Kabellyftare, ett lyft för välljudet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-19 12:19

någon startade denna tråd bara för att sätta igång en diskussion.

Skarpsynt, men varför skulle man annars starta en tråd? :twisted:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-19 12:45

Jag kan faktiskt förstå "Svensson" att de rynkar på ögonbrynen och tycker att HiFi folket är lite underliga ibland :) .
Dessa kabellyftare ändrar inte direkt deras inställning :wink: .

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-19 12:54

Oj oj oj....

Hifibranschen är ju långt efter. Titta på elkraftbranschen, de har ju använt upphängda kablar i åratal. För många av er räcker det nog att titta ut genom första bästa fönster så ser ni det.

Tänk att det tagit hififolket så många år att fatta att det är så man ska göra 8O :roll:

Samtidigt undrar man vad nästa steg är. Diffusorer på månen? SD-fötter på soffbordet? Speciella välljudstofflor till musiklyssnaren?

:mrgreen:

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-19 12:57

Tror att du har helt rätt där Callisto! Svensson drar sig nog för att investera i HiFi, eftersom en del av de saker som ofta 'syns', typ cable-lifters etc, verkar antagligen i 'Svensons' ögon helt tokigt. De som eventuellt skulle vara intresserade av bra återgivning, skräms antagligen bort av extremismen och voodoo-kulturen.

Jag läste en intressant intervju med Jan.Erik Persson i High-Fidelity år 2000, där han uttryckte just dessa tankegångar. Dock inriktade han sin 'kritik' mot dyra kablar och ansåg att många har skrämts bort från HiFi pga av inriktningen mot bla dyra kablar. Han tyckte att 'utvecklingen' gått alldeles för långt och tappat sans och proportion, - att man glömt att de gamla elektriska lagarna gäller i högsta grad fortfarande, dvs det handlar om impedanser, sändare och mottagare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-19 12:57

jonasp skrev:Oj oj oj....

Hifibranschen är ju långt efter. Titta på elkraftbranschen, de har ju använt upphängda kablar i åratal. För många av er räcker det nog att titta ut genom första bästa fönster så ser ni det.

Har du inte läst mitt inlägg tidigare i tråden, första sidan? Märkligt att inte fler beställt denna exlusiva upphängning.

- Passa på och beställ idag, snart kan dom vara slut!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-19 13:00

MH:
Hehe, din avundsjuka stiger förstår jag när du inser att det finns allt fler som tillverkar de skumma produkter du egentligen skulle vilja sälja! :lol: :wink:

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-19 13:13

Jag tror verkligen inte att kabellyftare och andra konstigheter vi håller på med skrämmer folk, varför skulle det göra det? Hur många som inte läser hifitidningar känner till något av dessa esoteriska tweaks, och vad är det i så fall som gör att de "skräms bort" av det? Det är ju knappast så att någon hävdar bestämt att man måste ha esoteriska tweaks för att vara hifi-intresserad?

Möjligtvis kan det ge ett litet löjets skimmer över vår hobby, men säg den hobby som inte drabbas av det? :-)
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-19 13:48

Det kan du ju ha rätt i, Lindvall, men jag tänkte att 'Svensson' tänker ungefär så här....

...Antingen:

1: 'Oj, måste man ha så dyra kablar, hela anläggningen blir ju jättedyr om man skall försöka få bra ljud. Det får nog vara, - finns annat att lägga pengarna på...'

2: 'Men herregud, det går ju emot all sans och förnuft, hur kan en kabel, eller kabellyftare göra sån skillnad? Lägga många tusentals kronor på en enkel kabel, eller ett tillbehör, - HiFi-branschen verkar 'far out', jag struntar nog i den.'

3: 'Allting verkar göra skillnad enligt tidskrifter, var skall detta sluta? Jag orkar inte, har inte råd etc...'

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-19 13:50

De flesta jag känner som inte är hifi-intresserade tycker att den här sortens tweak är rent av korkade när jag berättar om dem.

Som tur är...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-19 13:53

markih: Helt riktigt.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-19 13:56

markih:

Jo, så kan det kanske vara, jag tror iså fall mest på nr 2, lite av de tankarna finns nog hos många musikälskare, det har man sett i de mytomspunna hifidebatterna på dagensskiva. Det är ju främst hos musikälskarna som de potensiella audiofilerna borde finnas, men där köper man hellre ett original på vinyl för 500 spänn än att laga det trasiga baselementet. (hårddraget och generaliserande, men you get the point.)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-19 14:07

Jag har i evigheter försökt förklara att de flesta av oss är ute efter musiken i första hand. En bra anläggning kan förmedla det goda så mycket bättre. Men de tror ändå att vi sitter och röker pipa med ett konstigt skägg och lyssnar efter ljud. Som Lindvall skrev så kan de köpa en skiva för 500 spänn och koppla in en klockradio om de hade kunnat. Många av dom bryr sig fullständigt nada om det låter för jävligt, bara de har den där fina vinylen. Själv tycker jag det är att slänga ut pengar om man inte kan få ut det där härliga i skivan för man vill ju njuta av skivan fullt ut.

Men men vissa av dom har jag fått intresserad av hifi eller rättare sagt jag har gett dom tips. De tror nämligen att man måste köpa jättedyrt för att få det någorlunda bra. Jag svarade att det blir en hel del skillnad mot 500 kr anläggningar/klockradio till en förstärkare som kostar 2-3000 och högtalare för ca 2000.

Men de höll på att tuppa av när jag sa att jag har beställt Sworden :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-19 14:16

Lindvall skrev:
sådanadär bjälkhållare (som förmodligen heter något på fackspråk)

Du tänker kanske på "balksko"?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-19 15:43

markih skrev:Det kan du ju ha rätt i, Lindvall, men jag tänkte att 'Svensson' tänker ungefär så här....
...Antingen:
1: 'Oj, måste man ha så dyra kablar, hela anläggningen blir ju jättedyr om man skall försöka få bra ljud. Det får nog vara, - finns annat att lägga pengarna på...'
2: 'Men herregud, det går ju emot all sans och förnuft, hur kan en kabel, eller kabellyftare göra sån skillnad? Lägga många tusentals kronor på en enkel kabel, eller ett tillbehör, - HiFi-branschen verkar 'far out', jag struntar nog i den.'
3: 'Allting verkar göra skillnad enligt tidskrifter, var skall detta sluta? Jag orkar inte, har inte råd etc...'
Min erfarenhet utifrån att prata med kunder och "på gång kunder" säger att alla har skitkasst självförtroende map vad dom själva tror dom hör. Dom flesta verkar enligt mig vara av åsikten:
Ah, jag hör ändå ingen skillnad. Jag är inte så duktig på ljud

Många nöjer sig nog helt rätt och riktigt med enklare anläggning, enkelt kablage och absolut UTAN Cable Lifters.

Reflektion:
Det målas upp en dyster värld av framtida hifiköpare. Finns det något belägg för att förstagångsköpare verkligen engagerar sig i alla tweaks runt om själva kärnan (signalkälla, kablar, förstärkare och högtalare)?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2004-10-19 16:11

-lindvall- skrev:Dom där kabellyftarna var ju hur bryniga* som helst! Skulle lätt passa under Sworden! Jag tycker dom är häftiga. Mer pondus än till exempel "Cradle of Silence" från SolidTech.

*Brynig = "Fet", "tung", "mycket muskler", alltså ett positivt omdöme på skånska, men också lite väl kraftig kanske. Jfr "brynare", en stark, grov man.

BRA TALAT LINDALL! 8)

Jag skulle kunna tänka mig ett par fräcka kabel-lyftare. Inte för att jag tror att det fungerar, men för att det är jävligt fräckt*!

*brynigt
//mvh Johan

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-19 16:16

zorro: Helt klart så! :-)

Om det sen är skillnad till det bättre är det ju bara positivt! Det ser ju så tryggt ut när kabeln bara ligger där och vilar i sitt majestät!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-19 16:27

EngelholmAudio skrev:Reflektion:
Det målas upp en dyster värld av framtida hifiköpare. Finns det något belägg för att förstagångsköpare verkligen engagerar sig i alla tweaks runt om själva kärnan (signalkälla, kablar, förstärkare och högtalare)?

Mitt intryck är att just imagen av HiFi som något dyrt och suspekt skrämmer bort en massa folk från att bli ens förstagångsköpare.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-19 16:31

Max_Headroom skrev:
EngelholmAudio skrev:Reflektion:

Mitt intryck är att just imagen av HiFi som något dyrt och suspekt skrämmer bort en massa folk från att bli ens förstagångsköpare.
Ok. Jag får för mig att det är bekvämlighet som sätter käppar i hjulen. Man köper ett färdigt paket hellre än själv tar beslut utifrån egna åsikter och lyssningserfarenheter.

Det utesluter ju att andra scenariot finns...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-19 17:35

Hotspur skrev:

Tycker det är helt underbart, kan inte sluta skratta. Varför skulle man annars starta en tråd på ett forum, om inte för att man vill diskutera något? :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-19 17:40

StefanB skrev:
Hotspur skrev:

Tycker det är helt underbart, kan inte sluta skratta. Varför skulle man annars starta en tråd på ett forum, om inte för att man vill diskutera något? :lol: :lol: :lol:

Jo för man kanske vill:
Berätta något
Sälja något
Köpa något
Byta något
Visa något

Etc

Det primära målet behöver ju inte vara att få igång en diskussion :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-19 18:32

Att nån skulle avhålla sig från att lyssna på musik genom en bra anläggning dvs. köpa en , för att det finns konstiga tweaks är nonsens.
Prylar finns inom alla hobbies, kolla in alla golfare som skulle bli otroligt mycket bättre av några lektioner. Dom köper hur många konstiga grejor som helst utom lektioner för att bli bättre och det är vanligt folk.
Känner upplysta ingenjörer som beter sig exakt så då det gäller golf eftersom dom inte har någon idrottsbakgrund och inte inom det området fattar bättre. Vilket är helt ok och naturligt.

Dom som skrämmer bort folk är dom som högljudt förklarar att en branschen bara luras.
Om man inte tror på något så kan man ignorera det. Nån som provat att göra det istället för att spy galla?
Jag tror själv att dessa lyftare inte skulle göra nån skillnad för mig, men jag har inte provat så jag vet inte. Men jag är heller inte intresserad eftersom jag jobbar med grunkor som påverkar ljudet mera. typ högtalarna och filter.

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2004-10-19 22:34

Bild

Den finns i svart också 8O
Mycket snyggare än mina silverfärgade. Nu befinner jag mig plötsligt i hifi-kris :?

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-10-19 23:07

Inte testat.

Är du sugen StefanB? Du måste ha en grym anläggning om kabellyftare är den vettigaste uppgraderingen du kan komma på :wink:

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-10-20 08:56

När man investerat i en kabellyftare så finns det bara en som kan rädda dig!
http://www.svt.se/drama/nile/barbro.html

Användarvisningsbild
Skiier

Inläggav Skiier » 2004-10-20 09:00

Rydberg skrev:
StefanB skrev:
Hotspur skrev:

Jo för man kanske vill:
Berätta något
Sälja något
Köpa något
Byta något
Visa något

Etc

Det primära målet behöver ju inte vara att få igång en diskussion :wink:

Tack Rydberg :D

Vad kul en mening kan bli om man tar den ur sitt sammanhang.
Vad jag menade var att någon startade denna tråd för att sätta
igång en jobbig diskussion. Kändes bara som ett test
för att visa på sina terorier från en annan tråd.

Hursomhelst ... kabellyftare är kosmetika och såvitt jag förstår så
är detta ett forum där vi diskuterar HIFI, eller? :wink:
Народ и армия едины

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-20 09:15

Äsch, vi har väl aldrig diskutterat kabellyftare tidigare vad jag minns, så det var väl på tiden att någon tog upp det? :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-20 11:54

hur orkar man förneka kabelhållarnas förmåga att förhindra div störningar :evil:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-20 23:55

celef skrev:hur orkar man förneka kabelhållarnas förmåga att förhindra div störningar :evil:

Inte vet jag :-)

Men utan att veta, har aldrig testat. MEN, vi vet att olika elektronikkomponenter är känsliga för vibrationer. Knacka på ett rör eller en konding, vid hög förstärkning kan man höra oljud i högtalarna.

Även kablage är uppbyggda som kondensatorer, dvs med flera skikt varav vissa är ledande och andra isolerande. Om nu en kabel ligger och vibrerar på ett underlag beroende på pulserande fält skapat av signalen i kablarna, kan man då tänka sig att kablarnas vibrationer reflekteras tillbaka i systemet? Jag säger inte att det är så, bara att man kanske ska vara öppen för tanken tills motsatsen är bevisad (jag menar inte absolut bevisa, det går aldrig att bevisa frånvaron av något) i någon logisk diskussion.

Eller?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-20 23:57

Bill,

Såg du inte mitt förslag till Stefan om att testa vibrationskänsligheten? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-21 00:05

Morello skrev:Bill,

Såg du inte mitt förslag till Stefan om att testa vibrationskänsligheten? 8)

Sorry, nej. Har varit bortrest 3 dagar och då finns det 2000 inlägg att läsa.. :-)

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi