Tact RSC 2.2x

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Tact RSC 2.2x

Inläggav Rydberg » 2004-10-25 23:49

Hmm, den senaste funderingen jag kommit på är att köra Ino submoduler till mina 804:or. Hur funkar det att köra med denna tact som försteg och dela via den? Hur är det med olika drivverk (när man kör cd)? Stor skillnad?

tacksam för lite synpunkter etc
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Tact RSC 2.2x

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-26 10:17

Det som krävs är att du pillar med frekvensgången om du vill köra okorrigerat i de övre registren. På "auto" vill den gärna ställa in helt olika frekvensgång på höger och vänster sidosystem även om uppställningen är helt symmetrisk. Följden blir att ljudbilden skiftar mycket jämfört med okompenserat. Onaturligt. Men som sagt, med lite pillande så kan man få till det. Frågan är om man tycker det är så kul i längden? Jag tycker inte det. Fråga NN och DavidA som har sådana burkar vad de tycker. Tänk på att den också har digital volymkontroll. Själv hade jag kört med analoga delningsfilter och gjort rumsakustiska åtgärder istället, möjligtvis kryddat med en parametrisk EQ använd vid förmodligen bara en frekvens, högst två. Högpassdelen går då helt analogt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-26 14:49

Tänkte mest på att man får d/a, försteg, delningsfilter, rumskompensering i ett, mycet trevligt!

Kan man inte kompensera bara i basen?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2004-10-26 15:50

Jag kör numera nästan uteslutande okompenserat. Dock skulle jag ALDRIG byta ut Tacten mot något annat. Den parametriska eqn, det mycket flexibla filtret, mätmöjligheterna och den enkla nivåmatchningen/tidsfördröjningen mellan sub/sidosystem är helt överlägsen. Kan inte själv hitta något som skulle vara negativt med denna enhet. Tycker man inte om kompensering, så använder man det helt enkelt inte. Ljudmässigt var den ett snäpp upp för mig jämfört med mitt gamla Krell försteg/Sony CD.
Skillnaden att använda olika drivverk är inte så värst stor. Upplevde just ingen tonal skillnad mellan Sony XA-50ES och Pioneer 668, bara att ljudbilden bredde ut sig lite annorlunda.

Det enda som skulle kunna önskas är möjligheten att bara kompensera basen. Det går inte just nu, men det går säkert att hitta någon som kan hacka en kompensationsfil så den ignorerar sidosystemets kurva. Lägg ut en fråga på Tacts forum...
Själv klarar jag mig utmärkt med bara den parametriska Eqn, den räcker mycket långt.
Ska du köra med dina N804 kan du gott prova att frångå det magiska 80hz delningen. Med W104 elementet som sitter i Profundus-X modulerna, har jag använt delningar uppåt 200hz utan problem.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-26 16:30

Tackar för dina synpunkter David_A! Mycket värdefull info.

Jag har de nog snarare tänkt att köra med Y-moduler om det blir några basmoduler vill säga, de bör man väl iallafall dela vid 100 Hz eller nedåt.

Förresten, finns det nått bra ställe förutom hifiklubben att köpa Tact på? AAA kostar 47' på klubben men jag har hittat den i Deutchland för ca 41000.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-10-26 16:38

jag kan bara hålla med David, han och jag är otroligt nöjda med
våra TacT, jag släpper den aldrig.

Jag kan inte annat än att lovprisa TacT:en, det är en fenomenal
produkt, alla borde ha en, speciellt nu när dmo kommit ner lite
i pris också...

fast det är klart, det finns andra prylar också, delningsfilter, men
just 2.2x är så mångsidig, jag ÄLSKAR min så ... toppbetyg.

Dock ska man ha klart för sig, att vill man få till en sjysst
kompensering så måste man jobba mycket mycket mycket med det.
Den har lätt för att ställa till det mer än att göra nytta om man är
oförsiktig, jag har tills för ett par månader fått till det riktigt bra.
Om man inte lägger tid på detta så får man både en onormal
stereobild, men också klang kan bli helt fel.

Ger man det TID, så kommer man bli nöjd.

Ta en titt på andra tillverkares så kallade rumskorrektionsystem,
det funkar inte lika bra som på TacT, det är dom som leder.. Det är
en mycket avancerad prudukt, du kan göra massor med den,
mäta frekvensgång och impulssvar etc... etc..

Niklas

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-10-26 16:40

jag skulel leta en begagnad TacT, det va ju en till salu på hifimagasinet för en vecka sedan..

kolla www.audiogon.com

dela vid 80hz eller högre, du får lyssna dig fram och det är enkelt
med TacT eftersom det går snabbt att ändra delningen.

Om du kör med hörnplacerade subbar från TacT kan du använda deras egna slutsteg också. Dock skulle jag rekommendera minst
2 10" per hörn..

Eller igentligen, sattsa på slutna snubbar, hörnplacerade...
Sånt gillar jag.

8O

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-26 17:22

En sak man bör ha i minnet är att volymkontrollen i Tact är implementerad i det digitala domänet, vilket innebär att signal/brus-förhållandet avtar lika mycket som volymen sänks relativt full nivå.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-10-26 17:36

Hmmm... 6 dB = 1 bit, dvs sänk volymen med 6dB = förlora en bit i upplösning ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-26 17:37

Bamsefar skrev:Hmmm... 6 dB = 1 bit, dvs sänk volymen med 6dB = förlora en bit i upplösning ???

A pecis 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2004-10-26 17:40

Mao kan detta kanske orsaka mer problem med slutsteg som har hög ingångskänslighet?

Har läst någonstans om hur Tact försökt komma runt detta problem.. men jag kommer inte ihåg var och hur

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-26 18:18

En annan kanske dum fråga jag har, vad betyder AAA? Analog in och analog ut är jag med på, det blir AA men vad får de det sista A:et i från om den endast jobbar digital internt? :?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2004-10-26 18:32

Det ena A:et står för analoga ingångar, dom andra två för analoga utgångar... Dvs till sub resp. sidosystem.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-26 18:38

Aha, det har jag ju läst någonstans när jag tänker efter :)

Man kan alltså summera det hela med att de som har en 2.2x är extremt nöjda medans de som inte har en har invändningar mot t.ex. brus. Är det ett praktiskt problem med bruset eller är det ett "tekniskt problem" om ni förstår mig?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-26 18:42

R*,

För en mer djuplodande teknisk information kan jag rekommendera Stereophiles test. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2004-10-26 18:54

Jag har aldrig hört brus ifrån min enhet. Med i28s som har en ganska hög känslighet så kan jag bara höra brus i diskanten om jag lägger örat mot. På GEM hör jag det inte alls

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-26 19:20

M*> Ska kolla in testen :)

David_A> Det verkar ju lovande! Det är ju onekligen en trevlig apparat iallafall om ser till funktionerna, den har ju det mesta man önskar.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-10-26 19:37

Något jag skulle vilja ha är:

1) En digital PEQ som går på alla kända digitala format, såsom CD, Dolby Digital, DTS osv i fulla 7.1 kanaler, och som ger en digital signal ut

eller

2) En analog PEQ som har sanslös "upplösning", lågt "brus" och i överhuvudet taget "omärkbar" påverkan (förutom de evnt filtren då ;))

Men någon sådan finns idag inte. Det närmanste är TAGs TMREQ, TACT TCS, AudioNets motsvaright på den digitala sidan. Någon bra analog har jag aldrig hört talas om. Behringers burkar är inte bra nog....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-10-27 11:55

Om jag har förstått det rätt så minskar inte upplösningen med så mycket som 1bit/6dB eftersom tacten kör med en intern upplösning på 40 bitar (eller ännu mer?). Någon som är kunnig i digitalteknik kanske kan förklara om det genom att arbeta med fler bitar är möjligt att sänka nivån digitalt utan att tappa 1bit/6dB?

Annars får man väl köpa en begagnad Tact2.2 (ej X) som har digitalt styrda analoga volymkontroller (CS3310). Jag har en sådan, fast i originalutförande hade den i analogdelen ljudmässiga brister som antaligen är större än fördelarna med en analog volymkontroll.

Det enda som skulle kunna önskas är möjligheten att bara kompensera basen. Det går inte just nu, men det går säkert att hitta någon som kan hacka en kompensationsfil så den ignorerar sidosystemets kurva. Lägg ut en fråga på Tacts forum...

Jag har gjort mig en egen sladd som jag kopplar från utgången på respektive kanal direkt till mikrofoningången. Sen är det bara att köra mätningarna som vanligt och vips har man mätfiler med perfekt frekvensgång och impulssvar. Sen är det bara att köra korrektionen med rak "target curve". Funkar utmärkt 8)

Min specialsladd har en RCA-kontakt i den ände man kopplar in till respektive utgång (main out L/R) och en XLR i den andra änden som man kopplar till mikrofoningången. Jag har tagit bort stift nr3 i XLR-kontakten eftersom tacten skickar ut spänning till mikrofonen på det stiftet.
OBS! jag har en Tact2.2 (ej X) och jag vet inte hur det ser ut på 2.2X men det borde se likadant ut. Jag tar inget ansvar för felkopplingar och uppbrunna apparater :wink:

Ett potentiellt problem med tacts rumskorrektion är tidsfördröjningen genom apparaten. Jag har nyligen utökat anläggningen med projektor och surroundhögtalare och där borde det kunna bli problem med synkning av bilden. Fast jag vet inte, jag har nämligen inte använt Tacten sen jag köpte pi60s. :wink: :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-10-27 13:44

Ja men TacT använder ju sin Equibit-teknik, och skall inte tappa
den information ni talar om.. vad jag vet iaf..

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-10-27 14:11

Mja TACT må använda vilken teknik som helst: en CD innehåller 16 bitars upplösning (om man har tur), och oberoende med hur många bitars precision man räknar så försvinner information. Sedan om det är exakt en bit per 6 dB eller där i närheten är en annan historia. Kom också ihåg att om man adderar brus så blir det inte nödvändigtvis bättre - kan lika bra bli sämre.

Så rent logiskt: En digital volymkontroll, oberoende hur den implementeras, "modifierar" (snällare ord än förstör) informationen till lägre upplösning. Bara för att beräkningen sker med 72 bitar så blir det inte automatiskt högre/samma upplösning ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-27 14:29

Bamsefar - jag tror du drar fel slutsatser när du tänker på digital volymkontroll. Det blir aldrig analogt inne stärkaren när man kör Equibit... det är PWM stärkeri. Volymen kontrolleras genom att spänningen i strömförsörjningen justeras. Om man styr spänningen digitalt eller analogt har noll och intet att göra med musik-bit:arna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-10-27 15:03

Nattlorden skrev:Bamsefar - jag tror du drar fel slutsatser när du tänker på digital volymkontroll. Det blir aldrig analogt inne stärkaren när man kör Equibit... det är PWM stärkeri. Volymen kontrolleras genom att spänningen i strömförsörjningen justeras. Om man styr spänningen digitalt eller analogt har noll och intet att göra med musik-bit:arna.

Öhh ???

Det ni nu syftar till, Equibit eller hur det nu stavas, är en icke öppen standard där TACT överför "volymkontroll"-signaler via RS232 till sina egna digitala slutsteg. Alltså inget som helst med den inbyggda volymkontrollen inne i TACT 2.2x, utan något helt annat (i mina ögon).

Så: NEJ jag har inte dragit några slutsatser alls, bara konstaterat fakta!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-10-27 15:44

nej, TacT är bäst
End of diskussion :lol:

Nåväl, det skulle verkligen vara skoj att veta hur det
ligger till. Jag skulle kunna fråga på TacT mailinglist.

hmm, hur jag nu skall formulera frågan på engelska..
hmmmm

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-10-27 16:10

NNord skrev:nej, TacT är bäst
End of diskussion :lol:

Jag är personligen mycket förtjust i TACTs bioprocessor, sånär som just volymkontrollen......

Jag är personligen mycket förtjust i TAGs TMREQ lösning, sånär som på den undermåliga filteralgoritmen......

Jag är personligen nyfiken på Meridians och AudioNets lösningar - men har aldrig verifierat dom IRL...... Kanske är dags nu ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2004-10-27 16:26

Självklart tappar man lite upplösning med digitala volymkontroller, frågan är bara hur mycket. Om man tex kan dämpa signalen med säg 15dB per förlorad bit i upplösning istället för 6 så är det ju rätt stor skillnad.
Helt analoga försteg tappar väl också upplösning när man dämpar signalen?
Så länge bruset hamnar under 0dB så spelar det väl ingen roll om upplösningen är 14 eller 16 bitar?

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-10-27 16:29

Är det ingen som har erfarenhet av http://www.deqx.com/ ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-27 16:29

Det blir inte bara brus, utan dist om man dämpar med en konventionell digital volymkontroll. 8) Man kan testa detta genom att ställa TACT:en på sisådär -60dB (relativt full nivå) och sedan förstärka signalen med ett annat försteg och sedan lyssna. Jag vet inte hur god linjäriteten är i denna apparat(TACT).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-10-27 18:29

Har Tact mer än 16 bitar i da:n?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-27 20:16

Bamsefar skrev:
Nattlorden skrev:Bamsefar - jag tror du drar fel slutsatser när du tänker på digital volymkontroll. Det blir aldrig analogt inne stärkaren när man kör Equibit... det är PWM stärkeri. Volymen kontrolleras genom att spänningen i strömförsörjningen justeras. Om man styr spänningen digitalt eller analogt har noll och intet att göra med musik-bit:arna.

Öhh ???

Det ni nu syftar till, Equibit eller hur det nu stavas, är en icke öppen standard där TACT överför "volymkontroll"-signaler via RS232 till sina egna digitala slutsteg. Alltså inget som helst med den inbyggda volymkontrollen inne i TACT 2.2x, utan något helt annat (i mina ögon).

Så: NEJ jag har inte dragit några slutsatser alls, bara konstaterat fakta!

Signalen som går till förstärkning är pulsbreddsmodellerad... transistorerna i slutsteget slås på fullt eller av... det blir inte analogt förrän detta filtreras precis före högtalarutgången. Volymen styrs alltså enbart av hur mycket spänning som som ligger över trissorna! Dvs. det påverkar INTE signalens utseende, enbart volymen!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi