Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Ino pr18, pr 24 och r5 finns väl inte med färdigmonterade lådor? Det går antagligen att köpa element, filter, portar men lådorna får man bygga själv. Som centerhögtalare borde det vara r5 som är bäst lämpad.
IngOehman skrev:De går att bygga, och de har funnits att köpa färdiga till och med, i alla år.
Dock är de ingen bra kombiation till varken pi60-familjens högtalare, eller till piP-familjens.
Man kan kombinera:
piP, piPs, iP, iPs, d1, a1 med varandra, och,
pi60, pi60s, pi60e, i14, i16s, i17es, i28, i32s, i34es, i56, i64s, i68es, d2, d3, a2 med varandra.
När det gäller pi18 med släktingar, så är det alltså en helt annan familj, och de bör inte kombi-
neras med de ovasntående front- eller centerhögtalarna, utan bara enligt:
pi18, pr18, pi24, pr24, i5, r5, a1/a2 med varandra, och,
Några andra kombinationer kan jag inte rekommendera. Ser man bara till frekvensgångarna så
är de sinsemellan tillräckligt lika för att det skulle kunna fungera, men fasgångarna är det inte.
Vh, iö
- - - - -
PS. För storbildstittarna så avråder jag dessutom från d2 och d3. Bättre val (mycket bättre)
är i14 eller i28 (eller kortversionen av den sistnämnda, som ser ut som r28).
Alexi skrev:Borde inte ett enda bredbandsellement mellan 200-16kHz räcka som center och fungera som center även till de topsystemen.
En center hanterar väll bara dialog och behöver därför inte så hög effekttålighet speciellt delat så högt?
Med ett ända element borde väll heller inte fasproblem uppstå?
Alexi skrev:Borde inte ett enda bredbandsellement mellan 200-16kHz räcka som center och fungera som center även till de topsystemen.
En center hanterar väll bara dialog...
Alexi skrev:Med ett ända element borde väll heller inte fasproblem uppstå?
IngOehman skrev:Alexi skrev:En center hanterar väll bara dialog?
Nej. så är det inte. En center hanterar typiskt ALLA ljud som tillhör det som syns på bilden.
Vh, iö
Naqref™ skrev:En liten fråga till dig IÖ som du själv väljer att svara på om du vill (självklart). Om man ska ha tre frontkanaler och bortser så här från deras ljudtryckskapacitet och låter alla högtalarna ha samma fasgång. Vilket är bäst? Tre frontar utan stereosystemskompensation eller tre frontar med stereosystemskompensering eller tre frontar där de yttre är stereosystemskompenserade och centern saknar stereosystemskompensation?
För mig framstår det sistnämnda som det bästa alternativet. Vilken kombination av högtalare bland dina ska man då välja?
IngOehman skrev:Dock kan man göra gällande att man för DD (där centerkanalen ofta innehåller alla ljud från bilden) inte skall ha några stereosystemkompensationer för mitthögtalaren (oavsett om själva högtalaren är avsedd att hålla ihop ljuduppfattningen till ett intryck som passar en liten TV eller om högtalarna hypotetiskt klarar att fördela eventuella panoreraringar över en större skärms yta), medan man för DTS (där panoreringar mellan de tre fronthögtalarna oftare förekommer för bildens ljud) kan anföra att man skall ha stereosystemfelskompensationer på alla tre (om de för C skall då idealiskt vara en aning annorlunda än L och R, men så lite att det är tveksamt om de kan åstadkommas med en noggrannhet som når upp till skillnaden...).
IngOehman skrev:
Dock kan man göra gällande att man för DD (där centerkanalen ofta innehåller alla ljud från bilden) inte skall ha några stereosystemkompensationer för mitthögtalaren (oavsett om själva högtalaren är avsedd att hålla ihop ljuduppfattningen till ett intryck som passar en liten TV eller om högtalarna hypotetiskt klarar att fördela eventuella panoreraringar över en större skärms yta), medan man för DTS (där panoreringar mellan de tre fronthögtalarna oftare förekommer för bildens ljud) kan anföra att man skall ha stereosystemfelskompensationer på alla tre (om de för C skall då idealiskt vara en aning annorlunda än L och R, men så lite att det är tveksamt om de kan åstadkommas med en noggrannhet som når upp till skillnaden...).
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, det är den ofta (men inte alltid).
Vh, iö
Men självklart förekommer det också att DTS-spåret har samma mix som DD. Det kan ju vara den enda som gjorts.
Chuck_V skrev:Jag skulle säga att det är mer regel än undantag är exakt samma grundmix som går in i enkodern oavsett DTS/DD, iaf om vi pratar moderna Hollywoodprouktioner.
Perfekt lösning om möjlighet finns.Pinnick skrev:Hm kan man ha en extra pi60 som center? Man måste väl ha en genomsläpplig duk isf. Men det skulle ju se mäktigt ut.
Tengil eller Neil_Peart har väl 3xi28 där framme ju! Men de är ju iofs toppssystem då som delas i basen om det skulle vara någon direkt fördel för en center.
(Jag råkar ju ha en pi60 låda över)
Pinnick skrev:Hm kan man ha en extra pi60 som center? Man måste väl ha en genomsläpplig duk isf. Men det skulle ju se mäktigt ut.
Tengil eller Neil_Peart har väl 3xi28 där framme ju! Men de är ju iofs toppssystem då som delas i basen om det skulle vara någon direkt fördel för en center.
(Jag råkar ju ha en pi60 låda över)
Chuck_V skrev:Jag kan inte säga att jag någonsin har upplevt att dialogen "vandrar omkring" på duken på något DTS-spår. Det kan visserligen säga mer om mig än om mixen...
IngOehman skrev:Njae...
Det finns hur många exempel som helst (eller det vill säga... många!)
på panorerad dialog. I princip ALLA biofilmsmixar ser ut på det viset (de
som används på biograferna alltså), och att den överförs skapligt intakt
till DTS är inte direkt ovanligt.
Jag vet inte exakt hur många av mina DVD:er (jag här väl närmare 2000
stycken) som har panorerad dialog, men det är inte direkt ovanligt i
varje fall.
Vh, iö.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster