Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:Tvättvätskan kan du tillverka för mindre peng. Köp isopropylalkohol på apoteket eller färghandeln, blanda en 10-20% lösning med destvatten och en liten ynka dutt yes-diskmedel, eller ännu hellre vätmedel för filmframkallning. Denna soppa lämnar inga spår på skivan, utan skall dunsta helt. Ingen sköljning behövs.
Jag är av den åsikten att skivtvätt såsom Okkinokki etc är den bästa, dvs att väta ned skivan ordentligt med lösning och sen suga upp det med en dammsugarliknande anordning.
i skrev:Aceton är väldigt effektivt.
CODY skrev:Hej,
jag använder samma vätskeblandning och vill tillägga att vätmedel är svårt att få tag på om man inte köper flera liter. Jag använder också en gammal skivspelare för att lägga skivan på när jag applicerar tvättväskan. Har planer på att bygga en DIY-loricraft; se under DIY.
Fråga till V8, Delta99 och PS. Vilken är bästa sättet att ta bort smutsig vätska om man inte har sug?
Jag antar att även V8 och PS torkar av skivorna på något sätt eftersom man måste få bort och inte endast lösa upp smutsen.
i: hur kommer det sig att du har nagellack på dian skivor![]()
MVH/Cody
petersteindl skrev:i skrev:Aceton är väldigt effektivt.
![]()
![]()
Jo just det, det var ju den där enda skivan jag rengjorde med annan vätska. Effektivt är bokstavligen ordet
Skivan blev helt plan
Asså, alla små vindlingar i plasten försvann. Kunde lika gärna ha använt en planhyvel.
MvH
Peter
i skrev:petersteindl skrev:i skrev:Aceton är väldigt effektivt.
![]()
![]()
Jo just det, det var ju den där enda skivan jag rengjorde med annan vätska. Effektivt är bokstavligen ordet
Skivan blev helt plan
Asså, alla små vindlingar i plasten försvann. Kunde lika gärna ha använt en planhyvel.
MvH
Peter
Trodde inte det fanns nå'n så k*****...![]()
![]()
...Ledsen, man ska inte göra sig lustig över andras olycka!Hoppas det var något ej helt omistligt, såsom en samlingsskiva nubbevisor o dylikt.
Frollo skrev:Du kan läsa på Audiokarmas vinylforum om att använda trälim som rengöringsmetod.
delta99 skrev:À propå isopropylalkohol, vissa på nätet anser det vara skadligt för vinyl, anses torka ut den, vet inte om det är sant, tills vidare väntar jag med den metoden men den ska provas.
Hur tar man bäst bort tvättvätskan utan sug? Jag gissar med att skölja med lämplig vätska, kan bli dyrt om man inte använder kranvatten, (kvaliteten på kranvatten kan nog variera mkt beroende på hur hårt vattnet är).
Om jag fattat rätt så är det en mekanisk kontakt med sugmunstycket när man använder "RCM", risk för skador på skivan jmft med skölja?
Oavsett så tror jag det är till nytta att tvätta mina skivor, en bieffekt jag märkt är att de blir inte statiska första-andra gången jag spelar dem, kan ju vara en fördel om man vill spela in dem på CD eller datorn.
Richter plays Schubert är fortfarande knastrig efter tvätten och med rätt mkt bakgrundsbrus men Svjatoslav Richter är fortfarande Svjatoslav Richter!
Vänliga hälsningar!
profbd skrev:har någon kört skivor i en vanlig diskmaskin?
Kevin_Mitnick skrev:Lagra musiken på en sådan här istället, då slipper du problem med rengöring. Eventuell kanske man kan ta en liten borste och rengöra emellan![]()
Frollo skrev:Du kan läsa på Audiokarmas vinylforum om att använda trälim som rengöringsmetod.
CODY skrev:
i: hur kommer det sig att du har nagellack på dian skivor![]()
MVH/Cody