Byggtråd hgt, fråga om mätningar? (Arta,Sirp)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bupp

Byggtråd hgt, fråga om mätningar? (Arta,Sirp)

Inläggav bupp » 2008-12-12 12:16

Lämpligt nog kom finanskrisen och fixade mitt behov av att få lite ledigt, så nu har jag en knapp månad på mig tills nästa jobb kommer kräva all min tid, inte inom finans och med bättre betalt så jag är nöjd & glad.

Tänkte ge mig på ett nytt bygge, var ett år sen sist och det här är ju en lätt beroendeframkallande hobby ;)

Mina senaste alster var gjorda för att sitta på vägg och det blir dom här med, orsaken är dels ett litet rum / waf faktorn.
Dels att jag bara snöat in på det, kul ide alltså...

Det gick väl nån dag från att jag satte ihop mina gamla till att jag började fundera på vad jag kunde gjort bättre, så dom här bli mer en fortsättning eller mark II av dom än ett par helt nya, mycket för att komma tillrätta med ett par saker som jag inte visste då.
Mycket tid har ägnats åt att simulera men utan några praktiska mätresultat har man egentligen ingen aning så nu ska här byggas lite.

(+ att det gav mig tillfälle att köpa in lite nya prylar) :)

2400x1200cm mdf är inhandlat, sågbord, färgspruta och annat kul ligger färdigt.
Google SketchUp står för ritningarna.

Tanken är att det ska bli en 15-18L låda med Seas 27Tffnc_cg tweeter,
ScanSpeak 15W8530K00 midwoofer och en Seas pr18 slavbas i sig.
Delad rätt högt om allt går som jag hoppas och med en liten svacka 2-5k nånstans för lite avspänt ljud (jag har tinnitus så jag är ganska känslig i det området).

Tanken är att dom ska ha hög spridning och kunna lyssnas längs hela bakväggen.
Slavbasen valde jag dels för att det nog blir svårt med att få plats med rör om jag vill ha mynningen på baffeln och dels för att den lätta avstämningen lockade lite, lätt och ändra om man inte är nöjd dvs.

Jag spelar sällan så högt utan oftast en ganska sansad nivå så dessa kommer inte bli ljudtryckskapabla i nån större utsträckning, vilket är helt ok, litet rum som sagt.
Dock kommer dom bli lite mer baskapabla, f3 nånstans mellan 30-40 är målet beroende på vad som låter bra.
Baffeln är hög så jag har tänkt att placera dom rätt lågt och dra nytta av golvreflexen lite (diskant ~öronhöjd om jag som vanligt sitter nedsjunken i soffan m.a.o)..

Här är en tidig sketch jag gjorde men sen dess har jag flyttat diskant och bas mot mitten av lådan för bättre offaxis egenskaper.
Bild

Så, mot sågen!, återkommer med fingrar i behåll förhoppningsvis.
sågbordet är tokbudget (a´599:- på jula) men förhoppningsvis får det jobbet gjort.

Bild
Senast redigerad av bupp 2008-12-19 14:17, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-12-12 12:20

Problemet med den där sågen är ju att det inte går att ställa ut anslaget för tillräckligt breda bitar.
Är nog nästan bättre att köra med en handcirkelsåg och en lång linjal som man spänner fast med tvingar längs skivan som ska sågas.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-12-12 17:47

paa skrev:Problemet med den där sågen är ju att det inte går att ställa ut anslaget för tillräckligt breda bitar.
Är nog nästan bättre att köra med en handcirkelsåg och en lång linjal som man spänner fast med tvingar längs skivan som ska sågas.

Alternativt en festool sänksåg med sågskena och fintandad klinga.. Det är tammetusan den bästa uppfinningen sedan skivat bröd. Riktigt svårt att inte få det perfekt :)

Om man ska gå lite mer budget så kolla upp Spero vilket är en hollänsk nästan skamligt bra kopia.

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-12-13 18:41

Jo jag är som sagt medveten om att det är en budgetsåg, men för dryga femhundringen gör den sitt jobb med bravur..
Om snitten blir raka eller inte beror nog på personen bakom..

Mätte upp bitarna på skivan med 4mm mellanrum och det var i princip så mycket sågen tog, men snitten blev raka och 45graders geringarna satt där dom skulle, tog i lite för mycket på baffeln dock men det var mina uppskattningar av måtten som blev fel, kommer spackla igen det m kemiskt trä senare.

Bild

och så fram med trälimmet!

Bild

Bild

På detta ska ytterligare en baffel för baselement och slav, tänkt att vara utbytbar tätad med hifikit-tätningslist, fräsningen för diskanten gjordes på frihand, formen ju är helt omöjlig ;)
Hålet i botten är en lucka för filter och allmän access till slavvikt osv, till den kommer ett lock också tätad med tätningslist.
Om allt går bra så får jag förhoppningsvis höra den spela under morgondagen. :)

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2008-12-13 20:23

Ser ju ut att ha gått bra och såga!
Vad ska dom sprutas i för färg sen ?

Ska bli kul och se resultat på denna lite "udda" form.

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-12-16 15:09

Nu sitter den ihop och spelar iaf..

Låter väl inte helt imponerande så här i början, och ett par mätningar bekräftade det rätt omgående.
5.5" elementet spelar nästan till 8khz på egen hand :)
Jag hade tänkt att komma undan med baffelsteg och en långsam avrullning m.h.a en 0.5mH spole för att hjälpa diskanten en bit på vägen vid en delning på ca 4 khz men simuleringarna visade på en mycket brantare avrullning mot 5-10Khz av vad som faktiskt skedde..
Jag har mätt T/S parametrarna på elementet själv med hjälp av arta och "added mass"-metoden, det verkar som inte inte blev helt korrekt.

Nån som kan tipsa mig om andra sätt att mäta T/S? skulle vilja mäta upp diskant med.

Det får bli ett elektriskt andra ordningens filter tror jag.

Turkost är fullrange och blå är med 0.5mH i serie.
Bild

Testade ett par mätningar av basen mot vägg och det verkar lovande.
ganska partybas än så länge då slavbasen är avstämd till ~45Hz med hjälp av några brickor jag hade i verktygslådan, har ingen våg så det blir ett senare problem, lite skumgummi bakom basen som dämpmaterial men inte alls tillräckligt, ett par bitar bara.
Den ska inte stå på golv, en tillfällig placering.

Bild

Så här blev baffeln, avtagbar med tätningslist och hur många skruvar som helst. ;)
Lite orolig för att tjockleken (2x12mm) inte låter basen andas riktigt bakom bara, jag har fräst upp men det känns ändå som det är lite smalt med nån centimeter mellan baffeln och spidern (den gula), finns det nån med erfarenhet om vad det kan ställa till med?
Och är spidern "luftgenomskinlig"?

Bild

Nuvarande mätuppställning, sitter och meckar med Tombstone, Arta (& Sirp?)
Troligtvis sämsta möjliga rum, nästan kvadratiskt i betong och tunn matta, men har försökt att få undan den från väggarna ca 1,5m iaf, ska ge mig på Sirp och försöka lära mig gatade mätningar nångång framöver.

Bild

Fredrik_b: jag har inte ens börjat fundera över färger än, jag gillar mina vita som jag har men dom är lite tråkiga kanske..
Tjejen & jag har pratat om att måla om rummet så det kanske blir nåt som machar.. eller nåt udda, Saffran? (skulle kanske se ut som pissgult iofs).

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-12-18 16:45

Meckar filter och börjar väl närma mig nåt vettigt (med de komponenterna jag har hemma iaf, får bli en tripp till hifikit till helgen) :)
Under mina mätningar så har jag stött på ett par saker jag undrar över som jag hoppas nån kan hjälpa till med.

En impedansmätning i arta, undrar mest över två saker, dels om fasvinkeln runt 70-80 hz är(för) hög och kan ställa till problem, och om den har att göra med impedanstoppen vid densamma?

Impedanstoppen är ämnet för nästa fråga med, när topparna är olika höga som dom är indikerar det väl att porten är avstämd under/över
resonansfrekvensen för elementet? I det här fallet under?
Men vilket av elementen? slavbasen eller? woofern har ju fs~45 så det borde ju sammanfalla ganska väl med avstämmningen,
har inte möjlighet att väga, det är bara en bunt brickor..
Så frågan är väl egentligen varför den ser ut som den är underavstämd på grafen? jag har ingen aning.. För liten slavbas? Eller ska jag skita i det och koncentrera mig på viktigare saker i livet? ;)
Bild

Sen gjorde jag en sirp mätning och undrar mest om jag gjort rätt, ser lite höga vinklar runt 7-900hz som gör mig lite brydd, mätningen är gjord uan baffelsteg i mitten av rummet på ca 70cm..
Bild

Men den låter väldigt trevligt än så länge iaf.

Återgå till DIY-forum