Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:Jag tycker att musik via webbradio (SR P2) normalt låter alldeles utmärkt. Den enda gång jag reagerar för att det inte låter bra är när publik applåderar. Varför är det så? Finns det några andra typiska ljud som ställer till problem för denna typ av komprimering?
Min klämbox säger att det är 96kbit/s CBR som används.
With too low a bit rate, "compression artifacts" (i.e., sounds that were not present in the original recording) may be audible in the reproduction. Some audio is hard to compress because of its randomness and sharp attacks. When this type of audio is compressed, artifacts such as ringing or pre-echo are usually heard. A sample of applause compressed with a relatively low bit rate provides a good example of compression artifacts.
perstromgren skrev:Jag tycker att musik via webbradio (SR P2) normalt låter alldeles utmärkt. Den enda gång jag reagerar för att det inte låter bra är när publik applåderar. Varför är det så? Finns det några andra typiska ljud som ställer till problem för denna typ av komprimering?
Strmbrg skrev:perstromgren skrev:Jag tycker att musik via webbradio (SR P2) normalt låter alldeles utmärkt. Den enda gång jag reagerar för att det inte låter bra är när publik applåderar. Varför är det så? Finns det några andra typiska ljud som ställer till problem för denna typ av komprimering?
Är det specifikt på webbradion som du upplever applåder som dåligt återgivna?
För egen del så tycker jag generellt att applåder på inspelningar från stora konsertsalar låter lite halvdant.
rikkitikkitavi skrev:seriöst grabbar...
Sitter ni och diskuterar hur man skall göra för att det skall låta bra om applåderna?
glömmer ni inte musiken?
Strmbrg skrev:Bose-återförsäljare på 70-80-talet demade Bosarnas förträfflighet med just applåder, minns jag mycket väl.
Sitter ni och diskuterar hur man skall göra för att det skall låta bra om applåderna?
RogerJoensson skrev:Strmbrg skrev:Bose-återförsäljare på 70-80-talet demade Bosarnas förträfflighet med just applåder, minns jag mycket väl.
Hehe. Jag visste det. -Att dom var bra på något!
Strmbrg skrev:(Nån som minns Tellus på Drottninggatan i Sthlm?)
Strmbrg skrev:(Nån som minns Tellus på Drottninggatan i Sthlm?)
/Strmbrg,
glömmer ni inte musiken?
Svante skrev:Ljudet från en cembalo är ett annat populärt testljud för snålkodare, av samma anledning.
Ragnwald skrev:Strmbrg skrev:Ja, min lekmannamässiga men dock förklaring är att Bosarna var tämligen veka i diskanten helt enkelt.
/Strmbrg,
Fick du inte med den tillhörande equalizern?
Undrar vad den åstakom egentligen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster