Riktigt bra högtalare - finns det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-25 17:28

Johan_Lindroos skrev:Du frågade bara om det finns, inte vilka! :wink:

Jovisst :)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-25 18:07

Blue skrev:Martin: "De är inte lika kända i hifikretsar(precis som ino audio)"

Du skojar va? Det finns ju knappt en högtalartråd på detta eller andra hififora som inte någon gång kommer in på Ino! Det är väl liksom just i "hifikretsar" som Ino verkligen är just välkänt. Däremot för ju dessa högtalare en ganska blygsam tillvaro i alla andra typer av marknadsföringssammanhang...
Det jag ville säga var egentligen att intelligent sound, liksom ino audio endast lever på ryktet och personlig marknadsföring. Massutriktad marknadsföring existerar i princip inte för dessa två märken och därför är de relativt okända för gemene man som köper högtalare (undantaget de som har läst ett tag på speciella hififorum dvs)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-25 19:23

IS vara riktigt bra 8O ? Skulle vilja påstå att det är högst medelmåttiga högtalare.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-25 19:43

Morello skrev:IS vara riktigt bra 8O ? Skulle vilja påstå att det är högst medelmåttiga högtalare.
Du har ju bara hört IS88 (från år 2000 nångång) lite kort i LTS stora möteslokal. Jag har lyssnat på ett 10-tal av deras modeller i olika rum och även hemma under en längre tid. Jag tycker de låter detaljerat och tydligt, med en stabil ljudbild. Låg distorsion och bibehållen ljudkaraktär vid olika volym är också en bra sida hos IS olika högtalare, som finns i mkt få andra högtalare jag har hört. Jag har verkligen lyssnat kritiskt efter fel på högtalarna och det finns inte mycket att klaga på ärligt talat, men det finns saker som kan förbättras såklart. Tex så låter gamla IS8:an bättre än IS88:an som fanns samtidigt. Fast nya IS8:an är nog ett snäpp bättre än gamla.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2004-10-25 20:36

Hallå !

Ni får inte väl inte glömma bort Peter Snell:s konstruktioner
från sent 70-Tal till slutet av 80-talet, med flaggskeppet A III
som state of the art (Vad gäller återgivning

Dessa nämns fortfarande världen över som en av hifi historiens kanske bästa högtalare, hur många sådana har man sett på begagnat marknaden dom senaste åren ?, inte är det många i varje fall
högtalaren var rätt konstruerad från början trots att det är över 20 år sedan den konstruerades.

Sedan får man inte glömma bort QUAD ESL 63 + (gradient basarna)

Tyvärr har har många högtalarkonstruktörer lämnat visionen om ett koncept med riktig återgivning utan det blir bara en
massa pseudo flum ord som dom själv knappt begriper, även fast det kanske finns kunskap så verkar de flesta bara bry sig om att sälja , många gör ju högtalare med ett visst sound vilket är helt fel
(enligt mitt sätt att se det) med en bra högtalare hör man när inspelningarna är goda eller dåliga.

/Göran

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-26 11:19

En kompis har ett par A2. De låter neutralt. Dock tycker jag de låter grumligt. Kan förstås vara att elementen geggat ihop (Audaxdiskanterna tål inte så mycket) eller så är det så att de ska vara så, bara att jag är van vid mycket lägre dist.

Andra polare har Quad ESL989 resp. ESL63. Jag stör mig mycket på att lika mycket ljud strålar bakåt som framåt. Funkar enligt min mening inte alls bra i rum av normal vardagsrumsstorlek. Annars är ju klangen hyfast neutral. Lite lite bas i det lägsta registret kanske. Samt problem med maximal ljudtrycksförmåga, låter konstigt när skyddskretsarna går in.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2004-10-26 12:08

JohanSkrev:

En kompis har ett par A2. De låter neutralt. Dock tycker jag de låter grumligt. Kan förstås vara att elementen geggat ihop (Audaxdiskanterna tål inte så mycket) eller så är det så att de ska vara så, bara att jag är van vid mycket lägre dist.

Andra polare har Quad ESL989 resp. ESL63. Jag stör mig mycket på att lika mycket ljud strålar bakåt som framåt. Funkar enligt min mening inte alls bra i rum av normal vardagsrumsstorlek. Annars är ju klangen hyfast neutral. Lite lite bas i det lägsta registret kanske. Samt problem med maximal ljudtrycksförmåga, låter konstigt när skyddskretsarna går in.

Håller med , men ser man till sin ålder och vad den kan prestera (bortsett från elementfärgningarna och ljudtrycks kapaciteten)
så är den fortfarande en god konstruktion i grunden , förbättrades
också genom sin efterföljare AIII.

Att få Elektrostater (dipoler/bipoler) att fungera felfritt i normala vardagsrum är nog en utopi pga bakvågen som skapas.

Högtalarkonstruktion är problematiskt om man inte tar hänsyn
till rumet dom skall stå i.

En högtalare borde konstrueras så att man får jämnast möjliga respons i rummet, vilket innebär att man vill ha en begränsad riktverkan (frekvensoberoende)

/Göran

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-26 12:24

Goran skrev:
En högtalare borde konstrueras så att man får jämnast möjliga respons i rummet, vilket innebär att man vill ha en begränsad riktverkan (frekvensoberoende)

/Göran[/color]

detta är dock motsatsen till slutsatserna som Carlsson, Öhman, Kantor verkar ha kommit fram till..

(även mer tveksamma auktoriteter som Scweikert(svårstavat..) pratar också om rätt spridningsegenskaper snarare än ingen spridning..)

edit: B&W ska väl också nämnas.. (mindre tveksam auktoritet.. 8) )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-26 12:30

Tveksamheten kan du behålla för dig själv, och peta in ett "h" i namnet. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-26 13:19

Nattlorden skrev:Tveksamheten kan du behålla för dig själv, och peta in ett "h" i namnet. :wink:

Peta in "von" också. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2004-10-26 13:24

Kraniet Skrev:
detta är dock motsatsen till slutsatserna som Carlsson, Öhman, Kantor verkar ha kommit fram till..

Nej Fel ? var har du fått det ifrån ?

Såg du att jag skrev frekvensoberoende och inte frekvens[u]beroende[/u]

/Göran

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-26 13:30

ja isf ber jag om ursäkt.. feltolkade det du skrev.. var väl för krångligt uttryckt för att jag skulle förstå meningen 8)

men det är ju trevligt att vi verkar vara överens isf! :D

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2004-10-26 13:38

Kraniet skrev:

ja isf ber jag om ursäkt.. feltolkade det du skrev.. var väl för krångligt uttryckt för att jag skulle förstå meningen

Ingen fara :wink:

/Göran

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-27 09:58

Goran, jag tyckte också att din mening på slutet om riktverkan var konstigt formulerad, men jag orkade inte kommentera igår. Man kan ju nämligen tolka det hur som helst, t.ex. att du vill ha s.k. "hörlurshögtalare" med extremt stor direktivitet. Alltså storleken på direktiviteten har du ej beskrivit
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2004-10-29 20:50

Johan Skrev:

Goran, jag tyckte också att din mening på slutet om riktverkan var konstigt formulerad, men jag orkade inte kommentera igår. Man kan ju nämligen tolka det hur som helst, t.ex. att du vill ha s.k. "hörlurshögtalare" med extremt stor direktivitet. Alltså storleken på direktiviteten har du ej beskrivit

Hallå !

(Har varit borta några dagar så jag har ej kunnat kommentera dig)

Jo så här tänkte jag, för att få så bra energispektrum (klang/tonkurva) och impulsrespons (för de första 2-4ms) så vill man ju begränsa
eller rättare sagt ha "kontroll" inom ett +- 30 Graders radie från varje (stereo) högtalare (vilket innebär att det första som träffar dina öron har ett så jämt spektrum (klang/tonkurva) som möjligt).

Problemet är att tillgängliga högtalarelement inte finns
Jag har då inte hittat några som är tillräckligt bra.

/Göran

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-29 21:20

Max_Headroom skrev:
Krav på "bra" högtalare:

- Goda, och framför allt, kontrollerade spridningsegenskaper. D.v.s. tonkurvan ska inte innehålla några större dippar varken framåt eller "off axis" (bredare, grunda dalar är mer OK). Självklart kommer spridningen att bli allt mer riktad, högre upp i frekvens. Inga "spikar" får finnas i frekvensgången, varken on eller off axis. Detta är ett område som jag upplever som svårt att få till, många högtalare har problem med detta.

- Låg dist, även vid höga ljudtryck

- Frekvensgång som är "så gott som rak" on axis.

- Högtalaren skall behålla sin karraktär vid höga ljudtryck.

- Fas korrekt.

Vad sägs om 120 graders spridningsvinkel utan toppar eller berg. Inga spikar i frekvens gången samt 0.1% distortion vid 110 dB.
Frekvensgången är inom 1 db både on axis och 60 grader off-axis.
+-3dB in room response på 3 meter?
President of Perfect8 Technologies
http://www.perfect8.com

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-29 21:30

JonasR skrev:
Vad sägs om 120 graders spridningsvinkel utan toppar eller berg. Inga spikar i frekvens gången samt 0.1% distortion vid 110 dB.
Frekvensgången är inom 1 db både on axis och 60 grader off-axis.
+-3dB in room response på 3 meter?

Med denna?
Bild

Hmmm.

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-29 21:37

Jo :)
Finns mer att läsa under http://www.perfect8.com/technology/technology.htm

se de 3 under nivåerna där det finns kurvor mm.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2004-10-29 22:18

JonasR Skrev:

Var hittar man den högtalaren med en så låg distortionsnivå som 0,1 % vid 110 db och vid vilken frekvens ?
Har svårt att tro att det finns någon överhuvudtaget som visar upp dessa siffror vid dessa ljudtryck.

/Göran

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-29 22:36

Hej!

Ähh störtlöjligt tjackA*´s högtalare istället! Vad sägs om 257 graders spridningsvinkel utan ens
minsta tillstymmelse till toppar & berg? Inga spikar, varken i frekvens gång eller i A*mplitud gång
samt 0.012% distortion vid 130 dB. Frekvensgången är inom 0.08 dB både on axis och 143 grader
off-axis. +/- 0.029 dB in room response på 36.41 meter?

Med denna?

Bild

- JA*pp 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-29 22:41

Goran skrev:JonasR Skrev:

Var hittar man den högtalaren med en så låg distortionsnivå som 0,1 % vid 110 db och vid vilken frekvens ?
Har svårt att tro att det finns någon överhuvudtaget som visar upp dessa siffror vid dessa ljudtryck.

/Göran

Har kollat lite till på sidan, som för övrigt ger ett bondfångeriaktigt intryck.
I figurtexten står det:
measurement of the ribbon transducer
Alltså, de fina spridningsegenskaperna gäller bara diskantelementet för sig. Att den kompletta högtalaren skulle ha homogena spridningsegenskaper är kanske ett missförstånd???

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-29 22:44

Ämnet:
Riktigt bra högtalare - finns det?
Ja. Det finns.
Enna riktiga ståpäls förmedlare.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-29 22:49

Goran skrev:JonasR Skrev:

/Göran

JonasR borde väl kunna svara på alla frågor då han äger(?) företaget ifråga..

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-29 22:57

Hmm ibland är man för snabb :( Jag får göra avbön det är 0.3% dist vid 110 dB över hela mellan registret. Här kommer lite mer info:

Above 1kHz, I only made measurements at around 90dB SPL so far and the average was most of the time well below 0.1%. This is veeery loud throughout the treble and higher levels would certainly damage hearing. Music signals peak heavily between 100 and 250Hz when it comes to SPL. This is why dome tweeters that usually only can handle a few watts are successfully combined with woofers that can take far more than 100w.

The subwoofers should have around 0.2% between 50 and 150Hz at around 90dB. Below 50Hz the amount usually increases to 1% at 20Hz or so. Take 4 modules per side and you that distortion would occur at 102dB :))). But recall that even large rooms often have 10dB room lift at 20Hz. This would make 112dB and at the same time lower the dist figure to 0.3% at 112dB (!) or 0.3% with one module at 100dB :)

Very good normal speakers often have around 0.5% at 90dB throughout the critical midland and treble. Even the very expensive and fancy Scan Speak drivers used by many companies, peak however well over 1% at the cone edge resonance of the soft cone (between 600 and 1.2kHz). Below 100Hz, the dist of normal speakers usually quickly rises to 5% and reaches more than 10% at 35 or 25Hz depending on the capabilities of the woofer.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-29 23:07

Jag väntar fortfarande på avbön angående
Vad sägs om 120 graders spridningsvinkel utan toppar eller berg.

:P
Förklaringar med egna ord istället för citat av marknadsföring skulle vara trovärdigare...
Perfect8 Technologies´s hemsida ger starka associationer till Audiotronic och Transmission Audios marknadsföring, ja till och med shakti. Halvsanningar och osanningar blandas och leder fram till den "kompromisslösa produkten"...

Är det förresten rena aluminiumband i diskanten?

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-29 23:12

Kolla graferna:

On axis 3m

Bild

off axis 60 grader 3m

Bild

Vad mer behöver förklaras? 60 plus 60 är 120 graders spridningsvinkel om det inte var självklart :)

PS. Det var inte citat ifrån marknadsföringen utan ett klipp ifrån ett email där jag ställt frågan till våran konstruktör att svaret är på engelska beror på att det ingår en del Kanadensare och annat löst folk i utvecklingsgruppen. DS

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-29 23:16

Peka på en halvsanning eller osanning på våran websida!
Det finns ingenting där som vi inte kan bevisa är sant.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-29 23:17

JonasR.
Jag har sett graferna. av figurtexten framgår att de avser diskantelementen.
Tråden handlar ju om kompletta högtalare och inte enskilda högtalarelement!
Du förstår väl skillnaden?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-29 23:19

JonasR skrev:Peka på en halvsanning eller osanning på våran websida!
Det finns ingenting där som vi inte kan bevisa är sant.

Especially developed ribbon and cone drivers that feature perfectly controlled moving parts virtually free from energy storage within their pass band.

Inte sant.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-29 23:46

Här kommA*nnan (betydligt bättre) kurvA*:

130dB
. . . . . . . . ________________________
. . . . ____/

100dB
. . . . 10Hz . . . . . 1500Hz . . . . . 20kHz

Mvh A*