Moderator: Redaktörer
Bamsefar skrev:Hmmm... 6 dB = 1 bit, dvs sänk volymen med 6dB = förlora en bit i upplösning ???
Det enda som skulle kunna önskas är möjligheten att bara kompensera basen. Det går inte just nu, men det går säkert att hitta någon som kan hacka en kompensationsfil så den ignorerar sidosystemets kurva. Lägg ut en fråga på Tacts forum...
Nattlorden skrev:Bamsefar - jag tror du drar fel slutsatser när du tänker på digital volymkontroll. Det blir aldrig analogt inne stärkaren när man kör Equibit... det är PWM stärkeri. Volymen kontrolleras genom att spänningen i strömförsörjningen justeras. Om man styr spänningen digitalt eller analogt har noll och intet att göra med musik-bit:arna.
NNord skrev:nej, TacT är bäst
End of diskussion
Bamsefar skrev:Nattlorden skrev:Bamsefar - jag tror du drar fel slutsatser när du tänker på digital volymkontroll. Det blir aldrig analogt inne stärkaren när man kör Equibit... det är PWM stärkeri. Volymen kontrolleras genom att spänningen i strömförsörjningen justeras. Om man styr spänningen digitalt eller analogt har noll och intet att göra med musik-bit:arna.
Öhh ???
Det ni nu syftar till, Equibit eller hur det nu stavas, är en icke öppen standard där TACT överför "volymkontroll"-signaler via RS232 till sina egna digitala slutsteg. Alltså inget som helst med den inbyggda volymkontrollen inne i TACT 2.2x, utan något helt annat (i mina ögon).
Så: NEJ jag har inte dragit några slutsatser alls, bara konstaterat fakta!