I nummer 12 2008 av ljud och bild testades Blu-ray-spelare.
I flera fall kritiserades de analoga utgångarna, särksilt när det gällde musik/cd-avspelning.
Hårdast gick man hårt åt bl a Samsung BD-P1500:
"På musik är vi inte heller så imponerade över hur det låter över de analoga utgångarna. Frekvensen är ojämn och basen svag".
Jag tyckte att det verkade märkligt. Varför skulle någon lägga energi på att filtrera basen när i stort sett varenda D/A-chip på marknden levererar spikrakfrekvensgång?
Detta fick mig att köpa just denna spelare. Jag bara var tvungen att lyssna på denna usla spelare och även mäta upp den.
Jag tycker den låter helt OK över de analoga utgångarna, även om jag inte i normala fall använder dom. Vad dom menar med tunn bas förstår jag inte.
Ett logaritmiskt frekvenssvep 20-20KHz (från test-cd) ser ut så här:
(Avrullningen i yttersta basänden är en mjuk fade-in och inte basfall)
Mätning med statiska signaler 20,50,1k,5kHz ger exakt samma utspänning, inom 0,1dB, runt 20K ligger nivån 0.1-0.2dB ner och detta med det budgetljudkort (m-audio transit) används till Macminin (typ HTPC)!
Tredjetonsdisten (-6dB signal) ligger under -90dB och övriga ännu lägre, mest distar förmodligen ljudkortet...
Hur tusan kan dom säga att "basen är tunn och frekvensen ojämn"?8O
(nu vet jag inte exakt vad de menar med "frekvensen ojämn" men "basen tunn"!!!?!?!)
Är det någon som kan upplysa om vad de menar?
Nu kan man visserligen stressa fram ett litet basfall på mindre än en dB vid 20Hz om man lastar spelaren mycket hårt (<1kohm). Men det är det väl ingen vettig människa som gör, särskilt inte erfarna testare? Om erfarna testare gjort så, borde man väl åtminstone någon misstänka att något var felkopplat?
/ I övrigt (generellt om de testade spelarna) skriver dom:
"Musik från cd. Med musik från Cd är skillnaden om möjligt ännu större."
"Vi var fyra vana testlyssnare som stoppade i första cd:n med analog anslutning. Vi lyssnade och sneglade på varandra. Någon var fel. Efter byte till hdmi skrattade flera av oss rakt ut. Det var skillnad som en mulen, dimmig dag och en dag med mjuk vårsol."
"För kontroll kopplade vi även in en cd-spelare av bättre klass. Jo, det lät också bra, men fråga är om inte hdmi vann även i detta fall."
Om det nu var stor skillnad så skulle man önskat en lite mer seriös kommentar än: "Det var skillnad som en mulen, dimmig dag och en dag med mjuk vårsol".