celef skrev:det är tydligt att mätprogram med sin egen hårdvara är många gånger att föredra
Jupp. Det är ju skönt att slippa veta var felen ligger.
Moderator: Redaktörer
celef skrev:det är tydligt att mätprogram med sin egen hårdvara är många gånger att föredra
paa skrev:Här finns några fler kort testade med RMAA
M-Audio Transit USB,
M-Audio FireWire Audiophile och
E-MU 0404 USB 2.0
http://www.amb.org/rmaa/
Svante skrev:celef skrev:det är tydligt att mätprogram med sin egen hårdvara är många gånger att föredra
Mm...
Å andra sidan så finns det ju hårdvara som kan användas för ganska seriösa mätningar i varje PC numera och det blir en mycket större marknad för mätprogramvara till dem. Plus att hårdvaran går att använda till massor med olika programvaror.
Det är en svår avvägning det där.
Piotr skrev:Skulle även vara intressant att se dist vid olika nivåer.
Nedan kan ses dist på 1kHz vid -1dBFS samt -12dBFS och jag skulle vilja påstå att -12dBFS (eller -20dBFS) är mer intressant än -1dBFS.
Piotr skrev:Jo det var precis så jag tänkte.
Vettigt inspelad musik som toppar på -1dBFS bör väl motsvara 100-120dB SPL och där lär vi inte va så känsliga (antar jag).
Bra inspelningar brukar enligt min erfarenhet ligga runt -12 till -20dBFS ungefär, och då kanske vi har 80dB SPL eller nåt sånt. Det är väl ung. vid den ljudstyrkan vi är som känsligast för distortion om jag minns rätt?
/Peter
Alexi skrev:Jag fattar nog inte hur man använder programmet för min frekvenskurva är spikrak inte ens ett dipp på 0,1dB någonstans.
Svante skrev:Mm, å andra sidan, med en sjätte delton som ligger på -110 dB... Nu är jag visserligen den första att predika att en distmätning är en indikator på olinjäritet och inte riktigt det som händer med en musiksignal, men det finns liksom en hörbarhetens gräns nånstans. Man kan ju tycka att deltonen måste upp över hörtröskeln åtminstone för att höras. Det ger 100 dB nivå, minst om inte grundtonen fanns där. Visserligen blir det annorlunda med musik, men å andra sidan finns det ju maskering också och den lär ju vara betydligt kraftigare.
Svamlar jag om en annan fråga nu egentligen?
Piotr skrev:Summan (peak eller rms) av HD, IMD samt jitter kan väl tänkas peaka över hörbarhetsgränsen även fast enskilda komponenter ligger under.
Lazyworm skrev:Det ser riktigt bra ut, hur mycket ligger det Aurorakortet på?
housemicke skrev:vilka är dom absolut bästa ljudkorten (pci)? har börjat kolla in lynx l22 och rme hdsp 9632, lynxet kostar ca 700 dollares och rme 500.
Piotr skrev:Test/artikel om Asus Xonar, ett PCI-ljudkort med åtta kanaler in, åtta ut. Bänkprestanda (likvärdigt och tom. bättre än det mesta i studioväg) som är riktigt bra och ett pris på runt 2000kr.
http://audio.rightmark.org/downloads/Xo ... de_V12.pdf
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster