IngOehman skrev:250W är rätt mycket till profP-2...
Är precis vad jag tänkte säga. Jag har pangat profundusbasar och insett att det kanske inte är sååå svårt ändå...
[slrt]
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:250W är rätt mycket till profP-2...
Xor skrev:Ingvar: Brukar du inte rekommendera Zachry D-250 som ett budget alternativ för att driva ProfP-2?.. Den är ju också på 250w?
Slartibartfast skrev:Xor skrev:Ingvar: Brukar du inte rekommendera Zachry D-250 som ett budget alternativ för att driva ProfP-2?.. Den är ju också på 250w?
Mjo, mjae... Alltså. Zachry D-250 är på 120W i 8ohm och detta i mono. Och som jag förstått det har det varit rekomenderat att driva ett par profundus P-moduler med ett sådant steg, alltså dela på 120W. I manifestet står det som jag minns det att profundus P når sin maximala ljudtrycksnivå vid en ineffekt om 50W. Själv pangade jag på med 400W/basmodul (vet dock inte hur mycket effekt jag styrde ut men mer än tillräckligt) och jag demolerade ett element mekaniskt. Det är dumt.
[slrt]
Jag kan verkligen inte förstå varför 36/18 skulle vara särdeles bra. Det skulle jag vilja ha en mer utförlig förklaring till.IngOehman skrev:Bästa (optimala) flankbrantheter är 36/18.
Därnäst kommer 24/12 och sedan 24/18. 24/24 är egentligen inte heltlyckat eftersom det tenderar att försvåra samarbetet mellan basmoduler och sidosystem, men rätt så bra blir det ändå, det också. 18/12 eller lägre bör man under alla omständigheter undvika, vid 80 Hz-delning.
Vh, iö
shifts skrev:Jaså, du han skaffa basmoduler innan jag gjorde det. Kul i alla fall, grattis får jag lov att säga
Xor skrev:Nu över till kalibreringsfrågan.. Hur jag enklast får prof-P skapligt inställda.
Denon har en massa inställningar angående nivåer, högtalaravstånd etc.
- Är denons autokalibrering med mic en bra utgångspunkt att köra?
- Hur kollar jag lättast fasen mellan top och basar?
- Är högtalaravståndsinställningen något jag ska bry mig om?
shifts skrev:Xor skrev:Nu över till kalibreringsfrågan.. Hur jag enklast får prof-P skapligt inställda.
Denon har en massa inställningar angående nivåer, högtalaravstånd etc.
- Är denons autokalibrering med mic en bra utgångspunkt att köra?
- Hur kollar jag lättast fasen mellan top och basar?
- Är högtalaravståndsinställningen något jag ska bry mig om?
Jag bumpar Xors tråd och sista frågeställningar. Detta är nämligen något jag
nu själv funderar över.
Jag har inte använt mätmikrofonen som kommer med 2105, utan manuellt
sänkt/ökat nivån på basarnas volym, samt slagit av basarna och jämfört
nivån med piP fullregister. Särskilt lätt är det inte och jag snarare sänker än
höjer...
Har sett någon siffra med ett avstånd snurra förbi i Denons menysystem. Är
det något viktigt att ta hänsyn till? Har inte konsulterat manualen om vad
det kan röra sig om än
shifts skrev:Provade precis med mätmikrofonen, men trots att det låter och väsnas som
fan från testsignalen så lyckas den inte detektera någon av högtalarna.
Försöker väl ett tag till, men lite irriterande är det med en autosetup som
inte är automatisk.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster