låter likadant och de övriga märkena du räknar upp låter sämre i samma prisklass, så då finns det väl fler sådana då.

Skulle nog vilja påstå att det är svårt att svänga ihop en låda med två förstärkare (även om de är små och dåliga..), ett delningsfilter och ett par element i för den pengen överhuvudtaget. Dvs vi är där igen, det är FÖR billigt. Jag vet att det inte är det svar du vill ha eller ens är intresserad av, men det är vad jag anser. Det finns en nivå när det inte hjälper att det är billigt för saken är för dålig för att fylla sitt syfte, säger nu inte att det är så i fallet BEHRINGER TRUTH B2031A eftersom jag inte hört dessa monitorer men poängen kvarstår enligt mitt förmenande.

För lite mer pengar blir du mycket nöjdare, och man kan börja tala om prisvärt istället för billigt. Buy once, cry once är en väldigt bra devis tycker jag i sammanhanget. Om än på fel språk.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-19 20:45

Som ägare av Berhinger DSP1100P så är jag nöjd. Den har stått på ständigt i 2,5 år och inte strulat. Lyssningsmässigt kan jag inte höra någon skillnad där den används (i basområdet) när den är ställd på neutral. Den fyller sitt syfte och för de 1300:- jag gav är den värd mer än varenda krona.

Behringer DSP1100P/1124P används flitigt i hembiokretsar. Mätningar är gjorda på dessa med, vad jag vet, utmärkta resultat.

Om Behringers andra saker vet jag inte, men jag vet att ex Ken Kantor (högtalartillverkare) använder deras mätmikrofon flitigt. Se ex

ECM8000

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-10-19 22:01

Ingo,

Ja och? Förstår inte riktigt poängen tror jag. Förklara är du snäll!

Eh, jag tyckte att det var ganska uppenbart, men OK: Du nämner att myndigheterna inte kan göra något angående patentintrång. Jag påpekar att det kan de visst, om patentinnehavaren ser till att driva fallet till domstol. Det finns en väl utarbetad patenträtt som utan tvekan skulle ha knäckt Behringer om de verkligen hade betett sig så som konkurrenterna vill göra gällande.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-19 23:32

Hej Ingo!

Tack förresten :)! var i.o.f.s. inte du som var skyldig ngt svar men.. Jo lutar lite mer åt ditt
alternativ! Grejen är bara den att ex MAudio´s o Phonics senaste är, kanske inte direkt bäst :oops:
men ljudet är faktiskt.se låångt ifrån dåligt, tjA* halvbra- bra, i Phonics fall totalt: 2x200W +
2 x 100W i rejäla tunga lådor o massa inställningsmöjligheter för 3995 kr/paret - rätt sjuukt!

Genelec (som A* hört ett fåtal ggr) är självfallet i annan klass men likaså... i annat pris)

Mvh A*

Antonic

Inläggav Antonic » 2004-10-19 23:53

Phonics monitorer blev lovordade i senaste "monitor" endast 4000kr paret

Jag hoppas vi kan köpa in ett par i firman snart så kan jag gärna jämnföra!

Det var just den monitorn som jag lyssnade på liksom när det spelar så dåligt så man inte ens kan använda dom då är ju något fel eller hur ??

Då spelar det ingen roll hur billig den är.

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-10-20 00:19

Ok, VM i off topic... jag lovar detta är mitt sista inlägg i tråden som inte rör ämnet.... Isidor, svara gärna genom pm om du vill fortsätta diskutera patenträtt.

Du sa:
Massor av beskyllningar om plagiering och patentöverträdelser dök upp, men försvinnande få fall ledde till åtgärder från myndigheternas sida.

Då sa jag att det är inte så konstigt att myndigheterna inte gör något, det finns ingen "myndighet" som ex officio ska hålla koll på sådant. Det är upp till den som anser att en kränkning av dennes rättighet har skett att driva en tvistemålsprocess om detta. Skälet till att detta relativt sällan sker kan vara flera, ett av dem är säkert ekonomi. Det är fruktansvärt dyrt att försvara sina patent (som i sig inte anses som mer värda än de pengar man har råd att investera i att försvara dem) och detta handlar om en branch med relativt små pengar iblandade, man får med andra ord väga processkostnaderna noga mot de eventuella intäktsförlusterna. Sen påpekade jag att det även finns R&D resulatat som inte resulterar i patenterbara uppfinningar som även de kan snylats på mer eller mindre snygga sätt och att detta kan vara än svårare att komma åt.

Ditt svar handlade då om att det var en domstol som avgör frågan, vilket väl är en fullständig självklarhet om det är en tvistmålsprocess som har sitt ursprung i en utomobligatiorisk relation (dvs innefattar andra än avtalsparter för då kan man också tänka sig tvistlösning genom skiljdomsförfarande).

Patenträtten är inte heller helt koherent internationellt, det är skillnader på t ex vad som är att anse som tillåten reversed engineering skiljer sig åt mellan europa och usa. Reversed engineering följer av den så kallade konsumtionsprincipen som säger att produkter som lovligen placerats på marknaden får undersökas men endast i experiment syfte. I USA där det endast är tillåtet med curiosity driven, non commercial experiments eller som det står " to satisfy idle curiosity or for philosophical inquiry". Hur som helst är den klart dominerande internationella uppfattningen att experimentundantaget ska tillämpas relativt snävt.

En annan skillnad är att den sk prior art undersökningen mycket mindre grundlig i USA vilket gör att man löper en relativt stor risk att faktiskt kollidera med tidigare patenthavare som hävdar att ens uppfinning inte är en nyhet och att de innehar något som utgör prior art.

I dina inlägg verkar det som att du menar att "ha rätt" och att "få rätt" är samma sak. Enligt mitt förmenande är det verkligen inte fallet. Dessutom är immaterialrätten ett rättsområde i ständig förändring och med många internationella implikationer så att säga att man "inte bryter mot några lagar så länge man håller sig till reversed engineering" är en kraftig överdrift och förenkling av rättsläget tycker jag.

Jag vet att jag inte har någon som helst koll på varken Aphex, Mackie eller Behringers ekonomiska ställning, så att spekulera i hur ett avgörande för eller emot skulle påverka dem är för mig fullständigt meningslöst. Du kanske sitter på bättre fakta, är så fallet får du gärna upplysa mig.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-20 02:32

Antonic skrev:Visst Behringer är det ända alternativet om man ska ha så avancerad proc för det
priset men och säger att dom hör skilnad på allt inte tycker att behringer är skit
//
Lyssnat på deras monitorer nyligen och det var bland det sämsta jag hört

Antonic skrev:Phonics monitorer blev lovordade i senaste "monitor" endast 4000kr paret... //
Det var just den monitorn som jag lyssnade på liksom när det spelar så dåligt så
man inte ens kan använda dom då är ju något fel eller hur ??

-NjA*? Ngt är i.a.f. fel när du först säger att Behringers monitor var bland det sämsta
du hört
för att därefter påstå att Phonic´s monitor var just den som du lyssnade på
för att slutligen hävda att "de"(?) spelar så dåligt så man inte ens kan använda dom
- vilket bara är nys samt snobberi men... visst 5-25ggr dyrare monitorer är mkt bättre
ingen som säger emot dig där! Vad du dock vill få sagt på detta forum hajaA* inte?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-20 02:41

Hej !

Kan vara löst skvaller men har hört Behringer är ruskigt rika så att dem utan problem har råd
med processer Mackie inte har! Mackie verkar ju inte jättestort direkt, men kan vara helt fel!

Det finns dock ett exempel med ett Behringer kretskort där man t.o.m. kopierat en "blintarm"...
... som då även fanns på kopierade konkurrentens kretskort :lol:!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-20 03:53

Bäste Ingo,

Eftersom du ställer sådana extrema krav på kvalitet utgår jag från du ALDRIG använt en Shure SM57 eller 58. 8) Rätta mig om jag har fel :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-20 09:15

Ingo:
"Då sa jag att det är inte så konstigt att myndigheterna inte gör något, det finns ingen "myndighet" som ex officio ska hålla koll på sådant. Det är upp till den som anser att en kränkning av dennes rättighet har skett att driva en tvistemålsprocess om detta."

Både ja och nej.
Finns faktiskt en undersökningsplikt som i princip aldrig används av myndigheter. Piratkopiering är inte tillåten, men myndigheterna prioriterar annat.

Antonic

Inläggav Antonic » 2004-10-20 10:35

Audiomanikern skrev:
Antonic skrev:Visst Behringer är det ända alternativet om man ska ha så avancerad proc för det
priset men och säger att dom hör skilnad på allt inte tycker att behringer är skit
//
Lyssnat på deras monitorer nyligen och det var bland det sämsta jag hört

Antonic skrev:Phonics monitorer blev lovordade i senaste "monitor" endast 4000kr paret... //
Det var just den monitorn som jag lyssnade på liksom när det spelar så dåligt så
man inte ens kan använda dom då är ju något fel eller hur ??

-NjA*? Ngt är i.a.f. fel när du först säger att Behringers monitor var bland det sämsta
du hört
för att därefter påstå att Phonic´s monitor var just den som du lyssnade på
för att slutligen hävda att "de"(?) spelar så dåligt så man inte ens kan använda dom
- vilket bara är nys samt snobberi men... visst 5-25ggr dyrare monitorer är mkt bättre
ingen som säger emot dig där! Vad du dock vill få sagt på detta forum hajaA* inte?

Mvh A*

Okej mitt medelande blev lite fel där.

Den länken du skrev förut med en behringer monitor det var den jag testat inte Phonicen som kostar endast 400kr mera paret dvs ingen större skilnad

Jag kan stå här och lova att phonicsen är bättre utan tvekan
Annars är det något fel på han som skrev artikeln i monitor hehehe

Får ser när vi får in ett par i firman då ska jag testa dessa kan jag garantera.

Ett annat märke som är ungefär samma som behringer men har inte sitt märke liggandes i skiten är ALTO

INstallerat 3st av deras hörlursförstärkare.
kan tyvärr inte säga något om kvaliten än för dom är inte igång än.

Mvh anton

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-20 12:22

Hej igen!
Antonic skrev:behringer monitor det var den jag testat inte Phonicen som kostar endast 400kr
mera paret dvs ingen större skilnad

Så testas enskild produkt har man (enligt Antonic) per automatik "testat" samtliga
produkter i samma ungefärliga prisklass o således säkert skriva att ohörd produkt
"spelar så dåligt så man inte ens kan använda dom då är ju något fel eller hur ??"
Därefter, via test uti tidskrift, kan man tokvända "och lova att phonicsen är bättre
utan tvekan. Annars är det något fel på han som skrev artikeln i monitor hehehe.
"

- Tja vem vet? (Inte A*! (... och definitivt inte A!;)))

Mvh A*

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-20 12:56

När det gäller hur vida Behringer plagierar rakt av en annan tillverkare så är jag säker på att Apehex, dbx, BSS eller vilken som helst av dessa stora skulle starta en rättsligprocess som Behringer skulle förlora....jag ställer mig tvivlande på att det är plagiat. Det är nog så att Behringer är alldeles för billiga för det man får. Jag hävdar fortfarande att Behringers aktiva högtalare låter mycket bra och jag brukar kunna avgöra sådant så jag är trygg i min uppfattning. Phonic har jag aldrig hört så den uttalar jag mig inte om. Morello du frågade inte mig om Shure SM58 men jag kan svara för min del. Jo jag har använt SM58 men jag vill helst undvika dom. Dom här mickarna kan ofta låta väldigt dåligt men fördelen med dom är att dom har högbakgrundsdämpning och dom gånger jag använt SM58 så brukar jag ta bort puffskyddet då dom inte behövs i en trumriggning. En liten brandfackla till....Mackies mickförstärkare som ingår i deras billiga mixer 1604 är bland det bättre som går att få. Men i mitt dagliga så använder jag Amek/Neve 9098.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-10-20 15:33

Ingo,

Du utses härmed till inofficiell världsmästare i patenträttslig OT. :wink:

Avslutningsvis vill jag bara lägga till att ingen lagstiftning är heltäckande och att gränsdragningsfrågor alltid förekommer. Om vi bortser från rättsliga teknikaliteter, vilket man säkerligen kan debattera i andra fora, så kvarstår min uppfattning om att de rykten som sprids angående Behringers plagiat huvudsakligen är grova överdrifter.

Som teknisk konsult kan jag bara konstatera att olika grader av "reverse engineering" förekommer överallt och i alla branscher. Sedan är det upp till lagstiftningen, företagens moral och eventuella marknadsreaktioner att sätta gränser för vad som är otillåtet.

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-10-20 17:19

Harryup skrev:Ingo:
"Då sa jag att det är inte så konstigt att myndigheterna inte gör något, det finns ingen "myndighet" som ex officio ska hålla koll på sådant. Det är upp till den som anser att en kränkning av dennes rättighet har skett att driva en tvistemålsprocess om detta."

Både ja och nej.
Finns faktiskt en undersökningsplikt som i princip aldrig används av myndigheter. Piratkopiering är inte tillåten, men myndigheterna prioriterar annat.

Nu har jag ju lovat att sluta tjata patenträtt men var finns denna patenträttsliga "undersökningsplikt"? Vem är det som ska hålla koll?

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-10-20 17:46

Morello skrev:Bäste Ingo,

Eftersom du ställer sådana extrema krav på kvalitet utgår jag från du ALDRIG använt en Shure SM57 eller 58. 8) Rätta mig om jag har fel :wink:

Käre Morello,

Det gör jag i princip vid varje gig. I varje fall Sm 57 som är en av de bästa allroundmickarna som finns. Många är mycket bättre men man kommer långt med en 57:a. Detta är ett aktivt val och jag är fullt medveten om de kvaliteer och brister som finns i den mikrofonen. Ett verktyg som beter sig på ett sätt som man vant sig vid och som man därför behärskar. Dessutom har dom en bra byggkvalitet. Vart vill du komma med ironin?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-20 17:51

:lol: :lol: Aha, så du har en avancerad apparat som korrigerar för alla brister hos den extremsunkiga mikrofonen Shure SM57? :lol: Du tror inte att SM57:an är ett avsevärt större problem än lite dist elelr brus från en Behringer-apparat? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-10-20 17:56

Ingo skrev: Ett företag som flera gånger lyckats med att kopiera så till den milda grad att till och med felen i den kopierade produkten finns med på kopian och namnet på orginalet finns med på kopians kretskort är för mig ett företag som jag inte gärna stödjer.

Det finns dock ett exempel med ett Behringer kretskort där man t.o.m. kopierat en "blintarm"...
... som då även fanns på kopierade konkurrentens kretskort !

Öh, ja just det...

Vad gäller Mackie så hade dom iaf möjlighet att köpa EAW som är en av världens största högtalarproducenter på live sidan. Och RCF som bygger element...

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-10-20 18:06

Morello skrev::lol: :lol: Aha, så du har en avancerad apparat som korrigerar för alla brister hos den extremsunkiga mikrofonen Shure SM57? :lol: Du tror inte att SM57:an är ett avsevärt större problem än lite dist elelr brus från en Behringer-apparat? :wink:

Åh herregud... vad svarar man?

Om jag säger så här; kolla vilken stor pa-rigg som helst i hela världen. Jag kan sätta min högra hand på att det finns Sm 57:or i den riggen och att dom används. Garanterat. Jag kan sätta den kvarvarande tassen på att det inte finns en enda grunka som heter Behringer i någon av dessa riggar.

Men Morello vet givetvis bättre och kan förmodligen avfärda en hel yrkeskår som mindre vetande och halvdöva. :wink:

För att inte bli av med båda händerna, som kan vara bra att ha, så får jag väl påpeka att ingen regel utan undantag...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi