Har planer på att bygga ut mitt hemmabio system lite.
Det som ska ordnas först som kanske redan förståts är bas delen av hemmabio ljudet.
Skulle kunna köpa färdig byggt, men känslan efter att ha något man tillverkat själv och låter "ok" går inte att slå med nått som är färdig byggt och låter "grymmt bra" tycker jag iallafall.
Min budget är låg, och tänker inte lägga ut hur mycket pengar som helst på det eftersom resten av anläggningen för tillfället ligger runt botten nivå antagligen entligt er auidofiler

TV: SONY KV-32FQ70B
DVD: SONY DVP-NS730P
FÖRSTÄRKARE: SONY STR-DE695
CENTER: Eltax Mirage (hittar ingen model betäckning)
FRONT: CENTRUM OBERON 200
BAK: SONY SS-SR30
SUB: Eltax Atomic (hittar ingen model där heller sitter en 7" i den om ja inte minns helt fel)
Signalkabel mellan dvd och förstärkare är av optiskt variant av märke jag inte minns, men 0,5m kostade runt 280kr när ja köpte den.
Det mesta borde bytas jag vet

Första problemet är att bestämma mig över elementet.
Har ett litet tv rum, en flickvän som inte gillar stora saker som tar upp hela rummet

Efter lite kikande på nätet på bas element som är för innomhus bruk så ser ja att 90% av de som verkar innom rimlig prisklass behöver mer liter än vad som är rimligt i mitt fall. Så funderar på att använda en bil bas (kanske en dum ide inte vet ja, det som ja hoppas få svar på). I den pris klass som är rimligt för mig så ligger DLS UR10 (klicka på DLS UR10 för länk) i mitt intresse.
lådvolym, och avstämming enligt bilden nedanför om det blir detta bas element.

andra frågetecknet är vad jag ska ha och driva med, vill ha inbyggt för enkelhetens skull och för snygghetens skull.
De alternativ ja tänkt mig för det är RILA SW-5000 (klicka på RILA SW-5000 för länk)
Lådan blir nog i "låg-budget" materialet spånskiva @ 32mm som limmas till dubbla tjockleken (64mm för den som inte orkar räkna).
Ordenligt tätad och ordentligt med skruv så att den hålls ihop.
Sen fundera ja även på att "spraya" den invänligt med underredesmassa eller dylikt för att dämpa lådvibrationer och även staga upp den invändligt, dämpmaterial blir troligtvis fårull. och sub-steget blir i en separat kammare har ja tänkt mig. element och basport på samma sida med mera.
Vad tror ni ? borde ja använda annat element eller/och steg ?
Ha i tanken att det ska vara till för att se på film, inte lyssna på musik i första hand, och att min budget är låg för detta bygge. Mitt mål är djup och kraftfull bas i rimlig storlek så att man får plats med annat i rummet än bara ljudanlägning.
Front högtalarna ska bytas ut mer eller mindre när pengarna tillåter. tänkte använda befintliga lådorna och byta element och filter i dom. Centern och bakre högtalarna blir nog tyvärr nya fabriksbyggda är jag rädd för. Centern iallafall när jag har den ståendes på ett tv:en blir det fabriks för vill inte ha störningar i tv:en av den.