Johan_Lindroos skrev:Du frågade bara om det finns, inte vilka!
Jovisst

Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Du frågade bara om det finns, inte vilka!
Det jag ville säga var egentligen att intelligent sound, liksom ino audio endast lever på ryktet och personlig marknadsföring. Massutriktad marknadsföring existerar i princip inte för dessa två märken och därför är de relativt okända för gemene man som köper högtalare (undantaget de som har läst ett tag på speciella hififorum dvs)Blue skrev:Martin: "De är inte lika kända i hifikretsar(precis som ino audio)"
Du skojar va? Det finns ju knappt en högtalartråd på detta eller andra hififora som inte någon gång kommer in på Ino! Det är väl liksom just i "hifikretsar" som Ino verkligen är just välkänt. Däremot för ju dessa högtalare en ganska blygsam tillvaro i alla andra typer av marknadsföringssammanhang...
Du har ju bara hört IS88 (från år 2000 nångång) lite kort i LTS stora möteslokal. Jag har lyssnat på ett 10-tal av deras modeller i olika rum och även hemma under en längre tid. Jag tycker de låter detaljerat och tydligt, med en stabil ljudbild. Låg distorsion och bibehållen ljudkaraktär vid olika volym är också en bra sida hos IS olika högtalare, som finns i mkt få andra högtalare jag har hört. Jag har verkligen lyssnat kritiskt efter fel på högtalarna och det finns inte mycket att klaga på ärligt talat, men det finns saker som kan förbättras såklart. Tex så låter gamla IS8:an bättre än IS88:an som fanns samtidigt. Fast nya IS8:an är nog ett snäpp bättre än gamla.Morello skrev:IS vara riktigt bra? Skulle vilja påstå att det är högst medelmåttiga högtalare.
Goran skrev:
En högtalare borde konstrueras så att man får jämnast möjliga respons i rummet, vilket innebär att man vill ha en begränsad riktverkan (frekvensoberoende)
/Göran[/color]
Nattlorden skrev:Tveksamheten kan du behålla för dig själv, och peta in ett "h" i namnet.
Max_Headroom skrev:
Krav på "bra" högtalare:
- Goda, och framför allt, kontrollerade spridningsegenskaper. D.v.s. tonkurvan ska inte innehålla några större dippar varken framåt eller "off axis" (bredare, grunda dalar är mer OK). Självklart kommer spridningen att bli allt mer riktad, högre upp i frekvens. Inga "spikar" får finnas i frekvensgången, varken on eller off axis. Detta är ett område som jag upplever som svårt att få till, många högtalare har problem med detta.
- Låg dist, även vid höga ljudtryck
- Frekvensgång som är "så gott som rak" on axis.
- Högtalaren skall behålla sin karraktär vid höga ljudtryck.
- Fas korrekt.
Vad sägs om 120 graders spridningsvinkel utan toppar eller berg. Inga spikar i frekvens gången samt 0.1% distortion vid 110 dB.
Frekvensgången är inom 1 db både on axis och 60 grader off-axis.
+-3dB in room response på 3 meter?
Vad sägs om 120 graders spridningsvinkel utan toppar eller berg. Inga spikar i frekvens gången samt 0.1% distortion vid 110 dB.
Frekvensgången är inom 1 db både on axis och 60 grader off-axis.
+-3dB in room response på 3 meter?
Goran skrev:JonasR Skrev:
Var hittar man den högtalaren med en så låg distortionsnivå som 0,1 % vid 110 db och vid vilken frekvens ?
Har svårt att tro att det finns någon överhuvudtaget som visar upp dessa siffror vid dessa ljudtryck.
/Göran
Alltså, de fina spridningsegenskaperna gäller bara diskantelementet för sig. Att den kompletta högtalaren skulle ha homogena spridningsegenskaper är kanske ett missförstånd???measurement of the ribbon transducer
Goran skrev:JonasR Skrev:
Var hittar man den högtalaren med en så låg distortionsnivå som 0,1 % vid 110 db och vid vilken frekvens ?
Har svårt att tro att det finns någon överhuvudtaget som visar upp dessa siffror vid dessa ljudtryck.
/Göran
Vad sägs om 120 graders spridningsvinkel utan toppar eller berg.
JonasR skrev:Peka på en halvsanning eller osanning på våran websida!
Det finns ingenting där som vi inte kan bevisa är sant.
Especially developed ribbon and cone drivers that feature perfectly controlled moving parts virtually free from energy storage within their pass band.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 39 gäster