Fördomsfulla individer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-16 21:43

StefanB skrev:Dawen nämnde blindtest, eller någon om en subjektivist som inte går med i dessa. Kanske tolkar meningen fel och den kanske inte alls avser tex mig, men hur som helst så kan ni roa er med att läsa om mitt blindtest av cd spelare, taget från min egen hemsida.
http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/cdtest.htm

Alltid något :) Men för mig är det ganska ointressant att veta vilken CD som någon tycker låter bäst. Jag vill ha den som ger minst påverkan på signalen. Om det är Cd-fixen i ert fall vet jag inte. Men det ju inte uteslutas.

Skillnaden var så uppenbar att ingen skulle kunna förneka den. Med cd spelaren i förstegets bybeeingång var det som om väggen bakom stereon flyttades flera meter bakåt, ljudbilden öppnade upp i djupled.

ABX? Om du körde det och pricakde in det där skulle du kunna kamma hem James Randis 1M$-pris! Jag tror det är öppet för kablar också, men jag är inte säker. Vad jag vet har ingen ställt upp upp för test. Lite konstkigt, skillnaderna påstås vara stora och en miljon dollar är ji inte småpotatis.

Bill50x skrev:Jasså, och ändå rapporteras ca 60% av alla fel som drabbar en bil idag gälla elektroniken? Bilindustrin är bekymrad (med all rätt) men man har fortfarande ganska dålig koll på vad som händer.

Uppenbarligen vet inte bilindustrin lika bra som du hur styrsystem fungerar.....

En modern bil byggs av dom absolut billigaste delar man kunnat uppbringa. Prispressen är stenhård. Att dom alls fungerar så bra som dom gör anser jag vara ett under. Billiga är dom också. PK för en styrbox ligger på några hundralappar. Vad får man för kvalitet för dom pengarna?
Bilindustrin vet nog mycket väl hur det fungerar. Men ska man sätta i bättre grejjor går priset upp för mycket.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 22:15

Dr_Tinnitus: Förstår av ditt inlägg att du inte är så haj på viner... :roll:
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-16 22:18

Bill50...

Att vända saken som det passar dina tankar har du inget för, då du inte vet vad du talar om i sak ang. bilar och deras system.

Att det är mycket problem med elektronik på bilar idag beror kanske på att nästan allt utom nummerplåten styrs elektroniskt eller på något sätt har koppling till viss elektronik.

Att det uppstår problem betyder inte att det är problem som en klase Shakti skulle avhjälpa. Problemen består vanligast av rena programbuggar, att programvara inte är helt utvecklad då bilen på grund av marknadsförarnas press måste släppas. Vilket leder till div konflikter samt att en större procent bilar hinner uppleva fel innan man hunnit prova ut nya programuppdateringar och ladda in dem under servicebesöken. Andra vanliga fel är korrosion fukt kontaktproblem mekanisk skada/nötning för att nåt fästclips inte monterats rätt för att hålla i en kabel från vassa kanter mm.

Väldigt få problem (om ens några) har med störningar som Shakti teoretiskt (deras påståenden) skulle kunna avhjälpa. eller tror du att Shaktistenar kan ändra i programvaran med?

Sen är det så att bilar aldrig har varit så driftsäkra och underhållsfria som de idag är. Ja de är med tanke på teknikinnehåll sett förbluffande billiga.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-10-16 22:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-16 22:20

Max_Headroom skrev:Men för mig är det ganska ointressant att veta vilken CD som någon tycker låter bäst. Jag vill ha den som ger minst påverkan på signalen.

För det första så påverkar inte cd:n signalen, den generera den.
Sen inskränker du dig till spelare som jämförs med en referens som tagits fram av en förening och som inte har testats av nån annan grupp på samma sätt (för att validera resultatet). Jag skulle inte lita på en sådan referens om inte reslutatet har repeterats med andra anläggning och andra grupper av lyssnare. Du brukar tala varmt om vetenskap men här tar du andra upptäkter rakt av utan att de är bekräftade av ett oberoende testlag. F/E-test på källor kan ju bara göras genom att ad da omvandla och sedan jämföra med a direkt. Jag tycker att en sådant förfarande borde generera massa felkällor. Mao jag tror inte Sentec Diana är en speciellt bra referens.

Dessutom är du avgränsad till ett väldigt litet antal testade spelare (bara LTS testade för ingen annan har kommit på tanken att f/e testa cdspelare). Sen brukar du prata om att det inte finns några bra 1 bitsomvandlare, omvandlaren är ju inte det som påverkar mest skulle jag vilja säga utan det analoga utgångssteget är större källa till förändring.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 22:24

Hej!
StefanB skrev:Någon gång framöver skall jag även skriva om det blindtest av signalkablar som jag blev utsatt
för av mina skeptiska icke hifi kompisar på min svensexa för ett år sedan. Resultatet av det
testet blev i alla fall att mina förvånade icke hifi kompisar satt med gapande munnar då jag
både hörde skillnad på kablarna och dessutom kunde identifiera dem som en Nordost och en
Audioquest kabel. (kombination av chansning och att jag kände till vilka märken butiken förde).

- GratulerA* är den förste att göra ty du nu en rik man är! Det enda som står i vägen mellan dig
och 7,500,000 kr är att du upprepar ovanstående i USA*! När ska du resa? Eller är 7,500,000 kr...
... för dig såpass obetydlig summa pengar det inte är värt besväret o avvara heeel helg på´tt 8)?

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-16 22:25, redigerad totalt 1 gång.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-16 22:25

Bernt

Dr_Tinnitus: Förstår av ditt inlägg att du inte är så haj på viner...

Helt riktig och det erkänner jag gärna.

Men antyder ditt himlande med ögonen efter ovanstående påstående att du verkligen tror att de skulle beskriva vinerna med samma ord och mening den andra gången de testar dem, ur "omvända" flaskor??

Tror du det så är du nog bra naiv..... Du vet inte mycket om psykologi i alla fall.

Någon annan som tror det, eller tror nåt annat om mitt lilla vinprovarexempel?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-16 22:29

Jag som är hyfsat bra på viner skulle göra många fel :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-16 22:35

Dr_Tinnitus
Någon annan som tror det, eller tror nåt annat om mitt lilla vinprovarexempel?

Jag tror att de skulle ha väldigt svårt att erkänna att de tyckte att det "finare" vinet var sämre.

Men samtidigt så undrar jag hur du kunde tolka Bill50x inlägg som att han påstod/trodde att Shaktistenar skulle förbättra elektroniken i bilar? Samma sak gjorde du med ett av mina inlägg i ECO3 tråden, beror det på missuppfattning så ta dig gärna tiden att läsa inläggen en gång till innan du skriver svar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-16 22:37

Rydberg skrev:
Max_Headroom skrev:Men för mig är det ganska ointressant att veta vilken CD som någon tycker låter bäst. Jag vill ha den som ger minst påverkan på signalen.

För det första så påverkar inte cd:n signalen, den generera den.

Nästan alla CD-spelare påverkar signalen hörbart. Inte sällan genom att ha mindre goda analogdelar i utgången. Vissa spelare är byggda för att ha ett specillt sound.

Rydberg skrev:Sen inskränker du dig till spelare som jämförs med en referens som tagits fram av en förening och som inte har testats av nån annan grupp på samma sätt (för att validera resultatet).

Jag har under veckan kikat på denon DN-600F. Den har testats av LTS, men även av andra (ABX) med likartat resultat. Med alla sannolikhet en mycket bra produkt.

Rydberg skrev: F/E-test på källor kan ju bara göras genom att ad da omvandla och sedan jämföra med a direkt. Jag tycker att en sådant förfarande borde generera massa felkällor. Mao jag tror inte Sentec Diana är en speciellt bra referens.

Om man gör ett sådant F/E test med resultatet att ingen skillnad mellan före och efter kan säkerställas kan jag bara tolka det på ett sätt: Varken AD- eller DA-omvandlaren påerkar hörbart. Ej heller utrusningen som anävnds för kopplingen. Såväl AD som Da omvändalre är således av högsta klass! Många felkällor, visst, men är dom bara tillräckligt små så hörs dom inte :) (fram för mindre felfelkällor! Gärna färre också!)

Dessutom är du avgränsad till ett väldigt litet antal testade spelare (bara LTS testade för ingen annan har kommit på tanken att f/e testa cdspelare). Sen brukar du prata om att det inte finns några bra 1 bitsomvandlare, omvandlaren är ju inte det som påverkar mest skulle jag vilja säga utan det analoga utgångssteget är större källa till förändring.

Det finns fler som testar blint, främst då med ABX. Inte i HiFi-svängen, för där är det så fult, det ska vara lyssna-och-tyck, i varje fall i alla tidningar.
Analoga utgångssteget påverkar nog mer, ja. Men blir det fel redan i DACen, ja då spelar det ingen roll om du har världens bästa utgångsteg. Det blir dåligt ändå. Tyvärr.

Nu kanske det löser sig ändå. En Denon är beställd! Får se om dom har några kvar att skicka. Annars har jag några andra kandidater på G.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-16 22:52

AndersJ

Nej, jag tolkade det inte som om Bill50x menade att Shakti var lösningen på bilarnas problem.

Jag nämnde Shakti i svaret till honom mest för att Shakti var inblandad i mitt inlägg som han kommenterade. Liksom att slutklämmen med Shaktis ev. möjligheter att ändra i programmen mest var en ironisk knorr på avslutningen på inlägget.

Ber som ursäkt om jag var för luddig i det avseende och om det orsakade missuppfattning.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-16 23:06

Max> Jag lägger ner, jag orkar inte skriva så att du förstår. Du får gärna leva i tron att den Denon spelare du har beställt är bra.......

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-16 23:07

Dr_Tinnitus: Inget att orda om, jag blev mest förbryllad över din tolkning av ett av mina inlägg häromdagen där du verkade tro att jag var förespråkare av Slick50 och nu såg det ut som om du tolkade även Bill på ett liknande sätt. Men jag vet av egen erfarenhet att det man skriver inte alltid uppfattas på det sätt som man hade tänkt sig.

Mvh AndersJ

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-16 23:28

Rydberg>

En liten stilla undran bara.

När du anser att vissa saker är bra, så ska det helst accepteras av oss andra som att de är just bra. Kan då inte detta gälla även Max åsikt om Denon's spelare, att du då kan acceptera att den är bra?

Om inte så blir det ju lite enkelspårigt anser jag.

Vet inte om du förstår min mening, men jag chansar, då det var svårt att få till en vettig formulering

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-16 23:37

AndersJ.

Det är inte alltid lätt att få till orden till det man tänker... ;-)

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 23:47

Bernt skrev:Dr_Tinnitus: Förstår av ditt inlägg att du inte är så haj på viner... :roll:

- Men då du är det kan inte du förklara varför samtliga världens viner kan särskiljas av ett
flertal vinprovare o om man uti vin-test provar ex billigt skitvin, 100kr´s vin resp dyyyrt vin!
1000-tals vin-intresserade kan enkelt pricka in dessa 3st viner 10/10, 20/20, 30/30, osv, etc!
Att detta sker blint är för vinprovare absolut självklarhet, skulle det börja argumenteras mot
blindtest skulle dessa vinprovare först titta oförstående för att därefter brista ut i gapskratt
åt det absurda i situationen 8)!

Hur kan det komma sig just esoteriska hifitillbehör är det enda som inte klarar av o testas blint?
A* har bara hört underligare ursäkten efter än konstigare bortförklaringen, dock A*ldrig några...
... förklaringar till detta mystiska fenomen?

Mvh A*

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-16 23:47

Det är inte lätt att få till tanken när man ordar ..heller :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-16 23:50

Dr_Tinnitus skrev:Rydberg>

En liten stilla undran bara.

När du anser att vissa saker är bra, så ska det helst accepteras av oss andra som att de är just bra. Kan då inte detta gälla även Max åsikt om Denon's spelare, att du då kan acceptera att den är bra?

Om inte så blir det ju lite enkelspårigt anser jag.

Vet inte om du förstår min mening, men jag chansar, då det var svårt att få till en vettig formulering

Dr Tinnitus

Jo Max får gärna tycka att Denon maskinen (som han antagligen inte lyssnat på 8) ) är bra. Jag menar att han skjuter sig själv i foten när han inte testar spelaren i sin anläggning först. Hur en spelare fungerar ihop med Max högtalare och Max rum kan LTS inte testa åt honom. Det jag tycker är att han borde testa själv, tycker äevn han borde testa en lite bättre spelare typ Meridian 507. Jag har fortfarande inte hört en vettig billig cdspelare och det handlar inte om att jag söker ett visst sound. Billiga cdspelare brister ofta i dynamik och upplösning (dåligt utgångssteg?) och nej jag tycker inte om Denon DCD-625 (som antagligen låter väldigt lika 600F)

Dessutom har jag inga som helst krav att andra ska tycka om det jag tycker om. Jag tycker t.ex. väldigt mycket om min B&W804N och Ino piP men jag accepterar naturligtvis en annan uppfattning. Har du fått uppfattningen om mig att jag ska ha rätt (att det jag tycker är det helt rätta), ja då har jag varit otydlig för så tycker jag inte alls.
Senast redigerad av Rydberg 2004-10-16 23:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-16 23:55

Dr_Tinntus
Det är inte alltid lätt att få till orden till det man tänker...

Håller med till fullo, har hänt mer än en gång att man suttit och funderat på vad man precis postade :D

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-17 00:00

Rydberg
Hur en spelare fungerar ihop med Max högtalare och Max rum kan LTS inte testa åt honom. Det jag tycker är att han borde testa själv, tycker äevn han borde testa en lite bättre spelare typ Meridian 507. Jag har fortfarande inte hört en vettig billig cdspelare och det handlar inte om att jag söker ett visst sound.

Hmm, först skriver du att han borde testa i sin anläggning och sedan att du inte söker ett visst sound! Är det inte så att LTS letar efter maskiner som saknar sound? För det du gör när du letar maskiner är väl ändå att pussla ihop en ljudanläggning som du gillar soundet på? :wink:

Observera att jag inte ser något fel i det, eftersom det är du som skall lyssna på den och då är det vad du gillar som är vägledande.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 00:02

Hej!

Rydberg är bra! "Vi" har nog större behov o begrunda saker & ting än Rydberg, trots allt ;)! Det blir lätt tjA*tt
lite upplagrad HF.nu-frustration p.g.a. bort-editering/tagning får utlopp över fel person o bla blA*, ni hajA* 8)!

Mvh A*( som kännatt ga*mla skrivsättet o sätta skrift i skrift återkommA*)

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-17 00:04

Billiga cdspelare brister ofta i dynamik och upplösning (dåligt utgångssteg?)

Det gör inte Pioneer 668 tycker jag. Den har mycket fin upplösning och mattar inte av transienterna (dynamiken) som en hel del andra spelare verkar ha tendenser att göra.
Bara för att en cdspelare kostar 20kkr eller 50kkr betyder inte det automatiskt att den är "bättre" än billigare ditos, men givetvis får man ju hoppas att Meridian vet vad de pysslar med.
Tror alldeles säkert att det är kompetenta maskiner, men om LTS inte lyckats finna hörbara färgningar från Pioneer 668 säger det mig bra mycket mer än 100 lyssna och tyck tester i världens alla hifitidningar. Deras testmoder saknar den suveränitet som F/E-testet gör.
Sen ska man ju komma ihåg att god återgivning inte nödvändigtvis alltid behöver betyda "bra ljud", snarare "ärligt ljud" 8) .
Det man hör på är allstå det inspelade ljudet och inte apparatens färgningar, så om det är något man inte gillar har det alltså med inspelningskvaliteten att göra (eller andra brister i anläggningen).

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 00:06

Tänk om du läste dina p.m. också A* :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-17 00:08

AndersJ skrev:Rydberg
Hur en spelare fungerar ihop med Max högtalare och Max rum kan LTS inte testa åt honom. Det jag tycker är att han borde testa själv, tycker äevn han borde testa en lite bättre spelare typ Meridian 507. Jag har fortfarande inte hört en vettig billig cdspelare och det handlar inte om att jag söker ett visst sound.

Hmm, först skriver du att han borde testa i sin anläggning och sedan att du inte söker ett visst sound! Är det inte så att LTS letar efter maskiner som saknar sound? För det du gör när du letar maskiner är väl ändå att pussla ihop en ljudanläggning som du gillar soundet på? :wink:

Observera att jag inte ser något fel i det, eftersom det är du som skall lyssna på den och då är det vad du gillar som är vägledande.
Jag menar att dynamik och upplösning inte kan sägas vara ett sound. Att höra en spelare som tar fram detaljer i en inspelning som du aldrig hört förut (utan att för den skulle ha en annat än en rak frakvenskurva och fortfarande med låg dist) är något jag uppskattar.

Nej, dax för bingen!

A*, du är bra du me :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-17 00:12

Skulle varit kul om kabelförespråkare och kabelskeptiker hade träffats och gjort korrekta blindtester. Det hade varit kul o sedan läsa och ännnu roligare om det blivit ett bildrepotage. Men det är väl omöjligt för kabelskeptikerna kommer nog säga att det var placebo, kanske typ kommer de att säga " Jag hörde en enorm skillnad mellan kablarna men det måste vara placebo och inbillning"

Personligen struntar jag i om det är inbillning eller inte för det viktiga är att jag upplever att det blir förändring.

Mats
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-17 00:12

hifirocker skrev:
Billiga cdspelare brister ofta i dynamik och upplösning (dåligt utgångssteg?)

Det gör inte Pioneer 668 tycker jag. Den har mycket fin upplösning och mattar inte av transienterna (dynamiken) som en hel del andra spelare verkar ha tendenser att göra.
Bara för att en cdspelare kostar 20kkr eller 50kkr betyder inte det automatiskt att den är "bättre" än billigare ditos, men givetvis får man ju hoppas att Meridian vet vad de pysslar med.
Tror alldeles säkert att det är kompetenta maskiner, men om LTS inte lyckats finna hörbara färgningar från Pioneer 668 säger det mig bra mycket mer än 100 lyssna och tyck tester i världens alla hifitidningar. Deras testmoder saknar den suveränitet som F/E-testet gör.
Sen ska man ju komma ihåg att god återgivning inte nödvändigtvis alltid behöver betyda "bra ljud", snarare "ärligt ljud" 8) .
Det man hör på är allstå det inspelade ljudet och inte apparatens färgningar, så om det är något man inte gillar har det alltså med inspelningskvaliteten att göra (eller andra brister i anläggningen).
Jag ifrågasätter att det överhuvudtaget går att göra F/E-tester på cdspelare som ger valida resultat 8)

Sen resten av ditt inlägg är upprepning som jag hört många hundra ggr vid här laget och jag är inte dum, jag fattade budskapet första gången. :wink:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-17 00:18

Rydberg skrev:
Jag menar att han skjuter sig själv i foten när han inte testar spelaren i sin anläggning först. Hur en spelare fungerar ihop med Max högtalare och Max rum kan LTS inte testa åt honom.

Max väljer den trista vägen som leder bort från bytarcirkusen som beror på att man förförs av ett vissst sound som man snabbt tröttnar på. Stackars honom...
Jag har gjort likadant. Läser nu Hifimagasinet för att bli nostalgisk och minnas jakten!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 00:21

:D
Jakten pågår cykliskt med skenbara stopp
Inaktiverad användare!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-17 00:22

Rydberg.

Att höra en spelare som tar fram detaljer i en inspelning som du aldrig hört förut (utan att för den skulle ha en annat än en rak frakvenskurva och fortfarande med låg dist) är något jag uppskattar.

Ännu en stilla undran.....

Om man nu byter i en viss spelare hör detaljer man inte hört förut i en inspelning. Kan man då vara helt säker på att de detaljerna verkligen ska vara där? Att det inte är spelaren eller nåt som skapar nåt som kanske inte ens ska finnas i inspelningen?

Det kan ju för all del ändå vara trevligt, men är det äkta, är det HiFi...?

Nu yrar jag kanske igen, feber och tjörfylning snörvel.....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-17 00:24

StefanB skrev:Dawen nämnde blindtest, eller någon om en subjektivist som inte går med i dessa. Kanske tolkar meningen fel och den kanske inte alls avser tex mig, men hur som helst så kan ni roa er med att läsa om mitt blindtest av cd spelare, taget från min egen hemsida.
http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/cdtest.htm

Du får ursäkta mig Stefan, men jag tycker knappast att du kan kalla detta ett blindtest av cdspelare då det är rätt olika signalkablar anslutna till spelarna.

Men visst är det ett steg i rätt riktning!

Det jag syftade på var andra saker som tidigare kommit upp här på faktiskt, och var mest menat som ett exempel!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-17 00:25

Dr_Tinnitus skrev:Bill50...
Att vända saken som det passar dina tankar har du inget för, då du inte vet vad du talar om i sak ang. bilar och deras system.

Att det är mycket problem med elektronik på bilar idag beror kanske på att nästan allt utom nummerplåten styrs elektroniskt eller på något sätt har koppling till viss elektronik.

Att det uppstår problem betyder inte att det är problem som en klase Shakti skulle avhjälpa. Problemen består vanligast av rena programbuggar, att programvara inte är helt utvecklad då bilen på grund av marknadsförarnas press måste släppas. Vilket leder till div konflikter samt att en större procent bilar hinner uppleva fel innan man hunnit prova ut nya programuppdateringar och ladda in dem under servicebesöken. Andra vanliga fel är korrosion fukt kontaktproblem mekanisk skada/nötning för att nåt fästclips inte monterats rätt för att hålla i en kabel från vassa kanter mm.

Väldigt få problem (om ens några) har med störningar som Shakti teoretiskt (deras påståenden) skulle kunna avhjälpa. eller tror du att Shaktistenar kan ändra i programvaran med?

Sen är det så att bilar aldrig har varit så driftsäkra och underhållsfria som de idag är. Ja de är med tanke på teknikinnehåll sett förbluffande billiga.

Dr Tinnitus

Nu blir jag lite förbluffad. Hur kan du veta vad jag vet, och inte vet, i sak om bilindustrin? Och vad menar du med att jag "vänder saken så det passar mina tankar"? Att du dessutom säger att jag inte vet vad jag talar om är besynnerligt. Vad vet du vad jag kan och med vad jag arbetar?

För att undanröja ett diskussionsämne med en gång, mig veterligen har jag aldrig nämnt Shakti här i ett inlägg, och absolut inte när det gäller bilar. Det måste vara en missuppfattning.

När det gäller bilindustrin och dess problem med elektronik har jag MYCKET torrt på fötterna. Eftersom jag sitter hemma och inte har tillgång till de utredningar som gjorts i frågan så kan jag tyvärr inte hänvisa till de exakta källorna. Men ta Mercedes som exempel, dom har rasat från 3-4 plats till 17:e i någon amerikansk kvalitetsranking, och detta ENBART pga problem med elektroniken. BMW har officiellt erkänt att dom har likartade problem och jobbar hårt för att lösa dom. Audi har fått återkalla massor med bilar pga elektronikfel pga krockkuddar som utlöses när dom inte ska (problem med statisk elektricitet, jag har kopia på brevet som skickats ut till ägarna). Volvo hade samma problem i slutet på 90-talet när dom fick kalla in 245.000 bilar för att åtgärda en krockkudde som utlöstes av statisk elektricitet (när man torkade av instrumentpanelen). Ford hade problem med elektroniken därför att statisk elektronik slog ut larmsystemet när man skulle öppna dörren för att kliva in. En undersökning (tror den var tysk) visar att 60% av alla bilfel på dagens bilar beror på elektronik, det säger också de verkstäder vi varit i kontakt med.

Tidigare skämtade vi om att förr var det gamla bilar som stod still vid vägkanterna, idag är det nya. Tro mig, det är inte längre något skämt.

Mitt företag jobbar aktivt med kvalitetssäkring när det gäller bilelektronik och de kontakter vi har på hög nivå hos såväl Volvo som Saab indikerar att man är mycket medveten om problemen men famlar lite i luften om vad man ska göra åt dem.

Mycket av de problem som finns med bilelektroniken möter vi vid våra utbildningar, där vi har deltagare från såväl biltillverkarna som dess underleverantörer. På vilket sätt menar du att jag inte vet vad jag talar om?

Jag är lite undrande över att du bemöter mitt inlägg om att bilindustrin har problem med elektroniken med "att det är mycket problem med elektronik på bilar idag beror kanske på att nästan allt utom nummerplåten styrs elektroniskt eller på något sätt har koppling till viss elektronik".

Men det är ju just det som är min poäng! Bilindustrin har problem med elektroniken. Och som sagt, JAG har definitivt inte nämnt några Shakti-stenar eller annat hokus-pokus (förlåt ni som har sådana :-)) som en hjälp att lösa bilindustrins problem.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi