Piotr skrev:ECM8000 distar dock mer än proffsgrejjor, ca +20dB IMD vid 80dB SPL vid höga frekvenser och det är tveksamt om man kan lita på enklare mickar för distortionsmätning utav högpresterande högtalare.
Hmm, vad betyder det där egentligen?
+20 dB IMD
Alltså, intermodulationsdistorsionen ligger 20 dB högre än signalen? Vid 80 dB ljudnivå?
Det vore roligt att veta hur testuppställningen såg ut.
När jag mäter andratonsdist, samplat med 96 kHz med min ECM8000 så kan det se ut så här:
Jämfört med Earthworks M30 på ungefär samma ställe och nivå:
Nivåerna är absolutkalibrerade, dvs ~80 dB enligt skalan.
Visserligen finns det en lågpassning i mikrofonen som gör att andratonen undertrycks, men vid 30 kHz är den inte mer än 20 dB. Den mätta distorsionssiffran vid 15 kHz ligger på nästan -60 dB, vilket gör att mikdisten utan mikrofonens högfrekvenstapp blir högst -40 dB dvs 1%.
IMD är visserligen något annat, men jag tror inte att den är katastrofhög vid 80 dB, precis. Jag vill påstå att det vi ser i graferna är högtalardist, och inte mikrofondist.
Så här såg ECM8000s distorsion ut, vid 80 Hz, som funktion av ljudnivån. Som synes måste man upp i mer än 110 dB innan disten blir 1%.

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.