Varfr låter just applåder illa, snålkodat?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Varfr låter just applåder illa, snålkodat?

Inläggav PerStromgren » 2009-01-21 22:10

Jag tycker att musik via webbradio (SR P2) normalt låter alldeles utmärkt. Den enda gång jag reagerar för att det inte låter bra är när publik applåderar. Varför är det så? Finns det några andra typiska ljud som ställer till problem för denna typ av komprimering?

Min klämbox säger att det är 96kbit/s CBR som används.
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-21 23:02

Jag håller inte med om att p2 via webben låter utmärkt, men att applåder låter värre än mycket av musken det är sak som är säker.
Applåder är oförutsägbara och varierar hela tiden och dessutom slumpmässigt, precis som publiksorl. Det är ju ett bombardemang av svårflörtade klick och brus. Det är helt enkelt för många individuella händelser på en gång för att kodaren ska kunna få plats att beskriva dom väl på litet utrymme.
Samma problem som med GSM-telefoner. En enskild röst kan låta helt OK, men så fort det är sorl eller annat brus i bakgrunden havererar ljudet.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
TCM

Re: Varfr låter just applåder illa, snålkodat?

Inläggav TCM » 2009-01-21 23:14

perstromgren skrev:Jag tycker att musik via webbradio (SR P2) normalt låter alldeles utmärkt. Den enda gång jag reagerar för att det inte låter bra är när publik applåderar. Varför är det så? Finns det några andra typiska ljud som ställer till problem för denna typ av komprimering?

Enligt wikipedia om mp3

http://en.wikipedia.org/wiki/MP3

With too low a bit rate, "compression artifacts" (i.e., sounds that were not present in the original recording) may be audible in the reproduction. Some audio is hard to compress because of its randomness and sharp attacks. When this type of audio is compressed, artifacts such as ringing or pre-echo are usually heard. A sample of applause compressed with a relatively low bit rate provides a good example of compression artifacts.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-21 23:42

perstromgren skrev:Jag tycker att musik via webbradio (SR P2) normalt låter alldeles utmärkt. Den enda gång jag reagerar för att det inte låter bra är när publik applåderar. Varför är det så? Finns det några andra typiska ljud som ställer till problem för denna typ av komprimering?

Är det specifikt på webbradion som du upplever applåder som dåligt återgivna?

För egen del så tycker jag generellt att applåder på inspelningar från stora konsertsalar låter lite halvdant.

Det har tror jag beror på att man inte "mickat" applåderna på ett gynnsamt sätt. Applådljudet tas upp av "orkestermickarna" och de är ju inte utplacerade på ett gynnsamt sätt för att fånga upp applåder.

/Strmbrg,

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-22 00:00

Applåder är skitsvårt att få till vid inspelning. Delvis för att de är ohyggligt dynamiska, delvis för att de inte låter bra ens i verkligheten. Stäng ögonen nästa gång du är på en konsert och lyssna!
Men när man snålkodar adderas även andra konstigheter. Så snålkodade applåder och publiksorl försämras ännu mer än musik många gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-22 10:06

Vid snålkodning delar man upp signalen i "frames", dvs korta snuttar av ljudet. För varje frame görs det spektralanalys och man räknar ut vilka delar av spektrum som örat kommer att maskera. Där är det tillåtet att lägga brus/kodningsfel.

Problemet är att man antar att ljudet är någorlunda stationärt under snuttens varaktighet. Om det inte är det kommer störningen inte att vara maskerad under delar av snutten.

Det säger sig självt att kort snuttlängd är bättre, men samtidigt ger det sämre bitreduktion. Vid låg bitrate kommer därför speciellt impulsljud att ge hörbara kodningsartefakter.

Ljudet från en cembalo är ett annat populärt testljud för snålkodare, av samma anledning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-01-22 12:09

Variabel bithastighet (VBR) kanske kan vara en lösning, men jag vet inte
hur det fungerar i webbsändningar.

Rekommenderar förresten Claes Wettebrandts (Studio Blue) artikel i
senaste Musik & Ljudteknik (nr 4/2008) under rubriken:
Transientåtergivning och dynamisk linjäritet. :)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-22 12:43

Strmbrg skrev:

Är det specifikt på webbradion som du upplever applåder som dåligt återgivna?

För egen del så tycker jag generellt att applåder på inspelningar från stora konsertsalar låter lite halvdant.

Ja, det är specifikt webbradion som låter dåligt i detta sammanhang, men jag håller helt med dig och Roger om att applåder generellt är ett problem. Det har jag dock vant mig vid efter mångårigt skiv- och radiolyssnande.

Svante och Wikipedia har förklarat problemet bra för mig och jag tror att jag fattar.

Tack, Svante, du var utomordentligt lättfattad!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-22 13:13

vilka plattor har bra applådljud? jag tror aldrig jag har hört ett realistiskt inspelat applåder
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-01-22 13:18

seriöst grabbar...

Sitter ni och diskuterar hur man skall göra för att det skall låta bra om applåderna?

glömmer ni inte musiken ;) ?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-22 13:35

rikkitikkitavi skrev:seriöst grabbar...

Sitter ni och diskuterar hur man skall göra för att det skall låta bra om applåderna?

Bose-återförsäljare på 70-80-talet demade Bosarnas förträfflighet med just applåder, minns jag mycket väl.

Minns också att jag helt klart tyckte att det just blev mycket bättre, när det växlades över från "nåt annat märke" till ett par 901:or. Eller för den delen 301 eller 601:or.

Men sen skulle man ju spela lite annat också...

/Strmbrg,

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-22 14:54

Om man gör applåderna diffusa så låter dom inte lika påträngade. I ett rum med mycket efterklang kan man få applåderna att låta mycket behagligare om man riktar mikarna ifrån publiken och tar upp mer av reflexerna än direktljudet. Särkilt när det rör sig om en mindre publik. Om man har en akustikmik riktad mot publiken vid inspelning kan man dämpa denna något när musiken tystnat.

Strmbrg skrev:Bose-återförsäljare på 70-80-talet demade Bosarnas förträfflighet med just applåder, minns jag mycket väl.

Hehe. Jag visste det. -Att dom var bra på något!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-22 14:57

Måste ju komplettera sinussvepen med något, eller hur? :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-01-22 17:32

ja, därför har man vitt brus.

på fest är det rosa brus som gäller.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-22 21:01

RogerJoensson skrev:
Strmbrg skrev:Bose-återförsäljare på 70-80-talet demade Bosarnas förträfflighet med just applåder, minns jag mycket väl.

Hehe. Jag visste det. -Att dom var bra på något!

Ja, min lekmannamässiga men dock förklaring är att Bosarna var tämligen veka i diskanten helt enkelt.
Det var antingen tvångsstyrda bredandare (i 901)
eller 2" (2,5"?) kondiskanter (i de övriga).
Min minnesbild är att de helt enkelt lät "mörkare" än andra högtalare.

När Tellus-Tommy växlade mellan "stekta ägg-ljudet" och Bose, så blev man ju lika frälst som vore det ett Maranata-möte!

(Nån som minns Tellus på Drottninggatan i Sthlm?)

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-22 21:05

Strmbrg skrev:(Nån som minns Tellus på Drottninggatan i Sthlm?)

Det tror jag. De sålde foto också om jag mins rätt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-22 21:17

perstromgren skrev:

Det tror jag. De sålde foto också om jag mins rätt.

Stämmer!

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-22 23:15

/Strmbrg,

Japp :) Han fick 5 Goldring pickuper av mig och jag fick en Nikon av honom. Jag importerade Goldring på den tiden :)

MvH
PS

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-22 23:53

Nä...

Svante skrev:Ljudet från en cembalo är ett annat populärt testljud för snålkodare, av samma anledning.

:D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-23 02:18

Strmbrg skrev:Ja, min lekmannamässiga men dock förklaring är att Bosarna var tämligen veka i diskanten helt enkelt.
/Strmbrg,

Fick du inte med den tillhörande equalizern?
Undrar vad den åstakom egentligen?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-23 07:35

Ragnwald skrev:
Strmbrg skrev:Ja, min lekmannamässiga men dock förklaring är att Bosarna var tämligen veka i diskanten helt enkelt.
/Strmbrg,

Fick du inte med den tillhörande equalizern?
Undrar vad den åstakom egentligen?

He-he,

Jodå, evalisatorn (likriktaren 8O ) fick jag med, Den åstadkom mycket!
Det var bara en knapptryckning, så var den "i" eller "ur". "Ur" låt det väldigt smalt och grått. "I" lät det genast riktigt maffigt.

Inbyggd F/E-funktion, för den som börjat misströsta över systemets förträfflighet, liksom...

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-01-23 08:29

Även från många normala liveupptagningar på CD så låter applåder inte särskillt bra.
Ibland undrar man om det inte är en studioinspelning med ett pålagt stekt-ägg efter låtens slut.
Eller för den delen stekt bacon beroende på vilket sound producenten vill ha fram.
Men nu sitter vi och vet att det är applåder så därför hör vi också applåder.
Om samma ljud skulle spelas upp när det på tv:n är ett matlagningsprogram där just ägg steks, så hör vi det istället.
Hörseln, eller rättare sagt hjärnan är lättlurad och tur är väl det för vårat intresse :D

Återgå till Teknikforum