Bowers & Wilkins DM2 eller DM2A ngt annat?(förvirrad)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Bowers & Wilkins DM2 eller DM2A ngt annat?(förvirrad)

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-13 17:28

Tror jag har köpt ett par sådana ;-) Men jag kan inte riktigt få ihop det i mitt huvud, finns det någon annan B&W högtalare som är väldigt lik DM4 fast lite bredare?

För på B&Ws hemsida så står det att dom är 255 mm breda och på den bilden där jag ser dom så står det enheter som är 260 mm breda som är mindre samt enheter som är 360 mm breda som ser ca 2 cm större ut.

Det som är utmärkande är listen eller ovan/understycke i trä som syns ovan/under gallret.

Eller är det en synvilla? Hade varit kul att veta vad man köpt!

Lalala, grisen i säcken till jul... :roll:
Senast redigerad av Fjonkalicious 2008-12-17 00:45, redigerad totalt 1 gång.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-13 17:45

Min bästa gissning är efter att ha sökt lite på faktiskt ett par DM2A, den fanns inte med i listan. Dock verkar den lutande sockeln saknas.

Användarvisningsbild
lennartj

DM2A ?

Inläggav lennartj » 2008-12-13 18:26

DM4 är ca 25 x 25 x 53 cm och har ett litet runt basreflexhål .
DM2A är ca 35 x 35 x 64 cm och ett slags transmission line, minns inte hur den öppningen ser ut. Har bara ägt DM4 som har 4 ggr högre verkningsgrad än DM2A som var 40% dyrare och krävde potent förstärkare för att spela ut, och det hade varit för dyrt för mig på den tiden.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-13 19:44

Tack Lennartj, jag är ganska säker på att det är ett par DM2A om man ser till proportioner och mått. Hoppas bara att dom är någorlunda i skicket. 4ggr lägre verkningsgrad låter verkligen tungt. Eftersom du verkade vara insatt i fallet när du kikade på sakerna, har du någon aning om vad vi talar om för förstärkartyp/effekt för att få ut den potential som högtalaren har? Vad tittade du på och inte hade råd med?

Nu blir man allt lite nyfiken, hoppas att dom varit snälla vid dom.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
lennartj

DM2A

Inläggav lennartj » 2008-12-13 20:43

Jag hade en Tandberg TR1000 receiver, det var en rätt fin pjäs i mitten på 1970-talet. Den passade utmärkt till mina DM4 med sina 2 x 38 W i 8 Ohm.
B&W rekommenderade 10-30 W i bruksanvisningen, i Stereo HiFI Handboken står det märkeffekt 55 W för DM4 och 80 W för DM2A.
Jag befarar att basens talspole inte pallar för mycket mer än så.

Japanska "monsterrereceivers" hade nätt och jämnt börjat komma ut på marknaden och kostade 4-5.000 kr i 2 x 100W-klassen, min Tandberg hade kostat 2.700 kr ny, men jag köpte den beg. för 1.500 kr vilket jag också gav för mitt par nya DM4. Listpriset var 865 kr/st, DM2A kostade 1.280 kr/st (inga parpriser på den tiden, DM4 levererades i separata kartonger med komplett dokumentation i varje med B&K-mätt frekvenskurva på det klassiska "smörpappret").

Det fanns ytterst litet utbud av begagnade slutsteg på över 60 W på den tiden och urvalet av nya var inte stort heller, och priserna höga.

Förresten bodde jag i 12 kvm studentrum då, så DM2A hade inte fått plats, kylskåpsdörren hade blivit blockerad av en extra decimeter högtalare gånger två med skrivbordet emellan.

Min anläggning kompletterades av en Dual 601 remdriven skivspelare med Ortofon VMS20 pickup (en mer påkostad helautomatisk föregångare till de billgare verken i 500-serien som blev så populära), Tandberg 9100X och Ferguson rullbandspelare och ett par gamla Luma-högtalare i ambiofonikoppling bak.
Sedan dess har jag alltid haft ambiofoni uppkopplad och tillgänglig för de inspelningar jag tycker vinner på det.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-13 21:02

Jättekul att höra din historia Lennartj, det är så kul att läsa!

Vad gällande förstärkare så har jag iaf något som jag tror kan funka ganska bra, bl.a. en Akai AA-1200 på ca 2 x 120W som borde klara uppgiften. Den var väl en av de klenare japanska monsterreceivers det fanns.

Är riktigt sugen på att få hem och kika på dom, det verkar ju inte vara en på något vis dålig högtalare? Hur upplevde du DM4:orna, även om det inte är samma högtalare så kom dom trots allt från samma företag under samma tidpunkt.

En fråga, jag har ju lyckats komma över en digital manual över DM2A och där syns det att dom står på en kilformad klack som vinklar högtalaren uppåt. På något forum har jag hört att detta är för att TL-porten sitter illa till, det betvivlar jag då jag sett att den sitter på fronten på bilder. Om du vet vilken funktion den har förutom att vinkla högtalaren så vore jag tacksam, jag saknar denna "klack" och ev. får man ju tillverka en sådan.

I övrigt så tänker jag på det med ambiofoni som du nämner, i ditt fall pratar du om högtalaren, fanns det alltså en koppling på själva högtalaren och vad gjorde den ljudmässigt? Jag har sett sådana reglage på Luxor bl.a. och jag förstår att det handlar om någon form av förvränging av bakkanalen.

Luma var väl svenskt, kan inte erinras att jag sett några sådana högtalare(det är i dessa stunder jag saknar att jag inte har hifihandböcker).

Kul att höra, jag blir nog nödgad att hämta grejorna så tidigt som imorgon(för att stilla min nyfikenhet).

Ja just det, en fråga till. Jag gör ett tappert försök att inte framstå som helt korkad men i de fall man pratar om att en högtalare är trögdriven alt. tungdriven(är det skillnad på uttrycken?) så är det väldigt lätt att tolka att man behöver en förstärkare med mer effekt(dvs watt). Men hur skiljer sig en strömstark förstärkare mot en effektstark? Frågan kan ju vara ytterst elementär men för den utan elektronikkunskap så blir man ju lite förvirrad. (tänkte att det var ett ypperligt läge att ställa den här under vintage utan att vi nödvändigtvis på ett väldigt halt bananskal skall helt plötsligt prata om nad 208, Ino Audio, placebo och pris/prestanda.......samt hånskratt).
Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-13 22:00

Jag antar att du med ambiofoni menar den sorts "fusk-4-kanal" som fanns hos t ex Luxor. I korthet går det ut på att man seriekopplar två bakre högtalare över höger och vänster högtalarutgångs pluspol och dessutom sätter en ambiofoni-potentiometer i serie med dessa bakre högtalare. Vissa förstärkare, t ex vissa från Luxor, men även min Radmor 5100, har "extra" högtalarutgångar på baksidan för de bakre högtalarna och ambiofoni-potentiometern monterad på förstärkarens panel.
Det var i korthet. I "Stereo Hifihandboken 1973" finns en artikel om hur det hela fungerar.

Luma lät tillverka sina produkter på flera olkia ställen. Den där receivern som ser ut som en gammaldags räknemaskin eller kassaapparat är tillverkad i Tyskland av Körting. Man hade också tillverkning utlagd i Finland (ASA) och en skivspelarmodell köptes från BSR i Birmingham; en annan hos ELAC i Tyskland. Man hade både receivers, kompaktanläggningar, lösa vinylspelare och högtalare. Luma såldes hos Domus och var ett märke som man som entusiast rynkade på näsan åt, precis som vi gjorde när Luxor kom på tal. Jag har aldrig ägt något från Luma, så jag kan inte uttala mig om kvaliteten, men när det gäller Luxor har man ju som bekant fått ändra uppfattning om delar av deras sortiment...
I "Stereo hifihandboken 1976" finns flera Luma-produkter presenterade.
ASA var för övrigt ett märke som också såldes hos Domus.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-12-13 22:11

Båda har ju samma bestyckning i diskanten, Celestion HF1300 + STC 4001.
Det var det bästa som gick att få överhuvud taget på den tiden - alla kategorier, om man inte var insnöad på Quad ESL. På den tiden avskydde jag Carlssonhögtalarna, Peerless kondiskanter lät alldeles för illa i jämförelse.

Vad som imponerade på mig med DM4 var att den klarade att återge vildsint solopiano (typ Skrjabin) med realistisk dynamik. Det lär knappast DM2A göra utan överhängande risk att elda upp dem!

Båda är utomordentligt ofärgade från övre basregister till högsta diskant.
DM2A sannolikt så, hela vägen ner till 20Hz, det är bonusen med den offrade verkningsgraden.

Djupperspektivet är inte lika imponerande som en del andra högtalare från den tiden. Jag har senare förstått att det till viss del var fejk på grund av en svacka i lägre diskantregistret som lurade örat att ljud kom från längre avstånd på grund av klangfärgningen. B&W hade inte sådana hyss.

Kilen till DM2A minns jag inte.

Ambiofonin har inget med DM4 att göra. Den ordnades med en påhängslåda på högtalarutgångarna, som en kurskompis serieproducerade för att dryga ut studielånet.
Ambiofoni är en enkel matris som tar ut skillnaden mellan höger och vänster kanal. Med en ren monosignal blir det alltså helt tyst bak.

Luma var CoOp's märke och i slutet på 1960-talet hade de en förvånansvärt hyfsad stereoanläggning i enhetlig design med receiver, skivspelare, bandspelare och högtalare. Troligen tysk licensproduktuon från SchaubLorenz eller liknande.

Trögdriven/tungdriven etc. är ett minfält jag helst undviker, men kan väl ta upp en skillnad. Tungdrivna högtalare som AR-3 (de som i princip uppfann den slutna högtalaren som kan spela djup bas) har element som tål hög effekt och då är det bara att brassa på. Engelska högtalare som går riktigt djupt i basen, ofta med transmission line har vanligen betydligt klenare element, och trots sin låga verkningsgrad tål de inte hög effekt. Jag tvivlar på att extremt strömstarka förstärkare ger någon ljudmässig fördel, men förstärkaren bör stå ut med rejäla fasskift.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-13 22:21

Ni får ursäkta mig om jag låter raljant, men ibland när ni som har varit med förr, på Domus tid talar om vissa saker som fanns förr, hur varumärken köpte in produkter och lanserade dom under sitt eget namn så kan jag inte låta bli att notera att det är så fortfarande och uppfattningen är densamma. T.ex. Denver eller liknande märken som distribueras av ICA eller Coop(jag vet att Domus är dess föregångare ;-) ) är ju ofta någon OEM produkt som man slaskat på ett varumärke med ofta väldigt lågt förtroende. Frågan är om vi idag är lika öppna för att syna bluffen och se vad det finns för bra saker i Denvers sortiment, jag kommer inte leta i alla fall.

Detta påminner mig samtidigt om en marknadsföringskurs jag tog medans jag pluggade på universitetet. Föreläsaren som jag tyckte var ett fisförnämnt röv-hål förespråkare ofta service marketing, vilket jag iofs tycker är en god väg att gå. Men personen i sig verkade väldigt långt ifrån verklighetsförankrad, vilket naturligtvis inte är så ovanligt bland marknadsförare(jag drar inte alla över en kam). Så när han stod och förespråkade om hur man kunde göra större förtjänster genom att ha ett större sortiment och ge en god långsiktig service, skulle generera fler kunder och ett gott rykte, så räckte jag upp handen och frågade:

- Du menar precis som på 40 och 50-talet?

Han stod blank och resten av klassen också och tittade på mig precis som jag var från en annan planet. När jag väl hade förtydligat mitt uttalande genom att berätta hur min far kunde gå till samma affär och beställa lite vanliga skruvar och sedan en elektrisk cirkelsåg(jätteovanligt) så förstod han hur jag menade. Jag blev ofta förvånad över att en lärare var så okunnig om svensk historia och handelsverksamhet när man föreläste marknadsföring och termer som använts tidigare, men aldrig satts på pränt.

Kjell, men om man talar om ambiofonipotentiometer, vad gör den i praktiken då?

Lennartj pratar ju om ett par högtalare dessutom.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-13 22:33

lennartj skrev:Vad som imponerade på mig med DM4 var att den klarade att återge vildsint solopiano (typ Skrjabin) med realistisk dynamik. Det lär knappast DM2A göra utan överhängande risk att elda upp dem!

Båda är utomordentligt ofärgade från övre basregister till högsta diskant.
DM2A sannolikt så, hela vägen ner till 20Hz, det är bonusen med den offrade verkningsgraden.

Nu börjar bitarna ramla på plats. Lite tråkigt att jag skall behöva elda högtalare för att nå samma resultat som du gjorde med DM4:orna. Dock har jag aldrig varit intresserad av klassisk musik(vilket jag förmodar att det är, kasta inte sten på mig) så jag kanske inte begår några stora misstag.

Tror jag också börjar förstå ambionfoni och trög/tungdriven, iaf genom ett resonemang som är fullt dugligt för mig(jag behöver inte något mer komplicerat). Nu är ju DM2A just en TL-låda, skall bli intressant att köra dom paralellt och helt icke-F/E sidanom 8071 och JBL L65 ;-)

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-13 22:33

Fjonka!
Jag får återkomma i morgon ang både ambiofoni och strömstarka/effektstarka förstärkare. Men kort och något "fel" uttryckt: En förstärkare (egentligen nätdel) som kan leverera mycket ström kan också leverera många watt. Men även matningsspänningen till effekttransistorerna är av största betydelse för uteffekten.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-14 09:05

Fjonkalicious skrev:Kjell, men om man talar om ambiofonipotentiometer, vad gör den i praktiken då?

Mvh

Filip

Den reglerar nivån på de två bakre högtalarna.

Detta system var/är alltså en sorts 4-kanal, fast i billighetsvariant. Det fanns förstärkare med riktig 4-kanal, alltså dubbel uppsättning av "allt". Det fanns pickuper för äkta 4-kanal och vinylskivor som var inspelade i 4-kanal. Jag har inte ägt sådana prylar. Jag höll mig till 2-kanal. 4-kanalen fick inte någon större popularitet. Det kanske var för dyrt...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-14 14:54

lennartj skrev:Båda har ju samma bestyckning i diskanten, Celestion HF1300 + STC 4001.
Det var det bästa som gick att få överhuvud taget på den tiden - alla kategorier, om man inte var insnöad på Quad ESL. På den tiden avskydde jag Carlssonhögtalarna, Peerless kondiskanter lät alldeles för illa i jämförelse.

Vad som imponerade på mig med DM4 var att den klarade att återge vildsint solopiano (typ Skrjabin) med realistisk dynamik. Det lär knappast DM2A göra utan överhängande risk att elda upp dem!

Lennartj, vad hände min dina DM4:or sedan? Har du dom kvar, gjorde du någon jämförelse med andra högtalare du köpte därefter?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-12-14 16:23

Mina DM4 blev stulna på julafton 1983 medan jag var bortrest för att fira jul med släkten.
Det var proffs som varit framme. De tog alla lättsålda kapitalvaror och vandaliserade minimalt, kablarna var snyggt urkopplade. Alla mina ylletröjor tog de också, sannolikt för att skydda apparaterna.
Rörförstärkarna och rullbandspelarna lämnade de kvar.
Som kuriosa kan jag nämna att de tog alla alkoholhaltiga drycker också, utom Bäsk och Ratzeputz.
Jag hade en enorm tur som fick en skadereglerare som varit med i LTS då det bildades och jag hade kvitton på allt. Han gjorde bland annat bedömningen att högtalare av DM4 kaliber får man inte för mindre än 5.000 kr (våren 1984), men jag fick inte ut kontanter att handla för utan en rekvisition till Ljudbutiken, som då ägdes av Peter Bremen (nu Steindl), att välja ut HiFi-prylar för totalt 17.000 kr.
Efter att ha kollat många högtalare och lånat hem några fastnade jag för de då nyligen lanserade Carlsson OA52 (mina har serienummer 51).
De hade inte samma rena utsträckta diskant som DM4, men var bättre på nästan allt annat, så jag tyckte det var bästa valet trots att jag fick skjuta till 3.000 kr extra för dem och det var nog klokt för jag har aldrig bytt sedan dess, men uppgraderat under årens lopp så bara lådorna och absorbenterna är kvar, men det är en annan historia som finns under rubriken Carlsson Illuminati.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-14 16:52

Det har hänt mig också, det är väldigt tråkigt. I mitt fall tog dom en dator som då kostade 20000 kr, den var mindre än 1 månad gammal. Det var också under juletid och dom hade också tagit god tid på sig, hade tagit vissa stereoenheter och rätt fjärrkontroll. Dock gjorde dom mig besväret genom att kasta runt en massa grejor överallt och skriva hotelser på väggarna som direkt var kopplat till mig. Polisen lade ner det omedelbart. Min skadereglerare var en idiot och gjorde så att jag hamnade på en självrisk på 10000 kr. Tufft när man var student och precis lagt alla pengarna på datorn. Fast det är ju bara grejor, det som däremot är värre än att man blivit väldigt reserverad av att ta in nytt folk i lägenheten, berätta vad man har osv. Man har blivit mindre öppen helt enkelt än vad man var tidigare, vilket är tråkigt.

Nåväl, kul att höra din historia, intressant att du har haft dina grejor så länge.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-14 16:57

Hur låter högtalaren i övriga register. Kan det finnas någon vits att se över kondesatorerna?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-14 17:09

peetwa skrev:Hur låter högtalaren i övriga register. Kan det finnas någon vits att se över kondesatorerna?

Nu är jag lite förvirrad, är den frågan ställd till mig?

Jag har inte ens lyssnat än, jag har ju köpt grisen i säcken :-D Hämtas imorgon(önskar att jag kunde idag).

Eller var frågan mest generell?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-14 17:13

Sorry, tomteluvan hade glidit ner över ögonen. Så jag såg bara "låter verkligen tungt" och tänkte att du hade provlyssnat. Men nu ser jag att det var kopplat till verkningsgraden.

:oops:

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2008-12-14 17:23

För några år sedan renoverade jag ett par B&W DM1 till grabbhalvan. De högtalarna har samma diskanter-Celestion HF1300 + STC 4001. STC 4001 går väl på vid 14000Hz så jag vet inte om jag hör den men diskanten som helhet var mycket luftig och lätt. DM1 hade EMI-basen som var oval med gummiremsor på konen för att undvika oönskade svängningar. Filtret gjorde jag inget åt. Det fanns inga elektrolyter utan bara "plastkondensatorer" Grabben har kvar högtalarna än och vill inte ha några andra. Klokt tycker jag.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-14 17:29

Det blir mer och mer intressant detta, även om det är i B&Ws begynnelsetid så verkar det inte vara några tokiga högtalare, skall bli intressant hur dom står sig bland de andra.

Frågan är nu bara, det börjar bli lite mkt högtalare här hemma, egentligen är det så att några måste bort, frågan är vilka? Jobbigt att välja både med öron och ögon, har ett par L166 Horizon som hänger löst, men dom är ju så snygga!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-17 00:52

Nu skall vi se mina herrar, detta är inte lätt.

Det finns visst DM2, DM2A och DM2 MKII.

DM2A har den där Cole super tweeter som även sitter i Spendor BC1.

Mina har inte den, dom är - så vitt jag förstår - tidigare och har en HECO super tweeter.

Det är lite svårtydigt att läsa google-översatta holländska sidor för att komma till någon slutsats. Tydligtvis skall det har funnits en DM2 MkI och det är nog den versionen jag har. Den är TL men har HECO. Sen gjorde man DM2A där alla elementen sitter i linje och där diskanten är Coles super tweeter. Sedermera kom DM2 MKII som är en traditionell basreflex och en mindre högtalare.

Jag skulle gärna vilja att någon kan hjälpa mig att reda ut detta :-)

Med min sedvanliga tur så är väl HECO sämre än Coles supertweeter ;-)

I övrigt så verkade grisen i säcken vara väldigt snäll, allt skall funka förutom det som var uttalat defekt.

Jobbigt att man kom hem så sent bara , ingen provlyssning :-(

Mvh

Filip

Dessa länkarna har jag läst lite på:

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1281433/0

http://www.xs4all.nl/~mxlml/projects.html

http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=72217

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=1218

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-17 17:06

Diskanterna rökta(eller så delar dom väldigt högt, har försökt lyssna, inte lätt det där)..... har lyssnat 1,5 låt nu....

och trots det... så måste jag säga....

Fy fasiken vad sköna dom är, ja jäklar, man får ju gåshud, inte en chans att dom kommer utanför min dörr. Måste hitta diskanter, dessa var så härligt avslappnade och sköna att lyssna på.

Mvh
Filip

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-17 17:11

Kul!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-17 17:30

Fyller på med lite inlägg. Satte mig och skulle göra annat och då märker jag plötsligt hur jag hamnar helt utanför ljudbilden. Tydligen funkar dessa bäst eller endast i sweetspot och där låter det finfint. Jag har dom för tillfället ca 1,6 m ifrån varandra, ej inriktade, nära bakvägg. Satte mig på en stol ca 5-10 cm vänster om vänster högtalare, det var som att det gick rak linje ut från högtalaren och inåt. Så när jag sitter på stolen så är jag helt utanför konserten, kanske uppenbart men många andra högtalare har vidare spridning.

Antar att det är därför dom är märkta blått och rött.

Nä, nu måste jag börja städa och göra annat, jag väntar ju faktiskt faktiskt.se-besök ikväll, mer om det sen ;-)

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2008-12-17 19:44

Kul att du är nöjd.
Angående om superdiskanten hörs eller inte. När det gällde DM1:orna så täckte jag över resten av elementen med en papp och försökte höra om de fungerade. Jag(50+) hörde inte ett skit men sonen 20+ hörde. Vi testade sen med en tongenerator och han hörde till nästan 20kHz men jag hörde knappt till 14kHz. Vad jag menar utan att veta om din ålder är att du ska kolla noga innan du avfärdar diskanterna som skrot. Ev kan du koppla ur dem och seriekoppla med en lämplig kondensator och lyssna. Då är det lättare att höra om de fungerar. En annan sak; Tänk på att det inte finns speciellt mycket information över 10kHz.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-17 21:57

Du kan tanka tombstone och köra med en vanlig datormick om du bara vill se om dom har något output.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-17 22:01

peetwa skrev:Du kan tanka tombstone och köra med en vanlig datormick om du bara vill se om dom har något output.

Hmm, har mac, har iofs bootcamp/paralells, men vettifan om den inbyggda mic:en i mac:en funkar då.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-17 22:16

Min inbygda funkar på min laptop.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-17 22:44

Efter lite fnulande så fick jag det att svepa och spela in. Hehe, den kurvan visar vi inte här ;-)

Dom funkar nog, det var jag som inte kunde urskilja det, dom spelar upp till en 15000 Hz och sen började droppa av rätt kraftigt(om jag läser skalan rätt dvs).

Det var ju kul att veta. Förhållandena var ytterst perfekta:

Ett rum med jättemycket efterklang
Marantzförstärkare från 1970 någonting
Inbyggd mic i mac:en

Fick dock input overload, vet inte vad det innebär. Fram till 40 Hz är kurvan spikrak(skulle kunna tolkas som att den inte spelar ngt under 40Hz?) och sedan börjar berg och dalbanan... jävlar var det går upp och ner :-D

Ps. Det här var jättekul, det kan man ju göra på fler högtalare :-D Ds.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-17 23:04

Under 1000 Hz är det dock rummet som du mäter. 15000 Hz där är det väl brukligt att högtalare från den tiden droppar.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi