Bästa mätmiken under 1000:-

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-19 13:13

rikkitikkitavi skrev:
RogerGustavsson skrev:
Nja, du får tala om vilken biasspänning du vill ska gälla och då gör de kalibreringen efter det.

vilka är de?
IBF ? Isåfall har jag missförstått vad IBF sa.
Ja ja, jag byggde min egen mikstärkare med variabel biasspänning så det är inga problem.

Jo, det var Ibf AKustik som åsyftades. Standard tycks vara 2V via ett motstånd på 2.2kOhm. Det finns flera olika sätt att spänningsmata JFET:en i kapseln. Är den modifierad à la Linkwitz (som egentligen inte är fadern till modifieringen) blir det mera passande med 9V och 10kOhm. Ibf´s egna mikrofon EMM-8 är inte modifierad och klarar därför inte högre ljudnivåer.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-09-12 09:49

Naqref™ skrev:
Kraniet skrev:Har du några kommentarer ang programmet som följer med ATB?

Kan återkomma med det när utvärderingen är färdig.

Hunnit utvärdera nåt än?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2008-12-14 04:27

Kraniet skrev:
Naqref™ skrev:

Hunnit utvärdera nåt än?

*bump*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-12-14 13:02

kan ju kanske skriva nåt själv. Även om jag inte hunnit testa allt för mycket.

Jag upplever iaf att ATB PC Pro verkar helt ok för pengarna. Hur bra micken i sig är vet jag ju förstås inget om med programmet är hyffsat lättarbetat och det följer med en liten kopplingsbox så man kan mäta impedans och även T/S parametrar.
Jag upplevde dock att det var en liten tröskel i början att komma över men inte allt för stor sådan.
Allt som allt är jag rätt nöjd med mitt köp. Det finns en kalibreringsfunktion av mätutrustningen så ljudkortet blir väl inte allt för kritiskt. Men man bör nog fundera på att skaffa ett ordentligt ljudkort iaf tror jag.

Kan ju säga nåt om betalningen också. De tar bara emot banköverföring vilket ju är lite småkrångligt. Men leveransen kom inom två veckor.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-14 19:02

Kraniet skrev:Kan ju säga nåt om betalningen också. De tar bara emot banköverföring vilket ju är lite småkrångligt. Men leveransen kom inom två veckor.

EU-betalning via internetbank är väl inte krångligt?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-12-14 19:16

RogerGustavsson skrev:
Kraniet skrev:Kan ju säga nåt om betalningen också. De tar bara emot banköverföring vilket ju är lite småkrångligt. Men leveransen kom inom två veckor.

EU-betalning via internetbank är väl inte krångligt?

ja det vet jag inget om. jag gjorde det via banken iaf. där är det ju formulär och annat att skriva i.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-14 22:57

Via bankkontor brukar det kosta en massa extra... Internetbank brukar ta 10-30kr för en EU-betalning.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-14 23:03

På vissa håll i USA tar dom upp till en femhundring eller nåt för en wire. Tre-fyrahundra är jag säker på. Helt snurrigt.

Gillar den här nya betalfunktionen där man vid köp på en hemsida slussas till sin internetbank och gör en girering. Snabbt och smidigt och man slipper lämna ut kortnr. Funkar väl bara i Sverige tyvärr.

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-12-15 13:23

finns i Holland sedan flera år tillbaka, de har ett standardiserat system som alla använder.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-15 13:59

Mm, jag tror att iaf Nordea inte tar betalt om man har ett IBAN/SWIFT-nummer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-15 14:20

Fick tillbaka 3093€ i förra veckan. Hade förskottsinbetalt några veckor tidigare. Gjorde en vinst på 1000kr då eurokursen stigit... Ingen avgift alls.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-12-15 14:30

jag betalade via swedbank. Har man swift/iban så tror jag inte det kostar nåt normalt. det gjorde det inte för mig heller. Sen är det oftast så att mottagande bank betalar eventuella avgifter. Iaf om jag förstått det rätt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-12-15 14:56

Kraniet skrev:jag betalade via swedbank. Har man swift/iban så tror jag inte det kostar nåt normalt. det gjorde det inte för mig heller. Sen är det oftast så att mottagande bank betalar eventuella avgifter. Iaf om jag förstått det rätt.
Vilket dom då natuligtvis drar av från beloppet som ska utbetalas, och även i den änden är det stor skillnad om man kör med Swift/Iban eller inte.
Om man använder PayPal kan det vara bra att tänka på att avgiften för betalning i dollar är lägre än för betalning i andra valutor!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-12-15 15:14

I vilket fall tycker jag ATB PC Pro är ett helt ok alternativ för pengarna. Det enda jag kan invända mot är att sladden till mätmicken är så kort. Men det går ju skarva.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-12-15 23:48

Ifall en glad amatör vill mäta upp rum (inte längden eller bredden :roll: ) Skulle en Behringer ECM8000 fungera då? Vill ha något jag på ett eller annat sätt kan koppla till datorn och sen trixa.

Sen vore det kul ifall det går att mäta ljudnivå osv.

Behringern ska ha fantommatning ifall jag har förstått det rätt.. Jag har tillgång till en billig Behringer mixer, med MIC utgångar (XLR), den klarar fantommatning.
Skulle jag kunna använda mig av den för att koppla micken till datorn?

Ifall det inte går som jag har tänkt mig, finns det några skapliga alternativ i den prisklassen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-16 00:56

HenrikS skrev:Ifall en glad amatör vill mäta upp rum (inte längden eller bredden :roll: ) Skulle en Behringer ECM8000 fungera då? Vill ha något jag på ett eller annat sätt kan koppla till datorn och sen trixa.

Sen vore det kul ifall det går att mäta ljudnivå osv.

Behringern ska ha fantommatning ifall jag har förstått det rätt.. Jag har tillgång till en billig Behringer mixer, med MIC utgångar (XLR), den klarar fantommatning.
Skulle jag kunna använda mig av den för att koppla micken till datorn?

Ifall det inte går som jag har tänkt mig, finns det några skapliga alternativ i den prisklassen?

ECM8000 kan kopplas via en mixer med fantommatning till datorns linjeingång, ja. Man kan mäta mycket med en sån kombination, men bör vara medveten om mikrofonens begränsningar, framför allt vid höga frekvenser och eventuellt även ljudkortets.

Att "mäta upp ett rum" kan vara mycket, men efterklangstid är nog det som kräver allraminst av utrustningen, så det ska gå bra.

Behringermiken är ett bra alternativ för den som vill komma igång och mäta. Den är inte lika bra som en mik för 10000, men alldeles utmärkt till att lära sig med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-16 03:25

Lite mätningar på mickar. ECM8000 är väldigt nära Earthworksmicken.

http://www.realtraps.com/art_microphones.htm

Svante jämförde väl en EW mot ECM8000 med liknande resultat vill jag minnas?

Jag och Norman testade EW QTC1 och ECM8000 med liknande resultat dvs. nån dB extra från ECM8000 runt 10kHz.

Från 30Hz till 2khz verkar det vara stor sannolikhet för att tryckkännande mikrofoner ska prestera likvärdigt avseende frekvengång.

ECM8000 distar dock mer än proffsgrejjor, ca +20dB IMD vid 80dB SPL vid höga frekvenser och det är tveksamt om man kan lita på enklare mickar för distortionsmätning utav högpresterande högtalare.

/Peter

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-12-16 09:20

Piotr skrev:ECM8000 distar dock mer än proffsgrejjor, ca +20dB IMD vid 80dB SPL vid höga frekvenser och det är tveksamt om man kan lita på enklare mickar för distortionsmätning utav högpresterande högtalare.

Hade vi inte högre nivå? Har kladdat runt 95 dB på mätpappret (fast det var bara en snabb-uppskattning m.a.p. insignal och mätavstånd så det kan nog vara lite fel)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-16 10:11

Piotr skrev:ECM8000 distar dock mer än proffsgrejjor, ca +20dB IMD vid 80dB SPL vid höga frekvenser och det är tveksamt om man kan lita på enklare mickar för distortionsmätning utav högpresterande högtalare.

Hmm, vad betyder det där egentligen?

+20 dB IMD

Alltså, intermodulationsdistorsionen ligger 20 dB högre än signalen? Vid 80 dB ljudnivå?

Det vore roligt att veta hur testuppställningen såg ut.

När jag mäter andratonsdist, samplat med 96 kHz med min ECM8000 så kan det se ut så här:

Bild

Jämfört med Earthworks M30 på ungefär samma ställe och nivå:

Bild

Nivåerna är absolutkalibrerade, dvs ~80 dB enligt skalan.

Visserligen finns det en lågpassning i mikrofonen som gör att andratonen undertrycks, men vid 30 kHz är den inte mer än 20 dB. Den mätta distorsionssiffran vid 15 kHz ligger på nästan -60 dB, vilket gör att mikdisten utan mikrofonens högfrekvenstapp blir högst -40 dB dvs 1%.

IMD är visserligen något annat, men jag tror inte att den är katastrofhög vid 80 dB, precis. Jag vill påstå att det vi ser i graferna är högtalardist, och inte mikrofondist.

Så här såg ECM8000s distorsion ut, vid 80 Hz, som funktion av ljudnivån. Som synes måste man upp i mer än 110 dB innan disten blir 1%.

Bild
Bild

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-12-16 12:00

Jag är så glad att jag köpte en M30 i våras när dollarn var så låg. 8)

Tack för infon Svante.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-16 12:18

Svante skrev:
Hmm, vad betyder det där egentligen?

+20 dB IMD

Alltså, intermodulationsdistorsionen ligger 20 dB högre än signalen? Vid 80 dB ljudnivå?

Det vore roligt att veta hur testuppställningen såg ut.

Ja alltså +20dB skall läsas som 20dB mer än proffsgrejjor.

Vi mätte IMD med två diskanter vid vad jag vill minnas var ca 80dB SPL men möjligtvis att det var uppåt 90dB. Vi får försöka tyda Normans hieroglyfer vid tillfälle. ;)

De översta mätgraferna är sannolikt högtalardistortion ja.

Hur mätte du de nedersta graferna?

edit: studerade de nedersta graferna i din post Svante och även de indikerar ju en 20dB skillnad i dist mellan Behringer och Earthworks.

Tänkte genomföra en lite större studie på div. proffsmikrofoner för att se hur det ligger till.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-16 12:31

Så här såg testuppställningen ut, dock med gullfiber på golvet.

Bild

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-16 12:50

Piotr skrev:Ja alltså +20dB skall läsas som 20dB mer än proffsgrejjor.

Aha! Ja, det är nog rimligt.

Piotr skrev:Vi mätte IMD med två diskanter vid vad jag vill minnas var ca 80dB SPL men möjligtvis att det var uppåt 90dB. Vi får försöka tyda Normans hieroglyfer vid tillfälle. ;)

Ah, då förstår jag, ni genererade en IM-distfri signal genom att addera akustiskt. Smart!

Piotr skrev:Hur mätte du de nedersta graferna?

Med mik inuti lådan. Där blir ju ljudtrycket rätt stort utan att högtalaren får jobba så mycket, dvs det blir ganska distfritt. Eftersom det är en klar skillnad mellan Behringer och Earthworks, kan man gissa att disten i Behringerfallet domineras av miken.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-12-16 13:03

Svante skrev:
Piotr skrev:Hur mätte du de nedersta graferna?

Med mik inuti lådan..

Du har en diskant vänd inåt i lådan?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-16 13:07

Roger, 80Hz! ;)

Kan nämna att vid vårt test så presterade CM3 ung. likvärdigt som Earthworks QTC1 och Sennheisers MKH mickar. Bara marginellt sämre siffror.

/Peter

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-12-16 13:15

Piotr skrev:Roger, 80Hz! ;)

Jag rörde ihop det med svantes diagram strax ovanför, missade det där med 80 Hz... :oops:
Kan nämna att vid vårt test så presterade CM3 ung. likvärdigt som Earthworks QTC1 och Sennheisers MKH mickar. Bara marginellt sämre siffror.
/Peter

Jag har aldrig utfört någon sådan jämförelsetest själv, så det gjorde ju inte ont att få höra. 8)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hecke

Inläggav hecke » 2008-12-17 10:50

Hej,

Jag skulle vilja mäta rummet med Timdec och även mäta impedans och frekvensmätningar på högtalare. Jag har läst tråden och sett bla Svantes tidigare rekommendationer på mätmick, men har en fråga ang mätmicken som följer med Clio.
Jag har tillgång till den, men inte tillgång till själva mätkortet pga att detta har gått sönder. Hur kan jag använda den micken för mätningar ?
Den behöver fantommatning, men hur fixar man detta enklast och billigast ?

Tack för hjälpen

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-12-19 19:29

är det inte brukligt att man mäter med miken pekandes mot testobjektet, i realtraps testande riktar dom ju mikarna 90 grader bort? skulle mikarnas olika baffelstorlekar och dess påverkan bli större med mikarna pekandes direkt mot källan?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-20 01:27

celef skrev:är det inte brukligt att man mäter med miken pekandes mot testobjektet, i realtraps testande riktar dom ju mikarna 90 grader bort? skulle mikarnas olika baffelstorlekar och dess påverkan bli större med mikarna pekandes direkt mot källan?

Nja, brukligt och brukligt... Resultatet blir en lägre högsta diskant, och ibland är det bra, ibland dåligt. Det beror på övriga egenskaper på miken.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-12-20 01:59

pLudio skrev:
Kraniet skrev:
Naqref™ skrev:

Hunnit utvärdera nåt än?

*bump*

Jag kör själv ATB:s största system med extern hårdvara och jag känner Leo Kirchner väl. En gång för en massa år sedan då jag utvecklade hembiosystemet till SMS så bad jag Leo göra en speciell version av sitt program där jag kunde mäta hela systemet via de interna delningsfilrena i en godtycklig A/V-receiver. Det betyder att mätsignalerna måste vara kodade i Dolby 5.1 format. Efter några månader fick jag ny programvara med mätsignalerna på DVD :D Det var en fröjd att använda och gav en tillfredställelse att kunna konstatera att då A/V-receivern var rättinställd med timing och bass management så blev frekvenskurvan över hela delningen vid 100 Hz perfekt som ur en skolbok :D

I somras då Naq, vodkamannen och jag reste runt ner till Italien, så passade jag på att ta en liten omväg och besöka Leo i Braunschweig. Jag tyckte det skulle vara bra för Naq och Leo att träffa varandra :) Vi fick med oss en del av Leos senaste skapelser inklusive ett Manufacturing Quality System mätprogram. Mjukvaran hade en del buggar men för 3 veckor sedan damp det ner ett kuvert i brevlådan med helt ny mjukvara som skall var buggfri i jämförelse med tidigare.

Nästa gång jag åker ner till Naq så tar jag med denna mjukvara. Därefter så blir det lite rapportering. Och då hoppas jag på idel :D :D

Men som sagt: The proof of the pudding is in the eating. För övrigt kör jag själv med T30.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum