Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Sugen på Holographic's slutsteg?

Ja dom verkar intressanta
179
59%
Vet inte
38
12%
Nej det är jag inte
88
29%

Antal röster : 305

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-01-19 20:29

Inte speciellt intresserad, lyssnar dock på riktigt grus nästan dagligen med min lille grabb i lekparken. Det låter iaf naturligt vilket dessa grusburkar inte brukar göra.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-01-19 20:43

Jag har delat tråden och den är därför låst en liten stund :)

Vidare diskutioner om LTS i denna tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=27812
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-01-19 22:16

Kan tänka mig 150 w om den hamnar i för mig "rätt" prisklass.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2009-01-19 22:58

Ställer frågan igen eftersom jag inte fick något svar sist: varför ser HA produkterna ut som om de designats av Bladelius? Tycker det är lite för stora likheter för att det skulle kunna vara en slump..

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-01-19 23:11

Jag är klart intresserad.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-01-19 23:15

Jag är very intresserad. 9 kanaler i en låda vore optimalt 8)

Användarvisningsbild
guldfisk

Re: Vilka är sugen på Holographic slutsteg?

Inläggav guldfisk » 2009-01-20 00:01

Naqref™ skrev:De större 150W monoblocken

Wooot? Monoblock vill jag inte ha, utan ett kompakt stereosteg med större resurser än mina 50 NAD-watt. Ach wohl, jag lär ändå inte köpa något de närmaste två åren.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-01-20 00:44

kris10an skrev:Ställer frågan igen eftersom jag inte fick något svar sist: varför ser HA produkterna ut som om de designats av Bladelius? Tycker det är lite för stora likheter för att det skulle kunna vara en slump..

Samma verkstads shop gör skalen? - Spekulation..
100% Digital

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-20 01:24

kris10an skrev:Ställer frågan igen eftersom jag inte fick något svar sist: varför ser HA produkterna ut som om de designats av Bladelius? Tycker det är lite för stora likheter för att det skulle kunna vara en slump..

Varför ser Bladelius produkter ut som om de designats av HA?

Tycker det är lite för stora likheter för att det skulle kunna vara en slump..

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2009-01-20 08:58

Kaffekoppen skrev:

Varför ser Bladelius produkter ut som om de designats av HA?

Tycker det är lite för stora likheter för att det skulle kunna vara en slump..

bortsett då från att Bladelius var ungefär 10 år före med sina produkter... 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-20 09:17

Seriöst: Jag tycker inte de är särdeles lika, men jag tycker båda lyckats riktigt bra med designen!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-01-20 09:23

Kaffekoppen skrev:Seriöst: Jag tycker inte de är särdeles lika, men jag tycker båda lyckats riktigt bra med designen!

Färgen samt halvsfärisk volymratt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-01-20 09:43

Kaffekoppen skrev:Seriöst: Jag tycker inte de är särdeles lika, men jag tycker båda lyckats riktigt bra med designen!

Tips: Dem är exakt lika förutom att HA's små knappar har raka kanter istället för sfäriska på Bladelius.
100% Digital

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-20 09:49

guldfisk skrev:

Wooot? Monoblock vill jag inte ha, utan ett kompakt stereosteg med större resurser än mina 50 NAD-watt. Ach wohl, jag lär ändå inte köpa något de närmaste två åren.

Du kan få med lite silvertejp så de kan tejpas ihop i bredd till ett normalt litet steg på 2x150w. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2009-01-20 10:02

Kaffekoppen skrev:Jag tycker inte de är särdeles lika, ...

8O :lol:

du skämtar väl?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-20 10:10

Man skulle kunna besvara frågan med en motfråga. Varför blev så mycket gjort i halvtransparent plast efter att iMacen kom? Eller varför så många tv-apparater ett tag bara fanns i silvergrått. Eller varför vit blank plast blev så poppis efter att ipoden kom?

Mode.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2009-01-20 10:29

Naqref™ skrev:

Man skulle kunna besvara frågan med en motfråga. Varför blev så mycket gjort i halvtransparent plast efter att iMacen kom? Eller varför så många tv-apparater ett tag bara fanns i silvergrått. Eller varför vit blank plast blev så poppis efter att ipoden kom?

Mode.

Jo, visserligen har många hifi-tillverkare silver-/gråfärgade apparatlådor gjorda i aluminium. Men nu avsåg jag nog mer designen och formgivningen. Jämför man t ex ear-one med sat amplifix, som jag länkade bilder till tidigare, så är de ju identiska till formen. Även volymratten som jag inte sett användas av någon annan tillverkare än Bladelius ser ut att vara identisk. Eller vilka fler tillverkare menar du tillverkar apparater som ser ut precis så här? Det krävs väl rimligen mer än att en tillverkare apar efter en annan för att man ska kunna tala om mode och trend?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-20 10:58

Och?

Identiska tror jag inte volymknapparna inte är eftersom inte ens HA har en utan tre olika volymkontrollknappar. Snarlika är ett bättre ord.

Sedan är det oklart vilka delar av Bladelius design som ska HA ska vara identisk med enligt dig. S.A.T hade till en början plan svarteloxerad front med en natureloxerad boob-knopp. Sedan gick de över till att ha natureloxerad front men avrundad. Först därefter blev S.A.T. Bladelius.

S.A.T/Bladelius har mig veterligen aldrig haft en plan natureloxerad front tillsammans med natureloxerade Boob-rattar.

Anledningen till att HA kör med boob-rattarna är p g a konsumentundersökningar. Men HA har uppmanat medlemmar här att komma med förslag på alternativa rattar i en tråd (om jag inte minns fel).
Det enda alternativ som har accepterats mer är Cello/Copland/Primare-rattarna. Vore det ett bättre alternativ enligt dig?

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2009-01-20 11:23

Naqref™ skrev:Och?

Identiska tror jag inte volymknapparna inte är eftersom inte ens HA har en utan tre olika volymkontrollknappar. Snarlika är ett bättre ord.

Sedan är det oklart vilka delar av Bladelius design som ska HA ska vara identisk med enligt dig. S.A.T hade till en början plan svarteloxerad front med en natureloxerad boob-knopp. Sedan gick de över till att ha natureloxerad front men avrundad. Först därefter blev S.A.T. Bladelius.

S.A.T/Bladelius har mig veterligen aldrig haft en plan natureloxerad front tillsammans med natureloxerade Boob-rattar.

Anledningen till att HA kör med boob-rattarna är p g a konsumentundersökningar. Men HA har uppmanat medlemmar här att komma med förslag på alternativa rattar i en tråd (om jag inte minns fel).
Det enda alternativ som har accepterats mer är Cello/Copland/Primare-rattarna. Vore det ett bättre alternativ enligt dig?

amplifix:
Bild

HA:
Bild

Om du fortf undra vilka likheter jag syftar på, tänk bort alla knappar förutom volymratten på bägge apparater på bilderna ovan så kanske det klarnar... :roll:

Volymrattarna på samtliga ear modeller tycker då jag ser identiska ut, på vilket sätt menar du att de skiljer sig åt och vilka tre modeller är det?

Och återigen, det är inte färgen på fronten jag diskuterar, amplifix kom först i svart och sedan i silver, so what? Tänk DESIGN och FORMGIVNING.

FYI: amplifix har alltid sett ut som ovan, med plan frontplatta och i färgerna svart och silver. Däremot är frontplattan som sitter på Advantage och Bladelius nyare produkter avrundad.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-01-20 11:28

Naqref™ skrev:
guldfisk skrev:

Du kan få med lite silvertejp så de kan tejpas ihop i bredd till ett normalt litet steg på 2x150w. ;)

Man kan ju kränga en längre tillbehörsfront för dyra pengar som fogar samman två monoblock. ;)

Ang likheterna med SAT;
Tycker att formen snarare flörtar hejvilt med Sentec än något annat. Inget jag för den delen har ngt problem med. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-20 11:29

Skitsamma. Det är ju snyggt. 8)

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2009-01-20 11:35

KarlXII skrev:Skitsamma. Det är ju snyggt. 8)

visst, jag hade definitivt föredragit ett "japp det är samma design för jag tyckte den var snygg", istället för infantila jämförelser med trender och rena faktaförvanskningar... :evil:

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2009-01-20 11:37

Vee-Eight skrev:
Ang likheterna med SAT;
Tycker att formen snarare flörtar hejvilt med Sentec än något annat. Inget jag för den delen har ngt problem med. :)

http://www.expressen.se/kultur/1.141968 ... a-motstand

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2009-01-20 12:08

Bild

Vill ha såna här! :D

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-01-20 12:09

Jag håller med. Designen skulle kunna "sticka ut" lite mer än den gör. Jag tycker att det behövs idag. Det finns så mycket (för mycket?) olika hifi-fabrikat idag att man nog måste vara "udda" eller "tidlös" för att kunna vinna mark.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2009-01-20 12:25

Bild
Snygg!

Bild

Dräggel !! :D 8) :twisted:

För övrigt himla praktiskt med anslutningarna på sidan. Myckel lättare att komma åt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-20 12:26

kris10an skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag tycker inte de är särdeles lika, ...

8O :lol:

du skämtar väl?
Ja, klart den var ett skämt :D

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-01-20 13:12

Naqref™ skrev:--/--
Boob-rattar.
--/--

Jag har aldrig sett på dem på det sättet förut :) :oops: :)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-20 14:59

kris10an skrev:
KarlXII skrev:Skitsamma. Det är ju snyggt. 8)

visst, jag hade definitivt föredragit ett "japp det är samma design för jag tyckte den var snygg", istället för infantila jämförelser med trender och rena faktaförvanskningar... :evil:

Nu är det inte jag som har "designat" dom så jag sitter inte inne med hela sanningen. Uppenbarligen vill du att vi ska säga en ska men varför? Är det ett problem att HAs prylar är lika Amplifixen? Bladelius och den svenska distributören har inte tyckt det vid direkt fråga.

/ae

ps.
Har missat att amplifixen var plan i fronten men å andra sidan har den aldrig varit min kopp te.
ds.

pps.
Ear One har en annan volymkontroll än den vänsta på Pre 25 som i sin tur skiljer sig från den högra på samma förstärkare.
ds.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-20 15:01

slockna skrev:
Naqref™ skrev:--/--
Boob-rattar.
--/--

Jag har aldrig sett på dem på det sättet förut :) :oops: :)

Den amerikanske importören (Lars Ericksson på Sjöfn hifi) av HA benämnde försteget Pre 25 som "The Boob amplifier". 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi