Moderator: Redaktörer
Pettersson skrev:En liten krånglig fråga kanske men jag gillar rörljud. Dock upplever att kraften (eg. kontrollen) i framför allt basområdet är det lite si och så med när det gäller de saker jag har råd med. Min tanke/fundering är då genom att ha rör i början av kedjan med transistorslutsteg i slutet få det ljud jag vill ha.
Min fråga är dels hur mycket "rörprylar" behövs, alltså om det krävs att cd-spelare och försteg har rör i sig eller om det räcker med en av grejerna har det? Vill dock inte ha ett allt för varmt ljud....
Själv tror jag mer på att i såfall bryggkoppla med ett transistorslutsteg
optonica skrev:Förstärkningen sker sist i kedjan så rimligen vore det bäst att ha rörslutsteg. Främst är väl frågan vad du lyssnar på för musik. Själv tycker jag rör passar alldeles underbart till Klassiskt, Opera, Jazz och blues, samt är rent bedrövligt till Rock och Pop.
Förstår vad du är ute efter, men risken är mer att det blir verken hackat eller malet. Basen på högtalarna uppför sig annorlunda till rör där den hela tiden vibrera (distortionen) lite, vilket ger ett varmare ljud via hur luftmolekylerna sätts i rörelse. Basljudet kommer i vågor till skillnad från transistorer där den kommer i stötar.
Låter som optonica blandar äpplen och päron.
Dåligt konstruerade apparater, låter inte bra, oavsett om de används tidigt eller sent i kedjan.
En bra apparat kan få kedjan att låta dåligt, beroende av tidigare preferenser och erfarenhet.
Eeeh, du startar en synnerligen teknisk tråd och önskar slippa diskussion om det tekniska..?
Okey!![]()
Jo, det krävs ett aktivt filter om man vill dela så lågt som under 80hz och det tror jag på.
Kan du placera basmodulerna nära huvudhögtalarna och kan dela upp mott 300hz torde du kunna göra ett passivt filter, men det kräver ju liksom att man designar om hela filtret.
Med ett aktivt filter påverkas inte filtret i frontarna, vilket definitivt underlättar.
Pettersson skrev:Tack för tipset men detta kräver väl ett aktivt filter?
700W i 4 Ohm räcker iofs gott väl för att skapa kontroll![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster