Uppmätning av Samsung BD-P1500 (p g a Ljud och Bild test)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Uppmätning av Samsung BD-P1500 (p g a Ljud och Bild test)

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-03 15:52

Hej,

I nummer 12 2008 av ljud och bild testades Blu-ray-spelare.
I flera fall kritiserades de analoga utgångarna, särksilt när det gällde musik/cd-avspelning.

Hårdast gick man hårt åt bl a Samsung BD-P1500:
"På musik är vi inte heller så imponerade över hur det låter över de analoga utgångarna. Frekvensen är ojämn och basen svag".

Jag tyckte att det verkade märkligt. Varför skulle någon lägga energi på att filtrera basen när i stort sett varenda D/A-chip på marknden levererar spikrakfrekvensgång?
Detta fick mig att köpa just denna spelare. Jag bara var tvungen att lyssna på denna usla spelare och även mäta upp den.

Jag tycker den låter helt OK över de analoga utgångarna, även om jag inte i normala fall använder dom. Vad dom menar med tunn bas förstår jag inte.
Ett logaritmiskt frekvenssvep 20-20KHz (från test-cd) ser ut så här:
(Avrullningen i yttersta basänden är en mjuk fade-in och inte basfall)
Bild

Mätning med statiska signaler 20,50,1k,5kHz ger exakt samma utspänning, inom 0,1dB, runt 20K ligger nivån 0.1-0.2dB ner och detta med det budgetljudkort (m-audio transit) används till Macminin (typ HTPC)!
Tredjetonsdisten (-6dB signal) ligger under -90dB och övriga ännu lägre, mest distar förmodligen ljudkortet...

Hur tusan kan dom säga att "basen är tunn och frekvensen ojämn"?8O
(nu vet jag inte exakt vad de menar med "frekvensen ojämn" men "basen tunn"!!!?!?!)

Är det någon som kan upplysa om vad de menar?

Nu kan man visserligen stressa fram ett litet basfall på mindre än en dB vid 20Hz om man lastar spelaren mycket hårt (<1kohm). Men det är det väl ingen vettig människa som gör, särskilt inte erfarna testare? Om erfarna testare gjort så, borde man väl åtminstone någon misstänka att något var felkopplat?

/ I övrigt (generellt om de testade spelarna) skriver dom:
"Musik från cd. Med musik från Cd är skillnaden om möjligt ännu större."
"Vi var fyra vana testlyssnare som stoppade i första cd:n med analog anslutning. Vi lyssnade och sneglade på varandra. Någon var fel. Efter byte till hdmi skrattade flera av oss rakt ut. Det var skillnad som en mulen, dimmig dag och en dag med mjuk vårsol."
"För kontroll kopplade vi även in en cd-spelare av bättre klass. Jo, det lät också bra, men fråga är om inte hdmi vann även i detta fall."

Om det nu var stor skillnad så skulle man önskat en lite mer seriös kommentar än: "Det var skillnad som en mulen, dimmig dag och en dag med mjuk vårsol".
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-03 16:22

har inget att tillföra men tycker att inlägget är lysande
Bikinitider

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2009-01-03 16:29

Har inte heller mycket att tillföra :) Men det verkar ju konstigt. Du kanske borde ge dom mätresultaten / länk hit. Kan ju vara fel på deras spelare också...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-03 16:35

Det där låter inte som något som Bertil Hellsten skulle släppa ifrån sig...

Jag börjar misstänka att det upplevda är antingen ren inbillning, eller
att det är nivåskilnadseffekter som tolkats som helt annat.

Det är lätt hänt att man upplever små nivåskillnader som något HELT
annat än vad de är, och det är därför det är så viktigt att alltid matha
niverna extremt noga när man testar sådana där saker.

Vh, iö

- - - - -

PS. Tredjetonen vid -6 dB är jag egentligen mindre nyfiken på, än vad
den kan ligga på vid säg -40, -60 och -80 dB. Har du mätt det?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Uppmätning av Samsung BD-P1500 (p g a Ljud och Bild test

Inläggav Naqref » 2009-01-03 16:43

RogerJoensson skrev:Detta fick mig att köpa just denna spelare. Jag bara var tvungen att lyssna på denna usla spelare och även mäta upp den.

Rätt attityd! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-03 16:44

På den tiden när Bertil Hällsten var sill gåing strong, så var det vanligt med stödjande mätningar. Det är sedan länge ett minne blott. Tidningen är inte den samma som den var. Liknande stolligheter förkommer numera i stort sett varje nummer.

Jag skrev inte ner disten vid -40dB, men kommer ihåg att den var mycket låg, tillräckligt låg för att jag inte skulle bry mig. Det var ju trots allt tunnheten i basen och den "ojämna frekvensen" som jag ville undersöka...

Jag har heller inte lagt märke till något hörbart distande när jag testlyssnat, bla fulldynamiskt slagverk med akustik. Så det är inga så stora siffror så att det skulle kunna intyck av tunn bas, tycker jag.

Får se om jag gitter testa dist vid lägre nivå senare.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-03 16:48

Även om spelaren gör det den ska på ett bra vis, så kan jag inte rekommendera den som Cd-spelar-ersättare. Denna laddar visserligen ganska snabbt.
MEN. Det korkade apparatskrället visar ju inte spårnummer i displayen, så det blir till att ha TV:n igång eller famla i blindo. Denna faktiska svaghet stod det naturligtvis inget om i testen...

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-01-03 16:53

Riktigt kanoninlägg av Roger, såhär ska det se ut!

Maila gärna tidningen Roger och se om du får nått svar på dina mätningar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-03 16:54

Vad är ojämn frekvens, och hur kan den drabba en BR-spelare?

Man blir lite trött.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-03 16:57

IngOehman skrev:Det är lätt hänt att man upplever små nivåskillnader som något HELT
annat än vad de är

I denna testen var de påstådda skillnaderna stora, så stora att flera (av de fyra) vana lyssnarna "skrattade rakt ut"!

En annan kommentar:
"Och det rör sig inte om några små nyansskillnader. I vissa fall är basen tunn. I andra är ljudet oengagerande och platt på grund av dålig dynamik"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-03 17:09

Jag har arrangerat suggestionstester som givit liknande resultat.

Men en nivåskillnad på 1 a 2 dB kan få folk att uppleva nästan vilka
och hur stora skillnader som helst. Redan 0,5 dB räcker långt för
att man skall få fram fantasifulla beskrivningar på vilken skillnad
som är för handen.

(Jag har ju själv upplevt det och försökt sätta fingret på vad som
skiljer i sådana fall, och alltså inte bara sett andra "göra bort sig")

Även i blindtester alltså - så det är ju inte alls en suggestionstest
som jag talar om här. Bara ett konstaterade av att det är mycket
svårt, nästan omöjligt för de flesta orutinerade lyssnare, att höra
att en liten nivåskillnad är just det, och inget annat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-01-03 17:17

RogerJoensson skrev:Det korkade apparatskrället visar ju inte spårnummer i displayen, så det blir till att ha TV:n igång eller famla i blindo.

Du får väl hoppas på en firmware uppdatering som fixar det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-03 17:26

Är det inte så att kvaliteten på hifitester har gått stadigt utför sedan hifihandboken lades ner i början av 80-talet? Vetenskapligheten verkar som bortblåst och nu växer en hel generation upp som inte vet något bättre.

Det är väl just vetenskaplighet som behövs här, och Roger Joensson gör en bra ansats här och försöker hitta det som hörs i testet. Däremot så är det faktiskt så att han misslyckas med att hitta det.

Man kan då bara (som här) spekulera i vad som var orsaken till hörselintrycken och enda chansen att reda ut det är att göra om lyssningen med bättre koll på nivåer och vad det nu kan vara.

Det KAN ju faktiskt vara nåt problem som inte fastnade i mätningarna. Jag tänker tex på hur dolby specificerade att signalen ska komprimeras om man inte kör en full 5.1-uppställning. Kanske finns det nåt liknande i BR-spelare? (Jag vet alltså inte, BR är nytt för mig).

Men innan man har hittat nåt så blir det faktiskt bara spekulationer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-03 17:46

Ja, jag hoppas att ingen uppfattat varken att Roger skulle ha bevisat
att apparaten låter perfekt, eller att någon uppfattat att jag skulle ha
gjort något annat än att just spekulera. ;)

Jag spekulerade, men inte på något elakt sätt. Ville bara berätta lite
om vad jag vet kan hända, och ofta sett hända. Jag påstår ju inte att
det jag skrev är förklaringen, bara att det kan vara det.

Håller det inte ens emot testarna om det skulle var sant. Men om så
är fallet, så är ju det där med noggrann nivåkoll ett tips jag självklart
gärna vidarebefordrar till dem.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-03 18:07

IngOehman skrev:Jag spekulerade, men inte på något elakt sätt.

Nejnej, det var inte det jag menade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-03 18:55

Nej, det har inte alls varit min mening att visa att apparaten är fullständigt transparent. Bara undersöka de stora avvikelser i "frekvens" den påstods ha. Jag hittade inga sådana och visade vad jag fann.

Det enklaste sättet att ta reda på om det föreligger någon form av dynamisk förvrängning är att spela in det som kommer ut och nolla ut det mot originalet (motfas). Det blir som ett förstoringsglas och avslöjar små dylika avvikelser snabbt och enkelt.
Det kanske jag skulle ha gjort och kanske gör senare, men jag nöjde mig den här gången att konstatera att "frekvensen" :) var spikrak vid både -6dB och -40dB med normalt belastad utgång och att jag vid flyktig A/B-jämförelse mot receiverns D/A inte hörde någon väsentlig skillnad (i närheten av de överord som förekom i tidningstesten).

Om det skulle röra sig om problem liknande den dolbydigitalrelaterade kompressionen eller beroende på någon skum 5.1-omvandlare, så vore det ju otroligt om de fyra tränade lyssnarna inte kunde skilja på detta och "ojämn frekvens". Jag undrar då vad det är för mening med att köpa tidningen och läsa testerna.
Riktigt dåligt är att man nöjer sig och inte undersöker vad som är orsaken. Man bryr sig uppenbarligen inte alls om att man kanske missat något (felaktig slutsats, inkoppling, handhavandefel etc) och om man riskerar lura/vilseleda läsarna. -Oseriöst!

Hade det varit en engångsföreteelse, så hade det fått passera. Men det är det som sagt inte.
Senast redigerad av RogerJoensson 2009-01-03 19:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-03 19:00

RogerJoensson skrev:Riktigt dåligt är att man nöjer sig och inte undersöker vad som är orsaken.

Nej just det. Det rimliga är förstås att den som påvisar en hörbar skillnad också anstränger sig att hitta en förklaring. Om inte annat för sin egen skull. Fortsätter det på det där viset så kommer snart tidningarna att vara utkonkurrerade av forum som Faktiskt. Här vet ju liksom läsarna att lyssningar/mätningar granskas med lupp. :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-03 19:48

Bra test och man är ju inte förvånad längre. Det trista är massa nybörjare lär sig massa trams som bara blir dyra erfarenheter i slutändan sen :(
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2009-01-03 20:18

pLudio skrev:
RogerJoensson skrev:Det korkade apparatskrället visar ju inte spårnummer i displayen, så det blir till att ha TV:n igång eller famla i blindo.

Du får väl hoppas på en firmware uppdatering som fixar det.

Känner igen det från en nyare Samsung DVD jag köpte. Inga spårnr när man spelade cd visades på den...vart i praktiken oanvändbar för det. Tur man har Squeezeboxen.

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-01-03 20:37

Vad visar den i displejen, om inte spårnummer?

(I pappas bilstereo ser man spårnummer, men inte spårtid. Är det det
omvända som gäller här kanske?)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-03 22:00

Lysande.

Men gjorde du några vanliga simpla lyssningsjämförelser med någon annan cd-källa? :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-03 22:36

Jag spelade välkända skivor samt A/B jämförde analog och s/pdif från samma spelare via receivern.

Som sagt. Om jag gitter så ska jag spela in ett spår från spelaren analoga utgång, ta in det i datorn och jämföra med ljudfilen som ligger på cd:n. Men med tanke på att jag redan gjort mätningar tror jag inte att jag kommer att upptäcka att basen blir tunn. Det hör liksom ihop med frekvensgången...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-03 22:38

E skrev:Vad visar den i displejen, om inte spårnummer?

(I pappas bilstereo ser man spårnummer, men inte spårtid. Är det det
omvända som gäller här kanske?)

Mvh E*

Ja tyvärr gäller det omvända. Man ser bara speltid för respektive spår.:x
Jag hade faktiskt föredragit att bara se spårnumret och har letat i alla menyerna, men hittar ingenstans att ändra detta.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-11 17:49

Jag har helt missat denna tråd. Mycket bra initiativ RogerJoensson!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
JaQoB

Inläggav JaQoB » 2009-02-11 18:21

Har inte tidningen, men läste den hemma hos en kompis. Är det inte detta test där de betygsätter och kommenterar ljudet på den digitala utgången, kopplat till samma dac? Och upplever ganska stora skillnader...

Återgå till Teknikforum