LM3886 x 6, andra försöket...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-29 12:17

Låter som om jag också borde vara det...

Användarvisningsbild
HenrikS
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 2008-07-19
Ort: Vingåker

Inläggav HenrikS » 2008-11-29 12:35

Jag kan beställa ifrån Farnell, så om det behövs kan jag hjälpa till.

DRV134PAG4
Farnell Artnr: 1206893

1+ 36,66 kr
10+ 30,59 kr
100+ 25,40 kr
+moms

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-29 12:38

Jag är på för 6 bryggade kanaler..

Användarvisningsbild
HenrikS
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 2008-07-19
Ort: Vingåker

Inläggav HenrikS » 2008-11-29 12:42

Ska vi ta detta i en ny tråd? Blir lite lättare att ha koll då.

Om man vill ha något annat från farnell så funkar det också, måste ju inte vara DRV134 :)

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-29 12:50

mm.. ny tråd blir bra :)

Gärna med massa förklarande text ;)

Användarvisningsbild
HenrikS
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 2008-07-19
Ort: Vingåker

Inläggav HenrikS » 2008-11-29 22:57

Jag är väldigt intresserad av ett sätt att testa ifall allt fungerar som det ska på korten, snart har jag 6st monterade kort.

Det pratades lite smått i det förut, antingen i den här tråden eller i gruppköpstråden för komponenterna.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2008-11-30 01:49

Jag tror också att jag är med på projektet att fixa balanserad matning :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2008-12-04 18:58

Lådan är snart klar! Bara fötter och frontplåt kvar :)
Elektroniken är dock inte lika klar... Jag ska beställa komponenter snart!

Bild
Bild
Bild

Var köper man en bit aluminiumplåt som är ungefär 5mm tjock? Finns det på plåtverkstäderna?
Den ska vara fin, och helst med anodiserad yta, som resten på förstärkaren!
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23456
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-04 19:51

Kolla på t.ex. Elfa.

Användarvisningsbild
HenrikS
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 2008-07-19
Ort: Vingåker

Inläggav HenrikS » 2008-12-04 20:01

Borde finnas hos en plåtslagare..

Snyggt chassi olle, själv fuskade jag lite och köpte ett :) Skyller på att jag inte hade lika biffiga flänsar som dig.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2008-12-04 20:25

Elfa har 2mm aluminiumplåt, men det har jag med :)
Jag ska cykla förbi en plåthandlare i stan som jag känner.
Om inte han har så vet han kanske vem som har :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23456
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-04 20:54

Kruxet är kanske ytbehandlingen? Blank plåt är lättare att hitta.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2008-12-18 19:29

Jag har bara lödit kretskort med endast ett kopparmönster på förut, dessa kort har två lager :)
Är det ett lager på var sin sida?
Eller är båda kopparmönstren på samma sida, fast man har lagt något isolerande mellan kopparlagrena?

När man etsar kretskort med två lager själv, så är ju kortet kopparbelagt med ett lager på båda sidor. Om man vill att en bana på ovansidan ska byta till undersidan så får man löda dit en "pinne" som binder ihop övre lagret med det undre.

På våra kort är sådana förbindelser redan gjorda med någon sorts silverfärgad plätering (lödöar), eller hur?

Det finns lödöar på båda sidor av kretskortet. Ska man trycka ner komponenten på ovansidan, och löda på undersidan som vanligt?

Man ska inte löda på båda sidor va?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Bullit
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Alingsås

Inläggav Bullit » 2008-12-18 19:59

ollebolle skrev:Det finns lödöar på båda sidor av kretskortet. Ska man trycka ner komponenten på ovansidan, och löda på undersidan som vanligt?

Man ska inte löda på båda sidor va?


Eftersom hålen är genompläterade så löder du bara på den sidan som benet sticker ut på. Genompläteringen leder och gör även så att tennet flyter ut på andra sidan oxå av kapilärkraften :)

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2008-12-18 20:09

Så bra! Skönt att det är genompläterat och klart! :)
Det är alltså ett lager på ovansidan, och ett på undersidan?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Bullit
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Alingsås

Inläggav Bullit » 2009-01-05 00:00

Hur går det gubbs? Har nog inte sett ett enda färdigt kort här, men jag misstänker att HenrikS och Ollebolle är på god väg?

Mina prototyp-kort har spelat på bra och ikväll satte jag mig och lödde ihop 4 st till så långt jag kunde. Saknar LM3886, effektmotstånden, 205K-motstånden samt kontakter, men i övrigt gick det bra. Dessa kommer att sitta i mitt "riktiga" slutsteg. Fast just nu funderar jag på 2 st monoblock.

Lite porrbilder (min flickvänn frågar alltid: kollar du på porr nu igen!, när jag tittar på elektronik-bilder)!

Bild

Bild

Bild

Gott fortsatt DIY på er!

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2009-01-05 00:17

Så här ser mina kort ut, det är elva stycken.

Bild

Allt monterat förutom samköpsdetaljerna och kondingarna, dom sätter jag dit sist. Jag lödde dit dom på ett kort, kunde inte hålla mig.
Just nu är det lådorna som halkat efter. Femton grader kallt är det i garaget där jag håller till brrrrrr. lådan får vänta ett tag till. :cry:
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
HenrikS
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 2008-07-19
Ort: Vingåker

Inläggav HenrikS » 2009-01-05 00:33

Mina 6st kort har fått allt förutom komponenterna ifrån gruppköpet och de stora kondningarna. Det är på G! :)

Ska se till att fixa bilder när det har hänt något mer.

Bullit, inte behövde man väl inte alla elektrolytkondningarna du har monterat?

Användarvisningsbild
Bullit
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Alingsås

Inläggav Bullit » 2009-01-05 00:42

Hehe ok Hassez jag förstår varför du drar på lådbygget :D

HenrikS: nä det behöver man inte, jag gjorde det mest bara för att det såg snyggare ut :oops: plus att jag hade komponenterna :D

Det står i schemat hur det ska monteras annars, http://www.leetmaa.se/misc/PA150DC-R2.pdf

Användarvisningsbild
Bullit
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Alingsås

Inläggav Bullit » 2009-01-05 00:44

ollebolle skrev:Så bra! Skönt att det är genompläterat och klart! :)
Det är alltså ett lager på ovansidan, och ett på undersidan?


Japp korten är 2-lagers!

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-01-05 03:25

Tjenare!

Jag fick en låda ifrån conrad.se i tisdags tror jag det var.
Innehåll: Nästan alla komponenter :)
Det saknas en del IC och några motstånd som inte fanns på conrad.

Komponentsatserna är på gång nu läste jag! Härligt! :)

Jag ska börja löda vilken dag som helst nu! Min kompis Johan brukar vilja vara med, särskilt vid ett "fin-projekt" som det här :P
Det ska bli trevligt att sätta igång :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2009-01-05 11:40

Bullit skrev: Saknar LM3886, effektmotstånden, 205K-motstånden samt kontakter, men i övrigt gick det bra.


Hur gör du med 205k motstånden. :?:
Måste dom vara på 205k+-0,1%, eller räcker det om dom har samma värde tre och tre och då skiljer max 0,2% från varandra. i övrigt +- 1%.

Hur matchar du :?:
Vad har man för instrument för att uppnå denna precion, ska man använda en brygga :?:
Jag har en labpot på 10K med 1% nogrannhet och linjäritet på 0,1%
kan jag använda den tillsammans med ett paralellkopplat par av 20k motstånden för att matcha 205k motstånden.

0,2 ohm 2w motstånden löste jag genom att paralella fem st enohmare 1% 0,6W.
Med 2R7 gör jag på ett liknande sätt, paralellar 2grupper me 2R7 som jag sen seriekopplar.
det kanske inte ser så snyggt ut men det funkar :D
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Bullit
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Alingsås

Inläggav Bullit » 2009-01-05 13:32

Tjo!

Jag kom på en grej...

205K-motstånden ska nog vara ca 200K egentligen. Dom ska vara ungefär 10 ggr värdet på Rf-motståndet, alltså 20K-motståndet i schemat. Så det går bra att sätta dit vanliga 200K motstånd. 215K eller 205K går också bra, jag har provat. Vill man höja förstärkningen (gain) och använder t.ex 30K som Rf, då ska 205K-motståndet ändras till ca 300K.

Det viktiga är alltså inte att motstånden är just 205K med 0,1% precision, det viktiga är att dom är matchade i alla 3 paren, så att alla 205K (eller vilket värde man nu väljer) är så lika som möjligt för att DC-offseten ska bli så lika som möjligt i alla tre förstärkar-paren. Har man olika DC-offset så kommer dom olika förstärkar-paren att "slåss" emot varandra vilket kan resultera i oscillation med brunna LM3886 som följd.

Det är just denna risk för oscillation som gör att motstånden bör vara 0,1% eller matchade i en sådan här konstruktion där kretsarna är parallell-kopplade.

Jag matchar mina motstånd med en vanlig multimeter med 2 decimaler, så jag tar t.ex 3st 204.98K. Den precisionen räcker gott och väl.

Hoppas att ni förstod :)

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2009-01-05 15:06

Bullit skrev:Jag matchar mina motstånd med en vanlig multimeter med 2 decimaler, så jag tar t.ex 3st 204.98K. Den precisionen räcker gott och väl.

Hoppas att ni förstod :)


Tack!

Ja det verkar ju inte så krångligt. :D
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Bullit
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Alingsås

Inläggav Bullit » 2009-01-06 23:57

Tjo!

Uppdaterade schemat lite:

R17, R20 och R23 är nu ändrade till 200K 0,1%. Jag hade räknat på dom efter ett gammalt värde på Rf. Skillnaden är inte stor och det funkar att köra med 205K eller till och med 215K som ni kan läsa några inlägg upp.

R26 och R27 är nu ändrade till 2K7. Det ändrar ut-spänningen ifrån stabbarna ifrån 14.65V till 14.8V. Ingen viktig skillnad men jag tänkte att det är lättare att komma över 2K7-motstånd.

Detta är inga viktiga uppdateringar men jag tänkte ändå informera er.

Schemat hittar ni som vanligt här: http://www.leetmaa.se/misc/PA150DC-R2.pdf

Användarvisningsbild
Ceder
 
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-01-07
Ort: Knivsta

Inläggav Ceder » 2009-01-11 00:31

Hej, korkad fråga som jag söker svar på: när jag kollar BOMen (hoppas det är den senaste.. ) så finns det en del kommentarer, typ: "Monteras bara om R29 och C37 ej monteras"

Jag tänkte köra 2 kort per kanal (bryggat), vilka komponenter skall monteras och vilka skall inte?? Hjälp :oops:

//DC

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-01-11 00:39

Kortet är gjort så att man ansluta matningsspänning, högtalare, ingång osv från höger eller vänster sida av kortet beroende vad som passar bäst i respektive chassie.
De kondingarna som du skriver om kan monteras antingen på höger eller vänster sida!

Bullitt verkar ha monterat på båda sidor :)

Kolla upp komponenterna i schemat så fattar du dierkt!
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Ceder
 
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-01-07
Ort: Knivsta

Inläggav Ceder » 2009-01-11 00:46

ollebolle skrev:Kortet är gjort så att man ansluta matningsspänning, högtalare, ingång osv från höger eller vänster sida av kortet beroende vad som passar bäst i respektive chassie.
De kondingarna som du skriver om kan monteras antingen på höger eller vänster sida!

Bullitt verkar ha monterat på båda sidor :)

Kolla upp komponenterna i schemat så fattar du dierkt!


Ahhh, så det är "bara" antigen eller, ingen skillnad i sak (det enda som avgör valet) ser det nu när jag läser mer noga i BOMen, tack!

Vilket innebär att utöver gruppköpet (som jag var med på) kommer komponenterna på korten (4 st.) via Elfa gå loss på <1200 kr, kalas.

Användarvisningsbild
Ceder
 
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-01-07
Ort: Knivsta

Inläggav Ceder » 2009-01-13 10:47

Hej, då jag (nog) tänkte besälla delar av komponenterna jag behöver från Conrad har jag utifrån min begränsade kunskap kollat vad Conrad har och jämfört med Elfas priser.

Conrad är (kanske föga förvånande) rätt mycket billigare än Elfa på det dom har, om intresse finns kan jag komplettera senaste BOM med art. nummer från Conrad (där det finns) samt priser från både Elfa och Conrad för jämförelse.

Om det är intressant: vem sitter på senaste BOM? (så kan jag utgå från det Excel arket och lägga till Conrad art. nummer samt priser)

Nu sitter jag på jobbet så jag har inte prisskillnaden framör mig på de jag kollat, men även om man räknar in frakten från Conrad så blir det billigare att köpa från Elfa och Conrad än att bara köpa från Elfa. I alla fall om man har 4 kort eller fler.

//Ceder

Användarvisningsbild
peranders
 
Inlägg: 751
Blev medlem: 2003-10-07
Ort: Göteborg

Inläggav peranders » 2009-01-13 11:54

Bullit skrev:Tjo!

Uppdaterade schemat lite:

R17, R20 och R23 är nu ändrade till 200K 0,1%. Jag hade räknat på dom efter ett gammalt värde på Rf. Skillnaden är inte stor och det funkar att köra med 205K eller till och med 215K som ni kan läsa några inlägg upp.

R26 och R27 är nu ändrade till 2K7. Det ändrar ut-spänningen ifrån stabbarna ifrån 14.65V till 14.8V. Ingen viktig skillnad men jag tänkte att det är lättare att komma över 2K7-motstånd.

Detta är inga viktiga uppdateringar men jag tänkte ändå informera er.

Schemat hittar ni som vanligt här: http://www.leetmaa.se/misc/PA150DC-R2.pdf

R17, R20, R23, här är toleransen helt oviktig. 10% skulle funka, ja till och med 20%! Värdet bestämmer DC-servots reglerområde samt hastighet. 1% är alltså overkill. 180, 200 eller 220 k funkar utmärkt.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MartinRF och 8 gäster