Antonic,
Vad dom sa att den gjorde mindre fasvridningar vid EQ och delning.
Först och främst vill jag bara påpeka att "fasvridningar" och "fasfel" sannolikt är något av det mest missförstådda i audiovärlden och PA-sidan är inget undantag.
På en rent mätmässig nivå har jag mycket, mycket svårt att tro att olika digitala filterfunktioner, som i samtliga "PA-processorer" jag sett har varit av minimumfastyp (oftast realiserade via s.k. IIR-filter som har "traditionella" egenskaper jämförbara med deras analoga motsvarigheter, är resurssnålare och ger mindre fördröjning), skulle skilja sig annat än marginellt (och ohörbart) vad gäller fasgång. När det gäller delningsfilter brukar man i 9 fall av 10 välja överföringsfunktioner av klassisk analog typ, d.v.s. Butterworth, Linkwitz-Riley, Bessel o.s.v. Eftersom dessa filter är minimumfas så är fasgången given av frekvensgången och eventuella avvikelser orsakade av skillnader i algoritmerna lär vara försvinnande små. Även equalizerfiltren brukar vara av minimumfastyp, så allt annat än marginella skillnader skulle förvåna mig storligen här också. Och skulle någon enstaka tillverkare ha valt filter med konstant eller nästan konstant fasgång så är det bara ett uttryck för en annan designfilosofi och egentligen inte någon speciell fördel.
Vad gäller hörbarheten av fasavvikelser rekommenderas en genomläsning av denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2200
Och den här megatråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2072
Fast man kan lika gärna sammanfatta det hela så här:
(Dr Floyd E Toole, "The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms - The Stereo Past and the Multichannel Future," 109th AES Conv., Los Angeles, Sept 2000):
"It turns out that, within very generous tolerances, humans are insensitive to phase shifts. Under carefully contrived circumstances, special signals auditioned in anechoic conditions, or through headphones, people have heard slight differences. However, even these limited results have failed to provide clear evidence of a 'preference' for a lack of phase shift. When auditioned in real rooms, these differences disappear..."
Man bör också känna till att dr Toole har ansvarat för världens utan konkurrens största lyssningstester gällande högtalare när han arbetade för NRC i Kanada.