Ni får ursäkta mig om jag låter raljant, men ibland när ni som har varit med förr, på Domus tid talar om vissa saker som fanns förr, hur varumärken köpte in produkter och lanserade dom under sitt eget namn så kan jag inte låta bli att notera att det är så fortfarande och uppfattningen är densamma. T.ex. Denver eller liknande märken som distribueras av ICA eller Coop(jag vet att Domus är dess föregångare

) är ju ofta någon OEM produkt som man slaskat på ett varumärke med ofta väldigt lågt förtroende. Frågan är om vi idag är lika öppna för att syna bluffen och se vad det finns för bra saker i Denvers sortiment, jag kommer inte leta i alla fall.
Detta påminner mig samtidigt om en marknadsföringskurs jag tog medans jag pluggade på universitetet. Föreläsaren som jag tyckte var ett fisförnämnt röv-hål förespråkare ofta service marketing, vilket jag iofs tycker är en god väg att gå. Men personen i sig verkade väldigt långt ifrån verklighetsförankrad, vilket naturligtvis inte är så ovanligt bland marknadsförare(jag drar inte alla över en kam). Så när han stod och förespråkade om hur man kunde göra större förtjänster genom att ha ett större sortiment och ge en god långsiktig service, skulle generera fler kunder och ett gott rykte, så räckte jag upp handen och frågade:
- Du menar precis som på 40 och 50-talet?
Han stod blank och resten av klassen också och tittade på mig precis som jag var från en annan planet. När jag väl hade förtydligat mitt uttalande genom att berätta hur min far kunde gå till samma affär och beställa lite vanliga skruvar och sedan en elektrisk cirkelsåg(jätteovanligt) så förstod han hur jag menade. Jag blev ofta förvånad över att en lärare var så okunnig om svensk historia och handelsverksamhet när man föreläste marknadsföring och termer som använts tidigare, men aldrig satts på pränt.
Kjell, men om man talar om ambiofonipotentiometer, vad gör den i praktiken då?
Lennartj pratar ju om ett par högtalare dessutom.
Mvh
Filip