Kritisera min skivtvättmetod!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
delta99

Kritisera min skivtvättmetod!

Inläggav delta99 » 2008-12-21 18:39

Ja, sätt igång bara!

Jag har börjat med vinyl igen och dessutom börjat köpa beg skivor. Dessa ser ibland mkt dammiga ut och jag vill inte spela dem på min gamla DUAL 604 som jag väckte ur sin långa sömn för ngt år sedan med en ny Grado Black och lite uppsmörjning hos den ursprungliga handlaren i staden.

Jag använder Svalanders tvättvätska, två finborstiga målarpenslar 5 cm breda.

Börjar med att skölja av löst damm med ljummet kranvatten, jag vet om att det inte anses bra med kranvatten.

Lägger skivan på en liten plastburk med lagom diameter för att slippa lägga skivan på ngt underlag som kan repa eller smutsa ner skivan. Sprajar på lite tvättvätska, borstar runt ngn minut fram och tillbaka längs spåren, ställer undan ngn minut så att vätskan får "dra".

Borstar lite på nytt, sköljer sedan av med ljummet kranvatten, sprajar på lite dest vatten och borstar runt med den andra penseln och torkar sedan med en mikrofiberduk.

Vissa skivor blir mkt tystare, på andra verkar inte småknastret påverkas särskilt mkt men de ser definitivt renare ut. Fingeravtryck kan dock fortfarande synas som en blank fläck.

Finns det allvarliga invändningar mot den här metoden?

Vänliga hälsningar!
Give me analog or deaf!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-12-21 18:45

Tvättvätskan kan du tillverka för mindre peng. Köp isopropylalkohol på apoteket eller färghandeln, blanda en 10-20% lösning med destvatten och en liten ynka dutt yes-diskmedel, eller ännu hellre vätmedel för filmframkallning. Denna soppa lämnar inga spår på skivan, utan skall dunsta helt. Ingen sköljning behövs.

Jag är av den åsikten att skivtvätt såsom Okkinokki etc är den bästa, dvs att väta ned skivan ordentligt med lösning och sen suga upp det med en dammsugarliknande anordning.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-12-21 18:45

Vad är det för innehåll i Svalanders tvättvätska :?:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-12-21 18:55

Vee-Eight skrev:Tvättvätskan kan du tillverka för mindre peng. Köp isopropylalkohol på apoteket eller färghandeln, blanda en 10-20% lösning med destvatten och en liten ynka dutt yes-diskmedel, eller ännu hellre vätmedel för filmframkallning. Denna soppa lämnar inga spår på skivan, utan skall dunsta helt. Ingen sköljning behövs.

Jag är av den åsikten att skivtvätt såsom Okkinokki etc är den bästa, dvs att väta ned skivan ordentligt med lösning och sen suga upp det med en dammsugarliknande anordning.

Jag körde så på den tiden det begav sig förrutom Yes. Vätmedel för filmframkallning använde jag. Jag upptäckte att 50 sekunders vätning per skivsida var optimalt. Vid 2 minuter så började plasten bli mjukare. Inte så att jag hörde någon försämring efteråt och plasen återgick alltid till ursprungsspänst. Det kändes dock lite obehagligt. Alla skivor som jag rengjort blev bra utom 1 :roll: :oops: men där använde jag en helt annan vätska :lol:

MvH
Peter

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-12-21 19:12

Aceton är väldigt effektivt.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-12-21 19:20

i skrev:Aceton är väldigt effektivt.

8O :roll: :oops: Jo just det, det var ju den där enda skivan jag rengjorde med annan vätska. Effektivt är bokstavligen ordet :) Skivan blev helt plan :( Asså, alla små vindlingar i plasten försvann. Kunde lika gärna ha använt en planhyvel.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-12-21 19:25

Jag använder en VPI skivtvätt och drygt 1/10 isopropanol och resten destvatten.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-12-21 19:27

Hej,

jag använder samma vätskeblandning och vill tillägga att vätmedel är svårt att få tag på om man inte köper flera liter. Jag använder också en gammal skivspelare för att lägga skivan på när jag applicerar tvättväskan. Har planer på att bygga en DIY-loricraft; se under DIY.

Fråga till V8, Delta99 och PS. Vilken är bästa sättet att ta bort smutsig vätska om man inte har sug?

Jag antar att även V8 och PS torkar av skivorna på något sätt eftersom man måste få bort och inte endast lösa upp smutsen.

i: hur kommer det sig att du har nagellack på dian skivor :D

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
delta99

Inläggav delta99 » 2008-12-21 19:30

Hej och tack för synpunkter!

När jag läst på nätet och pratat med handlare och andra så verkar ju alla skivtvättmaskiner borsta ut tvättmedlet, därför tänkte jag att finborstiga målarpenslar kunde fungera. Jag började egentligen med en vanlig kolfiberborste, hoppades att fibrerna skulle nå längst ner i spåren och lyfta upp skräp i tvättlösningen, men den verkade inte hålla för påfrestningen, börjad se luggsliten ut efter ett tag.

Citat: Denna soppa lämnar inga spår på skivan, utan skall dunsta helt. Ingen sköljning behövs.

Om man inte sköljer/suger bort vätskan, stannar inte skräpet kvar och fastnar på nytt?

Det är mkt möjligt att köpetvättmaskiner som Moth, Loricraft eller Okki-Nokki är bättre men de är oxå mkt dyrare, mitt försök är oxå att hålla ner kostnadera utan att göra allvarlig skada på skivorna.

Citat: Vad är det för innehåll i Svalanders tvättvätska?
Enligt Svalanders hemsida: Destillerat vatten
5% Triton XL80-N
5% Amonium Liqour Analytic Grade 25%ig

Lukten påminner lite om kringlebakning, antagligen ammoniaken.

Citat: Aceton är väldigt effektivt.
Misstänker att skivorna blir lite väl tysta då ;-)
Give me analog or deaf!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-12-21 19:31

CODY skrev:Hej,

jag använder samma vätskeblandning och vill tillägga att vätmedel är svårt att få tag på om man inte köper flera liter. Jag använder också en gammal skivspelare för att lägga skivan på när jag applicerar tvättväskan. Har planer på att bygga en DIY-loricraft; se under DIY.

Fråga till V8, Delta99 och PS. Vilken är bästa sättet att ta bort smutsig vätska om man inte har sug?

Jag antar att även V8 och PS torkar av skivorna på något sätt eftersom man måste få bort och inte endast lösa upp smutsen.

MVH/Cody

Mja, idag används bara en konvex sammetsborste, märke Stanton. Inte bra, men duger tills vidare. En sugartvätt drar ju med sig lorten upp i sugen efteråt, det lilla som finns kvar dunstar snabbt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
delta99

Inläggav delta99 » 2008-12-21 19:40

Tackar för alla inlägg!

Har inte tid och fortsätta just nu, måste ut i köket och tvätta färdigt, Mozart - Symfoni nr 40, Monteverdi och Richter plays Schubert.

Ha det!
Give me analog or deaf!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-12-21 20:05

Jag använder en Moth skivtvätt borste (förvånansvärt hård) och mirakelduk för att torka av skivan sedan jag sköljt av skivan med först kranvatten och sedan dest vatten (sprejat).

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-12-21 20:15

petersteindl skrev:

8O :roll: :oops: Jo just det, det var ju den där enda skivan jag rengjorde med annan vätska. Effektivt är bokstavligen ordet :) Skivan blev helt plan :( Asså, alla små vindlingar i plasten försvann. Kunde lika gärna ha använt en planhyvel.

MvH
Peter

Trodde inte det fanns nå'n så k*****... :lol: :lol:

...Ledsen, man ska inte göra sig lustig över andras olycka! :oops: Hoppas det var något ej helt omistligt, såsom en samlingsskiva nubbevisor o dylikt. :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
delta99

Inläggav delta99 » 2008-12-21 20:44

À propå isopropylalkohol, vissa på nätet anser det vara skadligt för vinyl, anses torka ut den, vet inte om det är sant, tills vidare väntar jag med den metoden men den ska provas.

Hur tar man bäst bort tvättvätskan utan sug? Jag gissar med att skölja med lämplig vätska, kan bli dyrt om man inte använder kranvatten, (kvaliteten på kranvatten kan nog variera mkt beroende på hur hårt vattnet är).

Om jag fattat rätt så är det en mekanisk kontakt med sugmunstycket när man använder "RCM", risk för skador på skivan jmft med skölja?

Oavsett så tror jag det är till nytta att tvätta mina skivor, en bieffekt jag märkt är att de blir inte statiska första-andra gången jag spelar dem, kan ju vara en fördel om man vill spela in dem på CD eller datorn.

Richter plays Schubert är fortfarande knastrig efter tvätten och med rätt mkt bakgrundsbrus men Svjatoslav Richter är fortfarande Svjatoslav Richter!

Vänliga hälsningar!
Give me analog or deaf!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-12-21 21:34

*orkad :evil:

i skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Trodde inte det fanns nå'n så k*****... :lol: :lol:

...Ledsen, man ska inte göra sig lustig över andras olycka! :oops: Hoppas det var något ej helt omistligt, såsom en samlingsskiva nubbevisor o dylikt. :)

:lol: Näe, det var en skiva som jag hade två ex av eftersom det exemplar som var extremt "smutsigt" knastrade och man såg klara fingeravtryck som inte gick att tvätta bort med isopropylalkohol. Då köpte jag ett nytt exemplar som var ok. Men jag ville ju inte ge mig med det gamla exemplaret så jag provade försiktigt med lite kemiskt ren bensin och fingeravtrycken gick fortfarande inte bort. Återstod Aceton. Jag tog aceton på en trasa och gned försiktigt. Eureka, fingeravtrycket försvann direkt :) Jag hade hittat metoden,....men resten av skivan försvann tyvärr också :( :lol: Nåväl, det var i början på 70-talet och ingen skada skedd. Det finns alltså fingeravtryck i skivor som de som plockar ut skivorna ur skivpressarna orsakar. Då hade man inte robotbaserade pressar, utan skivorna måste ner i innerkonvolut för hand. Det var en kinkig process. I värsta fall kunde det bli fingeravtryck redan i matriserna som man pressade med. Då blev alla exemplar av skivorna med likadana fingeravtryck och ofta brukade det spraka på dessa ställen på skivorna :evil: :( Jag har oftast sett sådant från amerikanskpressade skivor från 60 och 70 -talet.

MvH
Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-12-21 22:28

En sådan där mjuk babyborste som finns på bl.a Apoteket använde jag när det begav sig. Mycket mjuk men samtidigt spänstig.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Frollo

Inläggav Frollo » 2008-12-21 22:30

Du kan läsa på Audiokarmas vinylforum om att använda trälim som rengöringsmetod.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-12-21 22:32

Frollo skrev:Du kan läsa på Audiokarmas vinylforum om att använda trälim som rengöringsmetod.

Trälim? 8O Hörru bokstaven, vad säger du om detta?

:) /Peter

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-12-21 23:08

har någon kört skivor i en vanlig diskmaskin?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-12-21 23:14

delta99 skrev:À propå isopropylalkohol, vissa på nätet anser det vara skadligt för vinyl, anses torka ut den, vet inte om det är sant, tills vidare väntar jag med den metoden men den ska provas.

Hur tar man bäst bort tvättvätskan utan sug? Jag gissar med att skölja med lämplig vätska, kan bli dyrt om man inte använder kranvatten, (kvaliteten på kranvatten kan nog variera mkt beroende på hur hårt vattnet är).

Om jag fattat rätt så är det en mekanisk kontakt med sugmunstycket när man använder "RCM", risk för skador på skivan jmft med skölja?

Oavsett så tror jag det är till nytta att tvätta mina skivor, en bieffekt jag märkt är att de blir inte statiska första-andra gången jag spelar dem, kan ju vara en fördel om man vill spela in dem på CD eller datorn.

Richter plays Schubert är fortfarande knastrig efter tvätten och med rätt mkt bakgrundsbrus men Svjatoslav Richter är fortfarande Svjatoslav Richter!

Vänliga hälsningar!

PVC, dvs polyvinylklorid, är otroligt stabil plast och kemiskt beständig. Jag har mkt svårt att tro att den skulle påverkas av IPA.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-12-21 23:32

Min erfarenhet är att man måste ha en vacuumsug som suger upp vätska och smuts. Allt annat är lönlöst och dömt att misslyckas. Med andra ord, det är dedikerade vinyltvättar som gäller.

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Vänner

Inläggav lennartj » 2008-12-21 23:38

har du vinylintressade vänner i närheten, gör som vi
-gå samman och köp en bättre begagnad skivtvätt och låt den gå runt med lagom intervall, som ni bestämmer.
Jag är alltså delägare i en VPI 17F.
Vi har inte IPA i tanken eftersom vi även tvättar schellack-skivor som tål IPA lika lite som vinyl tål acteon.
Använd inte samma borste och sugmunstycke till vinyl, för schellackskivorna kan innehålla slipmedel som du inte vill kontaminera vinylen med.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-12-21 23:47

Borstning på våt skiva (isopropanol och destillerat vatten som andra nämner) och direkt därefter vakuumsug är att rekommendera. Litet munstycke av teflon är bättre än rör med slits. Alla metoder som inkluderar svampar och trasor gör att man gnuggar ner smutsen djupare i spåren. Låt denna instruktion tjäna som inspiration (ämnet har diskuterats ganska nyligen här på Faktiskt.se):

http://www.instructables.com/id/Make-yo ... g-machine/

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-12-21 23:49

profbd skrev:har någon kört skivor i en vanlig diskmaskin?

Hörru (fd?) proffan kör in vinylen i tvett-maskin. Vad sägs om vit-tvett 90 grader :mrgreen:

Om du tycker det är för hot så kan 60 grader i diskmaskin kanske fungera inte fullt så dåligt.

med lite torr sherry från Björknäs :)
Peter

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2008-12-21 23:52

Lagra musiken på en sådan här istället, då slipper du problem med rengöring. Eventuell kanske man kan ta en liten borste och rengöra emellan ;)

Bild
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-12-21 23:55

Själv så kör jag med "dedikerad diskborste", en sån däringa plastsak
med skumgummipad(borste) o ihåligt självdoserande skaft som jag
häller koncentrerad Yes i. Kör under rinnande ljummet kranvatten o
torkar i diskställ. Fungerar alldeles utmärkt tycker jag. Men det är
förståss jag det. :oops: O ja jag är fullt medveten om att kranvatten
är"smutsigare" än destillerat dito. :D (Hela sex jag på sex rader :oops: ).

:wink: :) 8)

ps. Detta är dagsens sanning o inget skämt. Jag dricker dessutom
samma kranvatten ds.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-12-21 23:59

Kevin_Mitnick skrev:Lagra musiken på en sådan här istället, då slipper du problem med rengöring. Eventuell kanske man kan ta en liten borste och rengöra emellan ;)

Bild

Aha :D här e grabben som har hittat den perfekta disk-maskinen :D

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2008-12-22 10:19

Frollo skrev:Du kan läsa på Audiokarmas vinylforum om att använda trälim som rengöringsmetod.

Fanns det inte en blåaktig vätska (på slutet av 70-talet) man gned in sina skivor med, som stelnade och som sen drogs av som skinnet från en sprucken läpp.

Tanken var att orenheterna skulle följa med "extrahuden" bort från skivan. Som frugans "peeling mask"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-12-22 11:04

CODY skrev:

MVH/Cody

Trodde det var nylon... :? 8O :roll: :oops:

Allvarligt talat, om man vill förenkla livet och har många skivor som ska tvättas, kan man inte använda t ex vanligt vatten (hårdhet typ 6), lite Yes diskmedel samt spolmedel för diskmaskin ? Tänker mej en rejäl balja vatten och en mjuk tät borste.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-12-22 12:30

jag skall köra en diskmaskin nu jag rapporterar senare
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi