Moderator: Redaktörer
screen skrev:Enda anledningen till center som jag (också) kan se det är om man vill (som IÖ tidigare sagt) störa lite mindre sent om kvällen och höra dialogen bättre då.
Wolfie skrev:Jag tycker att i28 fungerar klockrent för att köra fantomcenter med, ingen
tvekan om saken, MEN.
När man ser på film med ljud kodat i Dolby Digital format så sätter en elak
kompressor igång när man kör fantom-matad center. Det låter verkligen
illa tycker jag, röster låter spruckna, distade, oavsett ljudstyrka. Inte
trevligt alls.
KarlXII skrev:Det är klart att man ska ha en center.
Hur var det med trogenheten mot materialet?
subjektivisten skrev:Wolfie skrev:Jag tycker att i28 fungerar klockrent för att köra fantomcenter med, ingen
tvekan om saken, MEN.
När man ser på film med ljud kodat i Dolby Digital format så sätter en elak
kompressor igång när man kör fantom-matad center. Det låter verkligen
illa tycker jag, röster låter spruckna, distade, oavsett ljudstyrka. Inte
trevligt alls.
Eller så köper man en denon förstärkare som man kan välja om man vill ha denna kompressor eller ej.
subjektivisten skrev:
screen skrev:KarlXII skrev:Det är klart att man ska ha en center.
Hur var det med trogenheten mot materialet?
Jo jag har lyssnat till en meridian värsting-uppsättning på mässa anordnad av The Rock i Lund. Denna givetvis i component-anda med standard uppsättning med center och 2 surrar. Det lät skit kan jag säga, speciellt att hela dialogen låg koncentrerad till en punkt under duken där centerhögtalaren stod.
No way...
David_A skrev:Zipp skrev:Håller med Subben här (faktiskt)
På min gamla 3805 går det att bestämma om man vill ha den här kompressorn elle ej.
Jag har också en 3805, och har inte reflekterat över detta. Vad heter funktionen, och under vilken meny kan man finna den?
Chuck_V skrev:hassesolo skrev:Nu kommer oftast filmljudet avkodat som LPCM till min Onkyo TX SR-875 och hur funkar det då med komprimeringen vid centerlöst lyssnande?
Det beror på vad du har för spelare, det är i själva dekodern denna kompression sker.
MVH
/g
hassesolo skrev:Så kan det ju inte vara då spelaren kodar av och skickar ljudet som 5.1 LPCM till recievern och sedan kodas det om till centerlöst där. Jag har diverse spelare men det går inte att ställa in att det skall vara centerlöst i någon av dem utan det gör jag i så fall i recievern. Jag körde centerlöst ett tag och jag märkte inte av fenomenet faktiskt.
Användare som besöker denna kategori: StefanR och 16 gäster