Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Kanske... fast jag inte skulle uttrycka mig så... skulle snarare säga att lugnet/naturligheten i inspelningarna ökat.... men det är kanske samma sak fast filtrerat genom två olika personer?
paa skrev:Jag tycker mig märka att det blir lättare att "höra" konsertsalens eller kanske katedralens storlek, om frekvensgången utsträcks nedåt. Om detta ska kallas kapacitet vet jag dock inte. Det funkar fast man inte är nära maxnivån tycker jag i alla fall då.
shifts skrev:paa skrev:Jag tycker mig märka att det blir lättare att "höra" konsertsalens eller kanske katedralens storlek, om frekvensgången utsträcks nedåt. Om detta ska kallas kapacitet vet jag dock inte. Det funkar fast man inte är nära maxnivån tycker jag i alla fall då.
Jag har inte heller spelat särskilt högt, något över min medelnivå möjligen,
när jag tänkt på detta.
Richard skrev:Skiljer det mycket i djupbasförmåga, från piP utan subhjälp ?
piP går ju verkligt djupt redan utan subbas.
Hur upplevs skillnaden med subbasarna inkopplade?
KarlXII skrev:Almen skrev:subjektivisten skrev:En del av djupet i inspelningen försvinner när man inte får med den låga basen.JTarnstrom skrev:Oavsett om det finns rumsinformation i basregistret eller ej så tycks det mig som att djupbas skapar ett sorts pyskoakustiskt fenomen som ökar upplevelsen av rumsinformation. Det finns så att säga ett fundement som rumsinformationen avtecknar sig mot.
Absolut! Det var ytterst tydligt när vi lyssnade på Vivaldi (det var ett jävla tjat...), där det är en sekunds tystnad innan musiken startar, men där man hör kyrkorummet - orgelfläkten, odefinierat "ljud", kanske till och med ett svagt muller av trafik.
Detta saknade jag i lördags.
Det är precis så!
Jag jobbar hemma idag och lyssnar på just nu på ett tungt stycke av Bach , givetvis inspelat i en kyrka. Rätt var det är tycker jag mig höra en bil komma härute. Jag går ut och kikar, men där finns ingen. Spolar tillbaka, och där var den! Detta var alltså tio minuter sen!![]()
Almen skrev:subjektivisten skrev:En del av djupet i inspelningen försvinner när man inte får med den låga basen.JTarnstrom skrev:Oavsett om det finns rumsinformation i basregistret eller ej så tycks det mig som att djupbas skapar ett sorts pyskoakustiskt fenomen som ökar upplevelsen av rumsinformation. Det finns så att säga ett fundement som rumsinformationen avtecknar sig mot.
Absolut! Det var ytterst tydligt när vi lyssnade på Vivaldi (det var ett jävla tjat...), där det är en sekunds tystnad innan musiken startar, men där man hör kyrkorummet - orgelfläkten, odefinierat "ljud", kanske till och med ett svagt muller av trafik.
Detta saknade jag i lördags.
Piotr skrev:Jo jag har också upplevt det där och trode der var typ "allmänt känt" att ljudbilden växer av att få extra utsträckning nedåt, även fast man tycker att 35-40Hz bör räcka.
/Peter
petersteindl skrev:Shifts, jag har hela CDn med Conor Oberst nu på min wishlist![]()
MvH
Peter
-Martin- skrev:Kan man sammanfatta det hela med att återgivningssystemet ska ha minst lika stor bandbredd som hörseln för att man tillfullo ska kunna tillgodogöra sig all programinformation? Vad gäller de riktigt låga tonerna kommer väl också känseln in i bilden(?)
petersteindl skrev:Shifts, jag har hela CDn med Conor Oberst nu på min wishlist![]()
MvH
Peter
shifts skrev:petersteindl skrev:Shifts, jag har hela CDn med Conor Oberst nu på min wishlist![]()
MvH
Peter
Trevligt Peter! Du har snappat upp många skivor från mina tips nu, väldigt
kul. Har du förresten fått din beställning av Till The Old World's Blown Up
And A New One Is Created? Beställde från bolaget, men leveransen verkar
dröja...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster