Bamsefar skrev:Nattlorden skrev:Bamsefar - jag tror du drar fel slutsatser när du tänker på digital volymkontroll. Det blir aldrig analogt inne stärkaren när man kör Equibit... det är PWM stärkeri. Volymen kontrolleras genom att spänningen i strömförsörjningen justeras. Om man styr spänningen digitalt eller analogt har noll och intet att göra med musik-bit:arna.
Öhh ???
Det ni nu syftar till, Equibit eller hur det nu stavas, är en icke öppen standard där TACT överför "volymkontroll"-signaler via RS232 till sina egna digitala slutsteg. Alltså inget som helst med den inbyggda volymkontrollen inne i TACT 2.2x, utan något helt annat (i mina ögon).
Så: NEJ jag har inte dragit några slutsatser alls, bara konstaterat fakta!
Equibit är enbart en algoritm som räknar om inkommande pcm från cd-spelaren till pwm. Det sker ingen "volymontroll" här. Volymkontroll i de digitala slutstegen (som egentligen därför fungerar precis som vanliga integrerade förstärkare) sker genom att variera spänningen som läggs på utgångstransistorerna (switchar). Man förlorar inga bitar i den digitala domänen på detta sätt. I försteget RCS 2.2 däremot så handlar det om en digital volymkontroll, men problemet med färre bitar och sämre S/N vid låga volymer har man löst genom att låta volymen alltid stå på max i försteget, dvs maximal 24 bit upplösning, och istället via RS232 förbindelsen styra volymkontrollen i slutsteget, dvs den som regleras av utspänningen. Finns mer att läsa på tactaudio.dk