Tänkte ge mig på ett nytt bygge, var ett år sen sist och det här är ju en lätt beroendeframkallande hobby

Mina senaste alster var gjorda för att sitta på vägg och det blir dom här med, orsaken är dels ett litet rum / waf faktorn.
Dels att jag bara snöat in på det, kul ide alltså...
Det gick väl nån dag från att jag satte ihop mina gamla till att jag började fundera på vad jag kunde gjort bättre, så dom här bli mer en fortsättning eller mark II av dom än ett par helt nya, mycket för att komma tillrätta med ett par saker som jag inte visste då.
Mycket tid har ägnats åt att simulera men utan några praktiska mätresultat har man egentligen ingen aning så nu ska här byggas lite.
(+ att det gav mig tillfälle att köpa in lite nya prylar)

2400x1200cm mdf är inhandlat, sågbord, färgspruta och annat kul ligger färdigt.
Google SketchUp står för ritningarna.
Tanken är att det ska bli en 15-18L låda med Seas 27Tffnc_cg tweeter,
ScanSpeak 15W8530K00 midwoofer och en Seas pr18 slavbas i sig.
Delad rätt högt om allt går som jag hoppas och med en liten svacka 2-5k nånstans för lite avspänt ljud (jag har tinnitus så jag är ganska känslig i det området).
Tanken är att dom ska ha hög spridning och kunna lyssnas längs hela bakväggen.
Slavbasen valde jag dels för att det nog blir svårt med att få plats med rör om jag vill ha mynningen på baffeln och dels för att den lätta avstämningen lockade lite, lätt och ändra om man inte är nöjd dvs.
Jag spelar sällan så högt utan oftast en ganska sansad nivå så dessa kommer inte bli ljudtryckskapabla i nån större utsträckning, vilket är helt ok, litet rum som sagt.
Dock kommer dom bli lite mer baskapabla, f3 nånstans mellan 30-40 är målet beroende på vad som låter bra.
Baffeln är hög så jag har tänkt att placera dom rätt lågt och dra nytta av golvreflexen lite (diskant ~öronhöjd om jag som vanligt sitter nedsjunken i soffan m.a.o)..
Här är en tidig sketch jag gjorde men sen dess har jag flyttat diskant och bas mot mitten av lådan för bättre offaxis egenskaper.

Så, mot sågen!, återkommer med fingrar i behåll förhoppningsvis.
sågbordet är tokbudget (a´599:- på jula) men förhoppningsvis får det jobbet gjort.