Dr_Tinnitus skrev:Bill50...
Att vända saken som det passar dina tankar har du inget för, då du inte vet vad du talar om i sak ang. bilar och deras system.
Att det är mycket problem med elektronik på bilar idag beror kanske på att nästan allt utom nummerplåten styrs elektroniskt eller på något sätt har koppling till viss elektronik.
Att det uppstår problem betyder inte att det är problem som en klase Shakti skulle avhjälpa. Problemen består vanligast av rena programbuggar, att programvara inte är helt utvecklad då bilen på grund av marknadsförarnas press måste släppas. Vilket leder till div konflikter samt att en större procent bilar hinner uppleva fel innan man hunnit prova ut nya programuppdateringar och ladda in dem under servicebesöken. Andra vanliga fel är korrosion fukt kontaktproblem mekanisk skada/nötning för att nåt fästclips inte monterats rätt för att hålla i en kabel från vassa kanter mm.
Väldigt få problem (om ens några) har med störningar som Shakti teoretiskt (deras påståenden) skulle kunna avhjälpa. eller tror du att Shaktistenar kan ändra i programvaran med?
Sen är det så att bilar aldrig har varit så driftsäkra och underhållsfria som de idag är. Ja de är med tanke på teknikinnehåll sett förbluffande billiga.
Dr Tinnitus
Nu blir jag lite förbluffad. Hur kan du veta vad jag vet, och inte vet, i sak om bilindustrin? Och vad menar du med att jag "vänder saken så det passar mina tankar"? Att du dessutom säger att jag inte vet vad jag talar om är besynnerligt. Vad vet du vad jag kan och med vad jag arbetar?
För att undanröja ett diskussionsämne med en gång, mig veterligen har jag aldrig nämnt Shakti här i ett inlägg, och absolut inte när det gäller bilar. Det måste vara en missuppfattning.
När det gäller bilindustrin och dess problem med elektronik har jag MYCKET torrt på fötterna. Eftersom jag sitter hemma och inte har tillgång till de utredningar som gjorts i frågan så kan jag tyvärr inte hänvisa till de exakta källorna. Men ta Mercedes som exempel, dom har rasat från 3-4 plats till 17:e i någon amerikansk kvalitetsranking, och detta ENBART pga problem med elektroniken. BMW har officiellt erkänt att dom har likartade problem och jobbar hårt för att lösa dom. Audi har fått återkalla massor med bilar pga elektronikfel pga krockkuddar som utlöses när dom inte ska (problem med statisk elektricitet, jag har kopia på brevet som skickats ut till ägarna). Volvo hade samma problem i slutet på 90-talet när dom fick kalla in 245.000 bilar för att åtgärda en krockkudde som utlöstes av statisk elektricitet (när man torkade av instrumentpanelen). Ford hade problem med elektroniken därför att statisk elektronik slog ut larmsystemet när man skulle öppna dörren för att kliva in. En undersökning (tror den var tysk) visar att 60% av alla bilfel på dagens bilar beror på elektronik, det säger också de verkstäder vi varit i kontakt med.
Tidigare skämtade vi om att förr var det gamla bilar som stod still vid vägkanterna, idag är det nya. Tro mig, det är inte längre något skämt.
Mitt företag jobbar aktivt med kvalitetssäkring när det gäller bilelektronik och de kontakter vi har på hög nivå hos såväl Volvo som Saab indikerar att man är mycket medveten om problemen men famlar lite i luften om vad man ska göra åt dem.
Mycket av de problem som finns med bilelektroniken möter vi vid våra utbildningar, där vi har deltagare från såväl biltillverkarna som dess underleverantörer. På vilket sätt menar du att jag inte vet vad jag talar om?
Jag är lite undrande över att du bemöter mitt inlägg om att bilindustrin har problem med elektroniken med "att det är mycket problem med elektronik på bilar idag beror kanske på att nästan allt utom nummerplåten styrs elektroniskt eller på något sätt har koppling till viss elektronik".
Men det är ju just det som är min poäng! Bilindustrin har problem med elektroniken. Och som sagt, JAG har definitivt inte nämnt några Shakti-stenar eller annat hokus-pokus (förlåt ni som har sådana

) som en hjälp att lösa bilindustrins problem.
/ B