soren skrev:Jag köpte idag en stor ram på IKEA för att testa hur en diffuseringspanel skulle kunna göras. Den skall monteras upp för att ta hand om mitt problem med fladdereko.
Jag har sedan tidigare 2 st 2x1 meter av följande:
http://www.jam.se/images/jjlabsaabsorbsm.jpgJag kommer sätta detta i ramen och häfta fast ett tyg runt ramen.
Jag behöver en rekommendation på ett tyg som släpper igenom det som skall diffuseras. Jag antar att det behöver vara rätt tunt.
Helst bör det vara nåt mönster på tyget så den ser lite snygg ut.
/Sören
det du visar är profilerat dämpskum. det är till för dämpning och inte diffusoresande.. tom filnamnet säger ju att det är en absorbent "jjlabsabsorbsm".
en diffusoror ska du förövrigt nog undvika att kläa in eftersom de högsta frkvenserna lätt reflekteras i nästan vilket tyg som helst och träffar aldrig diffusorn. har man mjukare tyg dämpar man ju ljudvågorna istället och då är diffusorn meningslös iaf..
en diffusor måste vara hård.. det finns vissa hybrider som kallas abfusor som både dämpar och sprider lite. den är då tillräckligt hård för att reflektera höga frekvenser medan den är tillräckligt mjuk för att absorbera lägre frekvenser.
abzorba verkar vara en suvärent sätt att slänga pengar i sjön.. det är gullfiber i annan form helt enkelt.. köp istället gullfiber i närmsta bygghandel och sätt i en ram och klä med tyg.. parocs stapelskiva verkar lite hård men det är nog samma sak.. vet inte exakt hur bra stapelskivan fungerar men det kan hända att den har ett ljudgenomsläppligt ytskiskt.
nej jag skulle köpa vanlig gullfiber stoppa i en ram och använda profilskummet längst fram (som nån annan redan föreslagit). ett förslag kunde vara dämpskum - 5cm gullfiber - 5cm luft - vägg.
en väl fungerande diffusor kan man bygga själv även om det är en hel del pusslande (många bitar).
The Master Handbook of Acoustics har utförliga beskrivningar av diffusorer. där står en hel del matnyttigt i ämnet akustikreglering också. finns på närmaste bibliotek med största sannolikhet.