Fördomsfulla individer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-17 00:26

Patrikf, uppfattar jag dig rätt om jag tror att du menar att det är onödigt att cd skall passa in i hans system?

Jag menar att han skjuter sig själv i foten när han inte testar spelaren i sin anläggning först. Hur en spelare fungerar ihop med Max högtalare och Max rum kan LTS inte testa åt honom.

Max väljer den trista vägen som leder bort från bytarcirkusen som beror på att man förförs av ett vissst sound som man snabbt tröttnar på. Stackars honom...
Jag har gjort likadant. Läser nu Hifimagasinet för att bli nostalgisk och minnas jakten!

Dr Tinnitus, hur skall Cdspelaren kunna hitta på det? Om du menar att den tar fram en gitarr som man inte hörde innan?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-17 00:36

Mats, Jag menar att Max har gjort det kloka valet att köpa en dokumenterat korrekt återgivande cdspelare.
"Passa in i hans system"? Du menar om det är några konstigheter med ingången i hans försteg?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 00:40

mats skrev:Men det är väl omöjligt för kabelskeptikerna kommer nog säga att det var placebo, kanske typ
kommer de att säga " Jag hörde en enorm skillnad mellan kablarna men det måste vara placebo och inbillning"

- SpekulerA* likaså vara mästare på men allra enklaste är väl att ställa upp på ett utav alla de
blindtest som frekvent försöka fås till stånd men som inga dyyrkabelförespråkare ställa upp på?
Ty arrangera ett blindtest med dyyrkabelskeptiker vore ju aaaningen fruktlöst då Negacebo skulle
eliminera alla eventuella resultat... åt det ena hållet till!

Mvh A*

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 00:41

Skumt.. fick detta nyss:

Datum: Sun, 17 Oct 2004 00:18:05 +0200

Hej mattepatte,

Du har fått ett nytt privatmeddelande till ditt konto på "Faktiskt.Se"
och du har bett att få ett meddelande om detta. Du kan titta på
meddelandet genom att klicka på länken nedan:....

Och så finns det inget nytt meddelande där i min inkorg !?!?! 8O
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 00:44

Hej!

Kolla igen! A* skickade, en för mp, glad nyhet!

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-17 00:45

Herr A* sådant test hade nog inte kunna gått för båda sidor hade skyllt ifrån sig.

Skeptikern hade sagt "Ja jag hörde en enorm skillnad men det måste vara inbilling"

Förespråkaren hde sagt "Oj nu hörde jag ingen skillnad, men det är ju inte så konstigt för frysen står fel och kärringen är sur"

Själv bryr jag inte om ni tycker det är inbillning för det ändrar inte min upplevelse.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 00:45

Hej A* nä det kommer inget...
A* prova att sms:a ditt telefonnummer eller mailadress till mitt telefonnummer som du fick i ett av p.m:en
Senast redigerad av mattepatte(removed) 2004-10-17 01:10, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 01:01

Någon ting är väldigt lurt här A*
Dina p.m. till mig plockas bort.
Hann läsa det sista men nu visas det inte mer.
Svaret är självklart ! + bonus
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 01:05

Hej!

Kanske beror det på att A* rensar bort allt efter avslutad ivägsändning?
A*lltså In/Ut-korg samt skickat? Fast kan A* därmed deleta utur mp´s inkorg :??

Mvh A*ha men A* deletar ganska direkt efter att honom skickat iväg
saker & ting! Undrar hur mkt som A*ldrig kommit fram ifrån A* egentligen 8O 8O!! :oops:
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-17 01:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 01:07

De pm jag har hunnit öppna ska omöjligt kunna raderas av avsändaren.
Däremot om jag inte hunnit öppna, och du raderar de som ligger och väntar i den korgen, så går de förlorade för alltid :)
Senast redigerad av mattepatte(removed) 2004-10-17 01:27, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiverad användare!

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-17 01:08

Jag ifrågasätter att det överhuvudtaget går att göra F/E-tester på cdspelare som ger valida resultat

Kan du utveckla det lite? Jag tycker det är sunt med ifrågasättande så jag vill gärna höra ett mer utvecklat resonemang.
Varför skulle inte LTS F/E tester ge valida resultat på tester av cdspelare?

För övrigt rekommenderar jag att du läser senaste numret av Molt (nr 1 2004) där Öhman svarar på brev från Mårten Kihlberg om Sentec Diana och Pioneer 668. Klargörande och intressant läsning tycker jag.

Längst ner på sid. 47 nämns också att AD-omvandlarna var inte ens i närheten av 16 bitars upplösning 1993 (då diana testades), men de har utvecklats fantastiskt de senaste 11 åren, inte minst för att lämna möjlighet till dagens högupplösningsformat DVD-A. De bästa D-omvandlarna har med nöd och näppe passerat 21 bitars upplösning! De är faktiskt ungefär 100 ggr (!) bättre än de var för 11 år sedan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-17 01:17

hifirocker skrev:
Jag ifrågasätter att det överhuvudtaget går att göra F/E-tester på cdspelare som ger valida resultat

Kan du utveckla det lite? Jag tycker det är sunt med ifrågasättande så jag vill gärna höra ett mer utvecklat resonemang.

För övrigt rekommenderar jag att du läser senaste numret av Molt (nr 1 2004) där Öhman svarar på brev från Mårten Kihlberg om Sentec Diana och Pioneer 668. Klargörande och intressant läsning tycker jag.
quote]

Va? Har nummer ett av MoLT redan kommit ut? Det brukar ju ske året efter ungefär.. :-)

Seriöst, jag har samma frågeställning med f/e-test när det gäller signalkäller. Förklara; HUR går en f/e-test till när man testar cd-spelare?

/ B

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-17 02:22

Bill50x

Nu tror jag du överreagerar en smula.....

Först, missade du mitt inlägg där jag förklarade för AndersJ varför Shakti nämndes i mitt inlägg till dig tidigare? Om så, ta gärna och läs det först.

Jag kan faktiskt inte se att vi har så stora meningsskiljaktigheter ang. den moderna bilindustrins elektronikproblem. Jag sa inte att du hade fel i procenten eller nåt.

Jag kanske missuppfattade ditt inlägg då det verkade som att att du ville såga det jag tidigare skrivit, vilket irriterade mig helt naturligt.

Jag drar lite vad du först skrev.

Jasså, och ändå rapporteras ca 60% av alla fel som drabbar en bil idag gälla elektroniken? Bilindustrin är bekymrad (med all rätt) men man har fortfarande ganska dålig koll på vad som händer.

Uppenbarligen vet inte bilindustrin lika bra som du hur styrsystem fungerar.....

Ett ganska småspydigt ironiskt uttalande som var rätt onödigt om du frågar mig. Jag påstod inte i mitt inlägg att moderna bilar aldrig har fel på sin elektronik bara för att en massa tester sker under utvecklingen av bilen. Dessutom så har jag heller inte i det andra inlägget sagt att 60% elfel var galet i ditt uttalande. Jag vet mycket väl att Merceders M fl. har stora besvär med elektronikproblem i sina bilar. Problemen tror jag personligen (med visst stöd från mycket initierade källor) har mycket att göra med den stress som nya bilar måste tas fram under. Tiden räcker inte alltid till för att bli helt färdig med allt testande och utveckling mm.

Problemen som uppstår har oftast med ungefär de exempel jag gav att göra. Shakti torde inte göra mer åt saken än att öka bilens tjänstevikt. Usäkta att jag nämnde stenen igen.... (Den är vi ju tydligen överens om)

Att bilarna är driftsäkrare nu än förr står jag fast vid, föutom då att det just de sista 2-3 åren skett en rejäl ökning på elektronikproblemen.

Att moderna bilar har en ökad kvot av elektronikproblem är helt naturligt, vilket jag försökte belysa lite skämtsamt med det där om nummerplåten. Då det finns mycket mer som styrs och har med elektronik att göra i en bil, så är det ju inte helt ute i det blå om andelen elektronikfel kan gå upp. Det borde vara lätt att förstå, eller hur? Tar vi det mycket pedagogiskt, så om en bil inte har någon elektronik alls, så torde den heller inte riskera att få problem på det området. Enkelt va... ;-)

Summa summarum, vi vet båda tydligen en hel del om bilindustri och bilar. Och har tydligen heller inte helt olika uppfattning om vilka fel och i vilken mängd det kan vara. OK?

Mycket av de problem som finns med bilelektroniken möter vi vid våra utbildningar, där vi har deltagare från såväl biltillverkarna som dess underleverantörer. På vilket sätt menar du att jag inte vet vad jag talar om?

Ok, här får jag erkänna att jag gjorde en blunder, med tanke på den info om din koppling till bilindustrin som du nyss gav. Sorry för det.

Men ditt första svar till mig var som jag redan skrivit ovan, rätt ironiskt och spydigt, ja helt onödigt tycker jag. Det verkade som att du menade att jag hade helt fel i det jag sa om att biltillverkarna utför en massa avacerade tester på sin elektronik. Det gör de ju men det garanterar ju inte att de inte kan få problem i alla fall. Detta borde du faktisk både ha vetat och förstått när du svarade mig, så varför den nedlåtande tonen?

Att ett antal potentater på olika forskningsanläggningar skrattar läppen av sig när du berättar om diverse teorier är inget bevis för att dom har rätt. Att sk kunniga experter har dömt ut något är i sig intressant, men som sagt inget bevis på att saken är felaktig.

Här tycker jag faktiskt du har fel, och ditt uttalande förvånar mig mycket med tanke på att du säger dig vara lite insatt.

Det kan mycket väl vara ett klart bevis om kunniga experter säger att en grunka inte funkar, då det redan finns tusentals timmar av tester på just det område som grunka skall användas i och med förvillande lika grunkor.

Jag kan ta ännu ett exempel som jag diskuterat med div. motoringenjörer.

Det finns en metallflärp som heter Cyclone som säljs av en välkänd svensk trim- och biltillbehörs-firma.

Denna lilla flärp ser ut som en fläkt ungefär, och skall sättas nere i luftfiltret. Den sitter stumt fast men sägs ge luften motorn suger genom den en hög rotation som skall gör att luften bättre kommer in och fyller cylindrarna i motorn. Det utlovas hiskeliga procents förbättring på allt som en bilägare kan önska sig.

Jag ansåg själv denna grunka vara kvacksalveri av allvarligt slag, och diskuterade den mest på skoj med några initierade kamrater (jo de garvade läppen av sig även denna gång... ;-))

Denna flärp kan helt enkelt inte fungera så som utlovats om den sätts där man rekommenderar den att sitta, nere i luftfilterburken. Därifrån och in i själva motorn så kan de vara allt från 50 cm till långt över en meter. I väldigt många fall måste sen den luft som nu sägs virvla runt med mcyket hög fart, ta sig genom ett flertal krökar och formförändringar på luftkanalen, genom luftmassemätare som oftast har ett finmaskigt nät eller ett raster av bikaketyp på båda sidor för att just se till att lugna ner luftströmmen så att den passerar jämnt och fint utan turbulens så att mätaren kan mäta rätt mängd luft. Sen har vi en bit rör hit och dit igen och sen kommer gasspjället som vid all normal landsvägskörning har mycket liten springa som öppning för luften. Här påstår man alltså att luften fortfarande skall virvla friskt efter alla tidigare hinder, och glatt virvlande passera den lilla springan i spjället utan att mattas. Därefter skall allså denna virvel dela upp sig rätt antal mindre virvlar och rusa vidare ner i var sin insugskanal och slutligen passera ventilerna, fortfarande glatt virvlande av denna lilla propellers påverkan där långt borta i luftburken.

Alltså, detta är rena rama rappakaljan som påstås om denna grunka och de förbättringar den skall ge. Detta vet motorteknikerna mycket väl därför att de vet ingående hur en motor, deras motorer, fungerar och hur luften beter sig och ska bete sig. Ja även andra motorer då de ofta kör tester på konkurrenternas motorer. De vet att man själva sedan länge försökt att få luften att inte virvla genom luftmassemätaren då det gör att den mäter fel. Man har själva försök att få luften i insuget att bete sig som man vill under alla flödes och tryckförhållanden för att den sen ska äntra cylindrarna så bra som möjligt. I många fall har man faktisk haft problem just med att luften varit för "orolig" med för mycket turbulens och fått jobbat hårt för att få luften att passera plenumet så lugnt som möjlig för att motorn skall gå som de vill i alla lägen. Och här kommer allså en universalgrunka som lovar stordåd på alla bilar för endast 500 kr, just genom att den påstås sätta luften i rotation från luftburken och vidare in i motorn, fast det bevisligen är tekniskt och praktiskt omöjligt, och i många fall ikke ens önskvärt.

När då ett gäng motortekniker säger att det inte funkar, och kan förklara varför väldigt tydligt. Så är det nog inget annat än bevis på att det inte fungerar. Inser du inte det så förvånar du mig i högsta grad.

Har vi rett ut missförstånd och annat mellan oss nu Bill...?

Jag ber om ursäkt om jag missbedömt din avsikt och text i dina inlägg, och om jag varit ofin i mina svar. Jag hoppas du kan visa samma anda.

Å långt blev det..... gahhhh....

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-10-17 03:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 02:41

Kul att doktorn kunde komma :)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-17 04:15

Dr_Tinnitus skrev:Bill50x
Nu tror jag du överreagerar en smula.....

Har JAG "överreagerat"? Så här har du skrivit tidigare till andra personer:

"Du får ursäkta mig, men ditt inlägg innehöll ungefär 80% skitsnack....."

"Det är fulkommligt trams att ingen kan bedömma något om man inte har egen erfarenhet av just den prylen."

... för att ta några exempel.....

Dr. T.
Jag har ingen avsikt att vara vare sig nedlåtande eller småspydig. Möjligen raljerande för att skapa en lite humoristisk vinkling :-)
Vad jag ville påpeka är att bilar inte alls är så driftsäkra som du ville göra gällande, och att elektronikfel är en stor andel av problemen. Jag anser inte, till skillnad mot dig, att det är kopplat till tidsnöd utan snarare brist på kunskap. Biltillverkning är historiskt sett en mekanisk industri (och som du mycket riktigt påpekar, bilar är otroligt hållbara rent mekaniskt idag) och elektroniken är för dem en relativt ny företeelse. Dessutom ska bilelektroniken fungera under mycket svårare förhållanden än hemelektronik och är (som Max påpekade) satt under hårda krav på ekonomi.

På vilket sätt jag har "överreagerat" har jag svårt att förstå, jag har ju endast kommenterat din åsikt om bilindustrins suveränitet när det gäller utveckling på elektroniksidan. Jag var INTE nedlåtande när jag påpekade att Opel´s forskning i Russelsheim inte var 100% perfekt, jag bara refererade till hur jag upplevt kunskapen hos dessa experter i mina kontakter med dem. Jag har på många ställen kommit kontakt med mycket dugliga och välutbildade människor inom sitt fack, som ändå visat sig ha mycket dålig kontakt med verkligheten inom det område som jag verkar. Så bara för att några experter inom ett antal områden anser "något" faller jag inte i farstun för det, trots att jag själv på papperet har sämre grundkunskaper än dom har.

Här stöder jag mig på såväl utländsk expertis som på kunniga människor hos såväl Semko som SP. Förutom Semko och SP arbetar jag bland annat i nätverk med forskare på Örebro Universitet, med fristående laboratorier som tex Kitron i Karlskoga (tidigare Bofors), med finska VTT (motsvarighet till SP) och så vidare.

Men återigen, i vår konversation är det bara du som har nämnt Shaktistenar. Släng dom inte på mig är du bussig :-)

/ B

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-17 09:31

Dawen. Jag är fullt medveten om att vårt blindtest av cd spelare inte är ordentligt gjort. Får skylla på att det dels var några år sedan och framförallt att vi inte hade möjlighet till bättre förutsättningar då. Syftet var inte att rent "vetenskapligt" gör aett test utan mer som en kul grej se om vi hörde skillnader och i sådana fall hur vi upplevde dem. Eftersom kablar också låter väldigt olika :D så kan vi myclket väl ha grundat våra bedömningar lika mycket på dem.

Däremot så är mitt test av Bybees med likadana förutsättningar. Där var det samma kabel till ingången med bybees och ingången utan.

Efter att ha läst de senaste 20 inläggen så börjar jag inse att jag och många andra här har väldigt olika inställning till det ljud vi vill ha hemma. Vissa verkar förespråka ett helt ofärgat ljud genom hela anläggningen. Hur man hittar detta och vad som är referens har jag svårt att förstå, men detta verkar i alla fall vara målsättningen.

Personligen så söker jag nog ett ljud som jag gillar. Om det sedan är 100 % neutralt är inte intressant för mig. Av denna anledning har jag här senast inskaffat ett rörförsteg för att få en trevligare klang med större närvarokänsla än det väldigt neutrala (och lite trista) försteg jag hade innan. Det skall vara roligt och behagligt att lyssna på musik, detaljer, dynamik och ljudbild måste finnas där, men om det är 100% ofärgat är inte viktigt för mig

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-17 09:46

StefanB skrev:Personligen så söker jag nog ett ljud som jag gillar. Om det sedan är 100 % neutralt är inte intressant för mig. Av denna anledning har jag här senast inskaffat ett rörförsteg för att få en trevligare klang med större närvarokänsla än det väldigt neutrala (och lite trista) försteg jag hade innan. Det skall vara roligt och behagligt att lyssna på musik, detaljer, dynamik och ljudbild måste finnas där, men om det är 100% ofärgat är inte viktigt för mig

Då tycker jag att du ska skaffa dig en en equalizer och en DSP. Att färga ljudet genom spray, stenar, rör och kablar är inte bara ineffektivt utan också mycket dyrt i jämförelse.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-17 09:49

Att tro att man får ett så ofärgat ljud som möjligt av flera ofärgade apparater i rad förvånar mig då ingen F/E test gjorts av hela kedjan. 8)
Dessutom så finns ingen som har ett perfekt rum att lyssna i så jag tycker att det är självklart att folk med "färgande" apparater mycket väl kan ha kombinationer ihop med sina rum som spelar skjortan av "ofärgande" apparater i att återge en CD skiva så troget det inspelade ljudet som möjligt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-17 09:58

Harryup skrev:Att tro att man får ett så ofärgat ljud som möjligt av flera ofärgade apparater i rad förvånar mig då ingen F/E test gjorts av hela kedjan. 8)

Säger vem? :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-17 10:07

Naqref:
Har Max gjort det? Eller?
Dessutom menade jag att vara ironisk då jag är helt övertygad om att F/E testens förträfflighet inte ligger i att välja ut en med totalt sett största möjliga ofärgade slutresultat ur en anläggning i vilket hem som helst.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-17 10:39

Aha! Du avsåg Max specifikt. Sorry, trodde du menade allmänt.

Tja det är nog bättre att Max svara på själv men jag anar vad han kommer att skriva. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-17 11:21

Naqref:
Hypotestiskt.
Håller du det för alltid gällande att om man testar en hel kedja av "vinnare" av en F/E test mot dom som kom "2:a" att man alltid kommer att få det totalt sett mest ofärgade ljudet ur vinnarkedjan?
Och om man A-B testar kedjorna mot varandra, kommer man då alltid uppfatta "vinnarna" som bäst?

edit:ordval
Senast redigerad av Harryup 2004-10-17 12:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-17 11:39

Om man får pipa in emellan, så skulle jag säga att den enda delen i anläggningen som är lämpad att kompensera rummets felaktigheter är högtalarna. Så undantaget dem (som ändå är väl svåra att f/e-testa) så säger jag att f/e-utrustningen alltid vinner. Den typen av dist och andra fel som den utrustningen ger är inget som motverkar rumsbrister utan enbart degraderar signalen som högtalarna sedan skall omvandla.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-17 11:41

hifirocker skrev:

Jag säger viskningsleken, först tar vi fram en referens som man (ett fåtal personer i en okänd anläggning med (?) upplösning(högtalarna borde dock vara i absolut världsklass(de bästa?))) inte hör skillnad på i en ad da i förhållande till a. Redan här finns det ju vissa problem, skillnader är små subtila och en viss signalkabel kan grusa ner signalen (skulle man fått samma resultat om man hade använt sig av högupplösande Nordost Valhalla signalkabel rakt igenom? (som enligt mig är vida överlägsen rg62 i upplösning)).

Nåväl, nu tror man sig ha tagit fram en slags referens (som jag i sig tvekar på). Vissa små skillnader är svåra peka ut med statistisk signifikans mellan adda och a men det behöver ju inte betyda att det inte är någon skillnad. Nu tar man denna referens och jämför den i sin tur med olika spelare för att höra om de inte går att skilja åt, kan man inte det så är det en bra cdspelare. Det är alltså två jämförelse som ger osäkerhet två gånger.

Nej jag köper inte denna jämförelse, först en jämförelse som i sig ha brister och sen en till.

Dessutom, Sentec Diana som man jämför med (referensen) är en DAC och därmed väldigt beroende av drive och inte minst digitalkabel (pratade förövrigt med en LTS:are och tillika pi60s ägare som hörde klara skillnader mellan olika digitalkablar 8) ), det är helt enkelt alldeles för många felkällor enligt mig. F/E-test är mycket bättre att applicera på förstärkare men på källor? Njeee

Sen att jag subjektivt har hört otroligt mycket bättre cdspelare än Denon 625 gör ju inte mina värdering om metodens trovärdighet bättre.

Som lite referens kan jag säga att jag subjektivt gillar högtalare i stil med piP som har hög upplösning och ett rent mellanregister. Desamma gäller på cdspelare (så du fårstår vad jag letar efter)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-17 11:47

Dr_Tinnitus skrev:Rydberg.

Att höra en spelare som tar fram detaljer i en inspelning som du aldrig hört förut (utan att för den skulle ha en annat än en rak frakvenskurva och fortfarande med låg dist) är något jag uppskattar.

Ännu en stilla undran.....

Om man nu byter i en viss spelare hör detaljer man inte hört förut i en inspelning. Kan man då vara helt säker på att de detaljerna verkligen ska vara där? Att det inte är spelaren eller nåt som skapar nåt som kanske inte ens ska finnas i inspelningen?

Det kan ju för all del ändå vara trevligt, men är det äkta, är det HiFi...?

Nu yrar jag kanske igen, feber och tjörfylning snörvel.....

Dr Tinnitus

I vissa fall kan kanske övertoner och distortion få det att låta mer detaljerat men jag snackar snarare om skillnader likt då man dra av skydssplasten på en plexiglas yta. Allt bli klarare, rassel från en virveltrumma inte bara hörs utan man kan placera ut den exakt i ljudbilden, ett svagt gnissel från bastrummepedalen hörs plötsligt tydligt (som man inte hade hört förut) etc. Sådana skillnader.

Detta är ljud som finns på inspelningen men som inte kommit fram pga av man har en dålig källa.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-17 11:53

I vissa fall kan kanske övertoner och distortion få det att låta mer detaljerat men jag snackar snarare om skillnader likt då man dra av skydssplasten på en plexiglas yta. Allt bli klarare, rassel från en virveltrumma inte bara hörs utan man kan placera ut den exakt i ljudbilden, ett svagt gnissel från bastrummepedalen hörs plötsligt tydligt (som man inte hade hört förut) etc. Sådana skillnader.

Detta är ljud som finns på inspelningen men som inte kommit fram pga av man har en dålig källa.

Eller så kommer de fram pga av att musiksignalen komprimerats, för då blir ju den relativa volymskillnaden ned till detaljerna mindre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-17 12:01

Nattlorden skrev:

Eller så kommer de fram pga av att musiksignalen komprimerats, för då blir ju den relativa volymskillnaden ned till detaljerna mindre.
Visst det är ju också en teoretisk möjlighet men jag tror knappast att alla de dyra cdspelare jag haft hemma och som sopar mattan med Denon 625 gör det för att de dynamikkomprimerar!! :lol:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-17 12:24

Bill50x

Hmm....

Jag tyckte precis att jag förklarade för dig att jag i vissa stycken i ditt första inlägg till mig, missuppfattat dig lite och bad om ursäkt för det. Är inte det nog för dig...?

Sen ang. att du anser at jag har överreagerat i mina inlägg till andra tidigare. Ja, kanske även jag kan få tillåtas vara raljerande när du raljerar?

Ang. moderna bilars driftsäkerhet så är jag inte på samma linje som du. Det finns problem med elektroniken ja, just i dagsläget en topp som ligger i första hand hos några få tillverkare, som sliter med problemen. Men ingen tillverkare är helt utan dessa problem.

Likväl är dagens bilar helt klart driftsäkrare än förr. Bilar körs mycket längre på kortare tid idag, och med mycket mindre service. Dessutom drar de mindre bränsle och har renare avgaser trots högre vikt och effekt. Detta hade inte varit möjligt om inte elektroniken funnits.

Ang. vad felen kan grunda sig i. Ja kan inte det finnas en koppling mellan kunskap och tidspress då....?

Nu skiter vi i detta om fordon, det är ett ljudforum och vi är nära chattning.

Jag har bett om ursäkt, räcker inte det så får du gå till högre instans, Haag kanske..... 8)

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-17 12:27

StefanB skrev:Dawen. Jag är fullt medveten om att vårt blindtest av cd spelare inte är ordentligt gjort. Får skylla på att det dels var några år sedan och framförallt att vi inte hade möjlighet till bättre förutsättningar då. Syftet var inte att rent "vetenskapligt" gör aett test utan mer som en kul grej se om vi hörde skillnader och i sådana fall hur vi upplevde dem. Eftersom kablar också låter väldigt olika :D så kan vi myclket väl ha grundat våra bedömningar lika mycket på dem.

Okej, då är jag med :)

StefanB skrev:Efter att ha läst de senaste 20 inläggen så börjar jag inse att jag och många andra här har väldigt olika inställning till det ljud vi vill ha hemma. Vissa verkar förespråka ett helt ofärgat ljud genom hela anläggningen. Hur man hittar detta och vad som är referens har jag svårt att förstå, men detta verkar i alla fall vara målsättningen.

Personligen så söker jag nog ett ljud som jag gillar. Om det sedan är 100 % neutralt är inte intressant för mig. Av denna anledning har jag här senast inskaffat ett rörförsteg för att få en trevligare klang med större närvarokänsla än det väldigt neutrala (och lite trista) försteg jag hade innan. Det skall vara roligt och behagligt att lyssna på musik, detaljer, dynamik och ljudbild måste finnas där, men om det är 100% ofärgat är inte viktigt för mig

Alltså, det där med 100% ofärgat handlar väl också om att hitta ett ljud man gillar, fast man har ett lite annorlunda tillvägagångssätt.

För min egen del är det så att jag kan påverkas väldigt mycket beroende på sinnesstämning och liknande grejor. Ena dagen låter min stereo ypperligt, andra dagen gör den inte det - fast jag inte har ändrat något! Så, då känns det ju lurigt att man ska låna hem grejor en kort tid och försöka utvärdera, när man ändå inte vet om man utvärderar prylen eller sitt eget humör. Jag har för mycket annat för mig för att jag ska ha tid på mig att låna hem grejor på längre tid, och dessutom föredrar jag begagnat, eftersom det ofta är mer ekonomiskt riktigt.

Därför har jag en Denon DCD-625mkII och ett Nad 208 här hemma, för jag vet att människor har tagit tid på sig att testa dessa apparater och att de inte ska färga signalen alltför mycket. För, trots allt vill jag lyssna på musiken som finns på de skivor jag har. Inte på hur min stereo låter.

Nåja, vi vill nog alla hitta ett ljud vi gillar iaf :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-10-17 17:45

StefanB skrev:Personligen så söker jag nog ett ljud som jag gillar. Om det sedan är 100 % neutralt är inte intressant för mig. Av denna anledning har jag här senast inskaffat ett rörförsteg för att få en trevligare klang med större närvarokänsla än det väldigt neutrala (och lite trista) försteg jag hade innan. Det skall vara roligt och behagligt att lyssna på musik, detaljer, dynamik och ljudbild måste finnas där, men om det är 100% ofärgat är inte viktigt för mig

Med detta så vinner du definitivt min respekt! Att du skriver att du vill ha ett ljud som du gillar, snarare än så neutralt och ofärgat som möjligt, är ju helt ok, då du själv är medveten om att detta är din prioritering. Problemet uppstår enligt mig först då personer som har liknande prioriteringar som dig, lanserar sina åsikter som fakta, trots att de saknar förankring i den vetenskapliga verkligheten. Det har du såvitt jag kunnat läsa inte gjort. :)

Dock vill jag personligen hävda att det definitivt är roligast att lyssna genom en så neutral anläggning som möjligt, men det är min personliga åsikt. :wink:

/Erik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi