Dags att rapportera från helgens övningar. Det gick som sagt bra att jämna till baksidans kanter runt MDF:en. Därefter spacklade jag några skruvhål och slipade sedan med maskin:
...och så där tråkig vill man ju inte ha baksidan så det blev att kleta på ordentligt med lim och breda ut detsamma med en refflad spackelspade:
Björkfanér i lagom storlek införskaffades på Optimera i Göteborg - ett riktigt eldorado för den som letar fanér. Dom har ett snickeri som luktar träslöjdssal som minner om barndomens skeva hyllor och snidade ljusstakar. Inne i det allra heligaste har dom en dörr som leder in till fanérrummet - just det, ett rum bara med fanér, hylla upp och ner i långa rader!
På med en MDF under och en över som hjälp att fördela kraften från skruvtvingarna och sen är det bara och vänta, ca 6 timmar:
Detta är alltså mitt första fanérprojekt så det var med viss spänning jag lossade tvingarna och lättade på skivorna.
Efter lite skärande och handslipande längs kanterna kan jag nöjd konstatera att det gått riktigt bra. Björken smälter väl ihop med furuskivorna på sidorna och kanterna blir riktigt jämna och snygga:
Efter ytterligare lite finlir med den vassa kniven var det dags att testa terminal och basrör; allt verkar stämma som planerat:
Det var väl det för idag. Nu lär det inte hända så mycket förrän nästa helg