Svanå

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-12-30 05:45

Skulle vilja hålla med varenda ord IÖ skriver om efterklangstid. Det sagt så skulle jag inte därmed vilja säga att Matts har entydigt fel. 8)

I bilderna IÖ refererar till så ser man tydligt att de utgår ifrån en statisk excitation av rummet och då stämmer resonemanget oftast ypperligt. Men Matts mäter med (om jag tolkar graferna rätt) med impulsljud. Då kan man inte använda betydelsen T(20)=RT60/3. Man kommer nämligen ha minst tre olika områden med potentiellt olika derivata och det är först den sista delen som motsvarar den klassiska RT60.

Den första delen beror på "di tidiga reflexerna" d v s de primära reflexerna i närheten av ljudkällan och mikrofonen. Här kommer placering av högtalare och mikrofon vara avgörande samt lokala diffuseringar och dämpningar av dessa diskreta reflexer att spela stor roll för derivatan. Den andra delen beror delvis på det förstnämnda men gissningsvis mer på storleken på rummet. Det är området där man har 3 studsar eller något mer. Först när man kommer upp i rejält många studsar så närmar vi oss den traditionella RT60. Tyvärr kan nivån ha blivit för låg om man mäter med impulsljud för att man ska kunna få ett rättvist värde på detta. Vid vilka tidsintervall man ligger för respektive område beror på medelgångvägstiden mellan reflexer för rummet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-12-30 08:52

Matts!

Det är förklaringar av den typ som Naqref™ levererar ovan som vi önskar
se. Tror att de skulle göra bättre reklam för ditt företag än det du hittills
gett oss.

Det finns ju många frågor (har för mig att Ingvar ställde de flesta av dem)
som vi alla är nyfikna att få svar på.

Har du över huvud taget läst dem?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-12-30 10:57

Naqref™ skrev:Skulle vilja hålla med varenda ord IÖ skriver om efterklangstid. Det sagt så skulle jag inte därmed vilja säga att Matts har entydigt fel. 8)

I bilderna IÖ refererar till så ser man tydligt att de utgår ifrån en statisk excitation av rummet och då stämmer resonemanget oftast ypperligt. Men Matts mäter med (om jag tolkar graferna rätt) med impulsljud. Då kan man inte använda betydelsen T(20)=RT60/3. Man kommer nämligen ha minst tre olika områden med potentiellt olika derivata och det är först den sista delen som motsvarar den klassiska RT60.

Den första delen beror på "di tidiga reflexerna" d v s de primära reflexerna i närheten av ljudkällan och mikrofonen. Här kommer placering av högtalare och mikrofon vara avgörande samt lokala diffuseringar och dämpningar av dessa diskreta reflexer att spela stor roll för derivatan. Den andra delen beror delvis på det förstnämnda men gissningsvis mer på storleken på rummet. Det är området där man har 3 studsar eller något mer. Först när man kommer upp i rejält många studsar så närmar vi oss den traditionella RT60. Tyvärr kan nivån ha blivit för låg om man mäter med impulsljud för att man ska kunna få ett rättvist värde på detta. Vid vilka tidsintervall man ligger för respektive område beror på medelgångvägstiden mellan reflexer för rummet.

Jag inte bara skulle vilja, utan rent av håller med om varenda ord
som Naqref skriver! ;)

Även jag vill påminna om att det inte betyder att Matts har fel om
något, men - att det han skrivit gör att det uppstår en del frågor.
Frågor som jag ställt och som jag tycker det slulle vara intressant
att få svar på.

Men vill ju förstå vad andra menar när de skriver saker.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan tänka mig att de mätningar Matts gjort (eller vem det nu är
som gjort dem) nog kan vara gjorda med någon typ att semi-statisk
(pseudo-random) mätsignal, men det betyder ju inte att den i så fall
inte kan vara omräknad till att visa pulssvaret från rummet.

Man gör ju ofta så för att få tillräckligt S/N. Men det finns också svag-
heter med sådana metoder. Jag har nämnt några av dem tidigare i
den här tråden.
Senast redigerad av IngOehman 2009-01-14 23:52, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-12-30 14:06

Kul med Svanå i tråden, det ger en ökad bredd åt funderandet. :)

SMTAB skrev:Här tycker jag ni gör en haltande jämförelse

Här tycker jag nog att du själv haltar lite. :)

Efter detta besök fick jag förtroende att bygga om ett showroom i Chicago som Ron Lapporte (tidigare UAV) milt sagt var missnöjd med (dämpat ,livlöst och bumligt)
Här kan ni studera kurvor före och efter mitt besök
http://i386.photobucket.com/albums/oo30 ... ld-rob.gif

I den visade bilden syns det tydligt att rummet före åtgärden var helt felaktigt utfört.

Det vanligaste felet av alla har uppstått, med överdämpning i övre mellanregister och diskant, och inga effektiva åtgärder alls i nedre mellan och basområdet. Rummet blir förstås odämpat och bumligt, eller snarare feldämpat och bumligt.

Då är det många som tror/tycker att rummet är för mycket dämpat, när det i själva verket är för lite dämpat

Det är ju klart som korvspad att Rob tycker att en hel Volvo är bättre än en trasig SAAB. Skall man bli förvånad över det? :?

Bild
Efter dina insatser så låter det förstås bra, fattas bara annat. Du har då visat att om man reparerar ett trasigt lyssningsrum så blir det bra, eller i vart fall mycket bättre.

Det skulle varit mycket mer intressant om samma rum korrekt dämpat hade jämförts med ett korrekt Svanårum.

Näe, nu skulle jag istället vilja veta mer om tekniken bakom Svanå-rum, tankar och filosofier, var man dämpar/diffuserar/reflekterar, varför just på det sättet, och så vidare. Kort sagt lite kött på benen. :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-03 13:39

Igår var Chuck_V och jag och kikade på level 3-rummet hos Audio Concept på Kungsholmen. Man har ju blivit lite nyfiken efter den senaste tidens snack här på forumet. :)

Första intrycket av rummet är ju att det är väldigt trevligt att befinna sig i det. Ljust och vackert. Ingen känsla av att väggar och tak kryper närmare som det kan kännas i del ljudrum. Efter genomgång av åtgärderna som gjorts fick vi lyssna på lite musik via ett par Focal Scala Utopia - en högtalare som ingen av oss hört förut så man får väl ta upplevelsen med en nypa salt. Kort sagt tycker jag att det var fantastiskt bra. Ljudet var kristallklart och väldigt öppet och luftigt. Det kändes väldigt detaljrikt och varierade inte speciellt mycket utöver det vanliga strålningsmönstret från högtalarna. Det kändes väldigt rätt.
En mindre bekräftelse på att rummet gör sitt till kom när vi lyssnade på Focal Grande Utopia utanför Svanårummet i den ordinarie butikslokalen - en högtalare i samma familj, och med samma klang. Det var rätt stor skillnad faktiskt, i detaljrikedom, homogenitet och fasthet i ljudet. Större än jag trott. Jag är mycket imponerad av Svanårummet.
Jag rekommenderar ett besök. :)

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2009-01-03 16:01

KarlXII skrev:Igår var Chuck_V och jag och kikade på level 3-rummet hos Audio Concept på Kungsholmen. Man har ju blivit lite nyfiken efter den senaste tidens snack här på forumet. :)

Första intrycket av rummet är ju att det är väldigt trevligt att befinna sig i det. Ljust och vackert. Ingen känsla av att väggar och tak kryper närmare som det kan kännas i del ljudrum. Efter genomgång av åtgärderna som gjorts fick vi lyssna på lite musik via ett par Focal Scala Utopia - en högtalare som ingen av oss hört förut så man får väl ta upplevelsen med en nypa salt. Kort sagt tycker jag att det var fantastiskt bra. Ljudet var kristallklart och väldigt öppet och luftigt. Det kändes väldigt detaljrikt och varierade inte speciellt mycket utöver det vanliga strålningsmönstret från högtalarna. Det kändes väldigt rätt.
En mindre bekräftelse på att rummet gör sitt till kom när vi lyssnade på Focal Grande Utopia utanför Svanårummet i den ordinarie butikslokalen - en högtalare i samma familj, och med samma klang. Det var rätt stor skillnad faktiskt, i detaljrikedom, homogenitet och fasthet i ljudet. Större än jag trott. Jag är mycket imponerad av Svanårummet.

Kul att höra! Har du varit i Öhman-rum och i så fall hur skulle du beskriva skillnaden i återgivningen? (kanske är svårt eftersom andra högtalare användes?).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-03 16:06

Erik_AA skrev:
KarlXII skrev:Igår var Chuck_V och jag och kikade på level 3-rummet hos Audio Concept på Kungsholmen. Man har ju blivit lite nyfiken efter den senaste tidens snack här på forumet. :)

Kul att höra! Har du varit i Öhman-rum och i så fall hur skulle du beskriva skillnaden i återgivningen? (kanske är svårt eftersom andra högtalare användes?).

Nej, jag har ju inte det.

Iofs har jag ju varit i källaren i Täby men det var ju ett tag sen nu, och som sagt lite annan utrustning så jag vågar mig inte på någon jämförelse. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-03 16:09

Erik_AA skrev:

Nej, jag har ju inte det.

Iofs har jag ju varit i källaren i Täby men det var ju ett tag sen nu, och som sagt lite annan utrustning så jag vågar mig inte på någon jämförelse. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-03 17:13

Svårt att jämföra när det är olika högtalare med. Tänkte mig ner till AC runt mässan när jag ändå är i sthlm :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-03 17:58

Naqref™ skrev:Den första delen beror på "di tidiga reflexerna" d v s de primära reflexerna i närheten av ljudkällan och mikrofonen. Här kommer placering av högtalare och mikrofon vara avgörande samt lokala diffuseringar och dämpningar av dessa diskreta reflexer att spela stor roll för derivatan. Den andra delen beror delvis på det förstnämnda men gissningsvis mer på storleken på rummet. Det är området där man har 3 studsar eller något mer. Först när man kommer upp i rejält många studsar så närmar vi oss den traditionella RT60. Tyvärr kan nivån ha blivit för låg om man mäter med impulsljud för att man ska kunna få ett rättvist värde på detta. Vid vilka tidsintervall man ligger för respektive område beror på medelgångvägstiden mellan reflexer för rummet.

Det här är ju högeligen intressant om man tänker sig att skriva ett bättre efterklangsmätningsprogram...

Jag har ju sett möjligheten i mitt Sirp att mäta just impulssvar, och förundras ofta över hur störokänsligt det är eftersom det mäter impulssvaret med ett logsvep (och räknar en massa). Jag har tittat på impulssvaren och sett di där tidiga riflexerna och funderat på vad man vill veta egentligen.

Men åter till störkänsligheten; något säger mig att om man mäter impulssvar med ett svep och räknar baklänges, så borde problemet med att T60-svansen drunknar i bakgrundsljud vara i samma storleksordning som vid mätning med avklingande brus (à la TimDec). Man borde tom ha möjlighet att undertrycka bakgrundsbullret genom att göra svepet längre.

Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget egentligen, jag vill nog mest ha reda på vad man egentligen vill mäta och om det finns något att vaska fram ur en impulssvarsmätning som inte går med TimDecstuket. Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-01-03 21:11

KarlXII skrev:Nej, jag har ju inte det.

Du är välkommen hem till mig, om du har vägarna förbi jönköping vill säga :wink:
Jag har en traditionell inorigg i ett IÖ designat rum. Rummet är byggt enkom för detta ändamål :)

Vh Christer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-03 21:34

Tengil skrev:
KarlXII skrev:Nej, jag har ju inte det.

Du är välkommen hem till mig, om du har vägarna förbi jönköping vill säga :wink:
Jag har en traditionell inorigg i ett IÖ designat rum. Rummet är byggt enkom för detta ändamål :)

Vh Christer

Tack. Jag hör av mig när jag passerar nästa gång. :)

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-01-04 10:14

Här är en liten rolig video med anknytning till Sverige, högtalare från Procella och diffusorer från Svanå (vad jag kan se).

Och så lite allmän reklam förståss, men installationen ser smakfull ut. :)

http://6.cn/watch/10718287.html

MVH
/g

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2009-01-04 12:37

Jag accepterar mycket väl att Matts på svanå inte vill avslöja hans tänk med level 1-3 rummen. Det är dessa tankar hans företag bygger på, jag skulle aldrig avslöja något sådant! Särskilt inte med den uppenbara risken att få dessa tankar dissekerade på detta forum.

Mycket snack om efterklangstid, det är inte den enskilt viktigaste parametern för sådana här rum. Om man mäter med impuls, log-svep eller pseudo-brus betyder det INTE att man ALLTID är ute och cyklar. Samlar man in korrekta impulssvar så har man data så det räcker för analys.

Det som Nagref skriver om efterklangsmätning är intressant. Borde det inte vara ypperligt korrekt att estimera efterklangstid med impulsmetoden via aktuella högtalare/positioner när du mäter i ett lyssningsrum där högtalarna utgör ljudkällan?

Det är ju sällan jag sjunger med så att jag överröstar musiken....

Jag menar, man får ju göra som man vill tom kombinera klassiska efterklangstidsmätningar med i rummet stående rundstrålande källa utförd med impuls, avbrutet statiskt brus, pseudo-brus mm. Men jag förstår att man inte får utelämna detaljer på detta forum om hur man exakt gör.

En annan sak som är intressant är filtereffekt i rum med för mycket diffusorer av samma typ.

END SVAMMEL :)

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2009-01-04 23:56

Jag tycker fortfarande att detta är en av Faktiskt.se bättre trådar på länge med mycket bra bidrag från Ingvar, Anders, Svante och Peter, tack!
Synd att SMTAB fortfarande inte kan utveckla sig mer intressant för mig..... Det hade varit mycket trevligt.

Ingvar berättar ju jätte gjärna om sina "teorier"(kunskaper) om högtalare och rum, och varför högtalaren(hans) är som den är och hur rummet helst skall vara utfomat. All denna information förmedlas fritt för var och en att göra vad man vill av den.

SMTAB kommer bara med referenser, citat!! och mätkurvor?
Vill han inte bidra här (eller har tid att göra det) så kan han väl säga det....

/Jonas

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-05 00:57

När level 3 rum kostar minst 300K+ så borde man kunna förklara mer varför man ska lägga sådana pengar än "Robinson robban har den". Om jag ska vara frank.
Bra tråd annars :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-01-05 01:12

Jonas skrev:Ingvar berättar ju jätte gjärna om sina "teorier"(kunskaper) om högtalare och rum, och varför högtalaren(hans) är som den är och hur rummet helst skall vara utfomat. All denna information förmedlas fritt för var och en att göra vad man vill av den.

/Jonas

Njae, hur själva rummen ser ut verkar det vara ett skapligt hemlighetsmakeri runt tycker jag? Det är ofta jag läser att när det gäller detaljer, så hänvisas det direkt till konstruktören.

Jag som utomstående tycker nog inte alls att det är någon skillnad på den punkten. Ibland får man nog acceptera att folk har liv utanför forum, och inte kan delta som andra har förmånen att göra.

MVH
/g

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-05 01:16

Ingvar lever ju på att fixa rum. Tror inte så många skulle sitta och medvetet göra sig arbetslösa + att alla rum är rätt unika i slutändan. :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-01-05 01:22

subjektivisten skrev:Ingvar lever ju på att fixa rum. Tror inte så många skulle sitta och medvetet göra sig arbetslösa + att alla rum är rätt unika i slutändan. :)

Ännu en av de gånger som jag helt håller med dig subben ! :D
Får passa mig så att det inte blir en oreflekterad vana bara. 8) :oops:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 01:24

Du menar att Svanå däremot skulle avslöjja allt?

Nä, jag förstår att det inte sker, men då skall man kanske inte prata marknadsföringsmumbojumbo om man inte är beredd att följa upp påståendena med information som backar upp dem.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-05 01:36

Nej, det var inte så bra inlägg av mig alls faktiskt. Jag menar väl snarare tanken bakom bygget. Ingvars tankar har vi väl läst både här och på andra ställen, hur han vill ha logen och varför han vill ha så.
Men dom tankarna som kanske saknas lite, tycker jag, som kass lekman.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2009-01-06 00:39

Chuck V skrev:
Njae, hur själva rummen ser ut verkar det vara ett skapligt hemlighetsmakeri runt tycker jag? Det är ofta jag läser att när det gäller detaljer, så hänvisas det direkt till konstruktören.

Jag som utomstående tycker nog inte alls att det är någon skillnad på den punkten. Ibland får man nog acceptera att folk har liv utanför forum, och inte kan delta som andra har förmånen att göra.

MVH
/g

Varför Ingvar inte berättar om varför "hans" rum ser ut och "mäter" som de gör beror väl mest på att man inte skall dra slutsatser som att "gör så här" så blir det bra!
Det kan bli lätt tumregelmässigt, alla rum är olika.
Att Svanå kanske har samma tankesätt är väl helt ok, men det vore trevligt med lite mer utvecklade tankar och teorier bakom deras koncept.
Tycker att det är roligt att det går bra för Svanå, Engelholm Audios rum med Svanåprylar på Arkenmässan var ett av de bättre där.

/Jonas

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2009-01-14 21:11

Naqref™ skrev:Skulle vilja hålla med varenda ord IÖ skriver om efterklangstid. Det sagt så skulle jag inte därmed vilja säga att Matts har entydigt fel. 8)

Hej, jag känner att vi inte är klara med den här bra tråden, för många har efterlyst förtydliganden på påståenden från Matts m fl. För dessa rekommenderar jag att ni sätter er in i begreppen smårumsakustik och begreppet diffusion, maskering mm. Matts har enligt mig redan förklarat vad som utmärker ett Level 3 rum, 7e inlägget från botten på sidan 8 i tråden. Vidare förklarar han också sin syn på varför han förespråkar diffusion istället för mjuka absorbenter. Det finns en fundamental skillnad mellan diffusorer och mjuka diffusorer, det är att i en mjuk absorbent blir ljudenergin värme (dvs den försvinner), med diffusion sänks reflexens nivå på motsvarande sätt MEN ljudenergin finns fortfarande kvar i rummet, som en dämpad men diffus bredbandig efterklang. Finessen är att designa sitt rum med diffusorer så att denna diffusa klang hamnar på en behaglig och optimal nivå.

Anmärkning på ovanstående citat 1:
Om du mäter med impulsljud blir det väl samma resultat som med avbrutet statiskt brus i smårum? Förutsatt att du inte använder en impuls utan tillräcklig dynamik (SNR).

Varför påstår jag detta? jo för att den där grejen med att vänta tills nivån fallit de första 5 dB enligt tidigare bild gör resultatet "ganska" lika, för på den tid 5 dB tar på sig har rummet redan erhållit ett reflektionsfält tillräckligt "likt" ett som du har med avbrutet statiskt brus efter 5 dB decay.
Du befinner dig alltså redan då i "området där man har 3 studsar eller något mer".
I ett kontrollrum med uppmätt RT60 0,3 sekunder kan vi approximativt anta att de första 5 dB decay vi har från direktljudsnivå har ljudet färdats ca 8 m ytterligare och studsat lite här och var i smårummet innan det når mätmikrofonen.

Anmärkning på ovanstående citat 2:
Rimligen kan vi ALDRIG anta T(20)=RT60/3 oavsett mätmetod, förutsatt att vi följer nomenklatur enligt IÖ i tidigare inlägg, eftersom då T(20) = RT60. Då T(20) approximerar RT60 genom utvärdering från -5 - -25 dB i decayförloppet.

Tänk vad skillnad mellan med/utan suffix på T20 kan ställa till det :)

...och så lite generell fakta om Sabines formel:'
Formel kan användas för att BERÄKNA efterklangstid i rum under förutsättning att vissa villkor uppfylls i rummet. (Ett flertal medlemmar på denna sida verkar tro att Sabines formel har något med definition på det vidare begreppet efterklangstid att göra, vilket den inte har)
- Rummet förutsätts ha ett diffust ljudfält
- Medelabsorptionsmängd i rummet skall vara större än 0,3 m2S(abine)
Det är alltså en formel som bygger på att statistiskt har ett rum med en viss volym och en viss absorptionsmängd en efterklang enligt formeln. FÖRUTSATT ovan givna kriterier.
Sabines formel gäller ej heller i större lokaler eftersom den ej tar hänsyn till luftdämpningen, en dominerande efterklangssänkande faktor i t ex Göteborgs konserthus. Där är den snarlika Eyrings formel bättre att använda vid snabb estimering.

Eftersom Matts (SMT) tidigare efterlyste en diffusionkoefficient i Sabines formel kändes det nödvändigt att dra "the basics" om denna formel. Full diffusivitet är liksom redan inbyggd. Möjligen menade kanske Matts en komplettering av formeln för rum med odiffust ljudfält? Då blir det att ta till finare beräkningsmetoder som FEM och strålgångsprogram.

Till de som undrar hur mätinstrumenten mäter så utvärderar de RT60, ibland under beteckningen T(20) och ibland T(30).
(xx) betyder suffix :)
Begreppet efterklang för ett ljudfält i rum definieras som IÖ tidigare visat på bild från den tid det tar för ljudnivån att dämpas 60 dB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-14 21:41

demo9 skrev:Hej, jag känner att vi inte är klara med den här bra tråden, för många har efterlyst förtydliganden på påståenden från Matts m fl. För dessa rekommenderar jag att ni sätter er in i begreppen smårumsakustik och begreppet diffusion, maskering mm. Matts har enligt mig redan förklarat vad som utmärker ett Level 3 rum, 7e inlägget från botten på sidan 8 i tråden. Vidare förklarar han också sin syn på varför han förespråkar diffusion istället för mjuka absorbenter. Det finns en fundamental skillnad mellan diffusorer och mjuka diffusorer, det är att i en mjuk absorbent blir ljudenergin värme (dvs den försvinner), med diffusion sänks reflexens nivå på motsvarande sätt MEN ljudenergin finns fortfarande kvar i rummet, som en dämpad men diffus bredbandig efterklang. Finessen är att designa sitt rum med diffusorer så att denna diffusa klang hamnar på en behaglig och optimal nivå.

Nu är jag inte så kunnig men jag undrar varför det skulle vara bra med en diffus efterklang som maskerar smådetaljer i ljudet? För det borde ju vara konsekvensen om man har för hög efterklang, att den döljer det "nya" ljudet som kommer.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2009-01-14 22:03

Det kanske inte framgick då Matts skrev tidigare, men den diffusa efterklangen ligger alltså lägre i nivå än programmaterialet, ca 15 dB om jag förstått det rätt.

Den skall vara så mkt lägre att de detaljer som finns ej påverkas. Tyvärr är det så att sitter du i ett lyssningsrum utan några som helst reflektioner blir det jobbigt efter ett tag, det är helt enkelt onaturligt. IÖ och Matts m fl akustiker har alla lite varierande approach, men där samtliga siktar på att programmaterialet skall vara så opåverkat som möjligt av rummet samtidigt som miljön i övrigt inte skall vara ett ljuddött rum. Det är faktiskt.se en fråga om nyanser och som IÖ skrivit tidigare ingen extrem skillnad i intryck det handlar om, mest skillnad verkar det vara i den filosofi som approachen bottnar i.

Sammanfattningsvis, rummet skall ej färga/förändra ljudet MEN det bör inte heller vara ett ljuddött rum.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-14 22:25

Säkert? Vad jag förstår så ligger t ex Martens demo rum på ca 0,6 (T60), vilket ska vara hörbart. Tror Ingvar brukar snacka om högtst 0,25, men det kan nog han ta istället.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2009-01-14 22:39

Efterklang 0,6 sekunder i vilket/vilka frekvensband frågar jag då?

Efterklangsradie i respektive frekvensband är nästa fråga.

Att enbart beskriva ett lyssningsrum med en så platt sak som efterklangstid som är "något" går liksom inte jättebra. Ytterligare, är Martins demorum ett Level 3 rum?

Handlar om programmaterialets nivå relativt efterklangsnivån, i en konsertsal med 2 sekunders efterklangstid from 1/1 oktavband 250 Hz så kan du med mkt material inte "höra klangen", den hör du först då musiken tystnar. FAts där kan man nog inte bortse från att klangen färgar upplevelsen ioförsig :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-14 22:57

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2009-01-14 23:00

Tack, får läsa igenom den där tråden så småningom, nu släpper jag detta för idag, god natt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-14 23:47

Så här säger Maarten Design om efterklangen i det rummet:
Efterklangen (RT60) är mellan 0.3-0.4 s mellan 60-20000 Hz. Under 60 Hz stiger den till ca 0.6 s.

Jag tror att förvirringen kring RT20-värdet uttydning, och att rummen inte har några synliga textilier kanske kan spela sinnet ett spratt, så att man "hör" efterklang som trots allt inte finns där?
Och att Level 3 rummen skulle ha RT60 på 0.6s, vilket det talas om både här och där, verkar ju bara vara en skröna!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum