världens mest överskattade artister

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-06 20:34

Stenberg skrev:Dr Bombay skapade ju något eget ( pajas med fejkbrytning, en smal genre) inte uppskattas han för det idag.
Dr Bombay var väll inte överskattad?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-06 20:50

Nä, Dr Bombay var inte överskattad eftersom han ens inte var uppskattad men med logiken om man skapar något eget kan man aldrig vara överskattad så blir han imun mot överskattning.

Uppskattning snarare än nydaning borde väl vara viktigare vid överskattning.

Jag tycker själv om många artister som är överskattade av sina fans
t ex Tom Waits , Monica Zetterlund , Frank Zappa...

/Marc

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-06 20:55

Stenberg skrev:Nä, Dr Bombay var inte överskattad eftersom han ens inte var uppskattad men med logiken om man skapar något eget kan man aldrig vara överskattad så blir han imun mot överskattning.

Uppskattning snarare än nydaning borde väl vara viktigare vid överskattning.

Jag tycker själv om många artister som är överskattade av sina fans
t ex Tom Waits , Monica Zetterlund , Frank Zappa...

/Marc
Jag fårstår inte vad du försöker säga, känns helt ologiskt. Vill du att Dr Bombay skulle bli mer uppskattad? Och alla erkänt stora artister är per automatik överskattade för att många tycker om dom? Känns lite svensk jantelag över detta. Ingen får sticka ut och vara mer uppskattad än någon annan.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-06 21:21

Jag vill inte såga stora artister med något janteresonemang, men någon form av popularitet är ju ett måste för överskattning. Den som ingen gillar kan ju inte vara överskattad.

Popularitet och överskattning är inte samma sak. Jag tycker inte Michael Jackson är överskattad (längre) men att Neil Young och Aretha Franklin är det. När någon blir provocerad av att andra inte älskar/uppskattar dess favorit så tycker jag att det är överskattning, man accepterar inte andras smak.

/Marc

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-06 21:28

Jag tror vi måste separera om en artist är överskattad, eller om den av ett fanatiskt fan är överskattat, det är inte samma sak.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-06 21:42

Självklart kan ju inte en enda persons åsikt avgöra vad som är övrskattat.

Så jag har bara nämnt artister som (förutom Dr Bombay,ett misstag av mig) uppfyller följande

1 Att jag själv har bevittnat dispyter rörande dessa artister vid flertalet tillfällen och

2 Att jag inte kan påminna mig eller kan tänka mig musikjournalister såga dem.

/Marc

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-06-09 10:11

Jag själv om jag gjort något !

F.ö. anser jag nog att Roling Stones är överskattade.
har de gjort något av värde swedan 1974 ?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-06-09 10:36

Poppen skrev:

Du har helt rätt, det har dom inte. Ett ganska mediokert band om man ska vara ärlig, som helt lever på Mick Jaggers personlighet.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-06-09 12:43

mapem skrev:
Poppen skrev:

Du har helt rätt, det har dom inte. Ett ganska mediokert band om man ska vara ärlig, som helt lever på Mick Jaggers personlighet.

håller också med :)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-09 13:02

Det går ju inte att göra en objektiv bedömning här. Artister eller grupper som sålt mycket plattor måste väl ändå betraktas som tämligen "normalskattade". Rent musikaliskt kanske de lämnar lite mer att önska, men vad spelar det för roll om det säljer? Vi människor är ju som bekant rätt så korkade... Eller hur? :wink:

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-09-11 16:38

The Doors
Pearl Jam
Nirvana
Lars Winnerbäck
Takida
Red Hot Chili Peppers
U2
Pet Shop Boys

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-09-11 16:41

Max_Headroom skrev:
Vee-Eight skrev:
matereo skrev:Jeff Lynne och ELO... samt allt Lynne producerat.

PROTEST! 8O :)

Avslås! :twisted: :)

Efter ytterligare överläggning gödkänner domaren protesten!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-09-11 22:10

infectet muchroom :roll:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-11 22:27

Sex Pistols
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-11 22:32

Britt-Gunnar skrev:infectet muchroom :roll:

Hörde en live-konsert med dessa på radio och det var det mest oinspirerande skrål-mangel jag nånsin hört tror jag. Måste gå igenom lite gamla samlingar och tapes och tipsa om lite bra goa-trams som alternativ.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-09-11 23:42

Jakob Hellman.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-12-20 23:42

Vee-Eight skrev:Diana Krall

Där skrev du ett sant ord!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-12-20 23:58

Magnuz skrev:Jakob Hellman.

Han har skrivt den bästa sång som någonsin gjorts och kommer att göras på Svenska. Det räcker. Det går inte att bli överskattad då.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2008-12-21 00:13

U FUCKING 2

/Danne

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2008-12-31 19:33

Stenberg skrev:Överskattad måste väl egentligen alla artister med fanatiska fans vara
t ex Greatful Dead eller Ulf Lundell. När fans tillskriver sina idoler (Queen kanske) en jättestor betydelse för världens väl så är väl det överskattning.

Dr Bombay skapade ju något eget ( pajas med fejkbrytning, en smal genre) inte uppskattas han för det idag.

Betyder det att hårdrocken är överskattad? :o :wink:
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-12-31 19:49

Zeeall skrev:
Stenberg skrev:Överskattad måste väl egentligen alla artister med fanatiska fans vara
t ex Greatful Dead eller Ulf Lundell. När fans tillskriver sina idoler (Queen kanske) en jättestor betydelse för världens väl så är väl det överskattning.

Dr Bombay skapade ju något eget ( pajas med fejkbrytning, en smal genre) inte uppskattas han för det idag.

Betyder det att hårdrocken är överskattad? :o :wink:

Icke :!:
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-01-01 02:14

Inte hårdrocken! Men vissa band som tex Guns & Roses och Mötley C... är överskattade!

Ja Rolling Stones är överskattade! Det RS gjorde på 60-talet och viss del av 70-talet är bra! Men det var då! Mick Jagger är ju en duktig artist, det känns som att bandet lever mycket på MJ talang.

Användarvisningsbild
Piraten

Inläggav Piraten » 2009-01-01 11:51

Carola.............
Sanna.............
Sonja..............
Jöback............

Vilket dj......skit, stänger av radion så fort det bara går när dom är på g.

//Piraten

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-01-04 16:35

mapem skrev:
Poppen skrev:

Lyssna på Brown Sugar på öronbedövande volym ett par gånger och återkom sedan. :) Visst, de har inte gjort mycket bra de senaste dryga trettio åren, men det har å andra sidan inte så många andra heller. De klarar sig rätt bra på det de gjorde på sextiotalet.

Max_Headroom skrev:
Magnuz skrev:Jakob Hellman.

Han har skrivt den bästa sång som någonsin gjorts och kommer att göras på Svenska. Det räcker. Det går inte att bli överskattad då.

Och vad skulle det vara? Han är en sådan där person som många säger är ett geni o.s.v. men vars storhet jag har svårt att se.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-01-04 22:59

Slagsmålsklubben

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-01-06 05:25

Nu sticker jag ut! Morressy

Bild

Helt j-a överskattad..

Snacka om överskattad kärring"artist"!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2009-01-06 13:13

De tre överlägset mest överskattade är enligt mig:

Elvis
The Beatles
Rolling Stones

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-01-06 13:55

De flesta här verkar missa skillnaden mellan personlig smak och överskattning. Det är ungefär lika vettigt som att någon som inte förstår sig på konst, skulle hävda att Picasso var överskattad. Att kunna åsterskapa eller kopiera någon, eller inte förstå sig på någons storhet, betyder inte att orginalet varit överskattat. Eller ett exempel från vetenskapen. Det är som att hävda att Galileo Galilei var/är överskattad, för det han forskade fram, vet ju varenda människa idag.

Sen är det så himla lätt att bara lista artister utan motivering, om man nu tycker att artisten är så överskattad, då får man motivera sig och förklara varför. Påvisa att man verkligen har någon åsikt :)

Om vi tar mitt förslag U2 så har de släppt 11skivor på 30år. Men inte en enda av deras låtar har väll blivit någon klassisk hit som år efter år spelas? Skivorna är bara pretentiösa kopior i min mening.

De gör mest allt för att synas och spelar på varenda gala och har därför fått enligt mig ett helt överskattat rykte som någon slags världsräddare, "bandet med ett samvete",med Bono i spetsen som någon slags mesias.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-01-06 14:48

Alexi skrev:De flesta här verkar missa skillnaden mellan personlig smak och överskattning.

Det måste handla om personlig smak. Överskattning inbegriper ju en bedömning som måste bygga på smak, eller möjligen på något annat kriterium som man kommit överens om i förväg. Jag antar att de flesta tar för givet att det är personlig smak det handlar om när inget annat är specificerat.

Alexi skrev:Om vi tar mitt förslag U2 så har de släppt 11skivor på 30år. Men inte en enda av deras låtar har väll blivit någon klassisk hit som år efter år spelas?

Skojar du? Sunday Bloody Sunday, Pride (in the name of love), Where The Streets Have No Name, With or Without You, I Still Haven't Found... Desire, Mysterious Ways, Even Better than the Real Thing, The Fly, One...

Alla dessa låtar (och många fler, jag tog bara ett brett axplock och har säkert missat en hel del) spelas fortfarande med jämna mellanrum i radio och TV, förekommer i reklam, filmer och TV-serier, släpps som coverversioner (av både kända och okända artister), finns i miljoner karaokepärmar och sånghäften och framförs live av både U2 själva och otaliga coverband.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-01-06 17:30

Magnuz skrev:Skojar du? Sunday Bloody Sunday, Pride (in the name of love), Where The Streets Have No Name, With or Without You, I Still Haven't Found... Desire, Mysterious Ways, Even Better than the Real Thing, The Fly, One...

Alla dessa låtar (och många fler, jag tog bara ett brett axplock och har säkert missat en hel del) spelas fortfarande med jämna mellanrum i radio och TV, förekommer i reklam, filmer och TV-serier, släpps som coverversioner (av både kända och okända artister), finns i miljoner karaokepärmar och sånghäften och framförs live av både U2 själva och otaliga coverband.

Därav mitt frågetecken på slutet. Men jag hävdar forsatt att inte bara min åsikt kan göra dem till överskattade, för det krävs en större konsensus.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan