Dags att uppgradera - steg 3 - moddning klar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-06 12:36

Nu behöver jag lite hjälp. Jag har som sagt inte jobbat med MDF tidigare...

Högtalarna har ju även en baksida. Eftersom de kommer att placeras en bit ut i rummet vill jag att baksidan ska ha samma finish som övriga sidor. Som det är nu är det ju en MDF som baksida med kanterna från furuskivorna runt om. Jag kommer därför att jämna till alla kanter och sätta fanér på baksidan. Fråga:

Vad händer om man kör slipmaskinen på en MDF-skiva? Förstör man ytan då? Det är ju viktigt att ha en riktigt jämn yta om fanéringen ska bli bra.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-06 12:47

Putsa MYCKET försiktigt.

Är inte MDF-skivan jämn?

Inte säker på att jag förstår, men en lätt överputsning funkar fint..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-06 13:12

Jodå, MDF:en är jämn men det är kanterna runt om som är problemet. Kanske att en bild kan förklara bättre. Jag antar att jag kanske kan fräsa bort en millimeter av överlappningen från kantskivorna men sedan måste jag ju slipa för att få en helt jämn yta som underlag för fanéret och då är det ju svårt att undvika att slipa även på MDF-skivan.

Kanske är mina farhågor överdrivna - jag fick bara en tanke att kanske hela MDF:en "löser upp sig" om man slipar bort det yttersta skiktet på skivan...

Bild

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-01-06 13:25

Du kan använda en kloss där du fäster en slipduk.
Slipa in mot centrum av mdf:en. Mdf är ju rätt homogen.

Mvh

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-06 16:33

:D enormt inspirerande bygge!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-01-06 16:48

Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-07 00:21

Tack för tipset, avr7000! Kanonsajt om man behöver något i specialväg.

Jag har redan sådana fräsar i olika längder, men hade inte tänkt på dem eftersom övre kanten lutar 5 grader så skulle det inte funka. MEN det funkade ju utmärkt. Långsidorna gick att fräsa ner utan problem och toppskivan fixade jag genom att vinkla fräsen 5 grader (lossade bottenplattan på fräsen och la in en liten trälist under plattan). Så här bra blev det:

Bild

Så då återstår "bara" att spackla några skruvhål och slipa av kanterna innan fanéringen tar vid. Tråkigt att helgledigheten är slut idag - nu blir det inte tid att fortsätta i samma takt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-11 23:56

Dags att rapportera från helgens övningar. Det gick som sagt bra att jämna till baksidans kanter runt MDF:en. Därefter spacklade jag några skruvhål och slipade sedan med maskin:

Bild

...och så där tråkig vill man ju inte ha baksidan så det blev att kleta på ordentligt med lim och breda ut detsamma med en refflad spackelspade:

Bild

Björkfanér i lagom storlek införskaffades på Optimera i Göteborg - ett riktigt eldorado för den som letar fanér. Dom har ett snickeri som luktar träslöjdssal som minner om barndomens skeva hyllor och snidade ljusstakar. Inne i det allra heligaste har dom en dörr som leder in till fanérrummet - just det, ett rum bara med fanér, hylla upp och ner i långa rader!

Bild

På med en MDF under och en över som hjälp att fördela kraften från skruvtvingarna och sen är det bara och vänta, ca 6 timmar:

Bild

Detta är alltså mitt första fanérprojekt så det var med viss spänning jag lossade tvingarna och lättade på skivorna.

Efter lite skärande och handslipande längs kanterna kan jag nöjd konstatera att det gått riktigt bra. Björken smälter väl ihop med furuskivorna på sidorna och kanterna blir riktigt jämna och snygga:

Bild

Efter ytterligare lite finlir med den vassa kniven var det dags att testa terminal och basrör; allt verkar stämma som planerat:

Bild

Det var väl det för idag. Nu lär det inte hända så mycket förrän nästa helg

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-13 23:35

Nåja, vi behöver väl inte vänta hela veckan på att påbörja den mödosamma ytbehandlingen. Lådorna ska betsas och lackas. Så här ser de ut efter sista smekningen med finaste slippapper:

Bild

Av tradition använder jag alltid Herdins vattenbaserade bets, Carl-Johan brun. Just nu hade de dessutom 50% rabatt på Herdins på K-rauta. Ett par diskhandskar och en svamp är de enda verktyg som behövs:

Bild

Direkt efter betsningen ser det inte jättesexigt ut. Fibrerna reser sig, ytan blir matt och minsta rest av trälim längs någon skarv avslöjar sig obönhörligen (som Konrad hade uttryckt det). Olika delar av den stavlimmade furuskivan suger dessutom olika mycket bets så att ytorna varierar rätt mycket i färgdjup. MEN det är ju det som är det charmiga med att bygga i solitt trä - det ska se levande ut och får gärna ha lite nyanser och skönhetsdefekter:

Bild

I morgon lägger vi ett första lager lack.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-14 23:21

Tidigare har jag alltid lackat mina högtalare med blank lack i några lager och det har väl varit ok. Problemet är när man inte uppnår riktig "pianolack" så ser det rätt så hemmasnickrat ut - lite ojämnt helt enkelt. Därför tänker jag testa en putsad lite mer matt yta den här gången. På rekommendation från andra och med inspiration från Björns "Ekta" (se första inlägget i den här tråden) så provar jag en etanolbaserad shellack från Flugger i flera lager. Mellan varje lager putsar jag med fin Trollull (stålull). Positivt är att lacken torkar blixtsnabbt; det går att putsa efter ca 15 minuter!

Bild

Medan lackning och behandling pågår i omgångar tänkte jag resonera lite kring de här prylarna:

Bild

Jag har tidigare hållt på en del med PA-prylar, inspelningar och liknande. Och eftersom det här projektet (att uppgradera hela hemmabioljudet) delvis syftar till att bli av med en del hyllvärmare i garage, skåp och lådor tänker jag mig att driva dessa högtalare med delvis aktiva komponenter. Så här ser det ut i min tanke:

Bild

Högtalarna är ett 2,5-vägs system där det övre systemet jobbar i fullfrekvens med passiv delning och den nedre basen jobbar upp till 630 Hz (med inspiration från Phonar Credo S100).

Komponenterna jag delvis tänkt använda finns f.n. magasinerade i ett skåp som ser ut så här:

Bild

Två gamla trotjänare från NAD får stå för kraften; en äkta 3020 och en lite modernare 3240PE. Dynamisk effekt finns det så det räcker...

Det passiva filtret tänker jag till att börja med utforma som ett enkelt 12dB med lite dämpning på diskanten. Med den aktiva EQ:n jämnar jag till övriga avvikelser så att vi får en hyfsat rak tonkurva ner tills basen rullar av naturligt. Ett första test kanske kan ske redan till kommande helg!

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2009-01-15 12:11

Mycket välskrivet och trevligt projekt.

Man kan nästan läsa sig till vilken trevlig person du måste vara :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-15 12:39

:oops: :oops:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-15 13:36

Jäkligt snyggt skulle det bli med en rå betongfot, inte klumpig utan nätt - med plats för SD-fötter i....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-15 20:23

Borra i betongen? Jag har skaffat SD-fötter som är 35 mm x 15 mm och ett specialborr för försänkning av desamma i bottenplattan av högtalarna (sådant borr man använder för att fälla in gångjärn i köksluckor). Men det är klart att man kan ställa lådorna på en betongplatta. Eller tänkte du att SD-fötterna skulle vara mellan golvet och betongplattan??

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-16 13:00

En sista stund i frihet, inför montage:

Bild

Ytterligare en milstolpe passerad. Ytbehandlingen är avslutad. Fem lager lack med slipning med Trollull mellan varje lager. Sista lagret utan efterföljande slipning. Jag är nöjd med resultatet; en rätt så matt, men "skön" yta som släpper fram mycket av träets egenskaper - ådring och kvistar framträder tydligt och som nämnts tidigare, en del små skönhetsfel blottas vid betraktande på nära håll. Bilderna sticker lite i gult. I verkligheten upplever jag färgen som lite mörkare:

Bild

Basrören har jag bara fäst försiktigt med två skruvar för att möjliggöra justering av rörlängden. Kablarna till diskant och midbas drar jag ut genom basröret för att testa fram delningsfilter innan slutligt montage.

Återstår att se vad som hinns med i helgen - jag tänker inte spela någon musik förrän jag är nöjd med brusmätningar och svep...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-01-16 13:03

SnyggT!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-16 19:19

:P väldigt tjusigt, och inspirerande!
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-16 19:52

Kalejdokom skrev:Borra i betongen? Jag har skaffat SD-fötter som är 35 mm x 15 mm och ett specialborr för försänkning av desamma i bottenplattan av högtalarna (sådant borr man använder för att fälla in gångjärn i köksluckor). Men det är klart att man kan ställa lådorna på en betongplatta. Eller tänkte du att SD-fötterna skulle vara mellan golvet och betongplattan??

Inte borra, ställ något i formen som tar upp platsen där fötterna skall vara :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-16 19:58

KK, du menar DIY-betongklump!? Så långt tänkte inte jag; funderade mer på något färdigt, typ St:Eriks markbetong e.d.

Jag tror dock att det får anstå till ev kommande tweak.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-16 19:59

Klart det skall vara DIY :)

Blir supersnyggt till din ytbehandling - naturligtvis anpassad till lådans bottenyta !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-17 13:35

:D 8O :D 8O :D 8O :D 8O :D 8O :D 8O :D 8O :D 8O

Bild

Ja, så blev det då ett lyckligt slut även på denna saga! Jag kan bara säga att jag är mer än nöjd - överväldigad och imponerad vad dessa element i "riktiga" lådor kan prestera. Jag hade förberett med EQ för att finjustera tonkurvan, men två aktiva delningsfilter (för att åstadkomma 2,5-vägs system) räckte för att kunna justera in en i det närmaste rak kurva ner till ca 40Hz, därefter mjukt avrullande med -6dB runt 25Hz!

De båda basarna kompletterar superfint upp till ca 500Hz. På pappret har Scanspeak 15W en rätt märkbar uppbrytning över 2kHz men av det märks inget in real life - jag provar därför att dela diskanten runt 3,5kHz vilket ger ett helskönt sångregister helt befriat från resonanser och essande diskantljud. Akustiska instrument spelar också väldigt naturligt och oansträngt!

Sa någon något om placebo? Visst är man uppfylld av att det man skapat själv ska låta bra, men jag ska verkligen låta intrycken sjunka ner spela in elementen och låta lite annat folk få komma med omdömen. Men i mina öron skulle jag gärna ställa upp ett par Phonar Credo bredvid och dra för blindtestdraperiet och låta testpanelen fälla sitt avgörande. Jag har inte tidigare haft något lika välljudande i mitt hem!

Nu återstår en del finlir med exteriören; fräsa ner SD-fötter och snickra till en "skyddsfront" med tyg. Sedan hägrar steg fyra i uppgraderingen; det här var bara uppvärmning...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-01-17 13:48

Satan vad snygga de blev! Jag är inte förtjust i furu men med din behandling blev det riktigt vackert. Nu blev jag också sugen på att bygga. Jag har ett kök som går i furu som är i behov av en köksstereo...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-17 15:14

Snyggt jobbat, har tittat in i tråden lit nu och då, och resultatet blev ju alldeles lysande. Jag funderar dock på vad du valt för delningsfilter till 1,9kHz delningen.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-17 19:54

Kalejdokom skrev:På pappret har Scanspeak 15W en rätt märkbar uppbrytning över 2 kHz men av det märks inget in real life - jag provar därför att dela diskanten runt 3,5 kHz

Skrutten, lite ovanligt att citera sig själv, men så blev det; jag planerade för en delning vid 1900 Hz med hänsyn till den uppbrytning man kan se på tonkurvan på databladet, ca +6dB från 2000 till 3000 Hz. I praktiken visade sig elementet betydligt mer linjärt varför jag valde att flytta upp delningen. Än så länge har jag bara kört med aktiv delning och separata steg - det passiva delningsfiltret återstår att räkna fram. Jag återkommer till det.

Beträffande filter så är jag rätt novis. Sugkretsar, konjugatlänkar, baffelstegskompensation etc har jag ingen erfarenhet av. Hur mycket sådana hänsyn man behöver ta vid passiv delning jmf med aktiv dito vet jag inte (så länge dB-nivån för respektive register kan hållas lika).

Det känns som att dessa element är rätt så samspelta - kanske behövs det inte så mycket komponenter i filtret.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-17 21:48

:) se där - jag hade tydligen inte läst så ordentligt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-01-17 22:15

jag har läst nåt nånstans nån gång att det är med vilja de har gjort frekvensgången på scan-speak element med en höjning mot högre frekvenser. De flesta av SS element har ju denna tendens. Syftet skulle iaf vara att underlätta baffelstegskompenastionen. Men jag vet inte om det stämmer.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-17 22:24

Kalejdokom skrev:Bild

Trevligt rum! :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-17 23:39

Ja, det är ett ganska trevligt rum, ca 30 m2 med ryggåstak som ger 3,60 m som högsta höjd. Rummet är helt öppet i vinkel med köket som tillsammans ger drygt 50 m2 öppen yta - mycket volym att fylla med ljud!

Bilden är tagen med bioduken bakom ryggen på fotografen. Rummet funkar alltså både som bio åt ena hållet och musiklyssning åt andra hållet. Jag får väl återkomma med en mer utförlig medlemspresentation när jag är färdig med mina uppgraderingar.

Jag vill passa på att, åter igen tacka för alla uppmuntrande kommentarer som bidragit till att projektet, trots totalt stiltje under hösten, faktiskt fick fart och gick i mål så snart in på det nya året.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-17 23:52

Fönsterbestyckningen gör att det blir en ljus och luftig känsla utan att det blir ett kalt eller kallt intryck.

Då ska man tänka på att jag en en "mattig"och "prylig" typ av människa när det gäller inredning. :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-31 01:01

Återkommer till mina funderingar kring drivning. Mina första tester gav ju bra resultat med aktiv delning och separata slutsteg. Tanken på passiva delningsfilter har därför inte varit prioriterad. Dock har jag förstås undrat hur det skulle låta och om det ens var möjligt att bygga ett passivt 2,5-vägs filter med bra resultat.

Bild

Min erfarenhet från testerna visade att dessa Scanspeak element verkar vara utomordentligt linjära så jag har ägnat lite tid åt att beräkna och bygga ett testfilter med endast grundkomponenter för ett 6/12/18 dB filter utan konjugatlänkar, notchfilter eller baffelstegskompensation. Den enda anpassning jag gjort är att dämpa diskanten ca 6dB för att hamna i SPL-nivå med basarna:

Bild

Mina första lyssningsintryck är mycket positiva. Jag återkommer med lite mätningar när jag fått ordning på placering och installation - just nu står juvelerna i garaget och spelar...

Jag förundras över hur jämn tonkurvan verkar vara och undrar om 2,5-vägs lösning kanske är en ovanligt "bra" variant för att få till ett bra ljud. Vad händer egentligen rent ljudmässigt? Under delningsfrekvensen är väl i praktiken basarna parallellkopplade vilket borde resultera i lägre impedans i basregistret (=högre SPL). Kompenseras detta på något sätt av baffelns utformning ?? Någon som vet hur det hänger ihop?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum