Sennheiser RS120 - hörlurar värda namnet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Sennheiser RS120 - hörlurar värda namnet?

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-26 09:51

Tjenna,

Är det nån som har några erfarenheter att dela med sig av ang Sennheisers RS120 hörlurar?

http://www.sennheiser.se/audio/produkte ... rodID=4435

Tacksam för lite input...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Sennheiser RS120 - hörlurar värda namnet?

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-26 10:19

Trådlösa brukar brusa. Jag har testat flera andra Sennheiser av högre prisklasser (med sladd) och jag misstänker att denna är knappast bättre. Som TV-hörlurar funkar de säkert tillräckligt bra.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-26 11:35

Tack Johan.

Min tanke var att använda dessa vid elgitarrsspelande, tvtitttande men även sena kvällars musiklyssningar. Brusandet känns oroande.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-26 12:07

Du kan ju ta en titt på AKG K271 Studio. De låter klangligt neutralt, har låg med dock svagt hörbar, dist. Bra bas, lagom mycket diskant. Slutna. Testades i MoLt med gott resultat. Om du tycker sladden är för kort är det inga direkta problem att köra med förlängningssladd.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-26 12:26

jag upplever alla senheiser som felaktiga klangmässigt.. alledeles för dova och mörka..

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-10-26 12:45

EA: Jag använder själv sennheisers hd-477 till min V-amp (dock alldeles för sällan :oops: ). Inte alls cärldens bästa hörlur, men det vill man nog inte ha heller för detta ändamål 8) . Hd-477 har lite av "loudness"-karaktär som jag inte gillar alls när jag lyssnar på musik, men som funkar väldigt bra när jag spelar. Relativt lätta också.

mvh
/en john som borde v-ampa lite mera

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-26 13:33

precis den där "loudness"känslan är det jag inte gillar.. samma slags ljudkaraktär som H/K och Krell har.. Låter inte "rätt" helt enkelt..

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-26 13:39

Kraniet

Det där stämmer ju inte alls :twisted:

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-10-26 13:40

Kraniet: Alla Sennheiser som felaktiga ljudmässigt? oj, det var ett grovt uttalande. Lyssnat på Orpheus eller HD650?

EA: Måste lurarna vara trådlösa?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-26 13:50

marbrink skrev:Kraniet: Alla Sennheiser som felaktiga ljudmässigt? oj, det var ett grovt uttalande. Lyssnat på Orpheus eller HD650?

HD650 var en av 30 ( 8O ) lurar jag testade för en tid sedan och den kan knappast beskyllas för att ha korrekt klangbalans. 8)
Klangen är mycket snarlik den hos HD600 och passar bäst för konsthuvudinspelningar. Utöver vad som sagts om klangen kännetecknas HD600/650 av låg distorsion och därmed en ren återgivning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-26 13:56

ja jag har inte provat alla hörlurar men tillräckligt många modeller för att inse att Senheiser har ett speciellt "sound" som så många andra märken..

edit: hur det sen ligger till med distorsion etc vet jag inte men jag är nog mer känslig för klang än för dist..

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-26 13:58

Kraniet

Jag menade ditt påhopp på H/K o Krell

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-26 14:07

marbrink skrev:Kraniet: Alla Sennheiser som felaktiga ljudmässigt? oj, det var ett grovt uttalande. Lyssnat på Orpheus eller HD650?

Tanken var lite frihet. Inte minst vid elgitarrspelandet då ännu en kabel känns verkligt surt. Vidare vore det super om man kuna röra sig fritt utan en sladd efter sig (oups :oops: ) :!:

Uppriktigt så bryr jag mig i detta fall endast mycket lite om klangbalans och den typ av kvalite. Jag söker funktionellt bra hörlurar, sladdlösa som gör ett vettigt jobb. Automatiskt uppladdningsbara, inget brus "pga radiokopplingen" etc är viktigast. Bra ljud får jag på annat sätt! :lol:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-26 14:08

Håller med Larsho - har aldrig sett en Krell med inbyggt loudness-filter 8) ! I själva verket brukar Krell kännetecknas av ett rakt och generöst passband.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-26 14:47

Jag älskar mina HD600 även om de låter "fel". Sköna och skönt ljud!! :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-10-26 14:49

Missade molten med lurarna. Hur var det egentligen? Vilka var bra? Är inte det upplevda ljudet från lurar ganska individuellt, kopplat till örats form?

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-10-26 14:50

EngelholmAudio skrev: Inte minst vid elgitarrspelandet då ännu en kabel känns verkligt surt. Vidare vore det super om man kuna röra sig fritt utan en sladd efter sig (oups :oops: ) :!:
[slut citat]

Men... elgitarr? Du får nog en sladd efter dig hur du än gör, om du inte har sånna där dyriga sändare och prylar :wink:

Vad gäller loudness så är det nästan så att jag föredrar 477 framför 650 just för detta. Rent ljud är inte så rock'n'roll liksom. Men vad har du för stärkare?

/undrar en john

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-26 14:58

enJohn skrev:EngelholmAudio skrev: Inte minst vid elgitarrspelandet då ännu en kabel känns verkligt surt. Vidare vore det super om man kuna röra sig fritt utan en sladd efter sig (oups :oops: ) :!:
[slut citat]
Men... elgitarr? Du får nog en sladd efter dig hur du än gör, om du inte har sånna där dyriga sändare och prylar :wink:
Vad gäller loudness så är det nästan så att jag föredrar 477 framför 650 just för detta. Rent ljud är inte så rock'n'roll liksom. Men vad har du för stärkare?
/undrar en john
Japp. Men att ha EN sladd är ingen ursäkt eller motivering till att acceptera ännu en.

Just nu har jag inte nån stärkare till hörlurarna. Jag har fått ett bra erbjudande på ett par nya RS120.

Att kunna titta på TV utan att ha en sladd är också önskvärt.

Blanda nu inte in KRELL i detta. Starta isf en egen tråd.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-10-26 15:07

Man märker att hifi går före musik för vissa... Menade så klart stärkare till gitarren, inte lurarna! 8) Alltså, hur ska du använda kombinationen lurar + gitarr? Är lite nyfiken...

Vad gäller sladdar så låter du precis som min sambo! 8O

/en john igen

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-26 15:26

Morello skrev:Håller med Larsho - har aldrig sett en Krell med inbyggt loudness-filter 8) ! I själva verket brukar Krell kännetecknas av ett rakt och generöst passband.

jag brukar heller inte se loudness hos alla apparater dock hörs det.. 8)

Jag känner då igen väldigt mycket av H/K i Krell (eller Krell i H/K)(eller för den delen Senheiser i H/K/Krell) och inget av dem låter bra(rätt)..

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-26 15:46

enJohn skrev:Man märker att hifi går före musik för vissa... Menade så klart stärkare till gitarren, inte lurarna! 8) Alltså, hur ska du använda kombinationen lurar + gitarr? Är lite nyfiken...
Vad gäller sladdar så låter du precis som min sambo! 8O
/en john igen
Va? Jag förstår inte.
Jag vill inte ha fler sladdar än den enda sladd som går från gitarr till stärkare. Från stärkare vill jag ha trådlöst till hörlurarna.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-10-26 16:00

Ursäkta, jag som är lite luddig (förkyld). Vad är det för förstärkare du använder? Kör du gitarren in i "stereon" eller hörlurarna från gitarrförstärkaren (och i så fall, vad har du för cool stärk?!)? Hörlurar från gitarrförstärkare brukar vara en bummer... :?

Kan väl passa på att påa lite för V-amp (eller POD om man nu har pengar). Riktigt roliga prylar! Låter helt ok också, för hemmabruk alltså. Gör det skitenkelt att köra gitarrkareoke utan publik (puh!) i hemmet! :)

/en john som borde förtydliga sig lite och undrar när du ska lägga ut riffen på nätet

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-26 17:28

Kraniet skrev:
Morello skrev:Håller med Larsho - har aldrig sett en Krell med inbyggt loudness-filter 8) ! I själva verket brukar Krell kännetecknas av ett rakt och generöst passband.

jag brukar heller inte se loudness hos alla apparater dock hörs det.. 8)

Jag känner då igen väldigt mycket av H/K i Krell (eller Krell i H/K)(eller för den delen Senheiser i H/K/Krell) och inget av dem låter bra(rätt)..

Att Krell skulle ha inbyggt loudness-filter stämmer inte.
-Innehar F-skattsedel-

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-26 17:39

jag pratar inte om filter utan om sound.. ljudkaraktär helt enkelt.. jag tvivlar inte för en sekund att dom inte har filter i sina konstruktioner.. dock har dom ett särdeles felaktigt ljud i mina öron..

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-26 17:40

kraniet

Felet är kanske i dina öron :?: :roll:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-26 17:45

Snälla - starta en ny tråd om Krell om ni vill diskutera det.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-26 17:52

EA

Sorry :(

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-27 09:48

P.E., jag tror att det egentligen är tämligen meningslöst att diskutera ljud ur olika hörlurar. De allra flesta "tyckare" har oftast bara lyssnat på ett litet antal lurar. Därför brukar de rekommendera de som de själva tycker bäst om. Nu ÄR det så att just hörlurar är den produktgrupp som varierar absolut mest mellan olika lurmodeller och det finns ett mycket litet fåtal som ens skulle kunna kallas för HiFi. Som en liten inflikning till Belker kan jag berätta att vid lyssningen inför testen i MoLt som Morello skrev, så var det 7 - 8 personer som gav sina lyssningsintryck. Resultatet blev ändå mycket konsistena omdömen om respektive lur. Var det någon som någon gillade så tyckte alla andra det också, och tvärtom. Antagligen har det att göra med att så gott som alla hörlurar har mycket stora fel i ljudåtergivningen, och det är uppenbart för vana lyssnare vad dessa felen är. Mitt råd till dig Pär, är helt enkelt att lyssna själv på ett antal trådlösa, du kommer direkt att höra vilka som är bra och dåliga. Det finns så många (inkl.mig själv) som köpt hörlurar på rekommendation eller reapris och blivit mindre nöjda, tyvärr. Alternativ till trådlösa Sennheiser finns från AKG, Sony, Philips, mf.l. Ut och lyssna bara!

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-10-27 11:10

Morello: Så du vet vad som har rätt klangbalans? :) Är själv inget större fan av Sennheiser så jag ska inte vara spydig :lol:

Johan_Lindroos: Jag har lyssnat på ett ganska stort antal lurar. De som har varit mest korrekta enligt mig är AKG K1000 som jag hade under en period och Etymotic ER4S...
Antar att ni lyssnade på några Grado lurar också och dömde ut dom?:lol: Jag har ett par Grado RS-1 och de är kanske inte direkt korrekta...men de är alltid njutbara att lyssna med, även från en bärbar cd pga att de är så lättdrivna...

EA: Etymotic ER4 kanske skulle vara nåt?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-27 11:16

Marbrink, vi ville ha med AKG K100 i testen, men ALlba Ljud hade inga hemma och de tar bara hem dem på beställning. Produkten är så att säga så liten på marknaden att det knappt är lönt att testa dem.

Etomotic ER4S och ER4P var också tänkta att vara med, men fanns inte heller inne hos leverantören Subas Audio. Vi testade då istället ER6, men de var inte speciellt bra. Särsklit basregistret var av tveksam kvalitet, i princip obefintligt, trots tätning (det kan bli sådan effekt med otätt, men hjälpte alltså inte hos ER6, jo förstås lite grann, men det blev inte på långa vägar rätt).

Nästa

Återgå till Generellt om hifi