Moderator: Redaktörer

bomellberg skrev:Du har rätt, det har avklarats:
Nattlorden skrev:Förstår att han inte vill lägga en utläggning här som riskerar att både nagelfaras
Strmbrg skrev:Jaha, ånyo en reservation för att ämnet tidigare är "avklarat" kanske är på sin plats, kanske.
Jag har fått intryck av att den här högtalaren är mycket uppskattad och dessutom konstruerad utifrån mycket seriösa utgångspunkter. Eller enklare uttryckt: Den är mycket "bra".
Jag har inte hört den och har alltså ingen anledning att ifrågasätta dess ljud.
Imidlertid har jag undrat över den däringa "klacken" mellan diskanten och basen. Jag utgår från att löptidsaspekten är orsaken till utformningen.
Strmbrg skrev:Man har ju fått "lära sej" att det skall vara "slätt å fint å avrundat å så" i elementens omedelbara omgivning.
Strmbrg skrev:Spexiellt viktigt om vågländerna är små jämfört med kanterna.
Klacken verkar ju just "liten i förh t våglängden", men den ligger å andra sidan väldigt nära membranet, varför energin från mebranet fortfarande torde vara hög i den punkten.
Strmbrg skrev:Är den däringa klacken i praktiken "ohörbar" eller är den av kategorin "smällar man får ta" eftersom andra aspekter skulle prioriteras?
Strmbrg skrev:Ingen kritik detta, bara en fråga.
/Strmbrg,
perstromgren skrev:Nattlorden skrev:RogerJoensson skrev:bomellberg skrev:Du har rätt, det har avklarats:
Spekulerats snarare. Många väntade på att Ingvar skulle gå in och berätta, men så blev det inte. Åtminstone inte i den tråden.
Förstår att han inte vill lägga en utläggning här som riskerar att både nagelfaras
Men, Ingvar är ju en mycket klok man, han vill väl ha sina teser och teorier nagelfarna? Jag har åtminstone fått det intrycket.
IngOehman skrev:...den finns där för att jämka ihop elementens akustiska fokalfunkter sett i H-dimensionen.
...
I det perspektivet är det trevligt att möta sansade frågeställningar,
från sansade frågeställare, som Strömberg!
Vh, iö
Han menar säkert horisontalplanet.Du nämner H-dimensionen. Jag tolkar det som "i höjdled". Men jag kanske har "förstått" fel.
IngOehman skrev:Effekterna av kanten är helt akustiskt omärkbara om man ser till ljudet som når lyssnaren från högtalaren. Det beror på att hyllans vinkel är 90 grader och inte kan reflektera fram något ljud mot lyssnaren.
Sätta en större tratt på diskanten.celef skrev:shit va strmbrg avhandlar ämnen på löpande band![]()
![]()
angående hyllan, eller egentligen elementförskjutningen, vad annars kan man göra för att få fasen för respektive element att "tracka" varandra över ett lika stort eller större frekvensområde?
Martin skrev:Sätta en större tratt på diskanten.celef skrev:shit va strmbrg avhandlar ämnen på löpande band![]()
![]()
angående hyllan, eller egentligen elementförskjutningen, vad annars kan man göra för att få fasen för respektive element att "tracka" varandra över ett lika stort eller större frekvensområde?
Svante skrev:IngOehman skrev:Effekterna av kanten är helt akustiskt omärkbara om man ser till ljudet som når lyssnaren från högtalaren. Det beror på att hyllans vinkel är 90 grader och inte kan reflektera fram något ljud mot lyssnaren.
Åmen jo, själva kanten längst fram måste kunna reflektera något. Som en diffraktionsreflex, liksom. Innerkanten ("hörnet") däremot borde inte ge någon diffraktionsreflex. Det lär vara så att just 90-gradersvinkeln (eller man kanske bör kalla den 270-graders) inte ger någon diffraktion alls(precis som 180-gradersvinkeln).
Men som sagt kanten längst fram borde ge en reflex. Precis som alla andra kanter på lådan.
Jag tvivlar inte på att du har tagit hänsyn till den, men är rätt säker på att den finns.
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Effekterna av kanten är helt akustiskt omärkbara om man ser till ljudet som når lyssnaren från högtalaren. Det beror på att hyllans vinkel är 90 grader och inte kan reflektera fram något ljud mot lyssnaren.
Åmen jo, själva kanten längst fram måste kunna reflektera något. Som en diffraktionsreflex, liksom. Innerkanten ("hörnet") däremot borde inte ge någon diffraktionsreflex. Det lär vara så att just 90-gradersvinkeln (eller man kanske bör kalla den 270-graders) inte ger någon diffraktion alls(precis som 180-gradersvinkeln).
Men som sagt kanten längst fram borde ge en reflex. Precis som alla andra kanter på lådan.
Jag tvivlar inte på att du har tagit hänsyn till den, men är rätt säker på att den finns.
Ja, det har jag ju.
Och jodå, visst ger den reflex, men kan du då tala om för mig
hur fasläget för reflexen ser ut i olika strålningsriktningar?
Vh, iö
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Effekterna av kanten är helt akustiskt omärkbara om man ser till ljudet som når lyssnaren från högtalaren. Det beror på att hyllans vinkel är 90 grader och inte kan reflektera fram något ljud mot lyssnaren.
Ja, det har jag ju.
Och jodå, visst ger den reflex, men kan du då tala om för mig
hur fasläget för reflexen ser ut i olika strålningsriktningar?
Vh, iö
Jag kan ge dig en referens... Peter Svensson i Trondheim har skrivit en artikel om det där som jag inte har lyckats tränga igenom ännu.
...eller vänta nu. Fasläget, det är ju enkelt. Nästan iaf. Alltså, den enda fasförskjutning som blir är ju den pga löptiden till kanten. Precis som med kantdiffraktion. Tecknet på reflexen blir dock antingen + eller -, och där behövs Svenssons artikel. Och för att få reda på amplituden.
Användare som besöker denna kategori: FalloutBoy och 14 gäster