Jag tar mig friheten att kalla mitt projekt OB52 tills vidare.
En 28 cm hög sluten låda med samma bottenyta som OA52 i 22 mm MDF.
Alla bitar gick in på en skiva, men det blev knappt 10% spillmaterial, så jag har väldigt lite material att öva på.
Någon träverkstad har jag inte, men har köpt och lånat ihop lite verktyg.
8 rejäla tvingar
Workmate
oömt arbetsbord
borrmaskin
sticksåg
"kex-maskin" (spårfräs)
diverse handverktyg
Dessa MDF-bitar blev det:
Planen är att bygga lådorna utan att göra någon ytbehandling och testa ut optimal placering i rummet. Om det fungerar bra att ha OB52 under OA52 ska ett par vitmålas för att matcha. För de andra återstår att se var de hamnar och anpassa ytbehandlingen efter det.
Med kex-maskinen tänker jag göra spår och sätta i kex där jag har markerat med gult
Jag har blivit upplyst om att MDF i sig inte är lufttät, så jag bör måla insidorna före montering, men maska ytorna som ska limmas.
Nu till frågorna:
1. Räcker det att stryka en gång med trägrund?
2. Går det limma hela lådan på en gång med polyuretanllim helt utan skruv eller spik med konstruktion enligt ovan och god precision vid uppsågning och kexning? Först torrmonterar jag allt med "kexen".
3. Bör jag limma fast kexen innan den stora limningen?
Avser att stryka lim på den ena av respektive yta som ska mötas, därefter sprayduscha limytorna med vatten, passa ihop delarna och spänna allt i sina korrekta positioner med tvingarna inom 10 minuter, vara beredd med trasa och aceton och torka bort lim som pyser ut och låta det hela sitta i spänn över natten.
4. Bör jag ändå komplettera med någon fogmassa från insidan efteråt? Vilken sort?
Sedan jag monterat högtalarterminaler är det väl lämpligt att täta dem också?
5. Hur bör jag fästa tätningslisten jag köpt från HiFi-Kit?
Är det här rätt tänkt?
Om lägger i rätt dämpmaterial från början och bara ska ta loss elementet en gång i samband med slutgiltig ytbehanddling menar jag att jag får bättre tätning om jag använder träskruv direkt i lådan i stället för att krångla med islagsmuttrar som inte kommer i perfekt position ock skruvar med för klumpiga skallar för elementen, rätt eller fel?