Bill50x
Nu tror jag du överreagerar en smula.....
Först, missade du mitt inlägg där jag förklarade för AndersJ varför Shakti nämndes i mitt inlägg till dig tidigare? Om så, ta gärna och läs det först.
Jag kan faktiskt inte se att vi har så stora meningsskiljaktigheter ang. den moderna bilindustrins elektronikproblem. Jag sa inte att du hade fel i procenten eller nåt.
Jag kanske missuppfattade ditt inlägg då det verkade som att att du ville såga det jag tidigare skrivit, vilket irriterade mig helt naturligt.
Jag drar lite vad du först skrev.
Jasså, och ändå rapporteras ca 60% av alla fel som drabbar en bil idag gälla elektroniken? Bilindustrin är bekymrad (med all rätt) men man har fortfarande ganska dålig koll på vad som händer.
Uppenbarligen vet inte bilindustrin lika bra som du hur styrsystem fungerar.....
Ett ganska småspydigt ironiskt uttalande som var rätt onödigt om du frågar mig. Jag påstod inte i mitt inlägg att moderna bilar aldrig har fel på sin elektronik bara för att en massa tester sker under utvecklingen av bilen. Dessutom så har jag heller inte i det andra inlägget sagt att 60% elfel var galet i ditt uttalande. Jag vet mycket väl att Merceders M fl. har stora besvär med elektronikproblem i sina bilar. Problemen tror jag personligen (med visst stöd från mycket initierade källor) har mycket att göra med den stress som nya bilar måste tas fram under. Tiden räcker inte alltid till för att bli helt färdig med allt testande och utveckling mm.
Problemen som uppstår har oftast med ungefär de exempel jag gav att göra. Shakti torde inte göra mer åt saken än att öka bilens tjänstevikt. Usäkta att jag nämnde stenen igen.... (Den är vi ju tydligen överens om)
Att bilarna är driftsäkrare nu än förr står jag fast vid, föutom då att det just de sista 2-3 åren skett en rejäl ökning på elektronikproblemen.
Att moderna bilar har en ökad kvot av elektronikproblem är helt naturligt, vilket jag försökte belysa lite skämtsamt med det där om nummerplåten. Då det finns mycket mer som styrs och har med elektronik att göra i en bil, så är det ju inte helt ute i det blå om andelen elektronikfel kan gå upp. Det borde vara lätt att förstå, eller hur? Tar vi det mycket pedagogiskt, så om en bil inte har någon elektronik alls, så torde den heller inte riskera att få problem på det området. Enkelt va...

Summa summarum, vi vet båda tydligen en hel del om bilindustri och bilar. Och har tydligen heller inte helt olika uppfattning om vilka fel och i vilken mängd det kan vara. OK?
Mycket av de problem som finns med bilelektroniken möter vi vid våra utbildningar, där vi har deltagare från såväl biltillverkarna som dess underleverantörer. På vilket sätt menar du att jag inte vet vad jag talar om?
Ok, här får jag erkänna att jag gjorde en blunder, med tanke på den info om din koppling till bilindustrin som du nyss gav. Sorry för det.
Men ditt första svar till mig var som jag redan skrivit ovan, rätt ironiskt och spydigt, ja helt onödigt tycker jag. Det verkade som att du menade att jag hade helt fel i det jag sa om att biltillverkarna utför en massa avacerade tester på sin elektronik. Det gör de ju men det garanterar ju inte att de inte kan få problem i alla fall. Detta borde du faktisk både ha vetat och förstått när du svarade mig, så varför den nedlåtande tonen?
Att ett antal potentater på olika forskningsanläggningar skrattar läppen av sig när du berättar om diverse teorier är inget bevis för att dom har rätt. Att sk kunniga experter har dömt ut något är i sig intressant, men som sagt inget bevis på att saken är felaktig.
Här tycker jag faktiskt du har fel, och ditt uttalande förvånar mig mycket med tanke på att du säger dig vara lite insatt.
Det
kan mycket väl vara ett klart bevis om kunniga experter säger att en grunka inte funkar, då det redan finns tusentals timmar av tester på just det område som grunka skall användas i och med förvillande lika grunkor.
Jag kan ta ännu ett exempel som jag diskuterat med div. motoringenjörer.
Det finns en metallflärp som heter Cyclone som säljs av en välkänd svensk trim- och biltillbehörs-firma.
Denna lilla flärp ser ut som en fläkt ungefär, och skall sättas nere i luftfiltret. Den sitter stumt fast men sägs ge luften motorn suger genom den en hög rotation som skall gör att luften bättre kommer in och fyller cylindrarna i motorn. Det utlovas hiskeliga procents förbättring på allt som en bilägare kan önska sig.
Jag ansåg själv denna grunka vara kvacksalveri av allvarligt slag, och diskuterade den mest på skoj med några initierade kamrater (jo de garvade läppen av sig även denna gång...

)
Denna flärp kan helt enkelt inte fungera så som utlovats om den sätts där man rekommenderar den att sitta, nere i luftfilterburken. Därifrån och in i själva motorn så kan de vara allt från 50 cm till långt över en meter. I väldigt många fall måste sen den luft som nu sägs virvla runt med mcyket hög fart, ta sig genom ett flertal krökar och formförändringar på luftkanalen, genom luftmassemätare som oftast har ett finmaskigt nät eller ett raster av bikaketyp på båda sidor för att just se till att lugna ner luftströmmen så att den passerar jämnt och fint utan turbulens så att mätaren kan mäta rätt mängd luft. Sen har vi en bit rör hit och dit igen och sen kommer gasspjället som vid all normal landsvägskörning har mycket liten springa som öppning för luften. Här påstår man alltså att luften fortfarande skall virvla friskt efter alla tidigare hinder, och glatt virvlande passera den lilla springan i spjället utan att mattas. Därefter skall allså denna virvel dela upp sig rätt antal mindre virvlar och rusa vidare ner i var sin insugskanal och slutligen passera ventilerna, fortfarande glatt virvlande av denna lilla propellers påverkan där långt borta i luftburken.
Alltså, detta är rena rama rappakaljan som påstås om denna grunka och de förbättringar den skall ge. Detta vet motorteknikerna mycket väl därför att de vet ingående hur en motor, deras motorer, fungerar och hur luften beter sig och ska bete sig. Ja även andra motorer då de ofta kör tester på konkurrenternas motorer. De vet att man själva sedan länge försökt att få luften att
inte virvla genom luftmassemätaren då det gör att den mäter fel. Man har själva försök att få luften i insuget att bete sig som man vill under alla flödes och tryckförhållanden för att den sen ska äntra cylindrarna så bra som möjligt. I många fall har man faktisk haft problem just med att luften varit för "orolig" med för mycket turbulens och fått jobbat hårt för att få luften att passera plenumet så lugnt som möjlig för att motorn skall gå som de vill i alla lägen. Och här kommer allså en universalgrunka som lovar stordåd på alla bilar för endast 500 kr, just genom att den påstås sätta luften i rotation från luftburken och vidare in i motorn, fast det bevisligen är tekniskt och praktiskt omöjligt, och i många fall ikke ens önskvärt.
När då ett gäng motortekniker säger att det inte funkar, och kan förklara varför väldigt tydligt. Så är det nog inget annat än bevis på att det inte fungerar. Inser du inte det så förvånar du mig i högsta grad.
Har vi rett ut missförstånd och annat mellan oss nu Bill...?
Jag ber om ursäkt om jag missbedömt din avsikt och text i dina inlägg, och om jag varit ofin i mina svar. Jag hoppas du kan visa samma anda.
Å långt blev det..... gahhhh....
Dr Tinnitus