Ultradrive DCX 2496

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-23 18:00

Nagrania skrev:Morello du frågade inte mig om Shure SM58 men jag kan svara för min del. Jo jag har använt SM58 men jag vill helst undvika dom. Dom här mickarna kan ofta låta väldigt dåligt men fördelen med dom är att dom har högbakgrundsdämpning och dom gånger jag använt SM58 så brukar jag ta bort puffskyddet då dom inte behövs i en trumriggning.

Nu hänger jag inte med här. Du säger att mikrofonerna ofta låter väldigt dåligt - innebär det verkligen att det är en dålig mikrofon?

Själv använder jag aldrig SM58 i en trummikning - riggar trummor sysslar jag inte alls med. Det finns mycket smidigare mikrofoner som låter bättre, Sennheiser e604 är en mycket smutt sak!

Nagrania skrev:En liten brandfackla till....Mackies mickförstärkare som ingår i deras billiga mixer 1604 är bland det bättre som går att få. Men i mitt dagliga så använder jag Amek/Neve 9098.

Bland det bättre som går att få? Med tanke på att du för ungefär den dubbla summan får ett Midas Venice så är jag inte beredd att hålla med dig alls.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-23 18:10

Morello skrev:PA-systemen förekommer i båda fallen 8)

Både skateboards och Gripen landar på hjul :roll:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-24 08:05

dawen skrev:
Morello skrev:PA-systemen förekommer i båda fallen 8)

Både skateboards och Gripen landar på hjul :roll:

Ja, ibland gäller för båda.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-24 20:57

Hej!

Vad är Midas Venice? Nyfiken :P, som förr el senare komma köpa sig 1st tok-bra(dyrt) micpreamp, i.A*.f.!

Mvh A*

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-10-24 21:55

Det är en riktigt trevlig liten mixer för rätt peng. En bra pre-amp och användbara filter som är lika bra som på dom stora midas borden.

http://www.midasconsoles.com/
http://www.midasconsoles.com/venice.htm

Tyvärr tycker jag inte att dom lyckats helt med ergonomin, detta kan dock ha något att göra med gamla hundar och deras svårigheter med att lära sig att sitta. Hursomhelst så tar jag gärna det när det låter som det gör.

Antonic

Inläggav Antonic » 2004-10-24 23:13

Dawen: vart vill du komma???
Bara för jag håller på med ljud både på fritiden och jobbar med det så kan jag bara lite om allt eller?

jo jag är samma person men slutade på det forumet gillade inte stämningne tyvärr.
Flera som slutade pga det.

Jag vet inte men kan säga att ett av sveriges största ljudföretag mätte upp den mot BSS 366 och enligt dom och deras mätningar hade DBX proc mycket mera fasfel.

Litar på dom men dom kanske ljuger.
eller inte kan mäta vad vet jag.
Vill inte nämna företagets namn vill inte dra in dom i detta.
Det var tanken att visa att om DBX ger mindre fasfel ´å borde behringer och alto ge ännu mera.

Ska vi börja köra lite ontopic nu kanske.

Har letat upp altogrejorna nu i alla fall.

http://www.altoproaudio.com/html/details.php?ID=13&
4400kr

http://www.altoproaudio.com/html/details.php?ID=12&
3800kr

vet ej hur dom är men i samma klass som behringer borde det ju vara ;)

Igentligen så är ju en billig proc väldigt bra köp.
Helst om man inte vet vart man ska dela och även ha en EQ

Men en annan ide är ju att hyra ett proc sedan testa fram vad som låter bäst och sedan be ett företag tillverka ett filter med samma frekvens och branthet

Mvh Anton
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-25 00:56

Hej!
Antonic skrev:vet ej hur dom är men i samma klass som behringer borde det ju vara ;)

TjA* - eller exakt lika bra?, eller bättre?, eller sämre? Vem vet? (Inte A* samt ej heller A 8)!)

Mvh A*

Ingo

Inläggav Ingo » 2004-10-25 09:03

Antonic,

det finns inte så där rysligt många tillverkare som fixar att slänga ihop ett filter med tidskompensation och dessutom ställbar eq. Det är ju därför man väljer en processor istf delningsfilter, eller hur?

Skulle verkligen vilja se belägg för fasproblematiken i dbx Driverack. Eller rättare sagt, jag skulle vilja veta vad det är dom har för problem. Kan du specificera detta?

Antonic

Inläggav Antonic » 2004-10-25 13:29

jo exakt kan itne vara lätt att slänga ihop något sådant för en bra peng men man får det man betalar för.

Men jag skulle gärna vilja testa ALT o Behringer mot BSS
Har ej pengar att köpa båda men när pengar kommer så kanske en ALTO maskin kommer in.

Vad dom sa att den gjorde mindre fasvridningar vid EQ och delning.
Men som sagt har inte sett någon data på det tyvärr.

Någon som har testat och jämnfört behringer mot dyrare aktiva filter?
Skulel vilja höra en opartisk recention.

Har monitor testat dom tro??

Mvh Anton
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-25 14:04

Hej igen!
Antonic skrev:jo exakt kan inte vara lätt att slänga ihop något sådant för en bra peng men man får det man betalar för.

He he, okej men om Antonic går och köper dator (400 MHz, 512 MB (100 MHz), 3st 36 GB HD + 19" BautaSkärm)
för 30,000 - 40,000 kr... exkl moms / så går A* o köper dator (3,400 MHz, 1,024 MB (400 MHz), 3st 360 GB HD
med 19" PlattSkärm) för 13000 - 14000 kr... inkl moms! Eftersom man får det man betalar för är ju givetvis
Antonics dator mycket, mycket bättre än A*´s dator!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-10-25 20:47

Antonic,

Vad dom sa att den gjorde mindre fasvridningar vid EQ och delning.

Först och främst vill jag bara påpeka att "fasvridningar" och "fasfel" sannolikt är något av det mest missförstådda i audiovärlden och PA-sidan är inget undantag.

På en rent mätmässig nivå har jag mycket, mycket svårt att tro att olika digitala filterfunktioner, som i samtliga "PA-processorer" jag sett har varit av minimumfastyp (oftast realiserade via s.k. IIR-filter som har "traditionella" egenskaper jämförbara med deras analoga motsvarigheter, är resurssnålare och ger mindre fördröjning), skulle skilja sig annat än marginellt (och ohörbart) vad gäller fasgång. När det gäller delningsfilter brukar man i 9 fall av 10 välja överföringsfunktioner av klassisk analog typ, d.v.s. Butterworth, Linkwitz-Riley, Bessel o.s.v. Eftersom dessa filter är minimumfas så är fasgången given av frekvensgången och eventuella avvikelser orsakade av skillnader i algoritmerna lär vara försvinnande små. Även equalizerfiltren brukar vara av minimumfastyp, så allt annat än marginella skillnader skulle förvåna mig storligen här också. Och skulle någon enstaka tillverkare ha valt filter med konstant eller nästan konstant fasgång så är det bara ett uttryck för en annan designfilosofi och egentligen inte någon speciell fördel.

Vad gäller hörbarheten av fasavvikelser rekommenderas en genomläsning av denna tråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2200

Och den här megatråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2072

Fast man kan lika gärna sammanfatta det hela så här:

(Dr Floyd E Toole, "The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms - The Stereo Past and the Multichannel Future," 109th AES Conv., Los Angeles, Sept 2000):

"It turns out that, within very generous tolerances, humans are insensitive to phase shifts. Under carefully contrived circumstances, special signals auditioned in anechoic conditions, or through headphones, people have heard slight differences. However, even these limited results have failed to provide clear evidence of a 'preference' for a lack of phase shift. When auditioned in real rooms, these differences disappear..."

Man bör också känna till att dr Toole har ansvarat för världens utan konkurrens största lyssningstester gällande högtalare när han arbetade för NRC i Kanada.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-06 12:41

Antonic skrev:jo jag är samma person men slutade på det forumet gillade inte stämningne tyvärr.
Flera som slutade pga det.

Det var ganska många som inte gillade att folk påpekade att de hade fel, vad jag minns. Stämningen tycker jag fortfarande är bra där.

Antonic skrev:Jag vet inte men kan säga att ett av sveriges största ljudföretag mätte upp den mot BSS 366 och enligt dom och deras mätningar hade DBX proc mycket mera fasfel.

Litar på dom men dom kanske ljuger.
eller inte kan mäta vad vet jag.
Vill inte nämna företagets namn vill inte dra in dom i detta.
Det var tanken att visa att om DBX ger mindre fasfel ´å borde behringer och alto ge ännu mera.

Ljudföretag? Ett företag som tillverkar ljud alltså, eller?

Om det nu är ett företag som jag borde ha respekt för, varför vågar du inte nämna vilka det är? De borde ju knappast ha någon anledning att ta illa upp.

Tack förresten Isidor för att du kommer med lite kunskap :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi