Subbas planer...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Janzon

Subbas planer...

Inläggav Janzon » 2004-10-21 22:47

Ok, till att börja med så har ja inte byggt så mycket med ljud för innomhus bruk. Och behöver lite hjälp att bestämma mig.

Har planer på att bygga ut mitt hemmabio system lite.

Det som ska ordnas först som kanske redan förståts är bas delen av hemmabio ljudet.

Skulle kunna köpa färdig byggt, men känslan efter att ha något man tillverkat själv och låter "ok" går inte att slå med nått som är färdig byggt och låter "grymmt bra" tycker jag iallafall.
Min budget är låg, och tänker inte lägga ut hur mycket pengar som helst på det eftersom resten av anläggningen för tillfället ligger runt botten nivå antagligen entligt er auidofiler 8)

TV: SONY KV-32FQ70B
DVD: SONY DVP-NS730P
FÖRSTÄRKARE: SONY STR-DE695
CENTER: Eltax Mirage (hittar ingen model betäckning)
FRONT: CENTRUM OBERON 200
BAK: SONY SS-SR30
SUB: Eltax Atomic (hittar ingen model där heller sitter en 7" i den om ja inte minns helt fel)
Signalkabel mellan dvd och förstärkare är av optiskt variant av märke jag inte minns, men 0,5m kostade runt 280kr när ja köpte den.

Det mesta borde bytas jag vet 8) men börjar på bas sidan för att den är jag riktigt missnöjd med, den sprakar, ingen "bas" direkt i den. Ja helt enkelt missnöjd och den förstör mitt film tittande 8)

Första problemet är att bestämma mig över elementet.
Har ett litet tv rum, en flickvän som inte gillar stora saker som tar upp hela rummet 8) Enda syftet (och nästan ända gångerna stereon är på) är att se på film. så musik mässigt spelas det inte ofta. sitter man och dricker en öl eller två så händer de ju också att den får liv i sig 8)

Efter lite kikande på nätet på bas element som är för innomhus bruk så ser ja att 90% av de som verkar innom rimlig prisklass behöver mer liter än vad som är rimligt i mitt fall. Så funderar på att använda en bil bas (kanske en dum ide inte vet ja, det som ja hoppas få svar på). I den pris klass som är rimligt för mig så ligger DLS UR10 (klicka på DLS UR10 för länk) i mitt intresse.

lådvolym, och avstämming enligt bilden nedanför om det blir detta bas element.
Bild

andra frågetecknet är vad jag ska ha och driva med, vill ha inbyggt för enkelhetens skull och för snygghetens skull.

De alternativ ja tänkt mig för det är RILA SW-5000 (klicka på RILA SW-5000 för länk)

Lådan blir nog i "låg-budget" materialet spånskiva @ 32mm som limmas till dubbla tjockleken (64mm för den som inte orkar räkna).
Ordenligt tätad och ordentligt med skruv så att den hålls ihop.
Sen fundera ja även på att "spraya" den invänligt med underredesmassa eller dylikt för att dämpa lådvibrationer och även staga upp den invändligt, dämpmaterial blir troligtvis fårull. och sub-steget blir i en separat kammare har ja tänkt mig. element och basport på samma sida med mera.

Vad tror ni ? borde ja använda annat element eller/och steg ?
Ha i tanken att det ska vara till för att se på film, inte lyssna på musik i första hand, och att min budget är låg för detta bygge. Mitt mål är djup och kraftfull bas i rimlig storlek så att man får plats med annat i rummet än bara ljudanlägning.

Front högtalarna ska bytas ut mer eller mindre när pengarna tillåter. tänkte använda befintliga lådorna och byta element och filter i dom. Centern och bakre högtalarna blir nog tyvärr nya fabriksbyggda är jag rädd för. Centern iallafall när jag har den ståendes på ett tv:en blir det fabriks för vill inte ha störningar i tv:en av den.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-21 23:29

Parametrarna stämmer inte i grafen med de parametrar som elementet har på sidan du länkar till.

Peerless CSX257 är ett alternativ.

Användarvisningsbild
Janzon

Inläggav Janzon » 2004-10-21 23:41

Thomas_A skrev:Parametrarna stämmer inte i grafen med de parametrar som elementet har på sidan du länkar till.

de har du rätt i att dom inte gör hmm....

Det var här ja kolla efter paramentrarna på dom. ska försöka hitta fler ställen som säger samma värden.

http://www.nardik.se/billjud/dls/bashogtalare/ur10.html

http://www.backesljudbygg.se/teknik/dlspar.htm

men om dom nu stämmer, kommer de att funka tror du ?

hitta fler ställen...

http://i-car.ru/GoodCard.aspx?ID_Good=28665

http://www.mikrotukilehtonen.com/ultima-s.php

http://www.brl.se/main.aspx?mc=0&c=0&p=1938

http://www.hifi-import.dk/default.asp?id=1511&action=produkt

Och listan kan säkert göras längre, frågan om är vilket man ska lita på ?
Senast redigerad av Janzon 2004-10-21 23:52, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Janzon

Inläggav Janzon » 2004-10-21 23:44

hitta även här från DLS själva.

http://www.dls.se/The%20DLS%20Audiophiles-filer/parameters.pdf

så, ska man lita på DLS eller DLS ? 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-10-22 06:16

Janzon skrev:hitta även här från DLS själva.

http://www.dls.se/The%20DLS%20Audiophiles-filer/parameters.pdf

så, ska man lita på DLS eller DLS ? 8)

det där är ju ett bilbas element...strunta i det å köp nåt hifielement

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-10-22 07:44

Såg att du tänkte spraya instidan med underredsmassa... rinner inte det när det blir varmt? Jag skulle använd bitumenmatta istället. Fast i ärligehetens namn tror jag inte att 64mm skiva (oavsett material, tja kanske inte balsa) kommer inte behöva bitumenmatta eller underredsmassa.

Sakll dessutom lådan bli så liten som 19 liter kommer skivorna vara mycket stela. De kommer inte kunna flexa tillräckligt för att vara problem.

Fast jag tycker också att du skall kolla efter ett annat element. Verkar vara optimerat för billjud. Men har visserligen inte testat med detta element...

//Tobias

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-22 10:21

skit i bitumen då den inte gör nån skillnad.. bara en massa onödigt jobb..

edit: tror jag nog DLS fungerar.. men vad kostar den där UR10? jag menar det finns många Peerlessbasar som är bra och billiga.

edit2: just det ang lådan.. det räcker med 32 mm spånskiva. staga ordentligt så blir det bra.. bara bättre eftersom resonaser i skivmatrialet lägger sig rätt högt och utanför arbetsområdet för basen. istället för fårull använd gullfiber det är mycket billigare. om du nu inte har får hemma som du klipper själv.
ingen bitumen då det är meningslöst.
limma med polyuretanlim då detta sväller och fyller till fogarna ordentligt. skruva låter bra det brukar jag göra då vet man att lådan håller ihop och cet underlättar bygget.
täta sedan fogarna på insidan med silikon så blir det tätt.
kan bli en trevlig lådda det där.. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-10-22 10:37

Varför använda just detta element från DLS? Har det några egenskaper som kvalificerar det som en tänkbar kandidat för god basåtergivning? Med tanke på priset, kan du ju hitta väldigt kapabla alternativ - med låda!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-22 11:10

varför skulle det vara så dåligt då?
dls elementen har styva magnesiumkoner och "fina" värden. ska tydligen inte låta så väldigt dåligt vad jag hört..

men visst håller jag med. jag skulle nog gå på nåt "beprövat" som har kortslutningsringar i gapet. nu vet jag iofs inte om exakt hur dls elementen är konstruerade men iaf..

sämsta med elementen är väl känsligheten på 85 db..
nej jag skulle nog köra på CSX-tian istället. högre känslighet och lägre distorsion.

Användarvisningsbild
Janzon

Inläggav Janzon » 2004-10-22 11:54

RogerGustavsson skrev:Varför använda just detta element från DLS? Har det några egenskaper som kvalificerar det som en tänkbar kandidat för god basåtergivning? Med tanke på priset, kan du ju hitta väldigt kapabla alternativ - med låda!

Varför jag tänkt att använda detta element är för ett par anledningar. Har goda erfarenheter av DLS efter ett bilstereo bygge, hittade ingen hifi/hemma-bas som ville ha en jämn och fin kurva i en låda under 45liter (lite av max storlek jag vill/kan ha i mitt vardagsrum). Basen ser ut att hålla för att bli misshandlad av väldigt höga volymer av filmtittande, kraftigt byggd, lång slaglängd.

Kraniet skrev:sämsta med elementen är väl känsligheten på 85 db..
nej jag skulle nog köra på CSX-tian istället. högre känslighet och lägre distorsion.

denna peerlees CSX-tian, kan du ge en länk till den ? kunde inte hitta den i 10" storlek.
Senast redigerad av Janzon 2004-10-22 12:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Janzon

Inläggav Janzon » 2004-10-22 12:03

GrodanB skrev:Sakll dessutom lådan bli så liten som 19 liter kommer skivorna vara mycket stela. De kommer inte kunna flexa tillräckligt för att vara problem.

inte för att det spelar nån roll, men kan inte minnas att ja har skrivit att den ska vara 19 liter, så nära ja kan komma 40.64 liter efter montering av stag, element, basrör med mera ska ja sträva efter.

Användarvisningsbild
Janzon

Inläggav Janzon » 2004-10-22 12:14

Slutsteget då? inge komentarer på det ännu... bra steg? dåligt steg ? är kanske Hypex HS 130 eller Zachry DSW250 eller kanske nått annat (max 2500kr och ska helst gå och beställa via nätet från sverige) ett bättre val än Rila SW-5000 som ja tänkt mig ?

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-22 12:19

Janzon
denna peerlees CSX-tian, kan du ge en länk till den ? kunde inte hitta den i 10" storlek.

http://www.d-s-t.com.au/Data/Peerless/850146.pdf

Användarvisningsbild
Janzon

Inläggav Janzon » 2004-10-22 12:26

AndersJ skrev:Janzon

http://www.d-s-t.com.au/Data/Peerless/850146.pdf

tackar, ska kika lite hur stor låda den kan viljas ha.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-22 12:55

du kommer behöva en hel del effektresurser om du vill få den där ur10 att spela.. 85 db känslighet är lågt.

CSX kräver ungefär 70-100 liter för basreflex om jag inte missminner mig. kanske lite för stor låda..
men du kan kolla på sls i så fall, de är gjorda för att spela i mindre lådor..

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-22 13:04

ja 80 liter och en avstämmning på 21 Hz ungefär ser inte helt dumt ut.. ser fortfarande bra ut när man simulerar 20 watt(100db) in också..

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-22 13:10

Om du tänker köra med UR10 ska du nog inte parallellkoppla som de gör vid sina mätningar, Re 1,92 Ohm är nog lite jobbigt för förstärkaren.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-22 13:13

Kraniet
ja 80 liter och en avstämmning på 21 Hz ungefär ser inte helt dumt ut.. ser fortfarande bra ut när man simulerar 20 watt(100db) in också..

Är det CSXen du syftar på?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-22 13:25

jo det är CSX

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-22 13:31

Med CSX så rekomenderar jag nog 100l eftersom det går att använda en lite grövre port utan att den blir för lång.

Användarvisningsbild
Janzon

Inläggav Janzon » 2004-10-22 13:33

AndersJ skrev:Om du tänker köra med UR10 ska du nog inte parallellkoppla som de gör vid sina mätningar, Re 1,92 Ohm är nog lite jobbigt för förstärkaren.

blir de ur10:an så kommer jag nog att seriekoppla så att den blir lite mer lättdriven.

Kraniet skrev:ja 80 liter och en avstämmning på 21 Hz ungefär ser inte helt dumt ut.. ser fortfarande bra ut när man simulerar 20 watt(100db) in också..

80 liter är på tok för stort för både mitt vardagsrum och sambo 8)

nått annat alternativ på 10" bas som kan spela bra i max 45~liter ?

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-22 14:08

Jag gjorde tidigare en simulering på JBL P1220(lite osäker på om det var e versionen), det elementet spelade djupt i relativt liten låda. Så kolla på lillebror P1020e det kanske kan vara nått?

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1261

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-22 14:25

Sätt in CSX10 i en sluten låda på 45 liter fylld med gullfiber och ställ den i ett av vardagsrummets hörn. För WAF, gör den i formen av en blompidestal och ställ en vacker blomma på (med dämpkuddar under...). Gör två på en gång...så ökar kraften 6 dB...

T

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-22 14:39

AndersJ skrev:Jag gjorde tidigare en simulering på JBL P1220(lite osäker på om det var e versionen), det elementet spelade djupt i relativt liten låda. Så kolla på lillebror P1020e det kanske kan vara nått?

enda problemet med detta element är väl att det är 2 ohm... men det finns en annan version med dubbla talspolar.. den skulle man kunna seriekoppla så det blir 4.. den har högre känslighet också så det är knappast dumt..

ska jag försöka mig på en gissning så tror jag att JBL har mer koll på vad dom gör än DLS.. så det är ett bättre element isf..

p1220d verkar vettigaste alternativet isf.. skaffar du en stärkare där man kan eqa basen lite så funkar det nog rätt bra..

http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes ... 220d_f.pdf

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-22 15:21

Kraniet
nda problemet med detta element är väl att det är 2 ohm.

Jo det var det visst, jag hade för mig att det var 4ohm. När jag tittade på det elementet så var det för att ha i en 3-vägare och då med 3:e eller 4:e ord filter så blir det ju i alla fall två spolar i serie.

Användarvisningsbild
Janzon

Inläggav Janzon » 2004-10-22 17:47

AndersJ skrev:Jag gjorde tidigare en simulering på JBL P1220(lite osäker på om det var e versionen), det elementet spelade djupt i relativt liten låda. Så kolla på lillebror P1020e det kanske kan vara nått?

JBL ser intressant ut också, P1020E har ja räknat lite på en låda åt en bekant åt förut, så ni tror det är ett bättre val ?

får in den med en fin jämn kurva på 46l~ avstämd på 26hz typ tror ja de va.

Kanske ska köra på den istället då. synd bara att den är så grymt ful med tryck på membranet 8) men får väl leva med det.

Men, vad är de för skillnad på JBL P1020E och P1020D igentligen ?
dubbla talspolar på D och enkla på E ? nått annat som kan skilja sig ifrån dom ?

räcker slutsteget som ja tänkt mig till ? har fortfarande inte fått nå komentarer om det är ett prisvärt, eller om ja borde kolla på andra märken/modeller där...

Användarvisningsbild
Janzon

Inläggav Janzon » 2004-10-22 17:54

AndersJ skrev:Kraniet
nda problemet med detta element är väl att det är 2 ohm.

Jo det var det visst, jag hade för mig att det var 4ohm. När jag tittade på det elementet så var det för att ha i en 3-vägare och då med 3:e eller 4:e ord filter så blir det ju i alla fall två spolar i serie.

P1020E är på 4 ohm, då P1020D verkar vara 2 ohm, men dubbla talspolar så går ju att seriekoppla till 4 ohm, det är va ja kan se är största skillnaden. Kanske E modellen lämpar sig bättre till hemmabio sub då ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-22 18:16

ja jag funderade lite över e modellen då denna inte finns på jbls hemsida..
men är den på 4 ohm så funker den nog lika bra.. har faktiskt väldigt dålig koll på hur två talspolar är bättre än en..

vad gäller stärkaren så funkar den nog. även om jag kanske hellre skulle gå på hypex s200.. där får du bassboost med på köpet också vilket kan vara intressant för att sträcka ut basen lite nedåt..

det kanske bästa alternativet är väl att köpa ett gammalt nad-steg som du bryggkopplar. tex ett sådant som jag har (2200) som du borde kunna hitta för 1000-1500 spänn.. det ska klara av 94 volt i peak när det är bryggat.. 8) du behöver dock ett filter till det.. ljudia sålde förut en liten filterlåda avsedd för bilbruk.. den hade filter och basboost plus lite annat.. nu verkar dom dock slutat med den.. men det borde gå att hitta nånstans..
nån kanske vet var man kan få tag i en sån? en lite plastlåda bara ser inte mycket ut för världen.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-22 18:30

Tycker också att du ska välja Hypex då de har filter med 24dB/oktav i delning, de andra har 12dB/oktav och min erfarenhet är att det är för flack delning.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-22 18:37

Inga tjocka väggar!!! Det räcker med 25mm tjocklek.

Nästa

Återgå till DIY-forum