Tact RSC 2.2x

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-10-27 20:48

Nattlorden skrev:Signalen som går till förstärkning är pulsbreddsmodellerad... transistorerna i slutsteget slås på fullt eller av... det blir inte analogt förrän detta filtreras precis före högtalarutgången. Volymen styrs alltså enbart av hur mycket spänning som som ligger över trissorna! Dvs. det påverkar INTE signalens utseende, enbart volymen!

Suck, läs vad jag skriver !!!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-10-27 21:31

När jag normallyssnar står volymen på -22db, högtalarna har en känslighet på 97db, slutsteget har en ingångskänslighet på1,4 volt vid 8ohm och mina högtalare ligger på 3ohm.

Om någon är intresserad..

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-10-27 23:16

NNord skrev:När jag normallyssnar står volymen på -22db, högtalarna har en känslighet på 97db, slutsteget har en ingångskänslighet på1,4 volt vid 8ohm och mina högtalare ligger på 3ohm.

Om någon är intresserad..

Prova att lyssna på -0dB, och använd en analog dämpsats motsvarande -22dB (och se till att dämpsatsen är korrekt konstruerad) och testa skillnaden (om du kan notera den alltså).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-29 22:03

Kanske detta kan vara ett alternativ?

www.deqx.com
President of Perfect8 Technologies
http://www.perfect8.com

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-29 23:01

Bamsefar: Om den parametriska eq:en var analog, räckte det då med att den var tvåkanalig? Isf kanske den här burken kan vara intressant. Enligt vissa vänner en av de bästa parametriska eq:s som gjorts.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-28 23:35

Bamsefar skrev:
Nattlorden skrev:Bamsefar - jag tror du drar fel slutsatser när du tänker på digital volymkontroll. Det blir aldrig analogt inne stärkaren när man kör Equibit... det är PWM stärkeri. Volymen kontrolleras genom att spänningen i strömförsörjningen justeras. Om man styr spänningen digitalt eller analogt har noll och intet att göra med musik-bit:arna.

Öhh ???

Det ni nu syftar till, Equibit eller hur det nu stavas, är en icke öppen standard där TACT överför "volymkontroll"-signaler via RS232 till sina egna digitala slutsteg. Alltså inget som helst med den inbyggda volymkontrollen inne i TACT 2.2x, utan något helt annat (i mina ögon).

Så: NEJ jag har inte dragit några slutsatser alls, bara konstaterat fakta!

Equibit är enbart en algoritm som räknar om inkommande pcm från cd-spelaren till pwm. Det sker ingen "volymontroll" här. Volymkontroll i de digitala slutstegen (som egentligen därför fungerar precis som vanliga integrerade förstärkare) sker genom att variera spänningen som läggs på utgångstransistorerna (switchar). Man förlorar inga bitar i den digitala domänen på detta sätt. I försteget RCS 2.2 däremot så handlar det om en digital volymkontroll, men problemet med färre bitar och sämre S/N vid låga volymer har man löst genom att låta volymen alltid stå på max i försteget, dvs maximal 24 bit upplösning, och istället via RS232 förbindelsen styra volymkontrollen i slutsteget, dvs den som regleras av utspänningen. Finns mer att läsa på tactaudio.dk

Föregående

Återgå till Generellt om hifi