Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Är det också en högtalare, eller?
Vh, iö
Jag vill ha en AC-koppling som ligger vid 0,3 Hz som högst (0,3 - 0,1
kan passa bra), för mena helt normala högtalare fullregisterhögtalare
nota bene, liksom för mina produndus-moduler.
HolographicAudio™ skrev: Listan nedan utgår ifrån 1 watt/0dB (2,83V @ 8 Ohm) ...
guldfisk skrev:Anaview, då? Om vi ska prata klass D.
http://www.anaview.com/
Hobbe kom till mig med sin lågfrekventa baston..Erik_Johansson skrev:IngOehman skrev:Låt mig gissa. Låtta är... en katt? (Katter än mitt favvo-djur, även om jag ju gillar i princip alla djur.)
Vh, iö
Nu blev jag tvungen att kila in i sovrummet och hämta Busan och kela lite med henne.
/Erik
Bättre hade kanske varit att man angav V0 och Rut som man gör på spänningsgeneratorer. Där V0 är den obelastade utspänningen och Rut är den (lämpligen den intrinsiska för förstärkare) utimpedansen samt lägsta lastimpedans för full utstyrning utan att strömskyddskretsarna griper in. Typ 29Vrms, 0.4 ohm och 1.8 ohm. Inte för att det gör saker enklare för konsumenterna men vem bryr sig om de idioterna*?!
paa skrev:HolographicAudio™ skrev: Listan nedan utgår ifrån 1 watt/0dB (2,83V @ 8 Ohm) ...
Tänket påminner lite om den gamla artikeln i MoLT, "En god en-wattsförstärkare" eller vad den nu hette?
larsh skrev:Naqref skrev:Bättre hade kanske varit att man angav V0 och Rut som man gör på spänningsgeneratorer. Där V0 är den obelastade utspänningen och Rut är den (lämpligen den intrinsiska för förstärkare) utimpedansen samt lägsta lastimpedans för full utstyrning utan att strömskyddskretsarna griper in. Typ 29Vrms, 0.4 ohm och 1.8 ohm. Inte för att det gör saker enklare för konsumenterna men vem bryr sig om de idioterna*?!
För oss konsumenter som (någorlunda) kan sin ellära är såna här uppgifter av värde.
Lars H
subjektivisten skrev:Oj, det är inte dåliga tankar där Jon. Fast, jag hade nog hellre satsat på i64s och någon mindre center. Så är man klar för livet sen (flyttar jag till hus så är i64s + Z-8 min plan).
steveo1234 skrev:142 är rätt schysst. En IB enligt motsvarande ger 164db från 5hz. (Eller nåt.) Och är antagligen billigare.
steveo1234 skrev:Ps, du borde ta och provlyssna en IB. Allt annat jag hört låter som SIBA-basar i jämförelse.
subjektivisten skrev:Nej, det kostar väl en hel del pengar. Det är även en fråga om ljudkvalité. Har ju inte hört någon IB lösning än så jag vet inte hur ljudkvalitén är.
Jon_S skrev:Bara för den som inte vet. Vad är IB?
ImponeradeBassystem?
InteraktivaBongos?
IhoptrycktaBen?
InfraBuller?
InfraBullar!
IngOehman skrev:Mnjae... Man kan noh diskutera om ett bostadsrum (för du talar väl
inte om att ha utomhur på andra sidan?) är en bra högtalarlåda...
I själva verket skulle jag kalla det för en mardröm.
Jag har gjort en del experiment med det, och varje gång har jag lovat
mig att aldrig utsätta någon för en sådan bedrövlig basåtergining som
den man får när man har ett rum bakom baselementen... Bara att när-
fältsmäta och titta på vattenfallet, om man inte tror på att det finns
några problem.
En enda gång har jag dock byggt något som kanske kan kallas ett
IB-system, och det var när det fanns möjlighet att använda en rimligt
liten vind som "låda", och med rimligt liten så menar jag att den bör
vara mindre än 10 000 liter.
Det som gjorde att jag tyckte att det var en användbar lösning var
att det okejades att fylla "lådan" med ett antal kubikmeter mineralull.
Jag har för mig (det var många, många år sedan) att jag använde 12
stycken 12"basar med små magnetsystem. Det blev bra.
Vh, iö
steveo1234 skrev:Men man kan ju alltid spekulera:
Inget HP-filter, större ljudtrycksförmåga, mindre luftfjäder (lägre termisk distorsion), rakare tonkurva, inget portljud och högre effektivitet, billigare, inget lådljud samt tar i praktiken ingen plats.
Det finns iaf potential till att det kan bli bättre
Jon_S skrev:Bara för den som inte vet. Vad är IB?
ImponeradeBassystem?
InteraktivaBongos?
IhoptrycktaBen?
InfraBuller?
InfraBullar!
Jon_S skrev:Aha! IB = oändlig baffel. Då är jag med. Tack! Fortsätter dock nog att sikta på Ino till jag hört något som verkar bättre.