Klacken under diskanten på pi60?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Klacken under diskanten på pi60?

Inläggav Strmbrg » 2009-01-15 07:44

Jaha, ånyo en reservation för att ämnet tidigare är "avklarat" kanske är på sin plats, kanske.

Jag har fått intryck av att den här högtalaren är mycket uppskattad och dessutom konstruerad utifrån mycket seriösa utgångspunkter. Eller enklare uttryckt: Den är mycket "bra".

Jag har inte hört den och har alltså ingen anledning att ifrågasätta dess ljud.
Imidlertid har jag undrat över den däringa "klacken" mellan diskanten och basen. Jag utgår från att löptidsaspekten är orsaken till utformningen.
Man har ju fått "lära sej" att det skall vara "slätt å fint å avrundat å så" i elementens omedelbara omgivning. Spexiellt viktigt om vågländerna är små jämfört med kanterna.
Klacken verkar ju just "liten i förh t våglängden", men den ligger å andra sidan väldigt nära membranet, varför energin från mebranet fortfarande torde vara hög i den punkten.

Är den däringa klacken i praktiken "ohörbar" eller är den av kategorin "smällar man får ta" eftersom andra aspekter skulle prioriteras?

Ingen kritik detta, bara en fråga.

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-01-15 08:17

Du har rätt, det har avklarats:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=17224

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-01-15 09:25

Här ser man en liten dämpplatta(?) på följande Technics-lookalike, SB-4500. Andra liknande modeller har ingen sådan, men likadan baffel/hyllkant. Så viss hänsyn kan man uppenbarligen ta på nåt sätt :)

Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-01-15 11:45

Jaha ja :lol:

Var det så det skulle se ut. Mitt skum ser betydligt skummare ut. :)

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-15 13:37

bomellberg skrev:Du har rätt, det har avklarats:

Spekulerats snarare. Många väntade på att Ingvar skulle gå in och berätta, men så blev det inte. Åtminstone inte i den tråden.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-01-15 14:00

Förstår att han inte vill lägga en utläggning här som riskerar att både nagelfaras och citeras i underligga brottstycken både här och där.

Tycker jag han gör rätt i... (även om jag otroligt gärna hade läst det!)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-15 14:13

Nattlorden skrev:Förstår att han inte vill lägga en utläggning här som riskerar att både nagelfaras

Men, Ingvar är ju en mycket klok man, han vill väl ha sina teser och teorier nagelfarna? Jag har åtminstone fått det intrycket.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Klacken under diskanten på pi60?

Inläggav IngOehman » 2009-01-15 14:30

Strmbrg skrev:Jaha, ånyo en reservation för att ämnet tidigare är "avklarat" kanske är på sin plats, kanske.

Jag har fått intryck av att den här högtalaren är mycket uppskattad och dessutom konstruerad utifrån mycket seriösa utgångspunkter. Eller enklare uttryckt: Den är mycket "bra".

Jag har inte hört den och har alltså ingen anledning att ifrågasätta dess ljud.
Imidlertid har jag undrat över den däringa "klacken" mellan diskanten och basen. Jag utgår från att löptidsaspekten är orsaken till utformningen.

Nix, den finns där för att jämka ihop elementens akustiska fokalfunkter sett i H-dimensionen. Det för dock med sig gynnsammare villkor löptidsmässigt. Men det är inte det som är orsaken till utformningen, för löptiden kan man kontrollera/justera på andra sätt. Fokalpunkten däremot, går bara att påverka på detta sätt, om man utgår i från givna högtalarelement.

Strmbrg skrev:Man har ju fått "lära sej" att det skall vara "slätt å fint å avrundat å så" i elementens omedelbara omgivning.

To learn, you must first unlearn... ;)

Strmbrg skrev:Spexiellt viktigt om vågländerna är små jämfört med kanterna.
Klacken verkar ju just "liten i förh t våglängden", men den ligger å andra sidan väldigt nära membranet, varför energin från mebranet fortfarande torde vara hög i den punkten.

Effekterna av kanten är helt akustiskt omärkbara om man ser till ljudet som når lyssnaren från högtalaren. Det beror på att hyllans vinkel är 90 grader och inte kan reflektera fram något ljud mot lyssnaren.
Kan nämna att B&W 801 från 1980 hade samma lösning för formen på lådan under mellanregisterelemenet. Men de förstod att det skulle vara svårt för många att förstå fysiken, så de maskerade den faktiska (goda) konstruktionen, alltså den 90-gradig hyllan, till en 45 grader sluttande yta (som hade varit förfärlig om der reflekterat ljud) genom att ha sluttande akustiskt genomskinligt tyg där! ;)

Strmbrg skrev:Är den däringa klacken i praktiken "ohörbar" eller är den av kategorin "smällar man får ta" eftersom andra aspekter skulle prioriteras?

Ingendera.

Ingenting har behövt kopromissas med. Den är hörbar, nämligen
hörbart förbättrande, eftersom den tar bort artefakter som annars
ju hade plågat högtalarens återgivning.

Det finns inget kompromissande inblandat, annat än möjligen
kompromissen mellan återgivningsegenskapernas godhet, och
tillverknigens billighet. Den sistnämnda har fått stryka på foten.

Strmbrg skrev:Ingen kritik detta, bara en fråga.

/Strmbrg,

No problems. Hyllan har förbryllat folk i över tre decennier, och jag har
fått läsa på utrikiska forum att högtalarna garanterat har ett förfärligt
pulssvar. 8O

jag har till och med blivit kallad lögnare när jag framför ögonen på en
person med en pulsgenerator, högtalarnen själv, en mikrofon och ett
oscilloskop visat den superba pulsresponsen från högtalarna!

Jag frågade försiktigt om han verkligen menade att det var jag som
ljög, eller om han tänkte att det var apparatern som inte ville visa de
problem som han visste fanns där? (Han var upprörd över "lögnen".)

Jag kan förstå att det kan finnas dom som har en ofullständig eller
felaktig bild av hur fysikens lagar fungerar, men vad kommer det sig
att vissa av dom som inte har koll, inte förstår att de inte alls har koll?

Vad gör att de är så infernaliska i sin övertygelse om att de förstår att
de dömer och försöker lära ut, när deras "insikt" inte ens når upp till en
medelmåttig tumregelhöjd?

Jag kan inte låta bli att tycka att det är en absurd scen, att en person
skriker "lögn" när man visar dem pulssvaret, i realtid, men både hög-
talare och mätapparater inför dera ögon. :o

I det perspektivet är det trevligt att möta sansade frågeställningar,
från sansade frågeställare, som Strömberg!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-15 14:34

PS. Modellerna i56, i64s och i68es har dämpning på den ena hyllan, eftersom deras konstruktion innehåller kommunicerande ytor.

På pi60 kan man dämpa hyllan utan att det gör någon större skada,
(och det har faktiskt funnits en på vissa generationer av dem). Men
det är varken nödvändigt eller värdefullt. DS.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-15 14:39

perstromgren skrev:
Nattlorden skrev:
RogerJoensson skrev:
bomellberg skrev:Du har rätt, det har avklarats:

Spekulerats snarare. Många väntade på att Ingvar skulle gå in och berätta, men så blev det inte. Åtminstone inte i den tråden.

Förstår att han inte vill lägga en utläggning här som riskerar att både nagelfaras

Men, Ingvar är ju en mycket klok man, han vill väl ha sina teser och teorier nagelfarna? Jag har åtminstone fått det intrycket.

Javisst. Det är det bästa sättet* att få berätta om allt de som man tänkt igenom och studerat, ju. ;)

Men i vissa fall har invändningar kommit från folk som inte varit det allra minsta intresserade av att
få svar och att få lära sig något, utan bara av att förtala. Då är det inte lika roligt. :?

Vh, iö

- - - - -

PS. Att jag inte gick in och förklarade något i just den där tråden berodde bara på att jag missade den. ;)
Jag har dock förklarat samma sak kanske två, tre gånger tidigare på faktiskt, i andra trådar.

- - - - -

*Fast sådana här saker är ändå mycket lättare att förklara och visa på möten, då man faktiskt kan
demonstrera med små experiment. Och där man kan svara på alla frågor i realtid, i en riktig dialog,
och kan rita på en tavla...

Allt är bättre live än på diskussionsforum på internet, men ändå så kan det senare duga, och ha ett
värde. Men inte när det är en massa troll i farten som bara vill förstöra allt gott som kan komma
ut ur diskussioner.

- - - - -

PPS. Här kommen en länk till en av de trådar där saken varit uppe för diskussion tidigade:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... lan#476478

(Jag sökte på "hyllan" och mig själv som författare. Klickade bara på ett i listan. Det kan säkert finnas flera som handlar om samma sak.)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-15 19:32

IngOehman skrev:...den finns där för att jämka ihop elementens akustiska fokalfunkter sett i H-dimensionen.
...
I det perspektivet är det trevligt att möta sansade frågeställningar,
från sansade frågeställare, som Strömberg!
Vh, iö

Tack för svaret.
Det behöver imidlertid utredas i vissa stycken pga följande:

Jag brukar ibland raljera lite över det ofta förekommande meningsutbytet av typen:
"...Åkej! Har alla förstått?.."
"...Joro, föh fan!.."
"Va bra! Då kan vi köra vidare.."

Men, VAD har man förstått? Å då bör man alltså som åhörare, ikke, (Järegård) bara repetera samma sak man nyss fick höra.
Det är bara ett bevis på minne.
Utan man bör uppmanas att - med andra ord - beskriva hur man uppfattat saken. Sålunda kan man kontrollera att fölk "förstått" rätt.

Nu aktiverar jag denna kontroll-process själv, sålunda:
Du nämner H-dimensionen. Jag tolkar det som "i höjdled". Men jag kanske har "förstått" fel.

Du nämner problemet reflexion, vilket väl är "studs mot yta", typ?

Sen har vi väl äfven diifraktion, vilket väl är "brytnings-effekter vid kant? Hvilket jag minns som en "generator" av ny "ljudkälla" eller liksom centrumpunkt för radiering av vågrörelse.

Eller enklare formulerat: "Hur fan var'e nu igen?"

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-01-15 20:53

Du nämner H-dimensionen. Jag tolkar det som "i höjdled". Men jag kanske har "förstått" fel.
Han menar säkert horisontalplanet.

Bra fråga även med diffraktionen. Det har han ju inte pratat om specifikt vad han använder den till.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-15 21:28

IngOehman skrev:Effekterna av kanten är helt akustiskt omärkbara om man ser till ljudet som når lyssnaren från högtalaren. Det beror på att hyllans vinkel är 90 grader och inte kan reflektera fram något ljud mot lyssnaren.

Åmen jo, själva kanten längst fram måste kunna reflektera något. Som en diffraktionsreflex, liksom. Innerkanten ("hörnet") däremot borde inte ge någon diffraktionsreflex. Det lär vara så att just 90-gradersvinkeln (eller man kanske bör kalla den 270-graders) inte ger någon diffraktion alls(precis som 180-gradersvinkeln).

Men som sagt kanten längst fram borde ge en reflex. Precis som alla andra kanter på lådan.

Jag tvivlar inte på att du har tagit hänsyn till den, men är rätt säker på att den finns.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-15 23:28

shit va strmbrg avhandlar ämnen på löpande band 8O 8)

angående hyllan, eller egentligen elementförskjutningen, vad annars kan man göra för att få fasen för respektive element att "tracka" varandra över ett lika stort eller större frekvensområde?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-01-15 23:50

celef skrev:shit va strmbrg avhandlar ämnen på löpande band 8O 8)

angående hyllan, eller egentligen elementförskjutningen, vad annars kan man göra för att få fasen för respektive element att "tracka" varandra över ett lika stort eller större frekvensområde?
Sätta en större tratt på diskanten.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-16 00:04

been there, done that... eller vad det heter, vad mer kan göras med element som är helt fellinjärade :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-16 00:04

Martin skrev:
celef skrev:shit va strmbrg avhandlar ämnen på löpande band 8O 8)

Men - med en större tratt så kan man inte använda kanten på hyllan och lilla diskant baffeln till något vettigt, (tankar från ännu en hobbyfunderare...) På nåt vis sitter diskanten bakom basen detta bara för att signalerna skall kunna summeras någorlunda faslinjärt i våra öron - nästan helt utan mening dessutom :)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-01-16 00:24

Jag hängde inte med riktigt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-16 01:28

Svante skrev:
IngOehman skrev:Effekterna av kanten är helt akustiskt omärkbara om man ser till ljudet som når lyssnaren från högtalaren. Det beror på att hyllans vinkel är 90 grader och inte kan reflektera fram något ljud mot lyssnaren.

Åmen jo, själva kanten längst fram måste kunna reflektera något. Som en diffraktionsreflex, liksom. Innerkanten ("hörnet") däremot borde inte ge någon diffraktionsreflex. Det lär vara så att just 90-gradersvinkeln (eller man kanske bör kalla den 270-graders) inte ger någon diffraktion alls(precis som 180-gradersvinkeln).

Men som sagt kanten längst fram borde ge en reflex. Precis som alla andra kanter på lådan.

Jag tvivlar inte på att du har tagit hänsyn till den, men är rätt säker på att den finns.

Ja, det har jag ju.

Och jodå, visst ger den reflex, men kan du då tala om för mig
hur fasläget för reflexen ser ut i olika strålningsriktningar? ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-16 06:32

[quote="celef"]shit va strmbrg avhandlar ämnen på löpande band 8O 8)

[quote]

Ja, jo...

Men det är ju mest bara en massa frågor. Tänk på alla de stackare som måste lägga in alla svaren!
8O

På andra fora brukade jag kasta in tips, idéer och dylikt. Ofta alldeles utan att någon bett om det.

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-16 07:46

Alla insatser som leder till meningsfulla meningsutbyten är av godo!

Menar nog att kloka frågor är en större bristvara än en massa svar
på saker. Svaren blir ju sällan bättre än frågorna. Frågorna är liksom
motorn för idé-/informationsutbytningsmekanismen. Svaren är bara
som avgaser. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-16 09:01

IngOehman skrev:
Svante skrev:

Ja, det har jag ju.

Vh, iö

Jag kan ge dig en referens... Peter Svensson i Trondheim har skrivit en artikel om det där som jag inte har lyckats tränga igenom ännu.

...eller vänta nu. Fasläget, det är ju enkelt. Nästan iaf. Alltså, den enda fasförskjutning som blir är ju den pga löptiden till kanten. Precis som med kantdiffraktion. Tecknet på reflexen blir dock antingen + eller -, och där behövs Svenssons artikel. Och för att få reda på amplituden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-16 10:52

Svante skrev:
IngOehman skrev:
Svante skrev:

Ja, det har jag ju.

Vh, iö

Jag kan ge dig en referens... Peter Svensson i Trondheim har skrivit en artikel om det där som jag inte har lyckats tränga igenom ännu.

...eller vänta nu. Fasläget, det är ju enkelt. Nästan iaf. Alltså, den enda fasförskjutning som blir är ju den pga löptiden till kanten. Precis som med kantdiffraktion. Tecknet på reflexen blir dock antingen + eller -, och där behövs Svenssons artikel. Och för att få reda på amplituden.

Eller så kan man göra det svårt för sig och mäta. Dels med en oändligt stor hylla och dels med den lilla. Bara ta och jämföra mätningarna så får man ut både frekvens och fasskillnader. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-16 12:06

Låt mig börja med att nämna att jag inte frågade Svante om fasläget för att jag undrade över det, utan för att jag ville visa att effekten av kanten i form av en reflex, kanske inte är så självklar ändå om man inte kan med säkerhet redovisa ens fasläget på reflexen (vilket jag kallt räknade med att Svante inte skulle göra 8), han är ju en ärlig man, utgår jag ifrån).

Mätt på effekten har jag ju gjort massor, och då behöver man skilja mellan lågfrekvensinverkan (som blir svårseparerbar i tiden, eftersom den är i huvudsak i- (eller ur- ;))fasig, oberoende av frekvens, och där för inte ger några kamfiltereffekter) som kan betraktas som en (fullt kompenserbar) förändring i baffelstödet, och de högfrekventare effekterna, som behöver kontempleras även med diskantelementets spridning medtagen i ekvationen.

Summa summarum - effekten är i stor sett omätbar i direktljudet, om man jämför med en slät baffel. Den dominerande mätbarheten från högtalarns utformning är faktiskt något helt annat - nämligen baselementljudets reflexion i diskantbaffeln, som dock dels är kompenserad via diskantens ljudalstring, men som dessutom tack vare baselementets storlek blir synnerligen svag. Men sen har jag självklart sett till så att de hjälper och inte stjälper, det vill säga ingår konstruktivt i skapandet av den önskade överföringsfunktionen.

Vh, iö

Återgå till Teknikforum