Kabellyftare, ett lyft för välljudet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-18 22:05

Morello
Du skrev att det finns en massa intressanta (hifi) spörsmål att ägna sig åt.
Jag undrar vilka de kan vara.
Uppenbarligen är det så att kabel, kabellyftare och liknande är det som intresserar medlemmarna. Det vore förmätet, förkastligt, förhånande att göra sig lustig över det.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-18 22:08

Ang ämnet är det ju klart roligt. Jag väljer att skratta men samtidigt att inte testa dylika grejjor hemma.

dimitri skrev:Morello
Du skrev att det finns en massa intressanta (hifi) spörsmål att ägna sig åt. Jag undrar vilka de kan vara. Uppenbarligen är det så att kabel, kabellyftare och liknande är det som intresserar medlemmarna. Det vore förmätet, förkastligt, förhånande att göra sig lustigt över det.
Ja jo, i viss mån. Men jag håller med Morello i detta fallet att detta är nog det område (cable lifters) som behöver minst mediatid alla kategorier. Men för bövelen - låt folk diskutera det och andra kan ju ägna sig åt ex Flints små finurliga wavfiler.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-18 22:08

Uppenbarligen är det så att kabel, kabellyftare och liknande är det som intresserar medlemmarna. Det vore förmätet, förkastligt, förhånande att göra sig lustigt över det.

Jag menar med emfas att kabellyftate inte har med hifi att göra. Jag kallar sådant för voodoo. Intressanta spörsmål är sådant som påverkar återgivningens kvalitet. Det kan tex. vara ett slutstegs distorsion, en högtalares frekvensgång eller lyssningsrummets efterklang etc etc. Listan kan göras mycket lång. Jag är helt säker på att du redan kände till detta, varför jag inte svarade till en början. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-18 22:18

Vad i helvete, sitter ni här och hånar den stora vetenskapen? Självklart blir det bättre ljud med kabelupphängare. Men en ännu bättre grej är att lägga en klick grädde på sina högtalare. Om man lägger grädde med citron (mycket viktigt med citron) och vispar ca 1 dl så låter högtalaren som de hade kostat 100 000 kr mera, men vispar du 2 dl så blir det såklart att de kostar 200 000 kr mera. Har inte provat det själv men jag har hört det hos min brors kompisar i Trelleborg och där var uppfinnaren själv herr Otto Krank och vilket lyft det blev. Jag såg stjärnor ja hela rummet lyfte och vilken bas osv osv paradiset för en ljud och musikälskare.

Så vispa på!
Senast redigerad av matså 2004-10-18 22:19, redigerad totalt 1 gång.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-18 22:19

Morello
Det är ngt annat jag diskuterar
Du är medlem i ett forum. Liksom jag. Liksom EA, A*, Subj., obj., Patr., Svante., osv osv...och jag, och alla andra.
Alla har rätt att känna sig uppskattade och förstådda. Inte bara du.
Insikt kan aldrig sjunka ned helt plötsligt
Vare sig hos mig eller hos andra.
Du må ha helt rätt. Än sen? Är det så viktigt att ha rätt?
Dimitri

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-18 22:24

Vem är objektivisten ?

8)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-18 22:43

Dimitri, är det viktigt att medverka till att sprida myter och eventuellt lura lättleda medlemmar att lägga pengar på uppenbara ormoljeprodukter?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-18 22:51

Uppenbarligen är det så att kabel, kabellyftare och liknande är det som intresserar medlemmarna. Det vore förmätet, förkastligt, förhånande att göra sig lustig över det.

Jag tycker ni har rätt, bägge 2, var och en på sitt sätt.

Dimitri: Visst, vill folk diskutera detta, så varför inte? Jag själv drar mig inte för att göra mig lustig över företelsen, men beundrar dom genier som föder sånna här affärsidéer. Var får dom allt ifrån? Lite synd bara att dom inte lägger sin kreativitet på något som faktiskt fungerar, men dom måste ju kunna sälja sina saker också, få in pengar. Sånada här kabellyftare kostar lite att framställa i t.ex. Kina eller Vietnam och kan säljas dyrt lite här och var där det finns folk som tycker det är kul att knåpa lite.
Mitt intryck är att för många handlar inte HiFi om att försöka få en bra musikupplevelse, utan apparterna och knåpnadet är ett mål i sig. Ungefär som en fotograf som tycker det är jättekul att jobba i mörkrummet, men egentligen inte direkt bryr sig så mycket om bilderna när dom är klara. Själva vägen är målet så att säga.

Morello: Det tragiska med sånna här produkter är att det finns folk som faktiskt tror att dom fungerar. Men jag tror inte att det är folk som är intresserade av att köpa absorbenter eller diffusorer för samma pengar.
Tidningarna skriver upp sånna här produkter för att få HiFi som hobby att verka mer exlusiv och exotisk. Det attraherar somliga, men skrämmer nog bort många också.

Dom verkliga frågorna, som faktiskt betyder mycket för ljudåtergivningen, kan i regel dom som skriver i tidninagrna ingenting om. Då är det lättare att skriva om kabellyftare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-18 23:05

mats

I bland är du för go :D men om man inte har en citron :?: vad händer då :?: kan man ersätta den med ngt annat 8O

Fortfarande har ingen svarat på vad dessa grunkor kostar :?: :roll:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-18 23:06

det stod i artikeln vad de kostade. Typ ett par tusenlappar för 8 stycken
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-18 23:16

OK varför då bråka om ngt som egentligen inte kostar mer än ngt annat tweak :?: Det är väl bara att testa för sjutton, inte några gastronomiska summor precis om man slår ut det per st.

Jisses att ni bara orkar :roll:

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2004-10-18 23:23

Klart att de hjälper, lättar helt klart upp ljudet då det inte fastnar något damm på kablarna eftersom de är upplyfta från golvet. Dessutom mycket enklare att städa. Jag kan tänka ut 1001 ytterligare anledningar till varför kabellyftare är årets produkt.. :roll:

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-18 23:29

Nån som vet om dessa tingestar går att få tag på i Sverige?
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-18 23:30

-lindvall- skrev:Nån som vet om dessa tingestar går att få tag på i Sverige?

Kolla om du har några dricksglas hemma :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-18 23:34

Morello skrev:
Kolla om du har några dricksglas hemma :wink:

Jag testade med massa hockeypuckar innan, men jag han inte utvärdera det riktigt till fullo, det är ju jämt någon som ska komma och städa eller byta högtalare stup i kvarten! ;-)

Dricksglas, hmmm, jag vet om några Ittala som står och skräpar i skåpet... Kanske kan testa med dem!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-18 23:55

-lindvall- skrev:Dricksglas, hmmm, jag vet om några Ittala som står och skräpar i skåpet... Kanske kan testa med dem!

Ittala...då kan ju ingen klaga på att de är för simpla i af :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-18 23:57

Akta bara så att ljudet inte blir glashalt :oops:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-10-19 00:04

Lindvall!
Vaditusan, inte får du gå å köpa sådana tingestar...

Jag gillade verkligen Morellos exempel med motstånd, skåp och en
slägga :D

Kollar man på rummet så påverkar väl det ljudet ungefär 100 000 gånger mer än vad skillnaden mellan vettiga förstärkare påverkar ljudet, hur många gånger mer förstärkaren sen påverkar rummet jämfört med kablar vågar jag knappt tänka på, nu är det alltså påverkning för att kabeln lyfts upp från golvet en liten bit. 8O

Vem vet, the truth is out there..............

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-19 00:15

lazyworm skrev:Lindvall!
Vaditusan, inte får du gå å köpa sådana tingestar...

Jag gillade verkligen Morellos exempel med motstånd, skåp och en
slägga :D

Kollar man på rummet så påverkar väl det ljudet ungefär 100 000 gånger mer än vad skillnaden mellan vettiga förstärkare påverkar ljudet, hur många gånger mer förstärkaren sen påverkar rummet jämfört med kablar vågar jag knappt tänka på, nu är det alltså påverkning för att kabeln lyfts upp från golvet en liten bit. 8O

Vem vet, the truth is out there..............

Jojo, men som jag påpekade i en annan tråd så är det ju lättare för hjärnan att sålla bort de grova "felen" i återgivningen, men svårare att lyssna förbi de subtilare. Och jagmenar, hur sexigt är absorbenter på en skala? :-)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-19 00:24

Hej!
-lindvall- skrev:Jojo, men som jag påpekade i en annan tråd så är det ju lättare för hjärnan att
sålla bort de grova "felen" i återgivningen, men svårare att lyssna förbi de subtilare.

- Jo, fast samtidigt så skojskämtade du ju då så gå ej i efterhand o göra om
skojset till riktigt seriöst A*rgument... även om det i.o.f.s. skulle vara kul o så :)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-19 01:49

Hej!

A* tror "vi" kabelskeptiker just har sett ett genombrott :D! Ty på annat HiFiForum uti identisk tråd
har det flertal som själva använda kabellyftare sagt att dem är fina men att de ej kan höra skillnad!

Bra, nu är det då bara Shakti, buybee, hAllografer, esoteriska nät/högtalar/signal-hifikablar kvar!
A*lltså, när det även heta med dem att dem är fina men hör ingen skillnad då, fast först då är
KabelKriget över... denna gång! Men borta i ngn mörk källare smider garanterat ngn lömska planer
inför Dyyr HifiKabelns Magnifika Återkomst... på 2100-talet 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-19 06:07

Jag har ordnat mina kablar snyggt bakom rackset hemma och separerat dom ordentligt istället för skatboet jag hade innan. Jag märkte ingen större förändring i ljudet men det blev fan så mycket snyggare. Ännu snyggare kanske det skulle bli om man liksom hängde högtalarkablarna längs väggen och sedan ut mot högtalarna. Då kom dom överhuvudtaget inte i kontakt med golvet. Då kanske någon med guldöron skulle höra skillnad. Kanske. Möjligen.

Jag läste om en snubbe på hifimagasintiden som borrade hål i väggen och ställde högtalarna i rummet bakom stereon. Han tyckte det var ett kanonljudlyft. Lite opraktisk men det tweaket kan jag tro på.

Cable elevators herregud........ :roll:

(ot: personligen kommer jag inte att sakna råttjävlarna i allsvenskan. bye bye gnaget)

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-19 07:22

Solid Tech har ett kabellyftar alternativ som de kallar "Cradle of silcence"
Bild

Bild

Varför skall man ha dessa enligt Solid Tech+ Lite citat kanske kan ge klarhet.

"Wires are microphonic, and in order to achieve your system's peak performance, it is essential to isolate them from large resonance prone structures - such as the floor"

"By isolating the cables from vibrations, static electricity and moisture, the enhancement is a considerably lower noise floor and increased dynamics. The Cradle of Silence also eliminates the risk of static discharge. "

Även Danska Audiomagic säljer kabellyftare.
Bild

Och lite av deras argument:
"To fully realize the performance potential of Audio Magic cables or other high quality cables, we recommend our cable holder for placement on the floor.

The cable holder effectivly isolates cables from electrical interference and vibration."

Jag vet att jag sett även andra tillverkare med dessa produkter, tror att tex Acoustic Reality skall ha ett alternativ. Har alla hakat på "blufftåget" elelr kan det finnas en uns av funktion i produkterna? Går det att testa på annat sätt än med Morellos hammartest? Det sägs ju påverka även andra parametrar än mikrofoni.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-19 08:32

Som inbiten skeptiker till allt som påstås vara FANTASTISKT innan det finns klara godtagbara bevis, så sk jag här spåna lite lös med mitt sunda förnuft om dessa kabelhållare.

1. Det påstås inte lite om dessa hållares förmågor och kablars vedermödor.

Wires are microphonic, and in order to achieve your system's peak performance, it is essential to isolate them from large resonance prone structures - such as the floor / By isolating the cables from vibrations, static electricity and moisture, the enhancement is a considerably lower noise floor and increased dynamics. The Cradle of Silence also eliminates the risk of static discharge.[/quote

The cable holder effectivly isolates cables from electrical interference and vibration

Hmm.... Så nu är även fukt ett problem för stereokablarna...? Det var som fan, det hade man ingen aning om.... Men det är ju "logiskt" då alla har det så jäkla fuktigt hemma att det plaskar om fötterna när man går.....

Ang. vibrationer så kan det låta teoretiskt troligt ja. Men nu är det jiu faktisk så att många gånger så sätts vissa saker i rörelse (vigrerar) av att de just hänger eller hålls fritt i luften när man spelar högt. Men att de slutar vibrera då man lägger dem mot nåt större och stabilare, som en vägg eller ett golv. Här låter det ju som om golvet vibrerar som högtalarkonerna eller värre, men det är klart överdrivet även i trähus. Alltså skulle det enligt mitt sätt att tänka och av parktisk erfarenhet (har lite gitarrer hemma som definitivt resonerar mer om de hänger fritt än om de hänger mot väggen) Så skulle kablarna antagligen kunna få stöd av golvet istället för att börja vibrera av det. Säger inte att jag har rätt, men det känns vettigt.

Att kablarna sen i hållare skulle slippa statiska urladdningar verkar lite märkligt. Ofta brukar ju saker som inte har möjlighet att bli av med sin laddning lägga på sig mer och mer laddning tills det säger SPRAK.... Om en kabel däremot ligger mot golvet så kanske den kan avleda den statiska elektrisiteten regelbundet och redan i små nivåer, och inte samla på sig mer och mer då den är isolerad från möjligheten. Golv är ju normalt inte ledande men statisk elektrisitet brukar ju kunna knastra till om fingrarna lite hur som helst mot vad som helt om det är på hugget.

Nån som anser at jag yrar eller...??

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-10-19 09:51

Morello skrev:Jag menar med emfas att kabellyftate inte har med hifi att göra. Jag kallar sådant för voodoo.

Med tanke på vad voodoo kan göra med människor tycker jag att det är en ganska bra liknelse. Möjligheterna till mycket starka upplevda skillnader är verkligen legio inom hifi. Om voodoo kan göra folk halft från vettet och framkalla andningsstillestånd borde lite subtila skillnader i "ljudbildens svärta" vara en baggis för vilken kabellyftarnasare som helst.

För övrigt tycker jag att ett baskrav för en kabellyftarpryl är att man kan få in ett dammsugarmunstycke under kabeln i upplyft tillstånd. Kanske ett fall för Sverker.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Skiier

Inläggav Skiier » 2004-10-19 11:32

Vet ni att jag kan åka till månen om jag tankar flygfotogen
i min V70. Det fungerade faktiskt. Jag gjorde det direkt efter
att jag förbättrade ljudet i min anläggning m.h.a kabellyftare.

Man behöver inte vara professor i beteendevetenskap för att
förstå att någon startade denna tråd bara för att sätta igång
en diskussion. Jag ser den här tråden som en fortsättning på
"Fördomsfulla individer..."
Народ и армия едины

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-19 11:43

Skiier: Precis, alltså gör vi något gott av den (tråden), och funderar vidare på om det finns fler märken av kabellyftare på den svenska marknaden än de som tidigare nämnts i tråden.

Jag har själv funderat på att bygga någon fin lyftare. Cement och sådanadär bjälkhållare (som förmodligen heter något på fackspråk) och gummiband och kanske bomullssnöre ingår i tanken. Fast de kommer nog att bli lite klumpigt, så funderingarna får fortsätta vidare...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-19 11:45

Kan ju inflika att den mest imponerande anläggning jag hört använde Solid Techs kabellyftare. Huruvida de gjorde någon skillnad eller ej kan jag dock varken bekräfta eller förneka.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-19 11:46

SolidTechs variant är rätt snygg, men lite för liten tycker jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-19 11:47

Jo, det gick väl åt en tre-fyra-fem per högtalarkabel i den anläggningen. (Harmonic Tech MagicLine)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi