Tygrekommendation till absorbent/diffusor/tavla?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

soren

Tygrekommendation till absorbent/diffusor/tavla?

Inläggav soren » 2004-10-25 14:52

Jag köpte idag en stor ram på IKEA för att testa hur en diffuseringspanel skulle kunna göras. Den skall monteras upp för att ta hand om mitt problem med fladdereko.

Jag har sedan tidigare 2 st 2x1 meter av följande:
http://www.jam.se/images/jjlabsaabsorbsm.jpg

Jag kommer sätta detta i ramen och häfta fast ett tyg runt ramen.

Jag behöver en rekommendation på ett tyg som släpper igenom det som skall diffuseras. Jag antar att det behöver vara rätt tunt.

Helst bör det vara nåt mönster på tyget så den ser lite snygg ut.

/Sören

monoman

Inläggav monoman » 2004-10-25 16:11

Förr använde man säckväv. Det har ju dessutom inbyggt strukturmönster. :wink:

Jag antar att du inte gillar idén direkt. Men en fingervisning om hurudant tyg det kunde vara fråga om ger det väl. Generellt brukar man säga att man lätt skall kunna blåsa igenom tyget om det skall vara funktionellt.

soren

Inläggav soren » 2004-10-25 19:54

Ok, får blåsa lite mer .. jag testade lite på IKEA tidigare idag, och de tygen som var "snygga" passerade inte blåstestet :(

PS.. någon som känner någon snickare (norra stockholm) som skulle kunna snickra ihop lite ramar (är man lat så)? Jag behöver några till mina absorbenter i hyllorna. Ramarna skall fyllas med glasull och kläs in i tyg. Ramarna behöver inte vara snygga bara måtten stämmer.

/Sören

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-10-27 15:18

Bilden visar ett absorberande material, inte ett diffuserande! Det är inte samma sak.

soren

Inläggav soren » 2004-10-27 16:44

Visst så måste det diffusera mer än de absorberar (De är ju "taggiga")?
Är ju typ bara 3 centimeter tjockt.

/Sören

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-10-27 19:01

Du kan titta på t.ex. www.diffusor.com , för att se skillnaden.
Diffusorer reflekterar/sprider ljudvågen. En absorbent, absorberar den ("slukar den"). Bilden du visar är en absorbent för rätt höga frekvenser och fungerar som regel bra som ytskikt i en flerlagrad absorbent. Den förhindrar ytreflektion bättre än t.ex. mineralull.

soren

Inläggav soren » 2004-10-27 23:05

Så den jag har "diffuserar" inte det den reflekterar?
Låter konstigt med den taggiga formen så borde den "splittra" det som den reflekterar .. om den sedan absorberar lite också är bara ett + tycker jag.

Men du kanske har rätt i att om den absorberar lite av det som en normal diffusor skulle reflektera, så kanske man får lite konstiga frekvensgap?

/Sören
Senast redigerad av soren 2004-10-27 23:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-10-27 23:08

soren skrev:Så den jag har diffuserar inte det den reflekterar?
Låter konstigt med den taggiga formen så borde den "splittra" det som den reflekterar .. om den sedan absorberar lite också är bara ett + tycker jag.

/Sören

Jag tror att det den mest av allt gör är att absorbera. De diffusorer jag sett har varit hårda helt enkelt!

Kan du inte sätta det där på framväggen för att dämpa istället?
admin

soren

Inläggav soren » 2004-10-27 23:48

Jag tänkte sätta Öhmans dämppaneler längs främre väggen, 1.2 meter högt. De är mycket grövre än de som jag länkade till ovan.

Det är förresten ingen som har testat Abzorba, som Golden Age music säljer?

http://www.goldenagemusic.se/swe/proaud ... rement.htm

/Sören

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-10-28 07:37

Du har inte tänkt på att Abzorba är ruskigt dyr? 820 kr/kvm är ju bra betalt för ytbeklädnanden. Resten är misstänkt lik Parocs Stapelfiberskiva 375-10, som torde kosta bråkdelen av vad Abzorba gör. Som Slartibartfast skriver, diffusorer är hårda och inte mjuka.

Kraniet

Re: Tygrekommendation till absorbent/diffusor/tavla?

Inläggav Kraniet » 2004-10-28 08:17

soren skrev:Jag köpte idag en stor ram på IKEA för att testa hur en diffuseringspanel skulle kunna göras. Den skall monteras upp för att ta hand om mitt problem med fladdereko.

Jag har sedan tidigare 2 st 2x1 meter av följande:
http://www.jam.se/images/jjlabsaabsorbsm.jpg

Jag kommer sätta detta i ramen och häfta fast ett tyg runt ramen.

Jag behöver en rekommendation på ett tyg som släpper igenom det som skall diffuseras. Jag antar att det behöver vara rätt tunt.

Helst bör det vara nåt mönster på tyget så den ser lite snygg ut.

/Sören

det du visar är profilerat dämpskum. det är till för dämpning och inte diffusoresande.. tom filnamnet säger ju att det är en absorbent "jjlabsabsorbsm".
en diffusoror ska du förövrigt nog undvika att kläa in eftersom de högsta frkvenserna lätt reflekteras i nästan vilket tyg som helst och träffar aldrig diffusorn. har man mjukare tyg dämpar man ju ljudvågorna istället och då är diffusorn meningslös iaf..
en diffusor måste vara hård.. det finns vissa hybrider som kallas abfusor som både dämpar och sprider lite. den är då tillräckligt hård för att reflektera höga frekvenser medan den är tillräckligt mjuk för att absorbera lägre frekvenser.

abzorba verkar vara en suvärent sätt att slänga pengar i sjön.. det är gullfiber i annan form helt enkelt.. köp istället gullfiber i närmsta bygghandel och sätt i en ram och klä med tyg.. parocs stapelskiva verkar lite hård men det är nog samma sak.. vet inte exakt hur bra stapelskivan fungerar men det kan hända att den har ett ljudgenomsläppligt ytskiskt.
nej jag skulle köpa vanlig gullfiber stoppa i en ram och använda profilskummet längst fram (som nån annan redan föreslagit). ett förslag kunde vara dämpskum - 5cm gullfiber - 5cm luft - vägg.
en väl fungerande diffusor kan man bygga själv även om det är en hel del pusslande (många bitar).
The Master Handbook of Acoustics har utförliga beskrivningar av diffusorer. där står en hel del matnyttigt i ämnet akustikreglering också. finns på närmaste bibliotek med största sannolikhet.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-10-28 08:46

soren skrev:Jag tänkte sätta Öhmans dämppaneler längs främre väggen, 1.2 meter högt. De är mycket grövre än de som jag länkade till ovan.

Öhmans paneler, vad är det? Är det de där med hålad Masonite du menar?

soren

Inläggav soren » 2004-10-28 09:18

Ok, de har ingen diffuserande effekt .. får funka som absorbent då :)
Det var just för att jag undrade hur tunt tyget skulle vara för att inte reflektera så mycket som jag ställde frågan :)

Öhmans absorbenter är nån typ av skumplast, dock lite tjockare än de som jag har. Jag tror de tillverkas på beställning av honom.

De är tillräckligt hanterbara för att göra installationen enkel.

/Sören

Återgå till DIY-forum