Mätning signalkablar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Mätning signalkablar

Inläggav Piotr » 2009-01-07 18:52

Grön kurva visar en kort snutt med skärmad partvinnad signalkabel (Habia cables teflonisolerade försilvrade).

Gul kurva visar tio meter av GAC-4/1, en "quad-star" (fyra ledare i stället för det vanliga två) kabel för mikrofoner och annan störkänslig elektronik på linjenivå som normalt korskopplas för maximal störundertryckning.

Grön kurva visar i stort sett ljudkortets tonkurva och gul kurva visar vilken avrullning som är resultatet av att häkta på tio meter signalkabel på den befintliga snutten av signalkabel.

Tror att utgångsimpedans (balanserat) från ljudkortet är 200ohm (100ohm oballat) och ingångsimpedansen är 10kohm.

En avrullning om 0.015dB kan ses vid 20kHz.

Bli inte lurade av skalan, tonkurvan från 20Hz-30kHz mäter +/-0.1dB.

Bild

/Peter

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-07 18:58

Tack! :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Mätning signalkablar

Inläggav Strmbrg » 2009-01-07 20:43

Men, detta visar ju bara frekvensgången. Typ.

Kurvorna säger ju i princip ingenting om graden av romantisk klang, musikalitet, stampa-takten-koefficient eller om kabeln rockar, om den målar med bred roller eller sitter och duttar med mårdhårspensel hela dagarna!

8O

Bli inte arg nu, tolka mej som du vill först. :)

Mvh

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-07 20:44

Vi vill se, vi vill se; distorsionsmätningar!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-07 20:55

Strmbrg skrev:Men, detta visar ju bara frekvensgången. Typ.

Ja, bara typ! :lol: Ber om ursäkt för att jag inte skrev ut en tydligare trådtitel "Tonkurvemätning av signalkabel". ;)

Eller kanske jag skulle väntat med att posta detta tills jag har 157 andra grafer på andra parametrar och andra kablar?

Om jag gör en doktorsavhandling kanske jag kan posta en heltäckande artikel hösten 2017..

Eller så hänger du med här på faktiskt och lägger pussel med de bitar som poppar upp och som finns i arkivet.. ;)

Kurvorna säger ju i princip ingenting om graden av romantisk klang, musikalitet, stampa-takten-koefficient eller om kabeln rockar, om den målar med bred roller eller sitter och duttar med mårdhårspensel hela dagarna!

Är du säker på det? Hur har du udersökt det? Vilka lyssningstester och mätningar har du genomfört för att komma fram till din utgångspunkt och det du skriver ovan? För du gissar väl inte bara??

Mvh

/Strmbrg,

Närå, blir inte arg. Hoppas du inte heller blir det!?

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-07 21:47

vad är det för hård och mjukvara under testet?

tonkurvor för högtalare brukar presenteras på en 50db skala, du menar att felen i kablar/kabeln är betydligt mindre än så, ja nästan försumbara?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-07 21:57

Nä, jag blir inte arg. Det är så tråkigt.

Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var två :?:

1 Det är ju vådligt svårt att försäkra sej om att en läsare verkligen uppfattar beskrivningar som "romantisk klang" etc på det sätt som skrivaren avsåg.
Å andra sidan: "...+-3,7 dB mellan 80 och 12500 Hz on axis, vid ett genomsnittligt ljudtryck på 92 dB... THD 3,3% vid 200 Hz" förstår jag egentligen inte heller hur det låter. Men det är ju mer exakt uttryckt, kanske, åtminstone. Och så går det ju mycket lättare att jämföra. 8O

2 Det KANSKE finns sådant vi hör, men inte ännu kommit på hur vi skall mäta?
Förvisso bör väl detta "sådant" dock kunna detekteras i vettigt utförda blind-styre-tester. Åtminstone.
Säger någon nu: "NEJ!!! Allt som nånsin kommer att kunna mätas, kan vi faktiskt redan mäta!!! Hur förklarar du annars att jorden forfarande är platt och att solen kretsar runt gud, eller hur det nu är. Tyst Strmbrg, och sitt ner!!!"

Ja, säger någon det - om än på ett mer diplomatiskt sätt - så får jag väl be om ursäkt.

/Strmbrg,
Senast redigerad av Strmbrg 2009-01-07 23:21, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-07 22:05

Echo's Audiofire 4.

Mjukvaran är ARTA.

tonkurvor för högtalare brukar presenteras på en 50db skala, du menar att felen i kablar/kabeln är betydligt mindre än så, ja nästan försumbara?

Jamen om jag knappade in en sådan upplösning så skulle vi ju se ett helt rakt streck ju!! :? :D

Aha, du skämtar lite aprillo eh?

Ja, jag ville visa/undersöka vilken diskantavrullning det blir i praktiken. Nu är den valda kabeln längre än de flesta använder i stereon så man kan nog lugnt konstatera att en normalvettig signalkabel på en meter eller ett par inte påverkar tonkurvan i närheten av hörbara gränser.

Den långa kabeln kommer jag själv använda till rums/ambience-mikrofoner med en utgångsimpedans av 20-50 ohm så i den applikationen blir det ännu mindre avrullning.

/Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-07 22:17

Aproå skillnader, som ju tydligen är så mycket intressantare än likheter:

8O

Undar om det finns de som i blindtest kan avgöra vilken dirigent det är som står och vevar på fonogrammet?

För, skillnad på Nordosts Valhalla och Milkos Edamer märker man ju direkt!

/Strmbrg,
Senast redigerad av Strmbrg 2009-01-07 23:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-01-07 23:14

Något jag skulle vilja testa är hur stor skillnad det är på skärmning bland olika hyffsat vettiga kablar (och kanske någon ovettig också bara för att). Borde vara en hyffsat viktig egenskap då vi får allt mer skräp i luften och inte alla apparater är vettigt filtrerade för HF på in och utgångarna (eller skärmade*).

Tror jag får fixa lite N eller BNC till RCA-förvandlingar och sparka igång HP:n.... :)

*En bra skärmad kabel hjälper förståss inte problemen med en dåligt skärmad apparat.....

edit: är det förresten den samme gamle strmbrg som var med när man var ung? (typ hifimagasinet eller början på hififorum..?..) ;)
Senast redigerad av norman 2009-01-07 23:32, redigerad totalt 3 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-07 23:28

Strmbrg skrev:Aproå skillnader, som ju tydligen är så mycket intressantare än likheter:

8O

Undar om det finns de som i blindtest kan avgöra vilken dirigent det är som står och vevar på fonogrammet?

För, skillnad på Nordosts Valhalla och Milkos Edamer märker man ju direkt!

/Strmbrg,

Du kommer lära dig mycket här om du är öppen för det :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-08 00:01

Kaffekoppen skrev:Du kommer lära dig mycket här om du är öppen för det :)

Ja, jag hoppas det!

Vad jag håller på att lära mej, men inte kommer att begripa, är att små skillnader tycks vara av större intresse än stora skillnader.

Det intressanta kanske många gånger är, våra hörselsinnens "lyssnings-prestanda", snarare än hur viktiga skillnaderna är.
Och då underlättar det ju om man har lite olika apparater och nån skiva att testa sej med.

Nä, apparater är väl ganska kul. Och jag har fått för mej att jag jag hör ganska stora skillnader mellan vissa apparater. Fast om man fokuserar på likheterna istället så blir det ju billigare i längden.

Många gånger känns det kanske mer trovärdigt om man erkänner att man vill ha en ny grunka mest för utseendets och känslans skull.
Å det behöver väl inte vara fel det heller.
Ty, att se skillnad på apparater är ju tämligen enkelt.
Om man undviker blindtest.

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-08 09:11

Utimpedans 200 ohm. Uppskattad kabelkapacitans 10x200pF.

Brytfrekvens f0: 1/(2*pi*200*2000e-12)=400 kHz

Dämpning vid 20 kHz: 20*log(1+(20/400)²)=0.02 dB

Inte så illa som förklaring med tanke på att kabelkapacitansen gissades till 200 pF/m.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-01-08 09:19

Förklaringen är t.o.m. plausibel. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-01-08 17:43

Kabeltattare ;) :)

Intressant att det inte är så stor skillnad. Iofs inte så oväntat, allt enligt din beräkning.

Du tog dock inte med kabelinduktansen :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-08 18:09

Induktansens effekt bör väl vara försumbar (som om inte kapacitancens vore det..) i den lasten det är fråga om dvs. 10kohm.. eller var det 20.. Bör vara 10k oballat och 20k ballat.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-08 19:10

rikkitikkitavi skrev:Kabeltattare ;) :)

Intressant att det inte är så stor skillnad. Iofs inte så oväntat, allt enligt din beräkning.

Du tog dock inte med kabelinduktansen :)

...därmed fick du just en hemläxa ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-01-08 19:41

Har inte hr Strmbrg varit aktiv på gamla Hifimagasinet tidigare...bara undrar... :D
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-08 20:48

8O

Mvh

/Strmbrg,

Och vilka parametrar tänker sig Strömberg då vara de som determinerar
hans romatiska stimulering, hans tendens att förlora sig i stämmornas
meandrar, högerfotens nervösa tassande, ytterplaggskoefficienten och
förstås dragen med det där målarutensiliet (eller -donet kanske det skall
kallas), dårå?

Berätta! ;)

Inte tonkurvan tydligen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-01-08 20:55

Piotr skrev:Induktansens effekt bör väl vara försumbar (som om inte kapacitancens vore det..) i den lasten det är fråga om dvs. 10kohm.. eller var det 20.. Bör vara 10k oballat och 20k ballat.

/Peter

jo, därför man bygger LTS kabeln som terminerar snyggt, men endast vid riktigt höga frekvenser. Sådant som man gärna vill terminera så det inte ställer till bus på andra ställen.

Jag vet inte hur mycket det rör sig om, men det kan inte vara många nH induktans.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-08 22:19

rikkitikkitavi skrev:
Piotr skrev:Induktansens effekt bör väl vara försumbar (som om inte kapacitancens vore det..) i den lasten det är fråga om dvs. 10kohm.. eller var det 20.. Bör vara 10k oballat och 20k ballat.

/Peter

jo, därför man bygger LTS kabeln som terminerar snyggt, men endast vid riktigt höga frekvenser. Sådant som man gärna vill terminera så det inte ställer till bus på andra ställen.

Jag vet inte hur mycket det rör sig om, men det kan inte vara många nH induktans.

Mja, det är ju skillnad på en högtalarkabel och en lågnivåkabel. Om man gissar att de har samma induktans (vilket iofs är lite tvivelaktigt, men inom samma tiopotens är de nog iaf) så kommer brytfrekvensen (pga induktansen) att hamna 1000 ggr högre om lastimpedansen är 10000 ohm i stället för 10 ohm.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-01-08 22:23

just det. tänkte inte på det. :oops:

desto större anledning till att kabelinduktansen inte är ett större problem.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-10 02:06

Svante skrev:Utimpedans 200 ohm. Uppskattad kabelkapacitans 10x200pF.

Brytfrekvens f0: 1/(2*pi*200*2000e-12)=400 kHz

Dämpning vid 20 kHz: 20*log(1+(20/400)²)=0.02 dB

Inte så illa som förklaring med tanke på att kabelkapacitansen gissades till 200 pF/m.

EDIT: MERPARTEN AV ANTAGANDENA NEDAN ÄR FELAKTIGA. KLARHET KOMMER FÖRHOPPNINGSVIS FRAMÖVER! :wink:

Inte illa alls med tanke på att jag mätte upp kapacitancen till 1.4nF dvs 140pF/m mellan ledare/ledare.

MEN sedan har vi ju också kapacitancen ledare/skärm på 2nF = 200pF/m men jag har svårt att greppa hur det påverkar. Lär väl bero på typ av utgånssteg... :? I det här fallet är det ett impedansbalanserat steg.

Om jag tänker rätt så bör impedansbalanseringen innebära att den totala kapacitance blir ledare/ledare + ledare/skärm = 340pF/m.

Ovanstående indikerar en högre avrullning än vad både Svantes beräkning ger och mätningen. MEN mätningar är ju inte perfekta (eller kanske man ska säga att piloten inte är perfekt..) och jag körde en mätning i dag med samma uppsättning fast med svep och stegad sinus i stället för brus och jag fick då en något högre avrullning som förmodligen synkar bättre med uppmätt kapacitans.

Hahahaa nu börjar det klarna, det hela blir ju lite komplext att räkna på. Impedansbalanseringen innebär ju att signalen (pin 2) ser dels kapacitansen via skärmen till jord (via R1 = 100ohm förmodat) men sen även kapacitansen ledare/ledare där signalen går via det impedansbalanserande motståndet R2 = 100ohm till jord.

Om vi ser kapacitansen som kortslutning vid väldigt höga frekvenser så resulterar de två motstånden i den impedansbalanserande kopplingen ett nettomotstånd på R1xR2/R1+R2=50ohm.

Ett alternativt och möjligtvis något klarare och mer korrekt sätt att se det hela på kan ju vara följande:

Utgångsstegets belastning vid höga frekvenser består utav två RC länkar till jord, R1 och C1 (100ohm 2nF) samt R1+R2 och C2 (200ohm
1.4nF).

Bild

Så god natt! Nu har jag tänkt klart för i dag.

p.s. ritade med fingret på pekplattan i paint därav den konstnärliga touchen på schemat ovan! :lol:

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2009-01-11 14:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-10 22:24

IngOehman skrev:

8O

Mvh

/Strmbrg,

Och vilka parametrar tänker sig Strömberg då vara de som determinerar
hans romatiska stimulering, hans tendens att förlora sig i stämmornas
meandrar, högerfotens nervösa tassande, ytterplaggskoefficienten och
förstås dragen med det där målarutensiliet (eller -donet kanske det skall
kallas), dårå?

Berätta! ;)

Inte tonkurvan tydligen.

Vh, iö

Ah, men va-fan!

Det är väl klart att forskarna på de stora kabeltillverkarna vet vad dom gör! Dom vet hur dom skall få fram den speciella karaktär på kablarna som är just det märkets signum.

Lite tumregler:
Silver låter ljusare
Koppar låter lite mörkare
Renare metaller ger renare ljud
Tjockare kabel ger mer tyngd
Tunnare ger mer lätthet
Lyft kabeln från golvet så lyfter ljudet
Kraftigare kontakter ger mer pondus
Billiga kablar låter billigt
Dyra låter dyrare
För dyra låter för bra

Och koner påminner om symbolen för en diod. Därför fungerar dom som dioder rent akustiskt.

Skärpning, Öhman! 8O

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-10 22:40

Ah, pinsamt, jag hade ju glömt ett rottecken. Hursomhelst, så här ser jag på en balanserad uppkoppling. Den drivs ju typiskt av två motfasiga förstärkare, och då blir nettoströmmen till skärmen noll, varvid effektiva kapacitansen blir lätt att räkna ut:

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-10 22:42

Strmbrg skrev:Skärpning, Öhman! 8O

Får jag rekommendera IÖ att tolka det där inlägget? :lol:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-10 23:02

Svante skrev:
Strmbrg skrev:Skärpning, Öhman! 8O

Får jag rekommendera IÖ att tolka det där inlägget? :lol:

Nu skrev jag bara om grundparametrar i kablars egenskaper.

En noggrann mix av de olika parametrarna gör att en skicklig kabelforskare kan balansera fram exempelvis den rätta romantiska klangen.
Det är ju inte konstigt att kablar kostar! Det kan ju inte vara billigt precis, att hålla sej med kvalificerade forskare.
En liten fabrik som kanske bara tillverkar några hundra meter av de mest avancerade kablarna per år, måste ju slå ut alla sina utvecklingskostnader på den lilla produktionen.

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-01-11 00:50

Strmbrg skrev:En liten fabrik som kanske bara tillverkar några hundra meter av de mest avancerade kablarna per år, måste ju slå ut alla sina utvecklingskostnader på den lilla produktionen.

Kram, för fan ! :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-11 01:09

Laila skrev:
Strmbrg skrev:En liten fabrik som kanske bara tillverkar några hundra meter av de mest avancerade kablarna per år, måste ju slå ut alla sina utvecklingskostnader på den lilla produktionen.

Kram, för fan ! :D

8O

:)

Om vi skall tala med teckenspråk, alltså.

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-11 01:28

Svante skrev:Ah, pinsamt, jag hade ju glömt ett rottecken. Hursomhelst, så här ser jag på en balanserad uppkoppling. Den drivs ju typiskt av två motfasiga förstärkare, och då blir nettoströmmen till skärmen noll, varvid effektiva kapacitansen blir lätt att räkna ut:

Jag for också efter att en differentiell utgång inte borde ha spänning till jord (inte säker på hur det förhåller sig med olika "äkta" balanserade varianter) MEN ljudkortet i fråga har faktiskt en sådan utgång som jag skissade upp.

En singel opamp på utgången och signalen genom ett likadant motstånt på returen. När jag kör ut en signal så har jag den mellan ledarna (pin 2 och 3) samt mellan pin 2 och jord. Mäter jag mellan pin 3 och jord så är det (iaf.nära på) noll.

Det kallas impedansbalansering iom. att kabeln blir balanserad mot jord med de två motstånden. Störundertryckning i kabeln blir i princip likvärdig en "äkta" balansering.

/Peter

Nästa

Återgå till Teknikforum